Jump to content

Łącznośc radiotelefoniczna


Recommended Posts

Drodzy, zamieszczam małą prośbę dotyczącą odzywania się na łączności radiotelefonicznej, aby było nam łatwiej współpracować 😛
Niestety, wiele razy zauważam z innymi osobami, że użytkownicy często źle formułują zdania np.:

Maszynista 40678 wywołuje stację Dąbrowa Górnicza: "40678 do Dąbrowy Górniczej, co z wjazdem?"
Dyżurny Dąbrowy Górniczej informuje 40678: "Dąbrowa Górnicza do 40678, na razie bez wjazdu"

Dla nas pracowników kolei lub też osób trochę się na niej znających powoduje to wręcz ciarki spowodowane odczuwaniem braku logiki w komunikacie.
Poniżej przykład prawidłowego porozumiewania się (które są powszechnie stosowane, choć nie dokładnie ściągnięte z Ir-5 bo z tego wzoru chyba nikt nie korzysta 😜)

Maszynista 40678 wywołuje stację Dąbrowa Górnicza: "Dąbrowa Górnicza zgłoś się do 40678, co z wjazdem?"
Dyżurny Dąbrowy Górniczej informuje 40678: "Dąbrowa Górnicza na odbiorze 40678, na razie bez wjazdu"

 

Będzie nam wszystkim łatwiej! 
Z góry dzięki!

  • Like 2
  • I agree 8
Link to comment
Share on other sites

37 minut temu, klawinsky napisał(a):

Maszynista 40678 wywołuje stację Dąbrowa Górnicza: "Dąbrowa Górnicza zgłoś się do 40678, co z wjazdem?"
Dyżurny Dąbrowy Górniczej informuje 40678: "Dąbrowa Górnicza na odbiorze 40678, na razie bez wjazdu"

Choć na pierwszy rzut oka może się to wydawać nielogiczne lub dziwne czy też nieintuicyjne, przyczyna takiej formuły komunikatów łączności radiowej jak w cytacie powyżej jest bardzo prosta. Pierwsze nazwa w komunikacie (nazwa stacji/posterunku czy nr pociągu) stanowi wywołanie tego, z kim chcemy rozmawiać, następnie identyfikujemy siebie, kim jesteśmy.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, 0x8000ffff napisał(a):

Choć na pierwszy rzut oka może się to wydawać nielogiczne lub dziwne czy też nieintuicyjne, przyczyna takiej formuły komunikatów łączności radiowej jak w cytacie powyżej jest bardzo prosta. Pierwsze nazwa w komunikacie (nazwa stacji/posterunku czy nr pociągu) stanowi wywołanie tego, z kim chcemy rozmawiać, następnie identyfikujemy siebie, kim jesteśmy.

No o to chodziło w tym co zacytowałeś by wskazać prawidłowo prowadzoną rozmowę 🙂

Link to comment
Share on other sites

57 minut temu, Sector76 napisał(a):

Maszynista 40678 wywołuje stację Dąbrowa Górnicza: "Dąbrowa Górnicza zgłoś się do 40678, co z wjazdem?"

A nie wystarczy "Dąbrowa Górnicza do 40678, co z wjazdem?". ?

Oczywiście że wystarczy, był to tylko przykład 😉

Link to comment
Share on other sites

Sam miałem okazję dyżurować kilka razy w SimRail i zawsze zastanawiałem się jak powinny wyglądać komunikaty między maszynistą a dyżurnym. Przykład jaki przytoczył @klawinsky ni jak się ma z komunikatami jakie osobiście wypowiadałem. 

Jak zatem powinny wyglądać komunikaty mówiące o

*podanym przelocie przez stację.

* Odjeździe z peronu.

* Umożliwieniu wjazdu w peron.

* Oczekiwaniu pod semaforem.

* Jeździe po torze lewym.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Pamiętaj, że wszystko zależne jest od tego kto pierwszy się odzywa - jeśli jesteś dyżurnym i to ty mówisz jako pierwszy to:

1. "41124 podany przelot przez Będzin" 

2, 3. Nie wiem co rozumiesz przez odjazd z peronu - maszynista po to ma rozkład aby kontrolować godziny odjazdu, a co do umożliwienia wjazdu w peron jako dyżurny też nie sprecyzowałeś sytuacji 

4. "41124 w Sosnowcu na razie bez wjazdu/wyjazdu/drogowskazowego" lub "41124 w Sosnowcu wjazd/wyjazd/drogowskaz chwilowo na stój" 

5. "41124 do Katowic Zawodzia po torze lewym" 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

ogolnie przypominam ze to gra .. symulato  .................... nie symulator do nauki. Nie hejtuje poprawnych odpowiedzi itp, ale z drugiej strony  czemu nie ? Owszem uczymy symulacji .. , ale bez przesady .. jak mi ktos dyktuje  zgodnie z zapisem xx z dnia xx nie  musze podawac xxx ... i bo taka i taka ksiazka  xx  i tak dalej.. duzo ludzi po prostu chce pograc ... 

Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, zielim napisał(a):

ogolnie przypominam ze to gra .. symulato  .................... nie symulator do nauki. Nie hejtuje poprawnych odpowiedzi itp, ale z drugiej strony  czemu nie ? Owszem uczymy symulacji .. , ale bez przesady .. jak mi ktos dyktuje  zgodnie z zapisem xx z dnia xx nie  musze podawac xxx ... i bo taka i taka ksiazka  xx  i tak dalej.. duzo ludzi po prostu chce pograc ... 

Symulator z definicji ma odzwierciedlić dany aspekt życia, a więc powinien jak najbardziej odnosić się do zasad w nim panujących.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 godzin temu, Jezzman napisał(a):

Symulator z definicji ma odzwierciedlić dany aspekt życia, a więc powinien jak najbardziej odnosić się do zasad w nim panujących.

Nie ma problemu.
Skoro mowa o zasadach, to będzie na ostro 🙂
A więc, od dnia dzisiejszego każdorazowo, jeśli przez mój rejon, na jakim będę dyżurował zajdzie do złamania przepisów. Każdorazowo delikwent będzie raportowany.
Bez nawiązywania kontaktu radiowego. Uważam że to już nie ma sensu, bawienie się w dyskusje. Zarówno tu na forum jak i w grze. 
Zwłaszcza jak widzę iż piszecie o symulacji o przepisach a przez stacje przelatujecie 90km/h gdzie jest Vmax 70km/h. Mało tego rozpędzacie się i na szlak na którym jest też Vmax70 wpadacie z prędkością 120km/h
Każdorazowo jeśli będę miał w EDR przy konkretnej relacji zaznaczony "postój" to dany pociąg będzie miał postój w zgodzie z wytycznymi w EDR, (Wyjątki to pociągi z opóźnieniem, choć domyślam się że nawet w takim przypadku nie powinienem podawać przelotu tylko zgarniać na boczek)
W ramach zasad odnośnie priorytetów pociągów to nie będzie takie proste. Bowiem są regiony z pewnymi wyjątkami i tak dalej. A nie mam zamiaru czytać grubej instrukcji na ten temat napisanej językiem przynajmniej dziwnym i szukać może czy są jakieś zapisy wyjątków do konkretnego szlaku, rejonu itp. (czy czasem w godzinach od 5:00 do 8:00 pociągi osobowe REGIO nie mają czasem najwyższego priorytetu) U mnie zasada jest prosta. EIC, EC, TLK, REGIO, CARGO, Opóźnione w miarę możliwości przyspieszyć, by nie pogłębiać opóźnienia, biorąc pod uwagę kryteria takie jak prędkość maksymalna na szlaku który ma wyższą Vmax. Długość szlaku po między moim posterunkiem a posterunkiem do którego kieruję pociąg (czy nie spowoduje spowolnienia innej relacji w tym samym kierunku) 
Oczywiście jeśli ktoś będzie miał jakieś uwagi i zastrzeżenia do mojego dyżurowania czy też prowadzenia pociągu to proszę bardzo. Nie ma problemu. Konstruktywną krytykę mogę poczytać i chętnie się odniosę, albo nawet będę wcielał w życie (aczkolwiek to też zależy od mojego stylu gry).

  • Like 3
  • I disagree 2
Link to comment
Share on other sites

7 godzin temu, PrykStary napisał(a):


A więc, od dnia dzisiejszego każdorazowo, jeśli przez mój rejon, na jakim będę dyżurował zajdzie do złamania przepisów. Każdorazowo delikwent będzie raportowany.
Bez nawiązywania kontaktu radiowego. Uważam że to już nie ma sensu, bawienie się w dyskusje. Zarówno tu na forum jak i w grze. 
Zwłaszcza jak widzę iż piszecie o symulacji o przepisach a przez stacje przelatujecie 90km/h gdzie jest Vmax 70km/h. Mało tego rozpędzacie się i na szlak na którym jest też Vmax70 wpadacie z prędkością 120km/h

 

Serio ludzie tak jeżdżą? Może lepiej, że gram tylko jako mech. 🙂 

Nie czepiając się, ale czy dyżurny nie powinien poinformować maszynisty, że jedzie za szybko? Tak w ramach ostrzeżenia?

Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, MALECKI napisał(a):

Nie czepiając się, ale czy dyżurny nie powinien poinformować maszynisty, że jedzie za szybko? Tak w ramach ostrzeżenia?

Może i powinien. Ale powiem szczerze, po tym co poczytałem na forum, ja tego robić nie będę 🙂

Link to comment
Share on other sites

W dniu 11.02.2023 o 13:03, PrykStary napisał(a):

Każdorazowo jeśli będę miał w EDR przy konkretnej relacji zaznaczony "postój" to dany pociąg będzie miał postój w zgodzie z wytycznymi w EDR

Nie ma nic złego w wyprawianiu składów towarowych, próżnych, luzaków itp. przed czasem. W realiach symulatora jest to wręcz pożądane, ponieważ odbiera mechanikom dziesiątki minut bezczynnego oczekiwania oraz zwiększa przyszłą przepustowość szlaku tworząc bufor, dzięki któremu można później sprawniej regulować ruch pociągów opóźnionych. Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1 mówi nam:

Cytat

§51, ust. 1, pkt. 4

pociągi towarowe powinny być wyprawiane w czasie wskazanym w rozkładzie jazdy; wcześniejsze 
wyprawienie pociągu towarowego może odbyć się tylko wyjątkowo za zgodą dyspozytora liniowego,

Jako, że w SimRailu nie istnieje stanowisko dyspozytora liniowego, odpowiedzialnosc ta spada na dyżurnych ruchu. Jeśli mamy możliwość wyprawienia towara przed rozkładową godziną odjazdu w taki sposób, że nie wpłynie to na ruch pociągów planowych, to nie ma żadnych przeciwwskazań, żeby to robić.

 

W dniu 11.02.2023 o 13:03, PrykStary napisał(a):

Wyjątki to pociągi z opóźnieniem, choć domyślam się że nawet w takim przypadku nie powinienem podawać przelotu tylko zgarniać na boczek

A z jakiej racji?

Edited by kkac
  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, kkac napisał(a):

Nie ma nic złego w wyprawianiu składów towarowych, próżnych, luzaków itp. przed czasem. W realiach symulatora jest to wręcz pożądane, ponieważ odbiera mechanikom dziesiątki minut bezczynnego oczekiwania oraz zwiększa przyszłą przepustowość szlaku tworząc bufor, dzięki któremu można później sprawniej regulować ruch pociągów opóźnionych. Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1 mówi nam:

 

Tak, tak zwłaszcza na CMK puszczenie luzaka przed dziobaka nie narobi nic złego absolutnie. 🙂 luzak 125, dziobak 200 no jestem ciekaw kto będzie zadowolony.
Owszem instrukcja Ir-1 mówi nam wiel. Ale to ja w zależności od sytuacji, oraz informacji jakie do mnie docierają, oraz rozkładu jazdy jaki widzę decyduję co pojedzie a co zostanie wstrzymane, czyż nie? Bo z tego co widzę jak na razie w grze taka funkcja jak Dyspozytor Liniowy nie istniej.

I błagam, chcecie przytaczać Ir-1 i tak dalej. Nie mam nic przeciwko, bardzo proszę. Nawet jestem za. Ale zróbcie ładny wątek, nazwijcie go jakoś, np. Przepisy a realia SimRail. Albo inaczej. i proszę bardzo, tam zamieszczajcie przypisy ale dodatkowo poproszę o opis sytuacji. Konkretnie, taka i taka stacja, posterunek, takie i takie pociągi to mówi instrukcja i tak wykonano przebiegi pociągów. 

A teraz z takiej racji że u mnie ma "PT" koniec kropka 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

Ponad to napisałem chyba wyraźnie jak podchodzę do tej gry. 
Jakoś do tej pory, nie zdarzyło mi się żebym coś nie tak zrobił, ale błędy zdarzyć się mogą chyba każdemu, nawet zawodowcom, którzy instrukcje mają opanowaną do perfekcji. 

Mam też inną teorię na temat takiego dość mocnego podejścia do tematu i rzucania każdorazowo cytatami z przepisów i instrukcji. Ale nie będę tutaj tego głośno powtarzał. 
Zaś z innej strony... nie nie będę kończył zdania, nie ma to najmniejszego sensu. 

Poza tym jeśli ktoś coś ma do mnie i była sytuacja w grze w której brałem udział to bardzo proszę wysłać wiadomość. Mogę podjąć dyskusję. Nie ma problemu. Na forum podaruję sobie roztrząsanie tematów. Tm bardziej że społeczeństwo tu zgromadzone, jest różne, w różnym stopniu zaawansowania. Z różnymi oczekiwaniami.

Tak więc proszę bardzo. Jak pisałem wyżej. Instrukcje zebrać w jednym miejscu w jednym wątki i tłumaczyć. Oczywiście w odniesieniu do sytuacji mających miejsce w SimRail.
Czemu jeszcze tego nikt nie zrobił to ja się dziwie.

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, PrykStary napisał(a):

Tak więc proszę bardzo. Jak pisałem wyżej. Instrukcje zebrać w jednym miejscu w jednym wątki i tłumaczyć. Oczywiście w odniesieniu do sytuacji mających miejsce w SimRail.
Czemu jeszcze tego nikt nie zrobił to ja się dziwie.

Może się zdziwisz, ale pomyślałem o tym. Przeglądam Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1. Tyle że ona ma 241 stron i zastanawiam się ilu graczy i w jakim stopniu będzie chciało się do niej stosować. Czy jeśli wyjmę z niej to, co ma zastosowanie w SimRail, to nie będzie to syzyfowa praca, bo ktoś powie "spadaj, ja nie jestem kolejarzem i nie chcę tak grać".

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, PrykStary napisał(a):

Tak, tak zwłaszcza na CMK puszczenie luzaka przed dziobaka nie narobi nic złego absolutnie. 🙂 luzak 125, dziobak 200 no jestem ciekaw kto będzie zadowolony.

Czytajmy ze zrozumieniem. Oczywiście, że nie można puszczać pociągów na pałę bez chwili zastanowienia, bo wprowadzi to chaos na sieci i mnożące się opóźnienia. 

Wyprawiając składy przed czasem trzeba myśleć, samo w sobie puszczenie luzaka przed pendo nie musi być niczym złym. Przykładowo, pomiędzy Górą Włodowską a Psarami mamy niecałe 36 km dystansu i szlakową 200 km/h. Oznacza to, że nasz luzak pokona tą odległość w 17 minut, a ED250 w 11. Jeśli separacja między odjazdami będzie wynosiła przynajmniej jakieś 7 minut, to nie zrobimy przedplanowym wyprawieniem luzaka planowo poruszającemu się EIPowi żadnej krzywdy.

2 godziny temu, PrykStary napisał(a):

A teraz z takiej racji że u mnie ma "PT" koniec kropka 🙂

Czyli sugerujesz, że opóźniony pociąg ma u ciebie zjechać na bok, zamiast polecieć przelotem, dlatego, że ma wpisany w rozkład pt?

Poza tym, postoje techniczne z założenia sygnalizują możliwość, a nie konieczność postoju pociągu (z reguły krzyżowanie lub inne operacje związane z regulacją ruchu). Jeśli nie występują przesłanki ku temu, aby postój musiał się w całości odbyć , to nie ma sensu, żeby tak się stało. Trzymanie pociągu do planu "bo tak", choć uprawnione, jest głupotą.

Edited by kkac
Składnia
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

52 minuty temu, 0x8000ffff napisał(a):

Może się zdziwisz, ale pomyślałem o tym. Przeglądam Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1. Tyle że ona ma 241 stron i zastanawiam się ilu graczy i w jakim stopniu będzie chciało się do niej stosować. Czy jeśli wyjmę z niej to, co ma zastosowanie w SimRail, to nie będzie to syzyfowa praca, bo ktoś powie "spadaj, ja nie jestem kolejarzem i nie chcę tak grać".

 

2 godziny temu, PrykStary napisał(a):

Tak więc proszę bardzo. Jak pisałem wyżej. Instrukcje zebrać w jednym miejscu w jednym wątki i tłumaczyć. Oczywiście w odniesieniu do sytuacji mających miejsce w SimRail.
Czemu jeszcze tego nikt nie zrobił to ja się dziwie.

To jest wszystko w ogóle temat na osobną, bardzo ważną dla SimRaila debatę, na którą nie ma tu przestrzeni - wątek oryginalnie dotyczył łączności radiotelefonicznej, a zrobiliśmy tu straszny offtopic.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our servers

    • Drivers | Maszyniści Drivers | Maszyniści
      • PL2
      • pl2
      • 74 / 78
          • Percentage filling 95%
          • Most players 103
      • PL3
      • pl3
      • 4 / 74
          • Percentage filling 5%
          • Most players 76
      • PL4
      • pl4
      • 11 / 76
          • Percentage filling 14%
          • Most players 84
      • PL8
      • pl8
      • 10 / 75
          • Percentage filling 13%
          • Most players 84
      • EN1
      • en1
      • 35 / 77
          • Percentage filling 45%
          • Most players 81
      • EN2
      • en2
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 60
      • EN3
      • en3
      • 2 / 77
          • Percentage filling 3%
          • Most players 60
      • DE1
      • de1
      • 24 / 88
          • Percentage filling 27%
          • Most players 87
      • DE3
      • de3
      • 3 / 78
          • Percentage filling 4%
          • Most players 67
      • DE4
      • de4
      • 0 / 80
          • Percentage filling 0%
          • Most players 65
      • FR1
      • fr1
      • 28 / 74
          • Percentage filling 38%
          • Most players 49
      • UA1
      • ua1
      • 1 / 75
          • Percentage filling 1%
          • Most players 27
      • CN1
      • cn1
      • 0 / 74
          • Percentage filling 0%
          • Most players 28
      • CZ1
      • cz1
      • 11 / 75
          • Percentage filling 15%
          • Most players 61
      • ES1
      • es1
      • 1 / 81
          • Percentage filling 1%
          • Most players 23
    • Dispatchers | Dyżurni ruchu Dispatchers | Dyżurni ruchu
      • PL2
      • pl2
      • 29 / 34
          • Percentage filling 85%
          • Most players 34
      • PL3
      • pl3
      • 2 / 34
          • Percentage filling 6%
          • Most players 28
      • PL4
      • pl4
      • 2 / 34
          • Percentage filling 6%
          • Most players 32
      • PL8
      • pl8
      • 3 / 34
          • Percentage filling 9%
          • Most players 27
      • EN1
      • en1
      • 21 / 34
          • Percentage filling 62%
          • Most players 34
      • EN2
      • en2
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 21
      • EN3
      • en3
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 13
      • DE1
      • de1
      • 17 / 34
          • Percentage filling 50%
          • Most players 34
      • DE3
      • de3
      • 4 / 34
          • Percentage filling 12%
          • Most players 29
      • DE4
      • de4
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 29
      • UA1
      • ua1
      • 3 / 34
          • Percentage filling 9%
          • Most players 17
      • FR1
      • fr1
      • 15 / 34
          • Percentage filling 44%
          • Most players 23
      • ES1
      • es1
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 15
      • CZ1
      • cz1
      • 7 / 34
          • Percentage filling 21%
          • Most players 28
      • CN1
      • cn1
      • 3 / 34
          • Percentage filling 9%
          • Most players 19
    • 30 Total servers
    • 312 / 1626 Total players
    • 19% Filled servers
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy