Jump to content
Następne podsumowanie tygodnia pojawi się 25.11.2024 | The next summary of the week will be published on 25.11.2024

Zwiększenie czytelności i widoczności wskaźników kolejowych


Recommended Posts

Witam,

W mojej opinii wskazane byłoby rozważanie zwiększenia widoczności wskaźników z ograniczeniami prędkości, przed przejazdami itd. 

Przy pierwszych misjach sporo przegapiłem. Mało się wyróżniają. Wskaźników tymczasowych dla uszkodzonych rogatek w ogóle nie ma i lecą za to punkty karne.

Edited by prodzyn
  • I agree 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Przyłączam się do tematu. Ja np. lubię jeździć z IRJ z sim rail express. Niestety przy zmniejszonych ustawieniach grafiki odczytanie tablic hektometrowych na słupach trakcyjnych jest praktycznie niemożliwe, zwłaszcza jeśli mamy domyślnie ustawiony POV. Świetnie byłoby gdyby można było wrzucić hektometry na osobny element HUD. Inne wskaźniki są również mało czytelne. W nocy praktycznie niewidoczne lub wyskakujące z ciemności znienacka z powodu za słąbych długich świateł. Lubię jeździć bez HUD ale jak ma się słąbszą grafikę to jest to praktycznie niemożliwe z powodu nieczytelności wskaźników. Warto byłoby coś zaradzić. Pozdrawiam.

  • I agree 6
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Zgadzam się z przedmówcą. Ja również jeżdżę bez HUDa, co wlasnie daje najwiekszy fun. W porze dziennej wskazniki sa czytelne nawet bez monitora ultrawide, chociaz trzeba mocno wytezac wzrok. W nocy przy malej predkości (do 60kmh towarem) tez od biedy jest mozliwosc odczytania wskazan; przy predkosci wiekszej sie rozmazuja. Wskazania sa rowniez nieczytelne przy wlaczonych dlugich swiatlach (co moze byc zrozumiale) no i nieszczesnym oswietleniu pulpitu Traxxa (ale to tez ponoc jest realne, z drugiej strony mozna oswietlenie wylaczyc i jest o niebo lepiej). Skoro mamy rozklady (a to wlasnie przyczynilo sie do jazdy "real sim"), dodajcie rowniez kilometraz na HUD, poniewaz to bardzo ulatwi rozeznanie w sytuacji. Rozumiem ze ETCS jest mocno na tapecie, co rowniez bardzo ulatwi nam jazde (wtedy zapewne bedzie mozna odczytywac kilometraz z wyswietlacza).

Pozdrawiam

Link to comment
Share on other sites

Słabą czytelność wskaźników trochę można poprawić wyłączeniem DLSS (który według mnie nadaje się dobrze do strzelanki FPS albo jakiejś gry wyścigowej, nie do symulatora pociągów). Wskaźniki zyskują wtedy na ostrości. Swoją drogą byłoby super, gdyby długie światła nowoczesnych pojazdów typu Dragon albo Elf nie przepalały tekstu na wskaźnikach- widać wtedy tylko jednolicie biały wskaźnik.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli mogę coś zasugerować, to sugeruję takie samo rozwiązanie jak ze światłem na semaforach. Do lepszej widoczności świateł jest suwak w opcjach. Po przesunięciu suwaka światło się delikatnie powiększa, myślę że ze wskaźnikami też by to się sprawdziło, ponieważ dodanie tego do HUD nie rozwiązuje problemu dla tych, którzy jeżdżą bez pomocy Hud

Link to comment
Share on other sites

18 godzin temu, mluczak.kutno napisał(a):

Słabą czytelność wskaźników trochę można poprawić wyłączeniem DLSS

U mnie po wyłączeniu DLSS nie da się grać. Wszystkie krawędzie migotają i są nieostre. DLSS przenosi gfafikę na inny poziom, ale ja mam karte nvidii.

Link to comment
Share on other sites

24 minuty temu, Grzego90 napisał(a):

U mnie po wyłączeniu DLSS nie da się grać. Wszystkie krawędzie migotają i są nieostre.

A wygładzanie krawędzi włączyłeś? U mnie przy ustawionej opcji TAA wszystkie wskaźniki są bardzo wyraźne i w pełni czytelne. Co prawda mam grafikę praktycznie ustawioną na maksa, więc domyślam się, że te wszystkie problemy z widocznością wskaźników mogą tez zależeć od rozdzielczości i jakości tekstur. 

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Grzego90 napisał(a):

U mnie po wyłączeniu DLSS nie da się grać. Wszystkie krawędzie migotają i są nieostre. DLSS przenosi gfafikę na inny poziom, ale ja mam karte nvidii.

Ja nie gram na DLSS. Zamiast tego mam w panelu sterowania Nvidii włączone DSR (rozdzielczość 2k), ta sama rozdzielczość ustawiona jest w SR. Do tego wygładzanie TAA na najwyższym ustawieniu. Krawędzie są wtedy przyjemnie wygładzone a jednocześnie nie są rozmyte. Zachowana jest także jako taka czytelność napisów wszelakich oraz semaforów.

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, Corrazone napisał(a):

A wygładzanie krawędzi włączyłeś?

Tak, wszystko włączyłem na maxa i wygląda to tragicznie u mnie.

 

Godzinę temu, mluczak.kutno napisał(a):

Zamiast tego mam w panelu sterowania Nvidii włączone DSR (rozdzielczość 2k), ta sama rozdzielczość ustawiona jest w SR. Do tego wygładzanie TAA na najwyższym ustawieniu.

Sprawdzę z ciekawości.

 

Ja na DLSS bez problemu nawet przy dużej prędkości jestem w stanie odczytać czy to kilometraż linii czy inne wskaźniki. Są bardzo ostre i wyraźne.

Edited by Grzego90
Link to comment
Share on other sites

U mnie włączenie/wyłączenie DSLL nie wpływa na widoczność wskaźników, w obu przypadkach widzę wyraźnie. Natomiast lepiej wygląda u mnie grafika z włączonym DLSS niż z TAA na maksa i skalowaniem grafii w ustawieniach nvidii.

Edited by Grzego90
Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, adamets2 napisał(a):

Do HUD warto by dodać jeszcze ikonkę dotyczącą sygnału Baczność żeby trąbić wtedy kiedy trzeba 🙂 Bo za to są punkty. Generalnie jeśli za coś są punkty to niech będą odpowiednie ikonki/grafiki w HUD.

Wystarczy obserwować szlak i po prawej stronie (przeważnie) widnieją znaki W6, W6a,  W6b i W7, przy których podajemy sygnał Rp1 Baczność. Nie jest to trudne, więc dodawanie takiej informacji na ekran jest zbędne

  • I disagree 3
  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

16 minut temu, KOlorowy napisał(a):

Wystarczy obserwować szlak i po prawej stronie (przeważnie) widnieją znaki W6, W6a,  W6b i W7, przy których podajemy sygnał Rp1 Baczność.

Z malutką uwagą, że przy W6a nie podajemy RP1, chyba, że akurat wyjeżdżaliśmy na sygnał zastępczy/rozkaz 😃

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

49 minut temu, KOlorowy napisał(a):

Wystarczy obserwować szlak i po prawej stronie (przeważnie) widnieją znaki W6, W6a,  W6b i W7, przy których podajemy sygnał Rp1 Baczność. Nie jest to trudne, więc dodawanie takiej informacji na ekran jest zbędne

No, ale to trochę brak logiki, że na HUD są ograniczenia prędkości (i inne) co też można widzieć po znakach, a nie ma RP1. HUD można sobie wyłączyć jak ktoś chce być maszynistą, a reszta powinna mieć możliwość żeby to było na HUD. No i kwestia czytelności tych W6 i W7 na szlaku.

  • I agree 4
Link to comment
Share on other sites

47 minut temu, KOlorowy napisał(a):

Wystarczy obserwować szlak i po prawej stronie (przeważnie) widnieją znaki W6, W6a,  W6b i W7, przy których podajemy sygnał Rp1 Baczność. Nie jest to trudne, więc dodawanie takiej informacji na ekran jest zbędne

Tą logiką można obserwować szlak i szukać wskaźników ograniczeń prędkości, więc ta informacja też jest na ekranie zbędna. W HUDzie powinny być wszystkie wskaźniki o których maszynista musi wiedzieć i gracz straci punkty jeśli się do nich nie dostosuje, czyli poza ograniczeniami prędkości także np. wskaźniki zmiany kanału lub wszystkie te po których należy podać sygnał Baczność. A najlepiej dla wszystkich by było gdyby każdą z tych opcji można było oddzielnie włączyć/wyłączyć w ustawieniach.

  • I agree 5
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Corrazone napisał(a):

Z malutką uwagą, że przy W6a nie podajemy RP1, chyba, że akurat wyjeżdżaliśmy na sygnał zastępczy/rozkaz 😃

Nie zgodzę się w pełni. Oczywiście, od 2020 bodajże przy W6a został zniesiony obowiązek podawania sygnału RP1, ale owy wskaźnik nie ma to żadnego związku z SZ (Sygnałem Zastępczym) i rozkazami innymi niż R307 (pomijając działki otwarte na S i N)

Edited by pan kura
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, adamets2 napisał(a):

No, ale to trochę brak logiki, że na HUD są ograniczenia prędkości (i inne) co też można widzieć po znakach, a nie ma RP1. HUD można sobie wyłączyć jak ktoś chce być maszynistą, a reszta powinna mieć możliwość żeby to było na HUD. No i kwestia czytelności tych W6 i W7 na szlaku.

Chyba tylko kompletny ślepiec nie zauważy wyżej wymienionych znaków na szlaku. Ich widoczność jest bez zarzutu.

4 godziny temu, jumps napisał(a):

Tą logiką można obserwować szlak i szukać wskaźników ograniczeń prędkości, więc ta informacja też jest na ekranie zbędna. W HUDzie powinny być wszystkie wskaźniki o których maszynista musi wiedzieć i gracz straci punkty jeśli się do nich nie dostosuje, czyli poza ograniczeniami prędkości także np. wskaźniki zmiany kanału lub wszystkie te po których należy podać sygnał Baczność. A najlepiej dla wszystkich by było gdyby każdą z tych opcji można było oddzielnie włączyć/wyłączyć w ustawieniach.

Polecam zapoznać się ze znakami związanymi z ograniczeniem prędkości i jakie są zasady stosowania się do nich. Jest to troszeczkę bardziej skomplikowane (przynajmniej dla ludzi, którzy nie interesują się koleją tak żywo i dogłębnie. W tym ja), niż zwykłe znaki (o których mowa), które są jasne w odbiorze i nie powodują komplikacji. Jeśli już do takowego zapoznania dojdzie, znajdzie się również odpowiedź na pytanie, dlaczego coś jest wyświetlane na naszym ekranie, a co nie

  • I disagree 1
Link to comment
Share on other sites

15 minut temu, pan kura napisał(a):

Nie zgodzę się w pełni. Oczywiście, od 2020 bodajże przy W6a został zniesiony obowiązek podawania sygnału RP1, ale owy wskaźnik nie ma to żadnego związku z SZ (Sygnałem Zastępczym) i rozkazami innymi niż R307 (pomijając działki otwarte na S i N)

Otóż ma taki związek, że wskaźnik ten informuje maszynistę o przejeździe wyposażonym w samoczynne lub półsamoczynne systemy przejazdowe, które mogą być powiązane z urządzeniami stacyjnymi. SZ i rozkaz pisemny pomijają urządzenia sterowania ruchem kolejowym, więc mogło by się zdarzyć, np. że dyżurny zapomni o zamknięciu przejazdu. Dlatego w takich przypadkach jazda odbywa się z zachowaniem szczególnej ostrożności i Rp1 przy W6a jak najbardziej warto podać.

Link to comment
Share on other sites

30 minut temu, Corrazone napisał(a):

Otóż ma taki związek, że wskaźnik ten informuje maszynistę o przejeździe wyposażonym w samoczynne lub półsamoczynne systemy przejazdowe, które mogą być powiązane z urządzeniami stacyjnymi. SZ i rozkaz pisemny pomijają urządzenia sterowania ruchem kolejowym, więc mogło by się zdarzyć, np. że dyżurny zapomni o zamknięciu przejazdu. Dlatego w takich przypadkach jazda odbywa się z zachowaniem szczególnej ostrożności i Rp1 przy W6a jak najbardziej warto podać.

Tylko to co mówisz to jedynie przedstawienie ewentualnych sytuacji, które mogą wystąpić. Na papierze w6a ma charakter jedynie informacyjny, a czy maszynista poda sygnał dźwiękowy leży wyłącznie w jego woli. Drugą sprawą jest, że jazda na SZ czy na rozkaz nie zawsze musi być spowodowana usterką SSP czy urządzeń przejazdowych w terenie stacji. Powodów jest multum, a droga może być ułożona i zabezpieczona. Pytanie brzmi czy jest potrzeba podania sygnału RP1 przez mechanika jeżeli urządzenia przejazdowe są sprawne, a jazda jest na SZ? Można, ale nie jest wymagane.

Edited by pan kura
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, pan kura napisał(a):

Tylko to co mówisz to jedynie przedstawienie ewentualnych sytuacji, które mogą wystąpić. Na papierze w6a ma charakter jedynie informacyjny, a czy maszynista poda sygnał dźwiękowy leży wyłącznie w jego woli.

Napisałeś wcześniej, że Sz nie ma powiązań z W6a. Ja przedstawiłem Ci sytuację teoretyczną, gdzie w6a jak najbardziej ma takie powiązanie. Zresztą, w mojej pierwszej wypowiedzi napisałem też o takiej sytuacji. Nikt nie kwestionuje, że w warunkach normalnych w6a ma charakter informacyjny.

Godzinę temu, pan kura napisał(a):

Drugą sprawą jest, że jazda na SZ czy na rozkaz nie zawsze musi być spowodowana usterką SSP czy urządzeń przejazdowych w terenie stacji. Powodów jest multum, a droga może być ułożona i zabezpieczona.

Oczywiście, że nie musi, ale nie w tym rzecz. Sz i pomijanie S1 rozkazem omija wszelkie zabezpieczenia urządzeń sterowania ruchem kolejowym - łącznie z urządzeniami przejazdowymi powiązanymi z urządzeniami stacyjnymi. Nie jest ważne w tym wypadku czy urządzenia stacyjne są sprawne, czy nie - dyżurny ruchu może się zwyczajnie zapomnieć i nie zamknąć rogatek. 

 

Link to comment
Share on other sites

 

8 godzin temu, Corrazone napisał(a):

Z malutką uwagą, że przy W6a nie podajemy RP1, chyba, że akurat wyjeżdżaliśmy na sygnał zastępczy/rozkaz 😃

A który konkretnie paragraf, której konkretnie instrukcji o tym Rp1 przy Sz/rozkazie mówi?

3 godziny temu, Corrazone napisał(a):

Dlatego w takich przypadkach jazda odbywa się z zachowaniem szczególnej ostrożności i Rp1 przy W6a jak najbardziej warto podać.

Warto... Średnio szczegółowe stwierdzenie 😉

Generalnie jeśli pojawiają się tego typu wątpliwości to zawsze warto, ale sięgnąć do instrukcji. Wiem, że to nudniejsze niż pykanie w symulatory, ale przynajmniej trochę bardziej edukacyjne, bo @pan kura jest potrzeba w takim przypadku podawania Rp 1, ponieważ jest to wymagane. 

Edited by en57
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Corrazone napisał(a):

Napisałeś wcześniej, że Sz nie ma powiązań z W6a. Ja przedstawiłem Ci sytuację teoretyczną, gdzie w6a jak najbardziej ma takie powiązanie. Zresztą, w mojej pierwszej wypowiedzi napisałem też o takiej sytuacji. Nikt nie kwestionuje, że w warunkach normalnych w6a ma charakter informacyjny.

"nie podajemy RP1, chyba, że akurat wyjeżdżaliśmy na sygnał zastępczy/rozkaz" wygląda mi na duży skrót myślowy, który można zinterpretować na kilka sposobów. Nie do końca wiedziałem co podmiot liryczny miał na myśli. No, ale dobra. Wyprostowałeś i to się liczy. Nurtuje mnie jedynie to dlaczego RP1 podczas jazdy z szczególną ostrożnością na SZ czy rozkazie łączysz z W6a. Moim zdaniem to są dwa rozbieżne aspekty, ale owoc niezgody chyba pomiędzy nami zostanie w tej kwestii
 

34 minuty temu, en57 napisał(a):

Generalnie jeśli pojawiają się tego typu wątpliwości to zawsze warto sięgnąć do instrukcji. Wiem, że to nudniejsze niż pykanie w symulatory, ale przynajmniej trochę bardziej edukacyjne, bo @pan kura jest potrzeba w takim przypadku podawania Rp 1, ponieważ jest to wymagane. 

W jakim wypadku, bo już się pogubiłem?
 

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, pan kura napisał(a):

czy jest potrzeba podania sygnału RP1 przez mechanika jeżeli urządzenia przejazdowe są sprawne, a jazda jest na SZ? Można, ale nie jest wymagane.

W takim. 

Ie-1

Paragraf 12: Sygnały dawane dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy lub innego pojazdu kolejowego z napędem

Punkt 6: Sygnał Rp 1 „Baczność” maszynista daje:

Podpunkt 5f: przed wszystkimi przejazdami kolejowo – drogowymi lub przejściami znajdującymi się w
drodze przebiegu pociągu wyprawionego na sygnał zastępczy lub rozkaz pisemny
doręczony lub przekazany za pomocą urządzeń łączności;

 

Edited by en57
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy