Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
14 minut temu, mluczak.kutno napisał(a):

Nie jest to tak przerysowane jak w DR i zapewne dlatego masz wrażenie, że tego nie doświadczasz.. W Simrailu nie zagrzejesz sobie lokomotywy po 500m podjazdu ani nie spalisz hamulców po krótkim zjeździe z ciężkim bruttem. Nie będziesz się też ślizgać jak głupi na suchych szynach. To jest właśnie granica między realizmem a "realizmem".

Nie wiem dokładnie jaka jest mechanika w SimRail, ale w TSW4 i to w trybie rozkładów miałem takie DLC towarowe (jeszcze do TSW2) z USA gdzie sobie włączyłem godz 1 w nocy i śnieżycę, 15 stycznia i miałem właśnie tak, że ślizgały mi się strasznie koła... Nie szło ruszyć. Trzeba było bardzo wolno ruszać i bardzo powoli przyśpieszać, a i tak co chwilę skład się zatrzymywał... To było niezłe wyzwanie... Śnieżyca, zero widoczności, tysiące wajch do przestawiania, a skład nie chciał ruszyć... Nie wiem czy spaliły się hamulce, ale kilka razy wszystko się wyłączało - zadziałały pewno jakieś zabezpieczenia i trzeba było od nowa włączać całą lokomotywę.... Więc jak w takim TSW2 już to było to z pewnością będzie możliwe i w SimRail choć akurat nie wiem czy tu jest efekt ślizgania się kół zimą jak pada śnieg... W każdym razie to nie dla mnie... A tam jeszcze było ręczne sprzęganie i rozprzęganie wagonów... 🙂 Można zrobić tak grę, że są różne wyzwania i każdy coś dla siebie znajdzie... Na marginesie - też się tam nie poddałem i zaliczyłem całą trasę.

A tak na marginesie: jak hipotetycznie spalisz te hamulce to przegrywasz? 🙂 czy można je jakoś naprawić w DR?

14 minut temu, mluczak.kutno napisał(a):

A nie mówiłem, że z notatkami będzie łatwiej? 😉

Znaczy to nie chodzi łatwiej czy nie tylko po prostu po 2 tygodniowej przerwie zapomina się co w jakiej kolejności włączyć... Jakbym grał wyłącznie w tą jedną grę to oczywiście, że bym pamiętał, ale nie jak z 30 różnych symulatorów, a w każdym z nich co innego... Więc lepiej zrobić dymki, żeby nie trzeba było robić ręcznie notatek do gry z XXI w...

Edited by adamets2
Posted
31 minut temu, mluczak.kutno napisał(a):

Ależ właśnie to wszystko jest w SR. Jak wspomniał @adamets2 możesz doświadczyć tego już w samouczku.

Ja niczego takiego nie odczułem w żadnym samouczku, zwyczajnie pojechałem i żadnej niezwykłej walki to tam niema, ale to może tylko moje odczucie. No chyba, że dla kogoś walka oznacza, że pociąg trochę zwalnia na podjeździe i trzeba dać więcej mocy.

34 minuty temu, mluczak.kutno napisał(a):

Nie jest to tak przerysowane jak w DR i zapewne dlatego masz wrażenie, że tego nie doświadczasz.

W SR dopiero przerysowane jest hamowanie dragonem na nastawie pasażerskiej, gdzie jedziesz z 30-40 węglarkami a przewód popełnia jak w szynobusie. 

 

37 minut temu, mluczak.kutno napisał(a):

W Simrailu nie zagrzejesz sobie lokomotywy po 500m podjazdu ani nie spalisz hamulców po krótkim zjeździe z ciężkim bruttem.

W Simrailu nie zagrzejesz sobie loka i nie przegrzejesz hamulców nawet gdybyś przez 10 km zjeżdżał na zaciśniętych heblach. Nie ma nawet żadnej mechaniki uszkodzeń pojazdów.

 

39 minut temu, mluczak.kutno napisał(a):

Nie będziesz się też ślizgać jak głupi na suchych szynach. To jest właśnie granica między realizmem a "realizmem".

Przy nieumiejętnej jeździe nawet w realu możesz się ślizgać jak głupi na suchych szynach elegancko je szlifując. Wszystko zależy jaki pojazd i jaki maszynista.

Oczywiście możemy się wymieniać argumentami i opiniami ale ja chciałem tylko zaznaczyć, że w DR można doświadczyć więcej, nawet jeżeli fizyka nie jest w 100% realistyczna (choć bądźmy szczerzy, w żadnej grze nie jest)

  • I agree 1
Posted
16 minut temu, Corrazone napisał(a):

Oczywiście możemy się wymieniać argumentami i opiniami ale ja chciałem tylko zaznaczyć, że w DR można doświadczyć więcej, nawet jeżeli fizyka nie jest w 100% realistyczna (choć bądźmy szczerzy, w żadnej grze nie jest)

Cóż, jeżeli więc chodzi nie o realizm a tylko o wrażenia i doświadczenia, to polecam (wbrew pozorom) Maszynę. Można sobie tam ustawić dowolnie niski współczynnik tarcia i bawić się poślizgami do woli. Jak się postarasz, to nawet silniki w Siódemce zniszczysz albo rozerwiesz skład 🙂

19 minut temu, Corrazone napisał(a):

W SR dopiero przerysowane jest hamowanie dragonem na nastawie pasażerskiej, gdzie jedziesz z 30-40 węglarkami a przewód popełnia jak w szynobusie. 

A no właśnie... To jest tak stary temat, że aż chyba zasługuje na własne honorowe miejsce na roadmapie.

  • Like 1
Posted
12 minut temu, mluczak.kutno napisał(a):

Cóż, jeżeli więc chodzi nie o realizm a tylko o wrażenia i doświadczenia, to polecam (wbrew pozorom) Maszynę.

Oczywiście MaSZynę znam bardzo dobrze. Stary ale jary symulator, moim zdaniem najbardziej realistyczny jakby oceniać te trzy simy. Przynajmniej można skład naciągnąć a i na bezprądówkach potrafi szybki wywalić.

  • Like 1
  • I agree 2
Posted

Też tak macie, że zgłosiliście problemy z grą na multi, dokładniej kilkuminutowe lagi (ja zgłaszałem na PL2), a Wasze zgłoszenia nie są od dawna akceptowane? Właśnie jestem po krótkiej sesji na PL2 i się zgadałem z innymi, że też zgłaszają i nic... jak grochem o ścianę. Wygląda jak malowanie trawy na zielono. To słabo świadczy o traktowaniu nas poważnie. Łatwo się zaufanie traci, trudno odzyskuje.  😕👎

  • I agree 4
Posted
Godzinę temu, adamets2 napisał(a):

@qbahn ale to nie na temat road mapy.... 🙂 Może załóż jakiś inny temat z tym problemem?

Ten temat jest fajny. O wszystkim się tu pisze:))))

 

Godzinę temu, qbahn napisał(a):

Też tak macie, że zgłosiliście problemy z grą na multi, dokładniej kilkuminutowe lagi (ja zgłaszałem na PL2), a Wasze zgłoszenia nie są od dawna akceptowane? Właśnie jestem po krótkiej sesji na PL2 i się zgadałem z innymi, że też zgłaszają i nic... jak grochem o ścianę. Wygląda jak malowanie trawy na zielono. To słabo świadczy o traktowaniu nas poważnie. Łatwo się zaufanie traci, trudno odzyskuje

 

Witaj w klubie. Przynajmniej Twoje zgłoszenia nie są kasowane.

Dopóki 99% graczy robi takie wpisy jak np poniżej

Skąd informacja o jakichkolwiek DLC ?Jeśli w przyszłości maja wychodzic platne lokomotywy, sklady czy dyzurki a nie tylko (przykladowo) skiny do nich to prosze mi podac mi linka do takowej informacji, uninstal robie od razu.

a potem cicho sza, gra ten gracz nadal i kupuje DLC  to nie ma żadnych podstaw żeby twórca gry miał chęci komukolwiek odpisywać na forum:D:D:D:D:D Przecież zarabia się na DLC a nie na wpisach na forum:D:D:D:D 

Kupujta ludzie kolejne DLC. Będzie lepiej:))))) Napisałem prośbę do administracji o wyjaśnienia, 10 graczy wstawiło mi plusa i nadal pełna olewka gracza. 

 

.

 

 

 

  • I disagree 1
  • I agree 1
Posted

Ja nie kupiłem 🙂 Musiałbym na głowę upaść żeby za jedną lokomotywę dać 80zł... do gry w którą nie gram bo nie ma od 3 lat tak oczywistej rzeczy jak save... Tego nawet EA nie tłumaczy bo gry w EA jak: Manor Lords, The Bus i wszystkie jakie wychodzą w XXI w. mają save...

To jest być może to pokłosie tego "realizmu" o którym w kółko piszecie bo przewinęła mi się na forum myśl, że przecież w realu nie ma save więc niech i gracz siedzi przed wirtualną szybą lokomotywy z 5 godzin 🙂 No i gracz jak ja. pierwsze 2 tyg. siedział oszołomiony SimRail, ale jednak jest normalne, prawdziwe życie, a nie gry gdzie nie można zarywać nocek do 5 rano żeby pograć w grę... To wszystko wygląda tak jakby DOPIERO gracze prosili mocno o ten save bo samym producentom od początku nie przyszło to do głowy... No taka ogromna funkcjonalność, że szok... Zapisać grę...🤣

  • I agree 1
Posted
50 minut temu, adamets2 napisał(a):

To jest być może to pokłosie tego "realizmu" o którym w kółko piszecie

Eee nie. W grach kolejowych (ale i symulatorach ogólnie) wcale nie jest łatwo zrobić funkcję poprawnego zapisu i odczytu stanu gry. Mało to TSW miało problemów z niepoprawnym działaniem rozgrywki po wczytaniu zapisu? Jak dobrze pamiętam, w pewnym momencie nawet funkcja ta została wyłączona bo działała fatalnie. Takie Run8 w momencie zapisu zatrzymuje wszystkie pociągi, po wczytaniu oczywiście wszystko stoi- powodzenia, jeżeli zapisałeś akurat w trakcie wspinaczki na stromy podjazd. W ostatniej aktualizacji doszła do Simraila LUA. A jakie problemy może robić LUA przy zapisie stanu gry, opowie nam były deweloper Maszyny (która języka LUA również chciała używać w scenariuszach):
image.png.8f61db8ee6b9030f09eef305203fbb94.png

  • Thanks 2
Posted (edited)

No ok. Rozumiem. No to nie jak save to nie można było zrobić tak, żeby można było sobie zaplanować dowolną trasę samemu z punktu A do punktu B z losowym traffic Ai pociągów? Albo po prostu zrobić o wiele więcej scenariuszy co obecnie robi społeczność... To taka ogromna praca, żeby porobić o różnych porach dnia i nocy różne połączenia na godzinę czy 1,5 godziny i żeby gracz np. sam mógł sobie ustawić jakąś lokomotywę? Chodzi mi o analogiczny tryb rozkładów jak do TSW4. Zresztą to nie jedyna sprzwa gdzie można zrobić a nie zrobiono. Tak trudno było zrobić postać maszynisty/maszynistki? że wrzucono pasażerkę z założonymi rękami? Kto wpadł na taki chory pomysł? To lepiej już nic nie było robić zamiast tak...

Edited by adamets2
Posted

Czyli że zapis gry w.SimRailu musiałby być nie wtedy, gdy gracz ma.na to ochotę, tylko w ściśle określonych punktach scenariusza, np. podczas postoju technicznego lub handlowego?

  • I agree 1
Posted
2 minuty temu, adamets2 napisał(a):

No ok. Rozumiem. No to nie jak save to nie można było zrobić tak, żeby można było sobie zaplanować dowolną trasę samemu z punktu A do punktu B z losowym traffic Ai pociągów? Albo po prostu zrobić o wiele więcej scenariuszy co obecnie robi społeczność... To taka ogromna praca, żeby porobić o różnych porach dnia i nocy różne połączenia na godzinę czy 1,5 godziny i żeby gracz np. sam mógł sobie ustawić jakąś lokomotywę? Chodzi mi o analogiczny tryb rozkładów jak do TSW4.

To wszystko kolega ma w Maszynie 😉

Nawet nie tylko lokomotywę można sobie ustawić, ale w ogóle cały skład.

  • I agree 1
Posted
3 minuty temu, broniewskijarek napisał(a):

Czyli że zapis gry w.SimRailu musiałby być nie wtedy, gdy gracz ma.na to ochotę, tylko w ściśle określonych punktach scenariusza, np. podczas postoju technicznego lub handlowego?

Tak chyba zapowiadali sami twórcy. Zapis oparty o punkty kontrolne na trasie.

19 minut temu, broniewskijarek napisał(a):

To wszystko kolega ma w Maszynie

A nawet trochę więcej. Chociażby są scenariusze o losowanych zdarzeniach- coś co by przydało się i tutaj.

  • Like 1
  • I agree 2
Posted
1 godzinę temu, adamets2 napisał(a):

To jest być może to pokłosie tego "realizmu" o którym w kółko piszecie

W tej realistycznej grze wg stanu na rok 2018 składy Pendolino nadal nie zatrzymują się Zawierciu. Ja nie potrafię zrozumieć uporu twórców gry żeby tak pokarać Zawiercie. Nie wiem. Może Warta Zawiercie zlała GKS Katowice kiedyś  i jakiś uraz jest czy co? Co to za powód jest że ph nie może być? Nigdy się prawdopodobnie nie dowiemy.  

 

 

 

38 minut temu, adamets2 napisał(a):

Albo po prostu zrobić o wiele więcej scenariuszy co obecnie robi społeczność...

I to jest dobre rozwiązanie. Jak gracz z Francji obecnie robi. Dzieli na odcinki scenariusze.  Szkoda że tam są wszędzie elementy z DLC i bez DLC nie pogra się. 

Czy to problem żeby ktoś podzielił oficjalne scenariusze na odcinki? Skoro zwykły gracz który ogarnia temat LUA w dwa tygodnie po premierze DLC ogarnął podział scenariuszy na odcinki to co może zrobić producent gry? Może duuuuużo więcej w krótszym czasie. Tylko trzeba chcieć. 

Ale jak kot nakarmiony to co robi? Smacznie śpi na słoneczku. Więc tłusty kotek będzie spał do jesieni aż słonko przestanie świecić:)))  Jeszcze okres EA ostatniego DLC nie zakończył się. To potrwa:) 

  

 

  • Like 3
  • I disagree 1
  • I agree 1
Posted
4 minuty temu, misiekczołgista napisał(a):

Czy to problem żeby ktoś podzielił oficjalne scenariusze na odcinki? Skoro zwykły gracz który ogarnia temat LUA w dwa tygodnie po premierze DLC ogarnął podział scenariuszy na odcinki to co może zrobić producent gry? Może duuuuużo więcej w krótszym czasie. Tylko trzeba chcieć.

Dokładnie! To jest właśnie coś co możemy zarzucić SimKol bo to nie jest jakaś ogromna praca żeby w związku z brakiem wielu trybów gry dołożyć z 50 scenariuszy, podzielić na odcinki czasowe i zrobić w różne pory roku i dni... To oni wydali DLC z pociągiem i zrobili ile scenariuszy? 2,3 ?

A wiem o tym Francuzie, ale tam właśnie jest wymagane DLC...

Czasami trzeba wdrażać tymczasowe rozwiązania jak się wie, że będą ogromne opóźnienia w tym co się normalnie planuje...

No szkoda wielka bo chciałbym pograć w SimRail ale ani nie chcę przerywać w połowie trasy na singlu ani wskakiwać gdzieś w środku nocy do jakiegoś pociągu na multi. A te scenariusze na godzinę co są od społeczności to już kilka razy przejechałem...

Posted

Teraz spojrzałem, że dobiliśmy do 15 stron... co też mają w głowach pracownicy i podwykonawcy firmy czytając tyle merytorycznego linczu słownego... tego nie wie nawet moja żona, a możecie wierzyć, że moja żona wie WSZYSTKO lepiej.

  • Haha 2
Posted (edited)
1 godzinę temu, Mywasher napisał(a):

tego nie wie nawet moja żona, a możecie wierzyć, że moja żona wie WSZYSTKO lepiej.

To tak jak każda inna żona. Wszędzie jest to samo oprogramowanie.

Tak na poważnie teraz to powiem tak... Zasłużenie jest to 15 stron moim zdaniem. 

Edited by Lonely is Good
  • Haha 1
Posted
10 godzin temu, Mywasher napisał(a):

Teraz spojrzałem, że dobiliśmy do 15 stron

Byłoby więcej ale zostałem ocenzurowany i własciwie 99% moich postów nie zostaje zatwierdzonych.... Nie są zatwierdzane nawet te które nie zawierają żadnej krytyki xD

Na razie bawię się na ich zasadach, ale później założę sobie 2gie, 3cie konto i będziemy się bawić w kotka i myszkę bo pomimo że w regulaminie nic o tym nie ma to pewnie ktoś uzna że za multikonto należy się ban xD

  • Haha 1
Posted
30 minut temu, Rafał napisał(a):

Byłoby więcej ale zostałem ocenzurowany i własciwie 99% moich postów nie zostaje zatwierdzonych.

Czuje się jak TW "sześćdziesiona" bo moje wpis poza dwoma pojawiają się wszystkie

Posted
48 minut temu, Rafał napisał(a):

Na razie bawię się na ich zasadach, ale później założę sobie 2gie, 3cie konto i będziemy się bawić w kotka i myszkę bo pomimo że w regulaminie nic o tym nie ma to pewnie ktoś uzna że za multikonto należy się ban xD

Ale jak założysz jak konto jest powiązane ze steam, na którym musisz mieć zakupione SR? Teoretycznie mógłbyś na kilku kontach steam kupić kilka kopii SR to wtedy by się udał taki myk.

Posted
4 godziny temu, adamets2 napisał(a):

Ale jak założysz jak konto jest powiązane ze steam, na którym musisz mieć zakupione SR?

Nie muszę mieć gry. Musisz mieć grę tylko jeżeli chcesz mieć dostęp do działu 'Wczesny Dostęp', a tam się akurat dzieje tyle co nic. Poza tym zawsze można kupić grę, powiązać konta i zwrócić aby mieć dostęp do działu 'Wczesny Dostęp'

Posted

@Rafał a to ja już nie wiem. Póki nie miałem zakupionego SimRail do listopada 2023 jedynie mogłem pisać w off topic. Reszta działów była zablokowana.

  • I agree 1
Posted
W dniu 9.05.2024 o 22:10, Mywasher napisał(a):

Teraz spojrzałem, że dobiliśmy do 15 stron... co też mają w głowach pracownicy i podwykonawcy firmy czytając tyle merytorycznego linczu słownego... tego nie wie nawet moja żona, a możecie wierzyć, że moja żona wie WSZYSTKO lepiej.

Odnośnie tego "15 stron linczu" to muszę jeszcze coś dodać, bo trzeba oddać sprawiedliwość. Będzie też konstruktywnie.

Ostatnio zagrałem sobie na singlu w ten nowy (jedyny darmowy!) scenariusz co początkowo przeoczyłem - i muszę powiedzieć, że jest zajebisty (i zawiera też manewry przed i po trasie). Od początku ciągle coś się dzieje ciekawego i/lub pouczającego - właśnie dokładnie tego oczekiwałem po scenariuszach na singla od Simraila, dokładnie. Naprawdę dobra robota. Nawet nie wiem czy nie "za dobra" (bo można odnieść wrażenie, że nienaturalnie za dużo się tam dzieje "na siłę", ale to nie szkodzi, po to są symulatory żeby ćwiczyć także nietypowe i mało prawdopodobne scenariusze). Widać, że było włożone masę kombinowania żeby ten scenariusz był ciekawy już od początku i przez pierwsze ileś stacji (potem już nie i jest taki trochę przeskok w pustkę nagle, ale to nie szkodzi). Bardzo fajne jest to, że np gra poucza, że przy KAŻDEJ zmianie radia trzeba się zameldować (wcześniej nie było na to zwrócone uwagi nigdy chyba) i rzeczywiście po każdej zmianie to działa i ktoś odpowiada (zwykle nie działało po każdej). "Wyścig" z innym pociągiem, manewry z cofaniem gdzie ktoś mówi do jakiego momentu jechać i inne takie atrakcje, no naprawdę fajne. Byle tak dalej. Przypomniałem sobie na co ja tu tak naprawdę czekam cały czas - właśnie na takie scenariusze singlowe, tego mi najbardziej brakuje do nazwania tego pełnym produktem (nawet bardziej niż tych nieszczęsnych sejwów, z dwojga złego). Miałem w planie zobaczyć tylko kawałek tego  scenariusza (bo nie ma sejwów), ale był tak dobry, że dojechałem do końca i to pomimo tego, że skaleczyłem rzemiosło sromotnie i powinienem zrestartować. Mam nadzieję, że będą też równie dobre misje szkoleniowe, na takim poziomie (ale krótsze), a może i egzaminacyjne, bo Simrail potencjał do tego ma ogromny, cała mechanika już praktycznie jest do tego, a zespół ma nawet wiedzę kolejową jak to powinno wyglądać, więc stosunkowo niedużym kosztem można zrobić edukacyjne arcydzieło z tego (połączyć przyjemne z pożytecznym).

Natomiast wracając jeszcze do tego nieszczęsnego DLC, to ja apeluję do firmy, żeby jednak rozmawiała ze swoją społecznością i wyjaśniła nam dlaczego zapadła taka decyzja z tym DLC. Chyba nam się należy chociaż wyjaśnienie jako "inwestorom początkowym", którzy wyłożyli kasę (pełną cenę) w ciemno w kota w worku i oczekują "zwrotu z inwestycji", a nie "kolejnej rundy finansowania" bez żadnego wyjaśnienia i bez spełnienia wcześniejszych obietnic. Ja wiem, że ego boli, ale pamiętajcie, że tylko mądrzy ludzie potrafią przyznawać się do swoich błędów (zwłaszcza przed innymi, bo pierwszy etap jest przyznać się przed sobą samym). To ci głupi zawsze idą w zaparte i do końca udają, że nic się nie dzieje. I zwykle źle się to dla nich kończy (podczas gdy ci mądrzy uczą się na własnych błędach i stają lepsi). Robicie dobrą robotę, jeśli napiszecie, że zabrakło kasy na spełnienie początkowych obietnic (bo coś) i musieliście takie coś odwalić ten jeden raz, to od razu idę na Steama i kupuję to DLC żeby Was wesprzeć, serio. Natomiast jeśli zaczniecie olewać swoją społeczność i traktować z buta z góry (nie szanować generalnie lub ściemniać), to będzie słabo, bo takim ludziom się generalnie NIE pomaga. A wiecie dlaczego? Dla zasady. Nie chodzi o kasę nawet. Tak samo jak z Apple i iPhonami - oni też robią dobrą robotę i podobno są to najlepsze telefony, a mimo to nigdy nie kupiłem iPhona i generalnie nie zamierzam, nawet jeśli warto. Dlaczego? Bo nie zgadzam się na ich chamską politykę pod tytułem spowalnianie ludziom starszych telefonów za każdym razem kiedy wychodzi nowszy model, wyłączanie z gwarancji i kasowanie po pół tej strasznej ceny telefonu za padniętą po pół roku baterię czy cokolwiek innego (takie historie słyszałem), albo na zabranianie użytkownikowi wgrywania własnych plików mp3 do telefonu przez kabel, czyli plików które nie były kupione w ICH sklepie tylko gdzie indziej. Dla mnie to jest ordynarna chamówa i nieuczciwa pazerność, że o generalnie niemoralnie zawyżonych cenach nie wspomnę, które nijak się mają do kosztów produkcji (bo przecież dłubią to przysłowiowe chińskie dzieci za miskę ryżu). Nie łykam tego - i wuj. Jak ktoś chce żeby go dojono, to ok, ale ja wysiadam, niezależnie od tego czy mnie stać czy nie. Po prostu nie będę wspierał kogoś takiego, kogoś kto gra ze mną nie fair. I nie ma dla mnie w tym momencie znaczenia, że (podobno) robią najlepsze produkty. Tak samo jak nie kupuję drukarek HP od czasu jak się dowiedziałem, że mają chip z licznikiem wydrukowanych storn, który po wybiciu limitu "psuje" drukarkę tak, że serwis mówi, że już nic się nie da z tym zrobić bo koszt naprawy to tyle co nowa drukarka (a ruski hacker był w stanie ten chip zresetować i drukarka śmigała jak nowa). Ja z takimi firmami się nie zadaję dla zasady po prostu. I jeśli więcej osób tak będzie postępować to one zbankrutują lub się zmienią na lepsze i świat będzie dzięki temu lepszy. Jestem pewien, że wielu ludzi również postępuje w ten sposób, głosując swoim portfelem przeciwko wszelakim hienom. Stąd moje pytanie o Wasze powody było. Oczywiście możecie skłamać, ale kłamstwo ma krótkie nogi i takie coś i tak się wyda (i uderzy mocniej niż przykra prawda), zwłaszcza po kilku takich akcjach i ludzie zaczną Was hejtować i bojkotować jak DTG albo Fallout 76. Także nawet jeśli popełniliście na nas błąd zwykłej pazerności oraz Was nie stać na przyznanie się do czegokolwiek przed nami, to przynajmniej to wszystko przemyślcie i zacznijcie postępować fair, to ludzie wybaczą tę jedną wpadkę. Gorzej będzie, jeśli się będzie powtarzać, bo jak już pisałem, teraz jedziecie na naszym zaufaniu z czasów dema jeszcze, które to (zaufanie) powoli zużywacie takimi akcjami właśnie i nie spełnianymi obietnicami. Jeśli się ono skończy po zbyt mocnym/częstym nadwyrężaniu, to będzie naprawdę bardzo słabo dla Was. Ci sami ludzie, którzy dziś kupili, jutro już nie kupią kolejnego, za to będą siać hejt po Steamie i youtubie. Także nawet jeślibyście nie mieli dobrych intencji, to i tak opłaca się Wam postępować fair z nami. Szanujcie swoich klientów i "inwestorów". I to nie jest zjebka, to jest szczera dobra rada. Wszystkim się to opłaci.

Kolejne co chciałem dodać przy okazji, to parę spostrzeżeń, bo znowu oglądałem co mówi o nas zagranica na youtubie. Bardzo chciałbym polecić zespołowi Simrail, żeby obejrzał filmy od Sim UK (co najmniej pierwsze dwa z jego playlisty Simrail). Gwarantuję, że będzie to bardzo pouczające dla Was. To jest zawodowy symulant 😉 mam na myśli, że streamuje różne symulatory na youtubie od lat i jest to były fan TSW a obecny antyfan Dovetaila (ze względu na ich parszywą politykę i lecenie w kulki ze swoją społecznością, o czym zrobił soczyste filmy, na które nawet ja kiedyś trafiłem sprawdzając czy warto kupić poszczególne DLC). Z tych filmów dowiecie się wielu cennych rzeczy, np tego czym go wygrał Simrail, tzn. czym go do siebie przekonał (widać po jego ekranie, że przed tym filmem w ogóle nie grał w Simrail od czasu nagrania jednego filmu "review" z Prologa, co dowodzi, że totalnie olał wtedy Simraila i kompletnie w niego nie uwierzył i nie grał, bo ma tylko kilka km przejechane jak startuje ten odcinek, co da się przez chwilę zauważyć). Można więc zauważyć jakie elementy od tamtego czasu dały grze najwięcej (bo przecież teoretycznie to prawie ta sama gra co wtedy), co takiego się zmieniło, że jego odbiór gry względem Prologa był aż tak drastycznie lepszy - i rozwijać te dobre rzeczy i nigdy ich nie odpuszczać. Dodam, że on startuje do tej gry (ponownie) z dość kiepskim nastawieniem i zaczyna od wytykania najbardziej rażących błędów i niedoróbek gry, a w trakcie filmu totalnie się do niej przekonuje i zmienia się cały nastrój. Drugie co się dowiecie, to jak tak naprawdę nieświadomi gracze grają w Wasze tutoriale i co w nich w praktyce nie działa i jest do naprawy. Zaczynając od rzeczy, których ludzie nie mogą znaleźć, po to, że kiedy gracz jest całkiem zielony i lekko kaleczy rzemiosło, to niektóre komunikaty się tak debilnie powtarzają (w dodatku niektóre z nich z kiepskim akcentem, a niektóre w ogóle w złych momentach), że ciężko to wytrzymać, a na youtubie dla widzów wygląda to żenująco. Parę dodatkowych IF-ów załatwiłoby sprawę, może po którymś razie już nie mówić tylko niech sam napis będzie na ekranie itp. Niektóre komunikaty się mielą przez wiele sekund wszystkie po kolei (co trzeba zrobić), kiedy gracz już się wyćwiczył i już dawno to wszystko zrobił. Ten sam dźwięk puszczony przy każdym kolejnym przełączniku od świateł, który trzeba przełączyć, tego typu sprawy. Warto by było to doszlifować zwłaszcza w tutorialach, w które ludzie grają na samym początku kiedy to oceniają w ogóle grę (zwłaszcza youtuberzy). Tak jak pisałem dawno temu brakuje wskaźnika pokazującego w którą stronę obrócić łeb gdy gracz nie może małego ledwo zażółconego przycisku znaleźć gdzieś schowanego i nie migającego nawet (czyli zrobić to z grubsza tak jak to jest w TSW, ale mogłoby się to też pojawiać dopiero po ok. 15 sekundach nie wykonywania zadanego polecenia, a nie non stop). Zobaczycie też, że warto (było) wkładać serce w "nieistotne detale", takie jak nie natychmiastowe ścieranie brudu na szybie, bo to są takie detale, za które gracz może naprawdę zmienić swoje nastawienie i zachwycić się grą. To są właśnie te ostatnie szlify, które od zawsze sugerowałem żeby zrobić np. przy tutorialach właśnie (gdzie są pierwsze wrażenia). Po co np krzyczeć na gracza żeby wcisnął 1 ("wszedł do lokomotywy") za każdym razem kiedy on chce np. obejrzeć pantograf na kamerze zewnętrznej czy zrobić screenshota, albo pouczać go jak usiąść na krześle kiedy wstaje żeby zobaczyć coś z innego kąta? Ew. raz można, ale nie do upadłego - nie wiem jak to dokładnie kodujecie, ale na moje oko jeden prosty IF z licznikiem wystąpień i sprawa załatwiona w 5 minut. A na youtubie takie rzeczy bardzo źle wyglądają, bo taki "opieprzany" youtuber się stresuje i zaczyna wyśmiewać ten bełkot. No a ludzie jednak w dużej części po to oglądają te filmy żeby sobie wyrobić zdanie o grze czy warto ją kupić - chyba więcej dodawać nie muszę. Także gorąco polecam prześledzenie tych filmów zespołowi Simrail (darmowe i szczere testy), wyciągnięcie z nich wniosków (sporo z nich będzie zgodnych z tym co od dawna pisałem, że trzeba poprawić) i zaadresowanie tych rzeczy jak najszybciej, a przede wszystkim nadanie wysokiego priorytetu poprawieniu tych "drobnych nieistotnych niedoróbek", które w praktyce psują cały efekt gry dla nowych graczy. Poza tym te filmy są fajne do obejrzenia generalnie i budujące (widzieć jak ktoś docenia ciężką pracę), więc warto.

Oprócz tego chciałbym dodać pewne drobiazgi od siebie.

Jak np to, że dźwięki "trąbienia" są technicznie bardzo źle ustawione i jest to niezwykle irytujące (a dla niektórych bardzo ważne, przykładowo na streamach z TSW masa ludzi prosi o zatrąbienie i ocenia), bo za każdym jednym razem są cięcia w dźwięku. Na moje ucho to środkowa część jest źle zapętlona (za krótki fragment) przez co brzmi inaczej niż ta reszta po puszczeniu klawisza i stąd ten wyraźny przeskok. Potestujcie sobie np Dragona, tam najlepiej to słychać. Środkowa zapętlona część jest tak krótka, że brzmi jak jednolity dźwięk z sytezatora. Może wystarczy nieco większy fragment zapętlić? Nie jestem specem, a z tego co mam doświadczenia z dźwiękiem i jego zapętlaniem, to temat wydaje mi się dość ciężki do ogarnięcia (jeśli końcówka jest inna niż środek na fade out), ale inne symulatory jakoś dały radę to ogarnąć. W najgorszym przypadku, jeśli nie da się tego zrobić inteligentniej, to nagrać (lub pomiksować) ileś różnych długości tego dźwięku z dokładnością co 200-500ms i podopasowywać końcówki tak żeby od każdej z nich się to idealnie sklejało. Ale nie, że od 200ms do 20000ms, tylko wystarczy np 1-2 sekundy dobrze zapętlonej środkowej części podzielić na znaczniki czasowe i od każdego przypisać inną końcówkę. To takie najprostsze rozwiązanie, które na szybko w tej chwili wymyśliłem (zapewne są dużo lepsze). Może też automatyczne wykrywanie przecięcia fali dźwięku przez zero (jak w edytorach dźwięku, w celu wybierania tych punktów jako punkty cięcia i łączenia bez klików) by dało dobry efekt. Nie mówię, że to jest pilne, ale jest to jedna z bardziej rażących niedoróbek, podobnie jak tory w tunelu pod centralnym (które drastycznie się zmieniają po paru metrach od kabiny) - nie można czasem torów traktować inaczej niż reszty obiektów i rysować cienie przy nich na dużo dłuższy dystans, a nie parę metrów, przynajmniej na wyższej jakości grafiki?
Potrzebne też są jakieś komunikaty pouczające że w ogóle można sterować z klawiatury, zwłaszcza z Shiftem i jak to działa, bo użytkownicy nawet nie mają pojęcia.

Kolejna rzecz, dlaczego nadal nie ma naliczania punktów za prawidłowe (lub nieprawidłowe) ustawianie świateł oraz sekcje neutralne? A może nawet za zgłaszanie się po zmianie kanału w celu potwierdzenia łączności? Jeśli uważacie że to zbyt dużo dla gracza to przynajmniej dajcie same pozytywne punkty jak jest dobrze (a siepanie karnymi dodajcie dopiero jeśli dodacie kiedyś poziomy trudności). Generalnie: punktować co tylko się da zrobić dobrze lub źle. I jeszcze na koniec specjalny bonus/medal za idealny przejazd bez żadnego minusa karnego się należy.

Kolejna rzecz, jaki sens jest starać się lub przechodzić ponownie scenariusz, jeśli można zaliczyć 2 SPADy + przejechanie stacji bez zatrzymywania i jest lajcik - i tak zaliczy scenariusz na taki sam haczyk jak gościowi który wszystko przejechał idealnie? Tak nie może być, to jest demotywujące jak przymusowa praca w komunie.

Kolejna rzecz do tutoriali. Niektórym się to może podoba (że "konkretne"), ale większości chyba nie. Mianowicie to, że jest taka długa seria "wciśnij to, wciśnij tamto" bez żadnych objaśnień. Co najmniej ludzie mają z tym gigantyczny problem żeby to wszystko spamiętać, całą sekwencję. A przecież można to łatwo zrobić tak żeby wszystko zapamiętali: wystarczy wytłumaczyć co się robi. Nie tylko będzie to skuteczne ale i bardziej atrakcyjne. Przykładowo zamiast "Włącz baterię, podnieś pantograf, włącz wyłącznik szybki" powinno być coś w stylu "Aby ruszyć pociąg potrzebuje prądu z sieci dostarczonego przez pantograf. Jednakże aby go podnieść również potrzeba prądu. W tym celu jest bateria. Włącz więc najpierw baterię (...) Teraz podnieś pantograf (...) W celu zabezpieczenia przed XYZ układ elektryczny pociągu ma zainstalowany wyłącznik szybki, który teraz/domyślnie odcina dopływ prądu, włącz go. Napięcie możesz zauważyć tu i tu. Teraz kiedy mamy już prąd możemy zrobić XYZ.". Mam nadzieję, że rozumiecie o co mi chodzi. Trochę więcej nagrywania dialogów (i nieznacznie dłuższe tutoriale), ale to prawie nic nie kosztuje, a efekt będzie znakomity. Nie tylko to sprawi, że gra będzie ciekawsza i bardziej edukacyjna, ale też ludzie którzy zrozumieją po co przełączają poszczególne przyciski, w sposób naturalny będą wiedzieć jaka jest prawidłowa kolejność ich przełączania lub szybko ją sobie sami wykombinują w razie potrzeby. Dwa w jednym bardzo tanim kosztem. Wystarczy dobrze przemyśleć dialog. Nawet logika (kod) tutoriala się nie zmienia, tylko same puszczane dźwięki są dłuższe.
PS: Ja np. oglądając tutorial z ET22 na youtube też nie jestem w stanie zapamiętać tego wszystkiego, a przede wszystkim zrozumieć po co to wszystko tak dziwnie jest robione, że np odcinamy dopływ do pantografu, który przecież chcemy podnieść, bo wydaje się to na odwrót niż trzeba. Po kilkukrotnym obejrzeniu tego i pogłówkowaniu wydaje mi się, że robi się to po to, żeby odciąć dopływ do wielkiego głównego zbiornika po to żeby nadymać z palca ten pantograf prosto ze sprężarki lub ewentualnie najpierw jakiś mniejszy zbiornik - powiedzcie czy zgadłem. Niemniej jednak bardzo bym chciał żeby to było zrozumiale wyjaśnione w tym tutorialu, tak żebym rozumiał co robię i co mi jeszcze brakuje do zrobienia / dlaczego czegoś jeszcze nie mogę zrobić, zamiast musieć się uczyć długiej nielogicznej sekwencji na pamięć lub spisywać ją na kartce. Ja osobiście nigdy nie spisuję nic na kartce, bo to potem tak jakby przyszedł maszynista z kartką z rozpisanym które dźwignie ma przestawić po kolei żeby ruszyć - no chyba nie na tym polega "umiejętność jeżdżenia pociągiem"... Albo umiesz, albo nie umiesz.

Kolejna rzecz: nie jest dobrze, że wykres od pasażerów na postoju jest generalnie timerem do godziny odjazdu. Może trzeba oddzielić wykres wsiadania pasażerów od wykresu ile zostało czasu. Konkretnie chodzi mi np. o to, że jak się przyjedzie mocno spóźnionym na Warszawę Centralną czy inny duży dworzec, na którym kupa ludzi wsiada i wysiada, to nie powinno być tak że po 15 sekundach można sobie radośnie ruszyć dalej, a drzwi to generalnie można zamknąć już po sekundzie i też dobrze jest, zaliczone. Powinno być tak, że na dużym dworcu trzeba poczekać aż ci pasażerowie się wyładują i załadują, a to musi trwać nawet jeśli się jest spóźnionym i nie ma zmiłuj. Nie można połowie pasażerów zatrzasnąć drzwi przed ryjem i odjechać (albo co gorsza ruszyć przy manualnych drzwiach kiedy babcia wysiada z wielką walizką a za nią czeka jeszcze tłum kolejnych). Legalny odjazd powinien być dozwolony dopiero po gwizdku, a ten powinien czekać na wszystkich pasażerów. Myślę, że to nie jest trudne do zrobienia - minimum absolutne: zwiększyć licznik minimalny na większych stacjach + nie zaliczać do tego licznika czekania na zamkniętych drzwiach (tak jak to jest w TSW, tam się oszukiwać nie da).

Nie chcę teraz Wam nawalić 10 nowych postów do działu sugestie (żeby znowu nie było, że przekraczam dozwolony poziom aktywności i dobrego serca), więc rozpiszcie sobie proszę te sugestie sami (albo inni ludzie, pomóżcie jeśli coś z tego wydaje się Wam wybitnie cenne i potrzebne i wbijcie tam taką sugestię, nawet jeśli ma to być kopią tekstu ode mnie lub link do tego postu). Przypominam, że sugestie są generalnie dodawane po to, żeby nie zginęły i żeby zawczasu zostały uwzględnione w planowaniu - a nie, że jest to żądanie rzucenia wszystkiego innego i zrobienia tego natychmiast w pierwszej kolejności (więc nie piszcie ludziom przy sugestiach żeby nie zawracać deweloperom głowy bo mają ważniejsze rzeczy, już twórcy sobie powybierają co robić teraz, a czym sobie głowy nie zawracać, nie martwcie się - jak dotąd generalnie robią całkiem dobrą robotę (nie licząc DLC) - i pamiętajcie, że każdy z nas jest różny i mamy różne potrzeby, od graczy hardkorowych z pragnieniem realizmu do bólu, przez graczy ambitnych lubiących wyzwania, aż po graczy casualowych, wszystkich da się pogodzić jak się chce dając różne opcje w grze, więc myślę, że do tego z czasem dojdziemy).

Jeśli dobrze pamiętam, to ten człowiek z youtuba powiedział zdanie w stylu, że Simrail jest dziś tym czym TSW / Train Simulator był na początku, kiedy jeszcze był super i ma nadzieję, że Simrail nie powtórzy jego drogi i nie będzie stopniowo stępiane ("dumbed down") do casuala, bo rynek jest już bardziej dojrzały niż wtedy, nie jest to pierwsza gra tego typu i nie trzeba tak. Warto też zauważyć, że ludzie z czatu czy komentarzy uświadamiali go, że może sobie w opcjach wyłączyć takie rzeczy jak czuwak, czy włączyć automatyczną zmianę kanału radiowego, a on to wszystko kwitował, że absolutnie nie chce nic takiego robić, bo on chce mieć jak najbardziej realistycznie. Czyli generalnie jest jednym z nas. Wbrew pozorom ludzie wcale nie są tacy tępi jak ich oceniacie - a przynajmniej ludzie grający w realistyczne symulatory, oni są w stanie naprawdę włożyć spory wysiłek w naukę, ćwiczenie, a nawet szukanie informacji (i tak łatwo się nie poddają). Celujmy w takich graczy właśnie, a dla reszty zrobi się uproszczenia w opcjach czy poziomach trudności i też będą zadowoleni. Ale to ci entuzjaści od realistycznych symulatorów będą robić Wam największą reklamę na youtubie. Ci casualowi wybiorą inne "ciekawsze" gry na swoje streamy lub zrobią to tak słabo, że ludzie wahający się z zakupem przełączą na inne, sensowne filmy, od ludzi, którzy się znają na symulatorach i są w stanie ocenić ich realizm i porównać do konkurencji. Nie ma lepszej reklamy niż zachwycony specjalista z danej niszy (niezależny). A i jeszcze jedną rzecz wartą uwagi powiedział: "Boże, mam nadzieję, że po tylu godzinach jazdy to nie wyskoczy mi tylko nagle ekran 'Ukończono' i do widzenia... Byłoby słabo..." - wniosek: dopilnować, żeby przynajmniej te długie scenariusze kończyły się w fajny ciekawy sposób (jeśli nie ma atrakcyjnego wizualnego nabijania punktów/medali/bonusów/osiągnięć itp). Nawet fajna pogadanka z radia na koniec może zrobić robotę.
A! I jeszcze jedną bardzo ważną rzecz powiedział w momencie, w którym się przekonał do tej gry. Nie znajdę tego teraz, ale to było coś w stylu, że "Gra super, więc JEŚLI tylko zespół będzie traktował swoją społeczność poważnie, słuchał sugestii, dotrzymywał obietnic, naprawiał zgłoszone błędy itp., a nie tak jak Dovetail (gdzie ludzie zgłaszali te same krytyczne błędy całymi latami), to..." - bardzo ważny tekst, który dowodzi, że to o czym pisałem naprawdę ma bardzo duże znaczenie i że jest to ten czynnik, który decyduje o zmianie nawet najbardziej zagorzałych fanów w antyfanów - lub nie. Weźcie to sobie do serca proszę. My naprawdę nie jesteśmy Waszymi wrogami i przeszkadzaczami. Bez nas nie dacie rady zrobić tej gry nawet dla siebie samych, bo trzeba z czegoś żyć, a nie jesteście wielkim korpo które może sobie pozwolić na każde najgłupsze marnotrawstwo, bo ma kasy jak lodu w zapasie i stałe przychody z poprzednich produktów.

To chyba wszystko z tego co mnie męczyło żeby Wam napisać. Mam nadzieję, że się przyda i że zostanie potraktowane poważnie, bo jednak parę godzin roboty mi zajęło spisanie tego wszystkiego (a mogłem sobie beztrosko jeździć kibelkiem przez ten czas i odpoczywać po pracy, nie wnosząc dobrowolnie nic od siebie do tej gry i nie narażając się na hejty ludzi, którzy się z czymś nie zgodzą lub źle coś zrozumieją). Także życzę drużynie owocnych przemyśleń i dobrych decyzji, a nam wszystkim tego efektów.

Pozdrawiam. ✌️

  • Like 4
  • Haha 1
  • I agree 3
Posted

Być może nie każdy ma dostęp do platformy X (dawniej Twitter) a tu taka być może ważna informacja...

image.thumb.png.848e83bfc612ad08063956eb713057c4.png

4 godziny temu, PeVoo napisał(a):

"Gra super, więc JEŚLI tylko zespół będzie traktował swoją społeczność poważnie, słuchał sugestii, dotrzymywał obietnic, naprawiał zgłoszone błędy itp., a nie tak jak Dovetail (gdzie ludzie zgłaszali te same krytyczne błędy całymi latami), to..."

Hehe, mogłeś mu przesłać link do jednego z wielu forumowych tematów o olewaniu społeczności 😉 

  • Like 2

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy