John Freedom Posted December 8, 2022 Posted December 8, 2022 (edited) System hamowania jaki jest teraz zaimplementowane pod klawiszami numpad 3 i 9 jest okropnie nieprecyzyjny i toporny. Rozwi膮zanie takie jak w maszynie gdzie r膮czka hamulca Oerlikona przesuwa si臋 liniowo (nie przeskakuje miedzy kolejnymi stopniami) i zadajemy hamulca tyle na ile potrzebujemy klawiszami 3 i 9 jest moim zdaniem du偶o lepsze i wygodniejsze. W simrailu czy naci艣niemy szybko czy wolno albo przytrzymamy d艂u偶ej czy kr贸cej to tak na prawd臋 nie ma znaczenia bo hamulec od razu przeskakuje na "1 stopie艅 hamowania" b膮d藕 "hamowanie pe艂ne" a gdy chcemy zada膰 si艂臋 hamowania precyzyjniej to musimy robi膰 to myszk膮 co utrudnia obserwacje szlaku.聽聽 Edited December 8, 2022 by John Freedom 4 1 2
P.Marsza艂ek Posted December 9, 2022 Posted December 9, 2022 Hamulec na EU07 dzia艂a bardzo realistycznie i bardzo dobrze si臋 go u偶ytkuje - tak jak w simrail tak obs艂uguje si臋 orlikona w realu.
SIMRAIL Team Stele Posted December 9, 2022 SIMRAIL Team Posted December 9, 2022 Johnowi chodzi o reakcj臋 kranu na klawisze. Zgadzam si臋 z nim, ale przy obecnym systemie obs艂ugi d藕wigni nie da si臋 zrobi膰 "jak w maszynie". Tak w艂a艣nie by艂o pocz膮tkowo i dzia艂a艂o to bardzo niefajnie. Trzeba hamowa膰 jak zawodowcy p贸ki co. Nag艂e, pe艂ne, fala, luz, wska藕nik 60. 馃槃 2 5 1
FluffyAdmiral Posted December 19, 2022 Posted December 19, 2022 A mo偶e by tak doda膰 1 pozycje pomi臋dzy pierwszym stopniem hamowania oraz hamowaniem pe艂nym tak aby by艂o 艂atwiej dobra膰 si艂臋 hamowania?聽聽 2
SIMRAIL Team Kr贸lik Uszasty Posted December 20, 2022 SIMRAIL Team Posted December 20, 2022 W ostatnim patchu mi臋dzy pierwszym stopniem a hamowaniem pe艂nym jest teraz p艂ynne sterowanie, pr臋dko艣膰 sterowania b臋dzie jeszcze kalibrowana (najprawdopodobniej zwi臋kszona x2). 1 3
Averrnor Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 10 minut temu, Kr贸lik Uszasty napisa艂(a): W ostatnim patchu mi臋dzy pierwszym stopniem a hamowaniem pe艂nym jest teraz p艂ynne sterowanie, pr臋dko艣膰 sterowania b臋dzie jeszcze kalibrowana (najprawdopodobniej zwi臋kszona x2). Niemniej jednak jest to wspania艂a funkcja 馃槈
hyzwar Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 By艂oby mo偶e fajnie doda膰 'double tap' do przerzucania pomi臋dzy jazda pierwszy stopie艅 pe艂ne 馃 1
zajac325 Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 (edited) Najlepsze sterowanie hamulcem jest w Maszynie. Teraz sterowanie kranem w EU07 jest strasznie toporne i uniemo偶liwia prowadzenia dynamicznie loki. Wola艂em ju偶 wcze艣niejsze pozycje przed aktualizacj膮 Edited December 20, 2022 by zajac325 1
SIMRAIL Team Kr贸lik Uszasty Posted December 20, 2022 SIMRAIL Team Posted December 20, 2022 M贸wisz o klawiszologii czy o p艂ynnym sterowaniu w ca艂ym zakresie obrotu r臋koje艣ci, w tym w zakresie, gdzie ono p艂ynne by膰 nie powinno?
zajac325 Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 P艂ynne sterowanie jest oporne, lepsze by艂y pozycje na ca艂ym kranie. 聽 1
hyzwar Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 (edited) 5 minut temu, zajac325 napisa艂(a): P艂ynne sterowanie jest oporne, lepsze by艂y pozycje na ca艂ym kranie. 聽 Mo偶e by dorzuci膰 te double tapy jak jest w Elfie? // I chyba w TRAXXie // albo by艂o w Prologu 馃 Edited December 20, 2022 by hyzwar
zajac325 Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 2 minuty temu, hyzwar napisa艂(a): Mo偶e by dorzuci膰 te double tapy jak jest w Elfie? // I chyba w TRAXXie // albo by艂o w Prologu 馃 na pozycji nag艂ej by艂o by dobre i ograniczy艂o by nie chciane u偶ycie
Nemerion Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 Dla mnie obecne sterowanie hamulcem (p艂ynne) jest ca艂kiem ok. Ewentualnie spoko opcj膮 by艂aby mo偶liwo艣膰 wyboru mi臋dzy sterowaniem pozycyjnym a p艂ynnym (i jego szybko艣ci膮) w ustawieniach gry. 3
zajac325 Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 42 minuty temu, Nosacz Janusz napisa艂(a): Dla mnie obecne sterowanie hamulcem (p艂ynne) jest ca艂kiem ok. Ewentualnie spoko opcj膮 by艂aby mo偶liwo艣膰 wyboru mi臋dzy sterowaniem pozycyjnym a p艂ynnym (i jego szybko艣ci膮) w ustawieniach gry. O to jest idealna opcja. Ci臋偶ko do p艂ynnego, m贸g艂 by by膰 szybszy, ale idzie si臋 przyzwyczai膰聽
nULL Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 3 godziny temu, Kr贸lik Uszasty napisa艂(a): W ostatnim patchu mi臋dzy pierwszym stopniem a hamowaniem pe艂nym jest teraz p艂ynne sterowanie, pr臋dko艣膰 sterowania b臋dzie jeszcze kalibrowana (najprawdopodobniej zwi臋kszona x2). Oj przyda艂oby si臋 zwi臋kszy膰 pr臋dko艣膰 sterowania x2, a by膰 mo偶e nawet x3, bo steruj膮c klawiatur膮 to tak wolno to idzie, 偶e musia艂em si臋 nieraz pi臋tami zapiera膰, 偶eby wyhamowa膰 przed S1.
robert357 - W7 FTW Posted December 20, 2022 Posted December 20, 2022 Problem ze sterowaniem z klawiatury jest teraz taki, 偶e np. po hamowaniu przy zbli偶aniu si臋 do pozycji luzowania czy tam hamowania wst臋pnego kran hamulca niemi艂osiernie zwalnia. Szczerze, to wystarczy艂oby troch臋 przyspieszy膰 ruch oraz usun膮膰 to spowolnienie i powinno to dzia艂a膰 super.
PeVoo Posted December 21, 2022 Posted December 21, 2022 Mo偶e to kwestia przyzwyczajenia, ale ja mia艂em ju偶 odruch, 偶e w sytuacjach awaryjnych (np. czerwone zauwa偶one na styk z drog膮 hamowania), puka艂em PgDn (Numpad-3) tyle razy, a偶 zaskoczy艂 hamulec (lub bez opami臋tania 偶eby dosta膰 awaryjny, je艣li wiedzia艂em, 偶e jest bardzo 藕le). Teraz po prostu gin臋 (wje偶d偶am w czerwone), bo nie dzia艂a ani pukanie w klawisz, ani trzymanie go, ani nawet z Shift-em nie przeskakuje do pozycji wcze艣niejszych skok贸w. Zanim uceluj臋 r臋k膮 w mysz, mysz膮 w wajch臋 oraz wajch膮 w pozycj臋 hamowania pe艂nego, to mija tyle czasu, 偶e ju偶 jest dawno聽po ptokach. Osobi艣cie bardzo mi si臋 nie podoba ta zmiana i nawet przyspieszenie za du偶o nie da. Te skoki trzeba przywr贸ci膰 - cho膰by z Shiftem lub (w ostateczno艣ci) na podw贸jne pukni臋cie klawisza lub chocia偶 da膰 opcj臋 przywr贸cenia poprzedniego dzia艂ania w opcjach gry, tak jak to kto艣 sugerowa艂. Na chwil臋 obecn膮 jest to toporne i nie da si臋 szybko reagowa膰. Wcze艣niej jak chcia艂em mie膰 bardziej precyzyjnie ni偶 tymi skokami od klawisza, to u偶ywa艂em myszy do tego i te偶 by艂o dobrze, a klawiatura by艂a tym bezpiecznikiem, kt贸ry mo偶e grubia艅sko, ale za to zawsze dzia艂a szybko i skutecznie. 1
wdowa94 Posted December 21, 2022 Posted December 21, 2022 (edited) Problemem nie jest samo sterowanie kranem hamulca a raczej to jak zachowuje si臋 hamowany sk艂ad. Sk艂ady z EU07 zachowuj膮 si臋 jakby mia艂y hydraulike zamiast pneumatyki, a Elfik zn贸w hamuje jakby nie chcia艂 albo mia艂 z 1000T na haku @Kr贸lik Uszasty - YouBy? 馃槃 聽 Edited December 21, 2022 by wdowa94
PeVoo Posted December 21, 2022 Posted December 21, 2022 PS: Ciekaw膮 opcj膮 (do przemy艣lenia) na kompletnie inny system sterowania z klawiatury (kt贸ry wydaje mi si臋, 偶e by艂by bardzo skuteczny), by艂by taki oto system dwuklawiszowy: Trzymaj膮c jeden klawisz wybierasz co chcesz zmieni膰 (przyk艂adowo Shift = pr臋dko艣膰, Ctrl = hamulec, lub jakie艣 inne litery, ka偶dy m贸g艂by sobie je przedefiniowa膰 wg uznania), a nast臋pnie wciskasz cyfr臋 od 1 do 9 (lub do 0 jako 10), kt贸ra oznacza pozycj臋 danej wajchy (przy "kierownicy" cyfra 8 mog艂aby odpowiada膰 pozycji 28, bo jest ona pod koniec gdzie艣 na 80% obrotu). Je艣li przyk艂adowo taki zadajnik pr臋dko艣ci ma tylko 6 pozycji, no to dzia艂aj膮 cyfry od 1 do 6 (je艣li 7 to do 7, a je艣li wi臋cej ni偶 10, to procentowo). Oczywi艣cie zwyk艂y plus/minus na kierownicy te偶 musi zosta膰, bo tam 10 pozycji to za ma艂o i szybko wywali bezpiecznik. (Mo偶e te偶 by膰 klawisz plus i minus, czyli Shift-Plus zwi臋ksza pr臋dko艣膰 o 1, a Shift-Minus zmniejsza o 1). Ale za to hamowanie by艂oby idealne, bo gracz m贸g艂by b艂yskawicznie i bezb艂臋dnie ustawi膰 po偶膮dan膮 pozycj臋 dr膮偶ka bez u偶erania si臋 ani z mysz膮, ani z losowo dzia艂aj膮cym podw贸jnym naciskaniem klawiszy, ani ze zbyt woln膮 zmian膮 od trzymania klawisza. W przypadku pozycji chwilowych dr膮偶ka (takich, kt贸re same wracaj膮 jak si臋 je pu艣ci), tak膮 kombinacj臋 (przyk艂adowo Shift+5) mo偶na by by艂o trzyma膰 tyle ile chcesz i dr膮偶ek wr贸ci艂by dopiero jak pu艣cisz. Wydaje mi si臋, 偶e to bardzo dobry system, kt贸ry rozwi膮zuje wi臋kszo艣膰 obecnych problem贸w, kt贸re na chwil臋 obecn膮 powoduj膮 to, 偶e nie wychodzi ci nie przez to, 偶e nie umiesz obs艂ugiwa膰 poci膮gu, tylko przez to, 偶e nie umiesz obs艂ugiwa膰 klawiatury / interfejsu gry (odpowiednio szybko). A takie rzeczy s膮 bardzo wkurzaj膮ce, bo s膮 "niesprawiedliwe" i zwykle ko艅cz膮 si臋 stwierdzeniami typu "Co za ch*** gra!". Bo co innego przegrywa膰, bo nie umiesz, a co innego przegrywa膰 przez toporne sterowanie. Jak my艣licie? Sprawdzi艂oby si臋 takie sterowanie? (Mog艂aby to by膰 jedna z opcji systemu sterowania w ustawieniach gry, 偶eby ka偶dy znalaz艂 co艣 dla siebie.)
PeVoo Posted December 21, 2022 Posted December 21, 2022 12 minut temu, wdowa94 napisa艂(a): Problemem nie jest samo sterowanie kranem hamulca a raczej to jak zachowuje si臋 hamowany sk艂ad. Sk艂ady z EU07 zachowuj膮 si臋 jakby mia艂y hydraulike zamiast pneumatyki, a Elfik zn贸w hamuje jakby nie chcia艂 albo mia艂 z 1000T na haku @Kr贸lik Uszasty - YouBy? 馃槃 Pewnie masz racj臋, ale dla mnie samo sterowanie JEST problemem i to najwa偶niejszym. To jak hamuj膮 wagony jest dla mnie "fizyk膮" (czyli elementem sta艂ym, zasadami gry) - nawet je艣li nie jest realistyczne to ja nawet tego nie b臋d臋 wiedzia艂, bo nie jecha艂em prawdziwym i nie mam wyczucia. Natomiast to, 偶e nie mog臋 odpowiednio szybko ustawi膰 dr膮偶ka hamulca tam gdzie chc臋 i przez to wje偶d偶am w czerwone (bo W OG脫LE nie hamuj臋), to jest dla mnie ju偶 bardzo du偶y problem.
FluffyAdmiral Posted December 21, 2022 Posted December 21, 2022 My艣l臋, 偶e opcja wyboru pomi臋dzy hamulcami jak w Maszynid lub TD2 by艂a by dobrym rozwiazaniem. Wilk syty i owca cala. Albo dodanie klawiszy skrotu do konkretnej pozycji. 1
SIMRAIL Team Kr贸lik Uszasty Posted December 21, 2022 SIMRAIL Team Posted December 21, 2022 TLDR: Zdania tutaj s膮 podzielone, ale jest nadzieja, 偶e b臋dzie skr贸t do pe艂nego (Ctrl+ Num3). 聽 Wersja dla wytrwa艂ych: Moje wieloletnie do艣wiadczenie z hamulcem i odczucie w temacie wskazuje, 偶e sterowanie zaworem FV4a w spos贸b inny ni偶 poprzez fizyczn膮 r臋koje艣膰 z zapadk膮 (a w szczeg贸lno艣ci poprzez klawiatur臋) jest niesatysfakcjonuj膮ce z uwagi na niemo偶liwo艣膰 oddania jednocze艣nie precyzji, p艂ynno艣ci, intuicyjno艣ci i szybko艣ci dzia艂ania: precyzj臋 mo偶na oszuka膰 dodatkowymi skr贸tami klawiszowymi, ale wtedy nie jest to intuicyjne, bo liczba dost臋pnych klawiszy jest ograniczona, no i przestajemy mie膰 p艂ynne dzia艂anie; pe艂na p艂ynno艣膰, mo偶liwa do uzyskania w rzeczywisto艣ci i u偶ywana w wyj膮tkowych sytuacjach (delikatne uchylanie zaworu nag艂ego hamowania, hamowanie "p贸艂stopniem" mi臋dzy jazd膮 na I stopniem hamowania) przestaje by膰 precyzyjna i utrudnia trafianie w wyznaczone pozycje z zapadk膮; szybkie dzia艂anie (wi臋ksza czu艂o艣膰 sterowania p艂ynnego lub mniejsza liczba wyr贸偶nionych stopni hamowania) utrudnia dozowanie si艂y hamowania - skrajnym przypadkiem by艂 poprzedni system, gdzie z klawiatury dost臋pne by艂o hamowanie pe艂ne i pierwszy stopie艅 hamowania.. Sterowanie z klawiatury czy myszy zawsze b臋dzie kompromisem pomi臋dzy powy偶szymi aspektami, poniewa偶 dysponujemy w zasadzie wy艂膮cznie sygna艂em wej艣ciowym "zwi臋ksz/zmiejsz hamowanie", podczas gdy r臋ka ma bardzo dobrze i intuicyjnie regulowan膮 odleg艂o艣膰 i pr臋dko艣膰 przesuni臋cia, a do tego odbiera informacje zwrotne o sile nacisku. Z mojego osobistego odczucia obecna wersja po korekcie szybko艣ci wydaje si臋 by膰 w miar臋 ok - szybko艣膰 przej艣cia r膮czki od pierwszego stopnia hamowania do hamowania pe艂nego przekracza szybko艣膰 spadku ci艣nienia w zbiorniku steruj膮cym, ergo - r膮czka b臋dzie kr臋ci膰 si臋 szybciej ni偶 poci膮g zwi臋ksza si艂臋 hamowania s艂u偶bowego. Je艣li potrzebne b臋dzie szybsze hamowanie - zawsze mo偶na skorzysta膰 z pozycji hamowania nag艂ego (Num 1) i ew. stamt膮d cofn膮膰 si臋 na uzupe艂niaj膮ce lub pe艂ne. Je艣li potrzebuj臋 u偶y膰 nape艂niania uderzeniowego, korzystam z sekwencji (Num 6 - jazda, Num 9 - poprzednia pozycja). Natomiast po przeanalizowaniu mo偶liwo艣ci obecnego systemu, da rad臋 jeszcze sensownie wycisn膮膰 skr贸ty do dw贸ch pozycji: jednej zwi膮zanej z hamowaniem, a drugiej z luzowaniem. Proponuj臋 zatem Ctrl+Num9 jako nape艂nianie uderzeniowe oraz Ctrl+Num3 jako hamowanie pe艂ne s艂u偶bowe. Na chwil臋 obecn膮 raczej nie zanosi si臋, 偶e da si臋 z tym zrobi膰 du偶o wi臋cej. Mnogo艣膰 opinii po tych dw贸ch tygodniach test贸w daje do my艣lenia o Waszych (czasami rozbie偶nych) oczekiwaniach i o tym, jak to sensownie ubra膰 w kontek艣cie obecnego i przysz艂ego taboru oraz wszelkiego rodzaju d藕wigni, jakie tam mog膮 si臋 znajdowa膰. Po jakich艣 25 latach klikania po okienkowych Windowsach wr贸cili艣my do czas贸w, gdzie najszybciej steruje si臋 przez... klawiatur臋 馃槈 3 2
AtapiCl Posted December 21, 2022 Posted December 21, 2022 yB, przed komputerem i tak nie "czujesz" sily hamowania, wiec ta plynnosc nie ma az takiego znaczenia 馃槈
SIMRAIL Team Kr贸lik Uszasty Posted December 25, 2022 SIMRAIL Team Posted December 25, 2022 A to nie jest tak, 偶e r贸偶nic臋 robi g艂贸wnie k膮t patrzenia i g艂臋bia? Nawet nie czuj膮c si艂y hamowania na ca艂ym ciele, du偶o lepiej mi si臋 je藕dzi przy k膮cie widzenia dobranym do pola widzenia, gdzie wielko艣膰 obiekt贸w wy艣wietlanych jest zbli偶ona do tego, co wida膰 w rzeczywisto艣ci przy tych samych odleg艂o艣ciach. Przy szerokim k膮cie, obejmuj膮cym ca艂膮 kabin臋, ocena odleg艂o艣ci jest bardzo utrudniona. Co do p艂ynno艣ci, to tak - nowsze zawory miewaj膮 ograniczenie do 8 stopni hamowania i powinna to by膰 ilo艣膰 wystarczaj膮ca do normalnej jazdy i wydaje si臋, 偶e gdyby tak to zaimplementowa膰, to nie by艂oby problemu. S臋k w tym, 偶e konieczno艣膰 przeklikania si臋 8 razy przyciskiem do hamowania pe艂nego nie znalaz艂aby wielu zwolennik贸w, patrz膮c po reakcjach tutaj.
AtapiCl Posted December 25, 2022 Posted December 25, 2022 (edited) Nie. Nawet na profesjonalnym symulatorze z cala kabina nie czujesz sil, ktore oddzialuja. To utrudnia wyczucie hamowania. W realu przy lzejszych pociagach /ezetach/ z pewnoscia czuje sie sile hamowania i to daje wiedze, czy wystarczy do zatrzymania w zadanym miejscu czy nie.聽 Edited December 25, 2022 by AtapiCl 1
Recommended Posts