Jump to content

Moje pierwsze wrażenia z gry i sugestie


adamets2

Recommended Posts

Czekałem na obsługę pada i jak pisałem kiedy będzie - kupię zaraz SR i tak zrobiłem 🙂

Wczoraj po raz pierwszy raz w życiu włączyłem SR. Opowiem jak to wyglądało ze strony gracza lubiącego symulatory, ale nie specjalnie lubiącego trudne symulatory 🙂 Może to pomóc twórcom gry dotarcie do większej liczby graczy. Przyznam, że po godzinie prawie chciałem zwrócić, ale po kolei.

Więc tak - odpaliłem jako pierwszy samouczek z lokomotywą E186 i nie mogłem sobie poradzić. Pierwsze wrażenie było takie, że za dużo było tego wszystkiego do włączania niż w TSW4. Nie pomagał także żółty obrąb na przyciskach i dźwigniach (gram na TV 75') . Moja sugestia aby był mocniejszy kolor np. czerwony i np. jak trzeba gdzieś przejść po za kabinę żeby było jak w TSW znacznik gdzie iść. Na plus - wywoływane z przycisku Y menu podręczne gdzie można sporo rzeczy ustawić. Druga i najważniejsza sugestia aby dać możliwość graczom włączenia jak w MFS różnych stopni trudności (sam czuwak i radio to za mało) - od tego, że pociąg jest gotowy do ruszenia po to co jest teraz. W TSW4 trzeba włączyć w większości pociągów 2-3 przyciski czy dźwignie. Tutaj z 10.  W końcu po 3 próbach udało mi się uruchomić lokomotywę, przejechałem kawałek, ale włączyłem hamowanie i już nie byłem w stanie ruszyć ponownie.

Więc wyszedłem do menu głównego i włączyłem samouczek z kibelkiem. I tutaj od początku wszystko było lepiej 🙂 Nie wiem z czego to wynikało, ale jakoś ogarnąłem. Choć jak pomieszałem kolejność przycisków utknąłem i musiałem zrestartować bo mimo naciskania na coś jak było mówione nic to nie dawało. Pewno zła kolejność. Przejechałem kawałek i znów stanąłem. Miałem na 25% jakieś przewody hamulcowe na żółto i mimo luzowania hamulca nie mogłem ruszyć. Może warto, i to moje trzecia sugestia - zrobić coś takiego jak zrobiono w najnowszej części TSW4 czyli - nie mogę ruszyć - restart symulacji fizyki. Dovetail dopiero po wielu latach ogarnęło jak wielu graczy ma z tym problem. Warto skorzystać z ich doświadczenia. Choć w części pociągów to im nie działa. Ale to już inny temat.

Na sam koniec uruchomiłem samouczek do Elfa. I to największy problem miałem z klapą przy drzwiach wejściowych bo nie mogłem jej znaleźć 🙂 Nie prowadził żaden znacznik i nie była zaznaczona na żółto. To powinno być naprawione. Tutaj już szybko wszystko ogarnąłem. I też mi się pociąg zatrzymał, ale znalazłem przycisk jakieś odcięcie czy coś żeby mi te przewody hamulcowe zjechały do 0%.

Po samouczkach włączyłem sobie już normalną trasę elfem. No i to moja czwarta sugestia. Koniecznie zróbcie save! Pomijając, że nie każdy ma czas kilka godzin ciurkiem grać w grę to jak się np. pomylę przy jakimś semaforze itd można się cofnąć. Tak gram w TSW4.

Jeśli chodzi o radio itd i właściwie korzystanie z komunikatów do odjazdu i semafory jeszcze do końca nie ogarnąłem.

A teraz pierwsze wrażenia i dodatkowe sugestie:

- edit// zapomniałem o najważniejszej sugestii, a mnie to wczoraj irytowało i chyba to łatwo zrobić: zróbcie opcję aby np. po 10 sek. znikał celowniczek (przy grze na pada) bo ten celowniczek nie znika, a jak gra ma być realistyczna to dosyć psuje. I nie grałem myszką ale na YT też widziałem, że też nie znika tylko trzeba włączyć przycisk myszki do dezaktywacji, a w padzie nie ma nawet jak dezaktywować. Ale najlepsze będzie żeby sam znikał po np 10 sek. braku aktywności, podobnie jak to rozwiązano w TSW

- Gra działa mega dobrze na RTX3080Ti+ i5-12600 + 32GB RAM - w 4K na najwyższych ustawieniach (przynajmniej to co wczoraj grałem) - o niebo lepiej niż TSW4 - nie wiem skąd narzekania na optymalizację

- Obsługa pada mogłaby być lepsza (o czym piszę w innym temacie), ale jest ok

- Super, że to pierwsza gra - symulator z jęz. polskim

- Na pewno już o tym pisano, ale warto dodać pory roku/pogodę do ustawień własnych graczy i stworzyć możliwość wyboru różnych tras jak w ETS2 np. tylko kilka przystanków

- Gram na kinie domowym w Atmosie i może się pokusicie o dodanie Atmosa do opcji dźwięku, ale 7.1 też sprawdza się znakomicie. Gra brzmi pięknie. Odgłosy pociągów. Może lepiej odwzorować świat zewn.

- Może warto pokusić się o coś co nie istnieje w TSW4 czyli coś na kształt pomocy kiedy jesteśmy na trasie i nie możemy uruchomić pociągu - żeby zaczęły się pojawiać podpowiedzi jak w samouczku?

- Nie wiem czy dobrze widziałem, ale chyba nie ma samouczków do wszystkich lokomotyw np. Pendolino - jeśli nie, też trzeba by to zrobić bo taki gracz jak ja to sam z siebie nie ogarnie z poziomu gry (oczywiście poradniki czy YT może pomóc), ale chyba warto aby każdy dostępny pociąg miał swój samouczek.

- Konieczne i w pierwszej kolejności jest dodanie save o czym już pisałem wcześniej

- Z pochwał: widok z przedniej szyby kibelka - najlepszy widok ze wszystkich symulatorów kolejowych w jakie gram

- TIP: gra dosyć często mi się zawieszała (może kwestia pada), ale na całe szczęście można to ogarnąć wciskając parę razy ESC i wraca. Tym nie mniej to dodatkowy argument za save.

Generalnie jak na EA gra jest naprawdę super z OGROMNYM potencjałem. Ale warto dodać opcje uproszczające rozgrywkę co przyciągnie wielu nowych graczy z całego świata. Bo teraz wielu może się zrazić. Np. w TSW4 w rozkładach pociągi już są gotowe do jazdy. O czym pisałem wyżej. 1-3 przyciski i można jechać.

Tak czy inaczej dziękuję za to, że zrobiliście tą grę👌👍 ❤️ i w miarę postępów będę tu pisał.

 

Edited by adamets2
Link to comment
Share on other sites

Sporo z tych punktów było już podnoszonych, dyskutowanych i wyjaśnianych wcześniej. Symulator to symulator, a nie arcade'ówka. Upraszczanie mechanik może i pozwoli niektórym na zabawę, ale to będzie maluteńki odsetek graczy. A do tego ogarnięcie i nauczenie się obsługi danego pociągu, według mnie, daje mega satysfakcję. Sam, jak zaczynałem przygodę z SimRailem, miałem wiedzę i doświadczenie mniej więcej taką jak opisujesz. A teraz? Wywaliło mi na trasie przekaźnik nadmiarowy ogrzewania i przetwornic w EU-07 po raz pierwszy. Żadnej paniki, rzut oka na kontrolki, kilka kliknięć i wszystko wróciło do normy.

Ta gra, przynajmniej w obecnej formie, skupia się przede wszystkim na rozgrywce wieloosobowej, stąd też część spostrzeżeń będzie zupełnie inna na serwerze. No i ja bym powiedział, że poza samym prowadzeniem pociągu, to SP i MP to zupełnie inne światy. Zapisywanie gry, z tego co pamiętam, ma być dodane. Własne scenariusze też można robić, chyba jest gdzieś nawet na forum opisane jak to zrobić, a kiedyś będzie Edytor w grze.

Co do optymalizacji, bo ja mam do tego punktu najwięcej zastrzeżeń. Na single player, to rzeczywiście, nie można specjalnie narzekać. Ale żeby sprawdzić jak Ci gra na prawdę chodzi, to musiałbyś wejść na jakiś bardziej "zatłoczony" serwer na multi, najlepiej gdzieś w godzinach wieczornych, żeby jeszcze oświetlenie grało większą rolę i wtedy zobaczyć. Dla mnie gra ogólnie chodzi spoko, ale tunel przed Warszawą Centralną (jadąc od strony Wschodniej), szczególnie zaraz przed semaforem wjazdowym, to dosłowny pokaz slajdów (ciągłe ścinki, klatki na poziomie 6 na sekundę). W całej reszcie Warszawy średnio 30-40 klatek, a już dalej to nawet i 100. Tak więc na tej płaszczyźnie, jest sporo do poprawy. Dodam może jeszcze, na jakim sprzęcie i ustawieniach: RTX 3060Ti, Ryzen 5 3600 i 16 GB RAM - FullHD na średnio-wysokich ustawieniach. Ale DLSS ani większość z nich, nie ma prawie żadnego wpływu na klatki.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

No cóż każdy ma inne oczekiwania dlatego nie pisałem o zastępowaniu obecnej wersji uproszczoną tylko dodaniu takiej możliwości. Żeby każdy miał wolność wyboru. Ja np. mam bardzo mało czasu, a do tego pełno gier w które gram więc zbytnio nie mam ochoty rozkminiać wszystkich zawiłości, a i praca maszynisty mi się nie marzy. Nie zamierzam też korzystać z multi bo wolę sobie sam jeździć. Nie sądzę aby mały odsetek graczy przyciągnęły uproszczenia bo np. takie japońskie JRE na licencji japońskich kolei państwowych jest jeszcze prostsze od TSW4 o SR nie wspominając. Gra ogranicza się właściwie do 2 przycisków.

Link to comment
Share on other sites

Nie bardzo rozumiem obaw ludzi przed multi w przypadku SimRail. To nie Counter Strike gdzie jak nie jesteś debeściak to stajesz się mięsem armatnim. Grając na multi możesz tego nawet nie odczuć. Tam nie ma wieczenie dziesiątek ludzi, a i nie raz jest sytuacja że na serwerze jest 5 graczy i nie masz szans większych nawet się z nimi minąć. Za to na multi masz to o czym piszesz - pociąg jest gotowy do jazdy, a Ty masz obsługiwać tylko "dwie dźwignie".

Na singlu jak pisał poprzednik FPS jest na wysokim poziomie bo masz martwe scenerie. Gdybyś je uzupełnił nawet stojącym taborem - te perony bocznice przy tej jakości taboru (i 4K grafiki) to SR zapewne byłby niegrywalny.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Barcikowy jakbyś telepatycznie się ze mną wczoraj połączył bo po przejściu kolejnych samouczków wszedłem sobie na multi, na jakiś francuski serwer i było jak piszesz 🙂 Ale jeszcze sobie poczytam o zasadach panujących tam.

Ale z tego co już się zorientowałem to jest czas rzeczywisty i chyba pogoda więc jak gra jest w stanie wygenerować różne pory roku i różne godziny to chyba kwestia czasu, podobnie jak w TSW dodadzą do single możliwość ustawienia pory roku czy godziny.

Od SR nie mogłem się wczoraj oderwać. Od 23 do 3 w nocy. A to oznaka dobrej gry 🙂 Jestem bardzo pozytywnie zaskoczony.

edit// minąłem wczoraj z 3 pociągi i gra wciąż była mega płynna na najwyższych ustawieniach w 4K. W nocy wygląda jeszcze piękniej.. ❤️

Edited by adamets2
Link to comment
Share on other sites

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Dla mnie SimRail nie jest trudnym symulatorem. Nie jest to też pierwszy tego typu twór w języku polskim.  Zresztą, jak na klimaty polskiej kolei, to akurat SR ma najbardziej zręcznościowy charakter, ale znowu - ile osób, tyle opinii.

Link to comment
Share on other sites

@Ensifer być może miałem tylko takie pierwsze wrażenie bo po 2 dniach też widzę, że nie jest tak trudno. Gra bardzo mi się podoba. Wczoraj 4 godziny grałem i tylko dlatego, że byłem bardzo głodny to przerwałem. Grafika mi się bardziej podoba niż w TSW4. Tak samo widok z kabin pociągów, który jest większy. Dużo rzeczy jeszcze do zrobienia, ale projekt ma szansę pobić TSW czego producentom i społeczności szczerze życzę.

Ale w pierwszym zderzeniu można się jednak do końca nie odnaleźć. Np w TSW są te strzałki w samouczku gdzie iść, a tu nie mogłem znaleźć klapy w Elfie. Ale z kolei tutaj mamy wywoływane podręczne menu przyciskiem Y gdzie możemy zrobić sporo rzeczy czego np. nie ma w TSW4. No i w scenariuszach można by też dodawać pomoc (jako opcję) czego mi bardzo brakuje w TSW4. Bo jak zapomnę co i jak to i tak muszę się cofnąć do samouczka żeby sobie przypomnieć. I tu by SR mogło wyprzedzić konkurencję. Na pewno przydałoby się to dla wielu graczy, szczególnie jak będzie więcej lokomotyw. Bo nie idzie spamiętać wszystkiego z Omsi2 i wielu innych gier i jak się wraca np. po 2 tyg. można zapomnieć. Pewnie jak ktoś gra codziennie tylko w tą grę to tego nie potrzebuje. Oczywiście to akurat najmniejszy problem bo można się cofnąć do samouczka, ale wraz z brakiem save to już może być problem bo jak się zapomni czegoś na trasie to traci się cały scenariusz. Na pewno dodanie save to najbardziej priorytetowa zmiana wg. mnie jaka powinna być + znikanie celowniczka (jak się gra padem) bo przeszkadza w podziwianiu widoków i psuje immersję. Ale gra jest w AE i jak na AE jest bardzo dopracowana.

Edited by adamets2
  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

Najlepiej byłoby nie porównywać SR do innych "symulatorów" kolejowych. Każdy jest w pewnym sensie na inną modłę, ale to właśnie w SR jest ten klimat najbliższy rzeczywistości zerkając przez szybę elektrowozu, czy EZT.

Wiadomo, że nie każdy kto nie ma dużego pojęcia o kolei natychmiast wszystko ogarnie, ale jak już wcześniej wspomniano... znój poznawania konkretnego EZT, składu czy elektrowozu, jak się zachowuje, jak trzeba reagować, na co zwracać uwagę, czego unikać na 100% da wiele satysfakcji osobie zielonej w tym temacie. 

Jeśli taka osoba ogarnie prowadzenie takiego EU07 czy innego pojazdu szynowego i doda do tego automatyzmy w działaniu na szlaku to będzie czerpać już tylko przyjemność z jazdy, a każdy problem z poślizgami, stój na podjazdach kiedy jest się napakowanym jak kabanos towarowym i trzeba tą bidną EU07 dźwignąć kupę pełnych węglarek, które siedzą na haku... staje się tylko większym lub mniejszym odstępstwem od pełnego relaksu. 

Naprawdę nie powinno się jeszcze bardziej upraszczać SR. Trzeba tylko zachęcić tych co nie za bardzo mają pojęcie co w trawie piszczy do wgłębienia się w temat prowadzenia składów i wszystkiego co związane z ruchem kolejowym.  

Edited by Grandal74
  • I disagree 1
  • I agree 5
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, adamets2 napisał(a):

Gra bardzo mi się podoba. Wczoraj 4 godziny grałem i tylko dlatego, że byłem bardzo głodny to przerwałem. Grafika mi się bardziej podoba niż w TSW4. Tak samo widok z kabin pociągów, który jest większy. Dużo rzeczy jeszcze do zrobienia, ale projekt ma szansę pobić TSW czego producentom i społeczności szczerze życzę.

Odnośnie tej kwestii mam identyczne zdanie - już jakiś czas temu stwierdziłem sobie w myślach - grafika w SimRail jest sporo ładniejsza niż w TSW4 i było to nawet jeszcze przed ostatnią dużą aktualizacją. Mam nałożony Reshade, ale moim zdaniem również bez tego programiku, poziom graficzny SimRail wyprzedza to, co mamy obecnie w TSW4. Wiadomo, należy pamiętać, że symulatory te chodzą na dwóch zupełnie innych silnikach, które na pewno mają swoje plusy i minusy. Wcześniej zostało też powiedziane - "Ile zdań, tyle opinii". Nie sposób się z tym nie zgodzić, to prawda. Podsumowując ww. kwestię, SimRail + Reshade wymiata już w ogóle po całości. Teraz dopiero zobaczyłem, ile można wycisnąć z Unity. Gdy inne sprawy zostaną dopracowane, powinniśmy mieć naprawdę najlepszy symulator maszynisty na PC, zarówno w single player, jak również w multi player. Oczywiście nie wszyscy muszą się z tym zgadzać, ale takie jest moje zdanie.

29 minut temu, Grandal74 napisał(a):

Wiadomo, że nie każdy kto nie ma dużego pojęcia o kolei natychmiast wszystko ogarnie, ale jak już wcześniej wspomniano... znój poznawania konkretnego EZT, składu czy elektrowozu, jak się zachowuje, jak trzeba reagować, na co zwracać uwagę, czego unikać na 100% da wiele satysfakcji osobie zielonej w tym temacie. 

Jeśli taka osoba ogarnie prowadzenie takiego EU07 czy innego pojazdu szynowego i doda do tego automatyzmy w działaniu na szlaku to będzie czerpać już tylko przyjemność z jazdy, a każdy problem z poślizgami, stój na podjazdach kiedy jest się napakowanym jak kabanos towarowym i trzeba tą bidną EU07 dźwignąć kupę pełnych węglarek, które siedzą na haku... staje się tylko większym lub mniejszym odstępstwem od pełnego relaksu. 

Naprawdę nie powinno się jeszcze bardziej upraszczać SR. Trzeba tylko zachęcić tych co nie za bardzo mają pojęcie co w trawie piszczy do wgłębienia się w temat prowadzenia składów i wszystkiego co związane z ruchem kolejowym.

Z powyższym stwierdzeniem również się zgadzam. Akurat dla mnie SR ma wystarczająco dużo uproszczeń i jak dla mnie są one zrobione naprawdę dobrze. Niedawno wspomniałem, że nie jestem maszynistą, ale jednak tematami związanymi z kolejnictwem interesuję się już od jakiegoś czasu i zgłębiłem na tyle swoją wiedzę odnośnie prowadzenia różnych lokomotyw czy jednostek, że dziś z włączonym HUD w SR jeżdżę bez problemu. Wiem, że nie jest to żadne osiągnięcie, bo są tacy, którzy jeżdżą w ogóle z wyłączonym HUD, ale co mi tam. 😉 Jednocześnie mogę w tym miejscu dodać, że jeżeli ktoś potrzebuje więcej pomocy w SR, można byłoby je dodać, ale z możliwością ukrycia, tak jak jest to dotychczas zrobione i każdy powinien być zadowolony. 😉

  • Like 1
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuty temu, skylake napisał(a):

Teraz dopiero zobaczyłem, ile można wycisnąć z Unity.

Wykorzystanie Unity to był strzał w dziesiątkę! Jak się nie mylę ETS2/ATS też jest na Unity i działa bardzo płynnie mimo bardzo ulepszonej grafiki (to nie to co było kiedyś), natomiast gry na UE4 (z wyjątkiem The Bus) ciągle łapią microlagi. Grając na UE4 przynajmniej na moim RTX 3080Ti mam ciągle wrażenie, że to za dużo na moją kartę. TSW4 to już w ogóle koszmar w stosunku do tego nawet co było w TSW3. Co ciekawe to trasy z TSW2 potrafią mocno lagować. BS21 też łapie zadyszkę. Nie wiem czy to kwestia tego, że UE4 jest lepszy na radeonach (też słyszałem takie opinie) czy co innego, ale Unity jak widać sprawdza się o wiele lepiej. Ja praktycznie jeszcze ani razu nie wyłapałem żadnej ścinki, a mam już przegrane 6 godzin.

Link to comment
Share on other sites

29 minut temu, adamets2 napisał(a):

Nie wiem czy to kwestia tego, że UE4 jest lepszy na radeonach (też słyszałem takie opinie) czy co innego, ale Unity jak widać sprawdza się o wiele lepiej. Ja praktycznie jeszcze ani razu nie wyłapałem żadnej ścinki, a mam już przegrane 6 godzin.

Do Radeonów bezpośrednio się nie odniosę, bo posiadam 4070 ti, czyli trochę mocniejszą kartę od Twojej. Piszę o tym, ponieważ nawet u mnie występują ścinki, przy 64GB systemowego RAM. Nie wspominając o VRAM, którego na naszych kartach jest tylko 12GB. Tak, tylko 12GB, ponieważ SimRail na ustawieniach ultra zapycha całe 12GB VRAM na GPU. Stwierdziłem to na podstawie pomiarów wykonanych programem MSI Afterburner. Przejedź tzw. "ciężkie" scenariusze (do pobrania z Forum), w których ustawiona jest np. zima i deszcz/śnieg plus dodatkowy ruch i zobaczysz, ile mocy to wszystko potrzebuje. Ja gram obecnie na ustawieniu "Normal" plus Reshade i obraz jest naprawdę ładny, a przy tym w najbardziej wymagających miejscach FPS nie spada poniżej 35-40. Są niestety takie miejsca i zostało to już także wcześniej powiedziane. W multi player sprawa ma się jeszcze trochę inaczej, ale to z wiadomych przyczyn, o których również już było. 🙂

Edited by skylake
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, skylake napisał(a):

Do Radeonów bezpośrednio się nie odniosę, bo posiadam 4070 ti, czyli trochę mocniejszą kartę od Twojej. 

Nie chodzi mi to kto ma co lepsze, ale w 4K to +/- 3fps w zależności od gry albo moja karta jest ciut lepsza, albo Twoja. Można powiedzieć, że są prawie na identycznym poziomie w 4K. W HD rzeczywiście 4070Ti jest mocniejsza.

Dzięki za info scenariuszach. Na pewno w przyszłości skorzystam bo w samej grze jest ich mało.

Link to comment
Share on other sites

12 minut temu, adamets2 napisał(a):

Nie chodzi mi to kto ma co lepsze, ale w 4K to +/- 3fps w zależności od gry albo moja karta jest ciut lepsza, albo Twoja.

Pewnie, tu nie chodzi o żadne przechwałki. Wiem, że są tu ludzie mający jeszcze mocniejszy sprzęt. Wszystko napisałem w dobrzej wierze, dlatego jest też napisane -

 

1 godzinę temu, skylake napisał(a):

Piszę o tym, ponieważ nawet u mnie występują ścinki, przy 64GB systemowego RAM.

Rozwinę jeszcze swoją poprzednią wypowiedź, abyś mógł sobie dokładnie ustawić SimRail w taki sposób, jak u mnie i powiedzieć mi, czy podoba się Tobie taki setup. Najpierw w SR zastosuj gotowy zestaw ustawień dla "Normal", następnie wyłącz vsync, włącz DLSS na ultra jakość, zwiększoną odległość rysowania cieni wyłącz, odległość rysowania przesuń maksymalnie w prawo, czyli na 2000m, rozmycie ruchu wyłącz. Z ustawień samego SR to wszystko. Nałóż Reshade (do pobrania z Forum). Żeby trochę jeszcze pomóc, napiszę jak ustawić panel sterownika NVidia. Wypiszę tylko opcje do zmiany, reszty nie ruszamy. Oczywiście to nie jest żaden mus, że tak trzeba ustawić, ale piszę o tym, ponieważ mamy wydajnościowo podobny sprzęt i niektórym osobom także może się taka konfiguracja przydać.

 

Ustawienia w sterowniku NV (tworzymy osobny profil dla SR, nie robimy tego w globalnych ustawieniach - wszystkie opcje z listy wybieramy, aby były pogrubione na czarno):

 

filtrowanie anizotropowe - pod kontrolą aplikacji

filtrowanie tekstur jakość - wysoka wydajność

filtrowanie tekstur optymalizacja anizotropowa - włącz

filtrowanie tekstur optymalizacja trójliniowa - włącz

optymalizacja wątkowa - włącz

potrójne buforowanie - wyłącz

synchronizacja pionowa wyłącz

tryb zarządzania energią - preferuj maksymalną wydajność

wstępne renderowanie klatek wirtualnej rzeczywistości - 1

wygładzanie krawędzie FXAA - wyłącz

wygładzanie krawędzi przezroczystość - próbkowanie wielokrotne

wygładzanie krawędzi tryb - pod kontrolą aplikacji

 

W ustawieniach Windows można jeszcze dodać plik symulatora i dać mu "wysoką wydajność". Po zatwierdzeniu zmian uruchamiamy ponownie PC. Pewnego razu podałem na Forum trochę inny setup, natomiast teraz opracowałem sobie taki i jestem bardzo zadowolony. 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

19 godzin temu, Grandal74 napisał(a):

Wiadomo, że nie każdy kto nie ma dużego pojęcia o kolei natychmiast wszystko ogarnie, ale jak już wcześniej wspomniano... znój poznawania konkretnego EZT, składu czy elektrowozu, jak się zachowuje, jak trzeba reagować, na co zwracać uwagę, czego unikać na 100% da wiele satysfakcji osobie zielonej w tym temacie.

Jeśli taka osoba ogarnie prowadzenie takiego EU07 czy innego pojazdu szynowego i doda do tego automatyzmy w działaniu na szlaku to będzie czerpać już tylko przyjemność z jazdy, a każdy problem z poślizgami, stój na podjazdach kiedy jest się napakowanym jak kabanos towarowym i trzeba tą bidną EU07 dźwignąć kupę pełnych węglarek, które siedzą na haku... staje się tylko większym lub mniejszym odstępstwem od pełnego relaksu. 

Naprawdę nie powinno się jeszcze bardziej upraszczać SR. Trzeba tylko zachęcić tych co nie za bardzo mają pojęcie co w trawie piszczy do wgłębienia się w temat prowadzenia składów i wszystkiego co związane z ruchem kolejowym.  

Pozwolę sobie wdać się w małą polemikę... Jeśliby SR miał być programem do nauki jazdy albo produktem niekomercyjnym to mógłbym się zgodzić. Ale SR to produkt w pełni komercyjny, a jego twórcy powinni być odpowiednio wynagrodzeni i czerpać z niego jak największe zyski.

To jest normalna gra na steam konkurująca z innymi grami - właściwie obecnie tylko z TSW4. Produkt walczący o portfele konsumentów. Jak ktoś kupi podstawkę i gra mu się spodoba będzie kupował DLC. Widzimy co wyprawia w cenach Dovetail. A jeśli to produkt komercyjny to powinien trafić do największej ilości odbiorców. Jak duży procent graczy to osoby mające tyle czasu i uporu żeby rozwikłać jakieś zawiłości? Wydaje mi się, że w dzisiejszych zabieganych czasach nie taki duży. Zdumiała mnie prostota JRE sygnowanego prawdziwymi kolejami japońskimi. I podkreślam jeszcze raz - mi nie chodzi o jakieś uproszczanie tego co jest tylko np. wprowadzenie opcji żeby w singlu pociągi były tak samo gotowe (jako opcja) jak na multi i dodanie opcji restartuj fizykę pojazdu jak się utknie czy dodanie menu pomocowego jak się coś poplącze.

Dodam, że po 3 dniach sama obsługa pociągów nie jest specjalnie skomplikowana. Powiedziałbym, że miejscami prostsza niż w TSW4. Na razie jeździłem świnką i kibelkiem, ale z resztą nie przewiduję większych problemów. Szczerze mówiąc to mimo 3 lat doświadczenia w TSW to w zeszłym tygodniu właśnie w TSW4 nie byłem w stanie ogarnąć (nie wiem czy z powodu bugów czy braku umiejętności) jak po wczytaniu save czy restarcie symulacji żadnym sposobem nie udało mi się w trakcie trasy uruchomić Talenta na jednej z tras jeszcze z TSW2.

SR jest świetnym produktem wymagającym paru poprawek. Natomiast samouczki po które sięga się w pierwszej kolejności mogą zrazić potencjalnych graczy. Dlatego jak pisałem - proponuję lepsze podświetlenie przycisków (zamiast koloru żółtego np. niebieski i podświetlony). Słowa zachęty tak popularne w amerykańskich grach np. :"świetnie, zrobiłeś swój pierwszy krok" 🙂 np. po aktywacji kabiny czy baterii. Dodanie samouczków do wszystkich pociągów bo do Pendolino chyba nie ma. I save + pomoc już w normalnych scenariuszach. I przyznaję - moja pierwsza godzina w samouczku z pociągiem towarowym wywarła całkowicie mylne wrażenie. Ale można powiedzieć, że przetestowałem w ten sposób "typowego, zmęczonego konsumenta szukającego relaksu" bo byłem po bardzo ciężkim dniu 10 godzinami pracy.

Zapomniałem jeszcze napisać, że postacie w SR są bardzo dobrze odwzorowane. A dowód poniżej 🙂

A tu najładniejsza dziewczyna jaką spotkałem w grach komputerowych 🙂 :

SR.jpg

Edited by adamets2
Link to comment
Share on other sites

14 godzin temu, skylake napisał(a):

Pewnie, tu nie chodzi o żadne przechwałki. Wiem, że są tu ludzie mający jeszcze mocniejszy sprzęt. Wszystko napisałem w dobrzej wierze, dlatego jest też napisane -

Rozwinę jeszcze swoją poprzednią wypowiedź, abyś mógł sobie dokładnie ustawić SimRail w taki sposób, jak u mnie i powiedzieć mi, czy podoba się Tobie taki setup. Najpierw w SR zastosuj gotowy zestaw ustawień dla "Normal", następnie wyłącz vsync, włącz DLSS na ultra jakość, zwiększoną odległość rysowania cieni wyłącz, odległość rysowania przesuń maksymalnie w prawo, czyli na 2000m, rozmycie ruchu wyłącz. Z ustawień samego SR to wszystko. Nałóż Reshade (do pobrania z Forum). Żeby trochę jeszcze pomóc, napiszę jak ustawić panel sterownika NVidia. Wypiszę tylko opcje do zmiany, reszty nie ruszamy. Oczywiście to nie jest żaden mus, że tak trzeba ustawić, ale piszę o tym, ponieważ mamy wydajnościowo podobny sprzęt i niektórym osobom także może się taka konfiguracja przydać.

Ustawienia w sterowniku NV (tworzymy osobny profil dla SR, nie robimy tego w globalnych ustawieniach - wszystkie opcje z listy wybieramy, aby były pogrubione na czarno):

filtrowanie anizotropowe - pod kontrolą aplikacji

filtrowanie tekstur jakość - wysoka wydajność

filtrowanie tekstur optymalizacja anizotropowa - włącz

filtrowanie tekstur optymalizacja trójliniowa - włącz

optymalizacja wątkowa - włącz

potrójne buforowanie - wyłącz

synchronizacja pionowa wyłącz

tryb zarządzania energią - preferuj maksymalną wydajność

wstępne renderowanie klatek wirtualnej rzeczywistości - 1

wygładzanie krawędzie FXAA - wyłącz

wygładzanie krawędzi przezroczystość - próbkowanie wielokrotne

wygładzanie krawędzi tryb - pod kontrolą aplikacji

W ustawieniach Windows można jeszcze dodać plik symulatora i dać mu "wysoką wydajność". Po zatwierdzeniu zmian uruchamiamy ponownie PC. Pewnego razu podałem na Forum trochę inny setup, natomiast teraz opracowałem sobie taki i jestem bardzo zadowolony. 😉

inna też sprawa, ze na pewno optymalizacja jak i wycieki pamięci są do poprawy ale to zapewne w pełnej wersji już będzie dopracowane w każdym razie, mam taką nadzieję.

Link to comment
Share on other sites

56 minut temu, adamets2 napisał(a):

To jest normalna gra na steam konkurująca z innymi grami - właściwie obecnie tylko z TSW4. Produkt walczący o portfele konsumentów. Jak ktoś kupi podstawkę i gra mu się spodoba będzie kupował DLC. Widzimy co wyprawia w cenach Dovetail. A jeśli to produkt komercyjny to powinien trafić do największej ilości odbiorców.

To prawda, cena TSW4 na premierę w maksymalnie dopakowanej wersji to 500 zł, nie licząc jakichś tam promocji i pewnych obniżek, przy pomocy których można było kupić produkt trochę taniej. Sądzę, że w tym przypadku (nie mówię, że każdy) wielu "poleciało" na Vectrona i zdaje się, że wówczas nie było innej opcji, jak wspomniane 500 zł. Chyba że coś przeoczyłem. 😉 Do tego polityka sprzedażowa, jaką prowadzi firma zajmująca się TSW, jest moim zdaniem nastawiona tylko na kasę. Nie twierdzę, że jest to ogólnie zły symulator, ponieważ np. systemy PZB, LZB itp. obsługuje się bardzo fajnie, fizyka ponoć też stoi na dobrym poziomie, ale mogliby wprowadzić po prostu system aktualizacji, tak jak ma to miejsce w przypadku starszego Train Simulator (dawniej Railworks) wyprodukowanego także przez ww. firmę. Wiadomo, że w tym drugim przypadku dokupujemy tylko DLC i nie musimy co roku płacić za nową część dodatkowo. Wiem, że DLC przechodzą ze starszych części, ale moim zdaniem nie jest to najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia samego odbiorcy/gracza. Zdaje sobie też sprawę, że za coś to wszystko trzeba utrzymać, ale gdyby wprowadzono w TSW "pełne" aktualizacje, zyskałby jeszcze większą liczbę graczy. Natomiast SimRail zaczyna się dopiero rozwijać (TSW jest na rynku znacznie dłużej) i myślę, że oferuje także sporo, zwłaszcza w stosunku do ceny, która na promocjach kształtuje się w okolicach 100 zł, a frajda z jazdy dla mnie również olbrzymia.

Godzinę temu, adamets2 napisał(a):

Zapomniałem jeszcze napisać, że postacie w SR są bardzo dobrze odwzorowane. A dowód poniżej 🙂

A tu najładniejsza dziewczyna jaką spotkałem w grach komputerowych 🙂

Wczoraj na to również zwróciłem uwagę - ludziki są bardzo szczegółowe.

Godzinę temu, adisuper napisał(a):

inna też sprawa, ze na pewno optymalizacja jak i wycieki pamięci są do poprawy ale to zapewne w pełnej wersji już będzie dopracowane w każdym razie, mam taką nadzieję.

Fakt, mimo wszystko optymalizacja jest do poprawy, ale tak jak piszesz, miejmy nadzieję, że w finalnej wersji zostanie to zrealizowane. Na "Normal" z paroma modyfikacjami symulator wygląda (jak wcześniej wspomniałem) i tak bardzo ładnie, ale karty pokroju 3080 ti czy 4070 ti i szybsze, powinny spokojnie generować grafikę w maksymalnych ustawieniach. Wyciek pamięci jak najbardziej jest możliwy, dlatego też jest problem ze zwolnieniem wcześniej zaalokowanej ilości VRAM, przez co właśnie na maksymalnych ustawieniach zjada np. 12GB VRAM i to też jest między innymi przyczyną problemów z wydajnością.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 minut temu, skylake napisał(a):

To prawda, cena TSW4 na premierę w maksymalnie dopakowanej wersji to 500 zł, nie licząc jakichś tam promocji i pewnych obniżek, przy pomocy których można było kupić produkt trochę taniej. Sądzę, że w tym przypadku (nie mówię, że każdy) wielu "poleciało" na Vectrona i zdaje się, że wówczas nie było innej opcji, jak wspomniane 500 zł. Chyba że coś przeoczyłem. 😉 Do tego polityka sprzedażowa, jaką prowadzi firma zajmująca się TSW, jest moim zdaniem nastawiona tylko na kasę. Nie twierdzę, że jest to ogólnie zły symulator, ponieważ np. systemy PZB, LZB itp. obsługuje się bardzo fajnie, fizyka ponoć też stoi na dobrym poziomie, ale mogliby wprowadzić po prostu system aktualizacji, tak jak ma to miejsce w przypadku starszego Train Simulator (dawniej Railworks) wyprodukowanego także przez ww. firmę. Wiadomo, że w tym drugim przypadku dokupujemy tylko DLC i nie musimy co roku płacić za nową część dodatkowo. Wiem, że DLC przechodzą ze starszych części, ale moim zdaniem nie jest to najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia samego odbiorcy/gracza. Zdaje sobie też sprawę, że za coś to wszystko trzeba utrzymać, ale gdyby wprowadzono w TSW "pełne" aktualizacje, zyskałby jeszcze większą liczbę graczy. Natomiast SimRail zaczyna się dopiero rozwijać (TSW jest na rynku znacznie dłużej) i myślę, że oferuje także sporo, zwłaszcza w stosunku do ceny, która na promocjach kształtuje się w okolicach 100 zł, a frajda z jazdy dla mnie również olbrzymia.

Wczoraj na to również zwróciłem uwagę - ludziki są bardzo szczegółowe.

Fakt, mimo wszystko optymalizacja jest do poprawy, ale tak jak piszesz, miejmy nadzieję, że w finalnej wersji zostanie to zrealizowane. Na "Normal" z paroma modyfikacjami symulator wygląda (jak wcześniej wspomniałem) i tak bardzo ładnie, ale karty pokroju 3080 ti czy 4070 ti i szybsze, powinny spokojnie generować grafikę w maksymalnych ustawieniach. Wyciek pamięci jak najbardziej jest możliwy, dlatego też jest problem ze zwolnieniem wcześniej zaalokowanej ilości VRAM, przez co właśnie na maksymalnych ustawieniach zjada np. 12GB VRAM i to też jest między innymi przyczyną problemów z wydajnością.

Oczywiście miałem na myśli również, że po wyjściu pełnej wersji nikt nie spocznie na laurach w kwestii aktualizacji, hotfixów i reszty.

Link to comment
Share on other sites

42 minuty temu, skylake napisał(a):

Natomiast SimRail zaczyna się dopiero rozwijać (TSW jest na rynku znacznie dłużej) i myślę, że oferuje także sporo, zwłaszcza w stosunku do ceny, która na promocjach kształtuje się w okolicach 100 zł, a frajda z jazdy dla mnie również olbrzymia.

Cenowo na dzień dzisiejszy SR oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny ze wszystkich symulatorów kolejowych. Nie ma co do tego żadnych wątpliwości. TSW4 nie dość, że jest bardzo drogie to patrząc podstawka do podstawki (bez DLC) to ile km tras oferuje jeden produkt, a ile drugi? JRE jedna trasa i żadnych promek. Ja pisałem w sensie nie cenowym bo tu SR jest o wiele lepszy tylko żeby przyciągnąć wielu nowych graczy, którzy wygenerują zyski teraz i w przyszłości na DLC

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, adamets2 napisał(a):

Cenowo na dzień dzisiejszy SR oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny ze wszystkich symulatorów kolejowych. Nie ma co do tego żadnych wątpliwości. TSW4 nie dość, że jest bardzo drogie to patrząc podstawka do podstawki (bez DLC) to ile km tras oferuje jeden produkt, a ile drugi? JRE jedna trasa i żadnych promek. Ja pisałem w sensie nie cenowym bo tu SR jest o wiele lepszy tylko żeby przyciągnąć wielu nowych graczy, którzy wygenerują zyski teraz i w przyszłości na DLC

Problem polega na tym, że Dovetail bardzo umiejętnie zarządza emocjami graczy. Jak już ci się znudzi jedna trasa, to oni mają kolejną. Wydają w tej chwili mniej więcej jedną trasę na miesiąc. A jak się coś przeciąga, to cyk, jakaś lokomotywa, jakieś nowe misje. Niestety w przypadku SimRail trudno określić kiedy wyjdzie coś nowego i to jest dla mnie w tej chwili największa bolączka tej produkcji. Wiadomo, studio jest na zupełnie innym etapie działania, ale mam nadzieję, że zauważą ten potencjał do sprzedawania kolejnych tras w jakimś sensownym rytmie czasowym. Byle nie tak bandycko z cenami jak u konkurencji 🙂

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, adamets2 napisał(a):

Zapomniałem jeszcze napisać, że postacie w SR są bardzo dobrze odwzorowane. A dowód poniżej 🙂

A tu najładniejsza dziewczyna jaką spotkałem w grach komputerowych 🙂 :

Tylko, ta najładniejsza dziewczyna dostanie zapalenia płuc, bo się rozgogoliła w śniegu jakby było z 25*C w cieniu. 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, MALECKI napisał(a):

Problem polega na tym, że Dovetail bardzo umiejętnie zarządza emocjami graczy. Jak już ci się znudzi jedna trasa, to oni mają kolejną. 

Dokładnie. Obecnie największy ruch kumuluje się w rejonie Katowice-Zawiercie. Dlaczego?

Głównie przez natężenie ruchu oraz gęstość połączeń. Sorry, ale pozostałe trasy są nudne, gdyż nie oddają interakcji maszynista-nastawniczy. Pojedziesz kilka razy, może teraz więcej przy zmienionej pogodzie i koniec. Z kolei zabawa na dyżurkach jest tam gdzie coś się dzieje, czyli duży ruch, duże stacje węzłowe, i - w przyszłości - duże stacje manewrowe.

Gdy do dyspozycji graczy oddane zostaną nastawnie z Wawy (+Grochów) to gracze będą się zabijali o dyżur na nastawniach i o to to aby tam jeździć. Nie tylko dlatego bo nowość - ale dlatego bo duży ruch generuje dużo interakcji. Dlatego też liczę przyszłościowo na Szczakową, Jęzor, na pętlę krakowską oraz pętle śląską (z Kato do Gliwic można na 3 sposoby dojechać, + manewrownie na Bytomiu, Chebziu, Halembie, po drodze).

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Mnie akurat mały ruch nie przeszkadza. Nie nudzą mnie też trasy. No sorry, ale oni oddają to co jest naprawdę więc w miejsce drzew nie mogą postawić statku kosmicznego 🙂 Symulatory to dla mnie ogromny relaks i wyciszenie. Jak wchodziłem na multi to z jak najmniejszą ilością osób. Dość emocji dostarcza mi życie 🙂 A dźwięk pociągów w SR to analogicznie jak dźwięk autobusów w Omsi 2 - NAJLEPSZY... Dźwięk w kinie domowym w atmosie jest MEGA. Wczoraj w nocy musiałem aż wyłączyć suba, który mało co się odzywa 🙂 ale na śwince dawał tak mocno, że podłoga chodziła.

Na wszystko przyjdzie pora, także na nowe DLC. Pewno najszybciej będzie pociągnięta trasa do Łodzi. Ale poczekajmy. Lepiej coś zrobić dobrze niż szybko. A narazie do poprawienia parę rzeczy w samej grze.

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our servers

    • Drivers | Maszyniści Drivers | Maszyniści
      • PL2
      • pl2
      • 77 / 86
          • Percentage filling 90%
          • Most players 103
      • PL3
      • pl3
      • 6 / 84
          • Percentage filling 7%
          • Most players 78
      • PL4
      • pl4
      • 10 / 84
          • Percentage filling 12%
          • Most players 87
      • PL8
      • pl8
      • 6 / 86
          • Percentage filling 7%
          • Most players 84
      • EN1
      • en1
      • 23 / 79
          • Percentage filling 29%
          • Most players 81
      • EN2
      • en2
      • 2 / 81
          • Percentage filling 2%
          • Most players 60
      • EN3
      • en3
      • 0 / 83
          • Percentage filling 0%
          • Most players 60
      • DE1
      • de1
      • 34 / 82
          • Percentage filling 41%
          • Most players 87
      • DE3
      • de3
      • 2 / 82
          • Percentage filling 2%
          • Most players 67
      • DE4
      • de4
      • 3 / 80
          • Percentage filling 4%
          • Most players 65
      • FR1
      • fr1
      • 14 / 83
          • Percentage filling 17%
          • Most players 49
      • UA1
      • ua1
      • 1 / 82
          • Percentage filling 1%
          • Most players 27
      • CN1
      • cn1
      • 0 / 31
          • Percentage filling 0%
          • Most players 28
      • CZ1
      • cz1
      • 12 / 81
          • Percentage filling 15%
          • Most players 61
      • ES1
      • es1
      • 1 / 80
          • Percentage filling 1%
          • Most players 23
    • Dispatchers | Dyżurni ruchu Dispatchers | Dyżurni ruchu
      • PL2
      • pl2
      • 25 / 34
          • Percentage filling 74%
          • Most players 34
      • PL3
      • pl3
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 31
      • PL4
      • pl4
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 34
      • PL8
      • pl8
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 27
      • EN1
      • en1
      • 12 / 34
          • Percentage filling 35%
          • Most players 34
      • EN2
      • en2
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 21
      • EN3
      • en3
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 13
      • DE1
      • de1
      • 22 / 34
          • Percentage filling 65%
          • Most players 34
      • DE3
      • de3
      • 3 / 34
          • Percentage filling 9%
          • Most players 29
      • DE4
      • de4
      • 3 / 34
          • Percentage filling 9%
          • Most players 29
      • UA1
      • ua1
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 17
      • FR1
      • fr1
      • 5 / 34
          • Percentage filling 15%
          • Most players 23
      • ES1
      • es1
      • 2 / 34
          • Percentage filling 6%
          • Most players 15
      • CZ1
      • cz1
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 28
      • CN1
      • cn1
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 19
    • 30 Total servers
    • 268 / 1694 Total players
    • 16% Filled servers
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy