mateusz424 Posted May 2 Posted May 2 Temat był już poruszany: https://forum.simrail.eu/topic/8099-zbyt-ciemna-noc/ Myślę, że problem dotyka wcale niemałej liczby graczy, sporo osób unika nocnych jazd w SimRail. O ile nie wiąże się to z jakimś drastycznym spadkiem wydajności symulacji, to bardzo proszę chociaż o próbę ogarnięcia tego tematu. Nie chodzi tu o zbyt ciemną noc, bo obecna jej czerń jest zupełnie poprawna. Dlatego też zmiana ustawień monitora, dodanie suwaka regulacji parametru gamma czy stosowanie programu Reshade jest bez sensu i nie rozwiązuje problemu. Nie chodzi przecież o to, żeby nocą widzieć jak kot. A zwiększenie jasności i kontrastu monitora działa także na wyświetlane na ekranie napisy i ikonki, które po takim zabiegu zaczynają zwyczajnie oślepiać. Chodzi o zwiększenie zasięgu świecenia nieprzyciemnionych reflektorów lokomotywy, o oświetlenie samego szlaku, po którym jedziemy. Noc dookoła niech pozostanie czarna. A obiekty oświetlone reflektorami nie muszą rzucać cieni. Byle tylko było widać więcej szlaku. Tak jak teraz świecą nieprzyciemnione reflektory, to przypomina bardziej nikły blask... świateł pozycyjnych samochodu. 12
Tom_89 Posted May 4 Posted May 4 Postulat słuszny jednak po lewej wygląda to na światła EE07 a po prawej Dragona który ma w rzeczywistości mocne oświetlenie i w grze również jest widoczna różnicą EU07- Dragon . 1
Rafał Posted May 4 Posted May 4 Światła w SimRail faktycznie są jakieś słabe, ale co bardziej mnie boli to to że znaki nie są odblaskowe i nie widać ich ze znacznej odległości. 3
zbynak Posted May 4 Posted May 4 Od kilku lat w temacie Simraila się przewija problem ze światłami lokomotyw, nawet te nowszego typu ze światłami LED świecą bardzo słabo, że światłami tradycyjnymi to już w ogóle nie ma o czym mówić. Niestety do tej pory brak reakcji na powyższe prośby, więc nie spodziewam się już zmian. Pozostaje jedynie granie na serwerach z przesuniętym czasem, żeby nie musieć grać w nocy. 3
Maurice Posted May 4 Posted May 4 Nieraz widziałem EU07 maja jakby światła drogowe i mijania. Czekałem na peronie z daleka widzę mocniejsze światło drogowe, jak się zbliżała do peronu zmieniła na mijania. Jestem ZA dodaniem tej funkcji w grze.
azzorekk Posted May 4 Posted May 4 25 minut temu, Maurice napisał(a): Nieraz widziałem EU07 maja jakby światła drogowe i mijania. Czekałem na peronie z daleka widzę mocniejsze światło drogowe, jak się zbliżała do peronu zmieniła na mijania. Jestem ZA dodaniem tej funkcji w grze. Tylko że przyciemnianie reflektorów w EU07 już istnieje.
mluczak.kutno Posted May 4 Posted May 4 54 minuty temu, zbynak napisał(a): Od kilku lat w temacie Simraila się przewija problem ze światłami lokomotyw, nawet te nowszego typu ze światłami LED świecą bardzo słabo, że światłami tradycyjnymi to już w ogóle nie ma o czym mówić. Taki sobie offtop zrobię. Kojarzycie taką grę jak ZD Simulator? Taki hardkorowy (bardziej niż Simrail czy Maszyna) symulator kolejowy robiony na Ukrainie, który niedawno zadebiutował na Steam (chociaż poza nim dostępny był od bardzo dawna). Grafika oględnie mówiąc wrażenia nie robi (staruszka Maszyna wygląda trochę lepiej) ale reflektory ma akurat zrobione super. Poniżej krótki urywek jazdy w nocy: https://youtu.be/Bje5meyz5ik?t=2587 W tym simie podoba mi się jeszcze kilka rzeczy. Prowadzony pojazd bardzo fajnie się buja- czuć, że ma jakieś zawieszenie i że to bujanie to nie jest oskryptowane kiwanie się z prawej do lewej. Możemy gmerać dosłownie we wszystkim, co jest dostępne w maszynowni- coś jak w simrailowym ET22 ale... tak 2x bardziej. Sama gra jest dość tania, plus jest do niej mnóstwo DLC w nieraz śmiesznych cenach. Zastanawiam się, czy "nie wejść" w ten temat, boję się tylko ściany pod postacią języka- poradników i instrukcji po angielsku nie ma wiele. 3
mateusz424 Posted May 4 Author Posted May 4 (edited) Jakby w SimRailu nieprzyciemnione reflektory zaczęły tak świecić jak na tym filmiku z YT - to nie potrzeba już nic więcej. Naprawdę genialnie zrobione. Właśnie tak to powinno wyglądać. A argumentu, który przeczytałem w przywołanym przeze mnie wątku, że jakoby: "Po co ci daleko świecące reflektory, przecież jak ci coś wyjdzie na tory to i tak nie wyhamujesz" - nie przyjmuję. Idąc takim tropem myślenia, to w ogóle można żadnych świateł nocą nie zapalać 🤣 Nie można jeździć po omacku! Edited May 4 by mateusz424 4
Jaca Posted May 6 Posted May 6 Kwestia jest tego typu co kto chce, nierealistyczne widoki jak w ostatniej przytoczonej grze, czy jak wiele osób krzyczy - realizm, bo to symulator. Rzeczywistość wygląda niestety tak że jadąc klasykiem (201E, 303E itp) widzi się tylko to co jest oświetlone żarówkami w starożytnych wiadrach, czyli tyle ile obecnie widać w SR, a przeważnie mniej. Drobna uwaga: nie należy się sugerować filmami czy większością zdjęć, obiektyw inaczej niż oczy rejestruje światło. Hasler, kontrolki załatwiają w dużej mierze adaptację wzroku do ciemności. W przypadku współczesnego ledowego oświetlenia wygląda to o niebo lepiej, faktycznie zasięg jest imponujący (i tu ukłon w stronę twórców żeby trochę to poprawili) jednak tylko w strumieniu światła. Odbicie jest na tyle silne że otoczenie po bokach jest jeszcze mniej widoczne niż przy starym oświetleniu. Pytanko dla tych co zamieszczają zdjęcia z oświetlonym na maksa pulpitem i jęczą że reflektory za słabe: jak myślicie, dlaczego nawet w starych maszynach była możliwość przyciemniania kontrolek, a we współczesnych wyłączane ekrany i najważniejsze elementy wyświetlane są cienką białą linią na czarnym tle? 4
mateusz424 Posted May 6 Author Posted May 6 6 godzin temu, Jaca napisał(a): (...) Rzeczywistość wygląda niestety tak że jadąc klasykiem (201E, 303E itp) widzi się tylko to co jest oświetlone żarówkami w starożytnych wiadrach, czyli tyle ile obecnie widać w SR, a przeważnie mniej. (...) Jakoś trudno w to uwierzyć 😯 Może to zaćma, kurza ślepota albo brudne szkła okularów? Od 1983 roku przejechałem całkiem sporo kilometrów różnymi samochodami nocą. Tamte samochody też miały "starożytne" zwykłe żarówki (halogenowe pojawiły się trochę później) w o wiele mniejszych "wiadrach". I wtedy światła drogowe oświetlały drogę co najmniej na 100-120 m przed samochodem. Śmiem twierdzić, że to co jest w SR ma z realizmem... niewiele wspólnego. Żarówki żarówkami ale nie można ich mylić ze świeczką czy pochodnią. Nieraz w tamtych latach stałem nocą przed zamkniętym przejazdem kolejowym i widno robiło się dużo wcześniej nim nadjechała lokomotywa. Nie mogło być tak jak to jest teraz w SR, że widać szlak przed lokomotywą na jakieś 10-20 m. Tak to mogą świecić przyciemnione reflektory na stacji, w peronach. Zgoda, niech będzie realistycznie. Ale niech da się przy tym grać. Semafory nocą widać z daleka, ale wskaźniki? Przy takim oświetleniu szlaku i prędkości szlakowej widać tylko, że był jakiś wskaźnik. Co to za wskaźnik i co na nim było - to już nie wiadomo. I nie wiem jak inni, ale ja czuję się nieswojo pędząc po torach i widząc przed sobą czarną du.. żą plamę. Przecież to tak, jakby w gęstej mgle jechać krętą drogą 120 km/h 😉 1 3
mluczak.kutno Posted May 6 Posted May 6 8 godzin temu, Jaca napisał(a): Rzeczywistość wygląda niestety tak że jadąc klasykiem (201E, 303E itp) widzi się tylko to co jest oświetlone żarówkami w starożytnych wiadrach, czyli tyle ile obecnie widać w SR, a przeważnie mniej. Problem mizernego oświetlenia nie dotyczy tylko "siódemkowatych", tu wszystko świeci marnie. Traxx, Elf, one "starożytnych" wiader przecież nie mają. Dragon i Pendo mają nawet LED-y, które wg mnie nie świecą wcale dalej, ale za to w grze dają kosmicznie silny strumień swiatła, "przepalający" nieraz otoczenie i jeszcze bardziej utrudniający odczytywanie wskaźników. To nie jest symulator dla tych, którzy lubią jeździć nocą bez HUD. 4
Jaca Posted May 6 Posted May 6 (edited) 5 godzin temu, mateusz424 napisał(a): ... Może to zaćma, kurza ślepota albo brudne szkła okularów?... Czterdzieści kilka lat badań okresowych okuliści badali mój wzrok i jakoś żaden nie zakwestionował 😉 Edited May 6 by Jaca
SIMRAIL Team Królik Uszasty Posted Thursday at 10:54 PM SIMRAIL Team Posted Thursday at 10:54 PM Myślę, że niedługo będę w stanie coś zaproponować, bo od paru dni sprawdzam różne funkcje w tym zakresie i zapowiada się obiecująco. Więcej szczegółów, jak będzie na finiszu. 11 5 1
mateusz424 Posted Friday at 08:48 AM Author Posted Friday at 08:48 AM Fajnie, dzięki. Czekamy zatem cierpliwie z nadzieją.
Conrad Posted Friday at 11:33 AM Posted Friday at 11:33 AM 12 godzin temu, Królik Uszasty napisał(a): Myślę, że niedługo będę w stanie coś zaproponować, bo od paru dni sprawdzam różne funkcje w tym zakresie i zapowiada się obiecująco. Więcej szczegółów, jak będzie na finiszu. A jak już majstrujecie przy światłach, to jest szansę zmienić te niebiesko swiecące latarnie uliczne na chłodne światło o temperaturze 4000-5000K. 1 2
Masterczulki Posted Friday at 11:40 AM Posted Friday at 11:40 AM 12 godzin temu, Królik Uszasty napisał(a): Myślę, że niedługo będę w stanie coś zaproponować, bo od paru dni sprawdzam różne funkcje w tym zakresie i zapowiada się obiecująco. Więcej szczegółów, jak będzie na finiszu. A czy Twoje testy obejmują też widoczność światel innych składów? Bo na razie jest dziwny efekt, że najpierw widać skład jadący z naprzeciwka, a dopiero potem, kiedy jest już blisko, jego światła. W realu chyba jest odwrotnie 🙂 2
SIMRAIL Team Królik Uszasty Posted Friday at 11:50 AM SIMRAIL Team Posted Friday at 11:50 AM 13 minut temu, Conrad napisał(a): A jak już majstrujecie przy światłach, to jest szansę zmienić te niebiesko swiecące latarnie uliczne na chłodne światło o temperaturze 4000-5000K. To jest zupełnie inny temat, ja tego nie ruszam. 8 minut temu, Masterczulki napisał(a): A czy Twoje testy obejmują też widoczność światel innych składów? Bo na razie jest dziwny efekt, że najpierw widać skład jadący z naprzeciwka, a dopiero potem, kiedy jest już blisko, jego światła. W realu chyba jest odwrotnie 🙂 W sumie mam podejrzenie, od czego to się bierze, ale nie obiecuję, że od razu będzie to zmienione. 10 2
SIMRAIL Team Królik Uszasty Posted 18 hours ago SIMRAIL Team Posted 18 hours ago Poniżej pierwsza propozycja w zakresie reflektorów lokomotyw - konieczne było dodanie charakterystyki kątowej źródeł światła. Reflektory lokomotyw są najjaśniejsze w kierunku swojej osi i wraz z odchylaniem się od niej ich światło słabnie. Bez tego mamy efekt jak do tej pory, że zasięg świecenia jest niewystarczający, bo na środku mamy za mało światła, które dolatuje na te kilkaset metrów. żarówki - krótkie żarówki - długie ledy - krótkie ledy - długie żarówki - krótkie, zoom żarówki - długie, zoom ledy - krótkie, zoom ledy - długie, zoom Przejazd na żarówkach garnek_jazda.mp4 Przejazd na ledach led_jazda.mp4 17 4 1
Grandal74 Posted 16 hours ago Posted 16 hours ago Zalało mnie światło radości widząc jak to po zmianie wygląda. Filmiki kilka razy obejrzałem i jest dobrze, a nawet bardzo dobrze. Dziękuję Uszaciasty... dobra robota.
mluczak.kutno Posted 13 hours ago Posted 13 hours ago Po pierwsze, jest o wiele lepiej. Oczywiście nie znaczy to, że nie chciałbym zobaczyć innych propozycji 🙂 Po drugie- super Króliku, że zabrałeś się za ten temat. Już za dużo było głosów, czy tutaj czy na Discordzie, że "przecież jest dobrze, w rzeczywistości światła też nie świecą, jest git, nie ruszaj". 1
SIMRAIL Team Królik Uszasty Posted 13 hours ago SIMRAIL Team Posted 13 hours ago Wiesz, sam kiedyś jechałem pojazdem, gdzie w jednej kabinie miałem odczucie "te halogeny są do bani, koniecznie trzeba wymienić na ledy", a 10 minut później w drugiej kabinie "tutaj nie są takie złe, po co wymieniać".
KOlorowy Posted 9 hours ago Posted 9 hours ago (edited) 4 godziny temu, mluczak.kutno napisał(a): Po pierwsze, jest o wiele lepiej. Oczywiście nie znaczy to, że nie chciałbym zobaczyć innych propozycji 🙂 Po drugie- super Króliku, że zabrałeś się za ten temat. Już za dużo było głosów, czy tutaj czy na Discordzie, że "przecież jest dobrze, w rzeczywistości światła też nie świecą, jest git, nie ruszaj". Jestem zadowolony z takiego obrotu spraw i również bym zobaczył inne propozycje. Zrobiłem małe porównanie i moja uwaga jest taka, że krótkie (przyciemnione) są odrobinę za jasne (za to długie wydają się być w porządku) Edited 9 hours ago by KOlorowy 1
mateusz424 Posted 8 hours ago Author Posted 8 hours ago (edited) No! Wreszcie coś widać. Może trochę dalej doświetliłbym samo torowisko. Ale ogólnie jest super. Zwłaszcza po tym co było do tej pory. Dzięki, dobra robota 👍 Będzie w najbliższej aktualizacji? Innych propozycji nigdy dość, ale nie może być ciemniej! 😂 Myślę, że tworząc taką (czy podobną) symulację, zawsze warto pamiętać, że nie siedzimy przecież w kabinie w tej ciemności. Ale przed ekranem monitora, czasem w pomieszczeniu, w którym musi być włączone jakieś źródło światła (bo są inni domownicy). I dlatego z akomodacji wzroku przy monitorze raczej nic nie będzie. Edited 8 hours ago by mateusz424
Grzego90 Posted 8 hours ago Posted 8 hours ago (edited) Dawać mnie to, chce testować już hehe😁 Dobra robota, podoba mi się, ale pomyślałem to samo co kolega wyżej, że na przyciemnionych reflektorach (chodzi o żarówki, nie o ledy), jest ciut za jasno. Cieszę się bardzo bo lubię nocą jeździć, a obecnie to było trochę średnio z przyjemnością. Edited 8 hours ago by Grzego90
Recommended Posts