Jump to content

Tutorial EU07 | przemyślenia


hyzwar

Recommended Posts

Trochę pewnie w pośpiechu powstawał ten samouczek 🙂

 

- brak innych pociągów na mapie

- po zatrzymaniu, chyba w DG, jesteśmy proszeni o odhamowanie składu, chociaż wciąż przyjmujemy pasażerów

- niewystarczające informacje o zasadach działania lokomotywy, np. bocznikowanie / kiedy / jak / dlaczego, itd.

 

Można się oczywiście spierać, ale ja nie o tym, tak naprawdę. Jestem zwolennikiem poradników video np. na YouTube, jak to ma miejsce w przypadku Run8 i filmów od Depot. To w zasadzie content tworzony przez społeczność, bardzo informacyjny i dobrej jakości. W TSW mamy takie sobie tutoriale w grze, bo mają być, bo muszą być, itd. Nie lubię. Tutaj, trochę może pod presją terminu >ekhm< dwa wprowadzenia znane z Prologu i jedno nowe dla EU. Jest to jakaś koncepcja, bo zamyka usta potencjalnym narzekającym nieopierzonym (jeszcze!) adeptom plug&play, ale to jest takie sobie i może nawet średnio pomocne, chociaż to moje subiektywne odczucia tylko i wyłącznie.

 

Podsumowując. Łatwiej wg mnie dostarczyć tu na forum dobre, pouczające materiały video niż takie oto "ubogie" tutoriale. To nie jest krytyka z mojej strony, bo ja jestem staromodny i w ogóle to poproszę instrukcję do prawdziwej EU 🙂 Pozdrawiam

Edited by hyzwar
Link to comment
Share on other sites

Warto chyba dodać jeszcze nieme przyzwolenie na jazdę bez reflektorów 😉

Biorąc pod uwagę ostatni wysyp głosów o tym że 'gra jest niegrywalna bo nie ma tutoriala do eu07'... trzepa pamiętać że są różne kategorie graczy. Ci najbardziej leniwi chcą wskoczyć i zaliczyć czołówkę przy pierwszej możliwej okazji - nic na to nie poradzimy, ale to też do nich takie tutoriale są skierowane. Fani trybu symulatora będą raczej szukać wrażeń.. gdzie indziej 😄

Natomiast nie powiem - sam chętnie bym zobaczył pełny tutorial, ale wraz ze startem na zimno loka!

  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, hyzwar napisał(a):

Trochę pewnie w pośpiechu powstawał ten samouczek 🙂

- po zatrzymaniu, chyba w DG, jesteśmy proszeni o odhamowanie składu, chociaż wciąż przyjmujemy pasażerów

Można odhamować skład podczas postoju (w tym wymiany pasażerskiej), lecz należy wziąć pod uwagę profil pionowy - aby po wyluzowaniu i otwartych wciąż drzwiach skład nie zaczął się nam samoczynnie staczać. Jeśli zacznie się nam staczać może się zdarzyć tragedia z udziałem pasażerów. Dodatkowo luzowanie zawsze dopiero po zakończeniu wymiany pasażerskiej opóźnia godzinę odjazdu, co przekłada się na ogólne opóźnienie pociągu.

Link to comment
Share on other sites

Przy tym kroku trzeba sie naglowic jak przejsc dalej, - pomaga dopiero  nastawienie kierunku do przodu, dzieki temu przeskakuje na nastepny krok - wiec tu mamy bug . Pyta ustaw zadany kanal na radiotelefonie, ale ktory numer?.

SP 2.png

Edited by hermaneg
literowki
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

8 minut temu, hermaneg napisał(a):

Przy tym kroku trzeba sie naglowic jak przejsc dalej, - pomaga dopiero  nastawienie kierunku do przodu, dzieki temu przeskakuje na nastepny krok - wiec tu mamy bug . Pyta ustaw zadany kanal na radiotelefonie, ale ktory numer?.

SP 2.png

Nie mamy żadnego buga tylko odblokowanie różnicowego musi nastąpić przy załączonym kierunku do przodu lub do tyłu.

 

Ogólnie ten tutorial ma błędy. Skład wagonowy nie może odjechać na komendę gotów do odjazdu, dyżurny nam mówi że podaje semafor a to jest tarcza manewrowa, przy wyjeździe na SZ mamy w pomocniku że prędkość 40, a faktycznie jest do 20 bo wyjeżdżamy na SBL (tylko skąd to wiedzieć skoro w rozkładzie jazdy takich info nie ma podobnie jak oznaczenia kanału radiowego)

Edited by barman_2000
  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

39 minut temu, Jakub napisał(a):

Można odhamować skład podczas postoju (w tym wymiany pasażerskiej), lecz należy wziąć pod uwagę profil pionowy - aby po wyluzowaniu i otwartych wciąż drzwiach skład nie zaczął się nam samoczynnie staczać. Jeśli zacznie się nam staczać może się zdarzyć tragedia z udziałem pasażerów. Dodatkowo luzowanie zawsze dopiero po zakończeniu wymiany pasażerskiej opóźnia godzinę odjazdu, co przekłada się na ogólne opóźnienie pociągu.

Nie w tym rzecz. Tam gra "nalega" na odhamowanie, jak w przypadku power-braking, jakby brakowało trigera postoju na tej stacji. Ewidentnie to niezamierzone. Raczej sugeruję niedopracowanie i rozważam video alternatywy, bo Panie i Panowie mocno chcą i ciężko pracują, a i tak trudno będzie to spiąć wszystko do 13-tego może 🙂

Edited by hyzwar
Link to comment
Share on other sites

11 minut temu, hermaneg napisał(a):

Jako bug chodzi o to ze nie ma podpowiedzi ze trzeba nastawic kierunek do przodu i przy tym kroku mozna ugrzeznac czyli tak jak piszesz brakuje uzupelnien co dalej.

Masz wcześniej przy okazji zbijania czuwaka nastawić kierunek więc po co drugi raz to samo? 

 

Mam wrażenie, że ta misja z 7 to była robiona strasznie na szybko.

Edited by barman_2000
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

no wlasnie mialem wylaczony czuwak juz wczesniej celowo stad brak tej opcji, wszystko jasne. Tutorial byl pisany pod czuwak a jak sie wylaczy go to ugrzezniemy, i faktycznie po sygnale zastepczym spada predkosc na 20 km/h i mamy duze przekroczenie predkosci.

Edited by hermaneg
logika
Link to comment
Share on other sites

  • Przy okazji tego scenariusza - znaleziony błąd: brak przetłumaczenia tekstu "Drive passenger train from Zawiercie to Katowice." na polski.
  • Dodatkowo pierwszy komunikat jaki słyszymy po wczytaniu scenariusza oznajmia nam, że poprowadzimy pociąg osobowy, a prowadzić będziemy pociąg pośpieszny (w RJ widnieje kategoria MPE).
  • Przy konieczności ZEWnięcia dyżurnego z Zawiercia podświetlają się na radiotelefonie przyciski od ZEW1, przez ZEW2 do ZEW3. Może zmienić by to tak, co by podświetlał się tylko ZEW3?
  • Dyżurny z Zawiercia podaje nam "semafor" a tak naprawdę podaje Ms2 na tarczy manewrowej.
  • Brak informacji o konieczności zapalenia oświetlenia Tb1/Pc1 (wspomniane przez Eridora).
  • Gra każe nam w Zawierciu podczas manewrów hamować hamulcem głównym, a przecież można pomocniczym. Dziękuję barman_2000 😄
  • Mimo zakończenia manewrów (zatrzymanie się w peronie), zmiany oświetlenia na Pc1 gra wciąż wyświetla ograniczenie prędkości do 25 km/h, które znika dopiero w momencie minięcia najbliższego semafora.
  • Tutorial nie wspomina nic o zmianie nastawy hamulca na pośpieszny.

1.PNG

Edited by Jakub
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Ja sie tak ucieszyl ze EU07 jako osobowy a tu MPE. A juz byla nadzieja ze bedziemy szarpac co przystanek kran hamulca :-). I glos lektora wprowadza nas takze w blad ze poprowadzimy pociag osobowy.

Edited by hermaneg
Uzupelnienie
Link to comment
Share on other sites

Jadąc z wagonami wg przepisów mamy hamować hamulcem zespolonym bez względu czy to manewry, czy jazda pociągowa więc w tutorialu jest dobrze sugerowane. Pomocniczy a w zasadzie dodatkowy lub bezpośredni służy do hamowana lokomotywy jadącej luzem. Co innego praktyka i rzeczywistość, ale w tutorialu uważam że powinny być tak jak jest.

  • Thanks 1
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Odnośnie estetyki głosu lektora, to wydaje mi się on nagrany nie jednolicie, to znaczy w różnych warunkach. Niektóre nagrania nie mają efektu "pokoju", niektóre mają. Proponowałbym przejrzeć głosówki i w razie potrzeby nagrać je od nowa. 

Link to comment
Share on other sites

Ten singiel to ten sam prolog co byl tylko powiekszony o tutka do EU? Nie dostalismy nic nowego. Wogole w multi nie ma odpalania na zimno, to ma byc tylko do singla? Mogliscie Devy dac jakis inny odcine, jakies zadania na bocznicy itp. zeby zachecic bardziej a tutaj to samo mozna robic w multi czyli jezdzic z punktu A do B.

Link to comment
Share on other sites

Co do samych tutoriali. Szczerze, nie wiem dla kogo one są zrobione? Osoba która nic nie wie dowie się tylko jak korzystać z danej lokomotywy do czasu napotkania na problem, np. wymieniony wyżej, zbicia nadmiarowego przy ustawionej pozycji nastawnika lub bez wybranego kierunku. Brakuje bardzo dużo wyjaśnień do pewnych zagadnień które mogą, i w przypadku gracza niezapoznanego się z polską koleją, na pewno się przytrafią. Dodatkowo kilka komentarzy jest "ukryta". Mam na myśli to, że narrator powie co się stanie gdy nie zbijemy czuwaka dopiero... jak tego nie zrobimy. To samo z wywaleniem nadmiarowego - jak się tego nie zrobi, to narrator nas "nie nauczy".

Dodatkowo dochodzą takie nieścisłości jak wywołanie dyżurnego. Przykładowo gracz dostaje komunikat "podaj gotowość do jazdy dyżurnemu" na początku misji by wykonać manewry. Potem z tym samym opisem ma podać ZEW3 by zapytać o wyjazd. Powinno to być czytelnie opisane. Czyli w pierwszym przypadku to jest "gotowość do manewrów" a w drugim "zapytanie o wyjazd". W taki sposób nowy gracz nauczy się, kiedy powinien stosować ZEW.

Przykładów jest więcej. Bocznikowanie: brak informacji, że załączone bocznikowanie sprawia, że nie wejdziemy na drugi układ. To jest ważna informacja. Brak "nauki" gracza, żeby hamować hamulcem zespolonym gdy mamy wagony, dodatkowym gdy jedziemy luzem plus gdy mamy postój załączyć dodatkowy i wyluzować główny etc.

Jeszcze to, że samouczek wymaga by siedzieć w fotelu podczas uruchamiania EU07. Jak już, to powinien o tym powiedzieć raz przed odhamowaniem. W sumie, to wiele komentarzy narratora powinny być odtwarzane tylko raz.

Nie wiem, jak to będzie rozwiązane w pełnej wersji, ale osobiście bym rozdzielił samouczki między poszczególne lokomotywy i EZTy i na samouczki do poruszania się i nauki wskaźników i semaforów. Przykładowo: samouczek na bocznym torze z prostymi manewrami do nauki działania EU07, samouczek do jazdy, hamowania, wskaźników i zasad kiedy korzystać z radia etc. Samouczek ma za zadanie nauczyć osobę jak grać.

Edited by robert357
  • I agree 4
Link to comment
Share on other sites

Określenie, że bocznikując "zwiększamy moc" jest zasadniczo bardzo dużym uproszczeniem, sięgającym z elektryczno-kolejowego punktu widzenia o nieprawdę. Wręcz przeciwnie - zmniejszamy moc uzyskując tym kosztem zwiększenie prędkości obrotowej.

W ogóle mam wrażenie, że EU07 ma za dużo tej "mocy", szczególnie na bocznikach. Za łatwo jest się tym rozbujać.

No i również mam wrażenie graniczące z pewnością, że w Radmorach ZEWy nie szły na głośnik radia z którego wychodzą. Taki szczegół, ale boli.

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, robert357 napisał(a):

(...) Przykładów jest więcej. Bocznikowanie: brak informacji, że załączone bocznikowanie sprawia, że nie wejdziemy na drugi układ. To jest ważna informacja. Brak "nauki" gracza, żeby (...)

A co to jest drugi układ? 😅

  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

OK, ja ten tutorial przeszedłem przed chwilą dopiero (nie zauważyłem, że singla otworzyli!) i jak widzę część wspomnianych wyżej błędów została już naprawiona, więc dodam swoje nie wymienione dotąd spostrzeżenia na dzień dzisiejszy (jeśli ktoś się z którąś moją opinią nie zgadza, to śmiało cytujcie i komentujcie, nie jestem wyrocznią przecież).

Zanim zacznę, ponownie chciałbym bardzo pochwalić inteligentny tutorial, który (w przeciwieństwie do takiego z TSW) pozwala zrobić coś źle i odpowiednio reaguje na to mówiąc jak to naprawić i jak wrócić do pożądanego stanu (co zrobić w danej chwili) - genialne, dokładnie tak samo bym to właśnie zrobił (gdybym to ja to projektował). Rzadko się spotyka ludzi, którzy naprawdę wkładają serce w pracy, żeby to co robią było bardziej zajebiste niż musi. Gratuluję!

Oto moje spostrzeżenia:

  • Nieklikalny fotel (pozornie). Usłyszałem "Aby usiąść na fotelu kliknij na niego" - próbowałem to robić i nic. Wydaje mi się, że byłem po prostu o 5 centymetrów za daleko od niego. Dobre paręnaście sekund mi zajęło zrozumienie co się dzieje i już myślałem, że jest bug i nie przejdę, w zasadzie to przez przypadek to rozszyfrowałem jak już zacząłem łazić zdesperowany, że nie mogę usiąść. Poprawiłbym to np. zmieniając polecenie na "Aby usiąść na fotelu podejdź do niego i kliknij go". Tak stałem (kiedy nie działało):

    image.thumb.jpeg.df303f518b5956980f27c6b810b51d65.jpeg
     
  • Ten krok jest bardzo problematyczny (zwłaszcza, że kazano nam to robić na siedząco). Kompletnie nie widać gdzie jest to co mamy przekręcić, musiałem się nagłowić i to w potwornym hałasie:

    image.thumb.jpeg.a977de5f7832e566b7b988af0c6299fe.jpeg

    Nie kazałbym tego robić na siedząco. A tak w ogóle to dodałbym taki znacznik jak w TSW, który nawet jak nie ma na ekranie tego co należy nacisnąć, to pokazuje kierunek w którym należy się obrócić żeby to zobaczyć, aż się obrócisz w dobrą stronę i wtedy pokazuje gdzie to jest, nawet jak jest to zasłonięte.
    Żółtą obwódkę (której generalnie nie lubię - wizualnie tego stylu nie lubię oraz tego, że pokazuje on dokładnie kształt tego co mamy znaleźć i nacisnąć, bo wolałbym sam musieć to znaleźć wśród innych rzeczy oraz sam rozszyfrować gdzie to coś się kończy i jak jest duże, lepiej się zapamiętuje wtedy).
     
  • Wspomniany wyżej hałas, który jest od czuwaka po włączeniu kluczyka. Nawet jak ktoś wie, że trzeba wcisnąć czuwak, to on nie działa. Jak ktoś nie wie, to jeszcze gorzej, bo ten "alarm" brzmi bardzo groźnie i nie przestaje. W dodatku jeszcze miga coś na czerwono na górze, żeby coś nacisnąć, co tylko potęguje panikę świeżego gracza. Natomiast jednocześnie w tle lecą polecenia, które trzeba w tym hałasie i stresie usłyszeć, zrozumieć i wykonać, żeby przestało wyć. Ja bym uprzedził gracza głosowo, że po przekręceniu kluczyka włączy się alarm, który wyłączy się dopiero po przestawieniu kierunku i wciśnięciu czuwaka, co za chwilę zrobimy. (Btw, w ogóle nie jest wyjaśnione po co jest wajcha do kierunku - może to oczywiste, ale w TSW uczą nawet tego za każdym razem, wystarczy tak jak u nich proste zdanie, że "służy do wyboru kierunku jazdy" i z głowy, całkowicie zieloni nie wiedzą przecież nawet tego). Kiedy już zacznie wyć, zostawić te polecenia co są teraz ("wrzuć kierunek i wciśnij czuwak"), a kiedy już to zostanie wykonane, wtedy na spokojnie poinformować do czego służy reverser, do czego służy czuwak, że się sam włącza co chwilę i że przycisk nie działa kiedy reverser jest na neutralu, bo nawet ja bym się tego nie domyślił po tylu godzinach gry).
     
  • To co już ktoś wspomniał, jeśli nie wybijesz bezpiecznika, to nie dowiesz się, że to się może stać oraz (przede wszystkim) jak to naprawić. Ja bym chyba wymusił na graczu żeby to zrobił (kazał przekręcić szybko koło w prawo do końca, a jak wybije to wtedy wytłumaczyć), a za drugim razem dopiero tak jak jest teraz, czyli "uważaj żeby nie przekroczyć 600A" (a jak przekroczy to powiedzieć znowu jak naprawić). Za trzecim razem można go zostawić żeby sam się domyślił już (ew. podpowiedzieć po 30 sek. jeśli sam nie naprawi).
     
  • Wybór kamery zewnętrznej usilnie włącza komunikat "Aby wejść do kabiny naciśnij 1". Odróżniłbym wsiadanie początkowe do lokomotywy z trawnika, od przełączania kamery - i albo bym tylko raz powiedział jak wrócić z kamery zewnętrznej, albo wstawił tylko napis na ekran "Aby wrócić wciśnij 1" i nie przerywał ani nie zmieniał tego co w danej chwili mówi "nauczyciel". Ja chciałem tylko zobaczyć widoczki na chwilę, nie muszę być za każdym razem informowany jak "wsiąść do pociągu" wtedy. Ten problem był od samego początku, już w Prologu. Obsługę kamer też by wypadało objaśnić graczowi tak baj de łej.
     
  • Nie skarcił mnie za wybitne przekroczenie prędkości i nie wytłumaczył, że to bardzo ważne, żeby trzymać się poniżej dopuszczalnej. Nawet nie kazał wyłączyć mocy kiedy dobijałem do max prędkości, ani nie kazał przyhamować po fakcie. Gdybym nie ćwiczył wcześniej, raczej wrypałbym się w czerwone. Btw, nie sprawdziłem co by się wtedy stało w tutorialu (w TSW np. jest za każde czerwone Game Over i trzeba od nowa wszystko jechać - z jednej strony jest to fajne, że tu NIE trzeba, z drugiej strony sprawia takie podświadome wrażenie, że wrypanie się w czerwone pociągiem to "nic strasznego", a zdaje się w prawdziwym życiu też byłby Game Over za to, prawda? Ale w multiplayer bym zostawił jak jest chyba, bo tam ludzie nieprzewidywalni sterują tym).
     
  • Przydałaby się podpowiedź jak hamować i objaśnienia jak to działa. Nawet fakt, że pociąg ma hamulce pneumatyczne już jest ciekawą nowością dla większości zwykłych ludzi. Wyjaśnić, że to działa z opóźnieniem i dlaczego oraz dlaczego nie można też odhamować od razu jak przegniesz z hamowaniem. Jeśli ma być full wypas i ciekawie to bym też wspomniał jak działa break pipe (nie wiem jak to się po polsku nazywa), że w razie awarii (rozszczelnienia) hamulce włączą się z automatu, że są w każdym wagonie i że ciśnienie działa odwrotnie niż by się laikowi wydawało, czyli jak go NIE MA, to hamuje, a napełniasz, żeby odpuścić hamulce. To też pozwoli zrozumieć manometry (dlaczego się zmniejsza przy hamowaniu a nie zwiększa! I po co w ogóle jest sprężarka i zbiornik główny!).
     
  • Zgadzam się, że potrzebne jest dodatkowe przeszkolenie z obsługi radia (procedur) oraz ustawiania świateł zewnętrznych - nie musi być od razu, może być w następnej części tutoriala / misji (po trochu uczyć i dawać przećwiczyć, a nie wszystko na raz).
     
  • Podoba mi się to, że tutorial jest długi (trasa) i zawiera czerwone światła i stacje po drodze. To najlepszy test, że się gracz nauczył ruszać i hamować. Samo omówienie "Tu gaz, tu hamulec, masz tu certyfikat, wsiadaj jedź" nie wystarczy.
     
  • Błąd przeskoku z 40km/h na 20km/h na sygnale zastępczym nadal jest. Też miałem niespodziewane grube przekroczenie prędkości przez to.
     
  • Gdy przejechałem stację hamując nie powiedział mi że (i jak) mam cofnąć. Mogłoby też ew. zawalić mi misję i kazać jechać od nowa lub od ostatniego bezpiecznego checkpointu. W końcu to nauka jazdy, hamować też masz umieć po zaliczeniu tej misji. (Ale lepiej by było nauczyć gracza się cofać - o ile jest to dozwolone.)
     
  • Jako, że gracz na tym etapie nie zna jeszcze sygnałów świetlnych, ostrzegałbym go poleceniem głosowym w każdym miejscu kiedy musi się za chwilę się zatrzymać (albo nawet zwolnić). Przypomnijcie sobie wasze absolutnie pierwsze hamowanie w tej lokomotywie albo najlepiej w pierwszej jakiej kiedykolwiek jechaliście - czy było to łatwe, czy może trudne i nie wychodziło. Trzeba też wziąć na to poprawkę. Podpowiedzieć coś w stylu "niedługo będziesz musiał się zatrzymać, więc już teraz lekko odkręć hamulec". I żeby nie było: podoba mi się, że ta gra jest wymagająca, tylko po prostu nie od razu, bo się ludzie zniechęcą. Stopniowo. Dlatego takie rzeczy jak światła czy obsługę radia można dorzucić w kolejnej misji a niekoniecznie wcale w tej.
     
  • Chciałbym zobaczyć tutorial z sygnalizacji, procedur i reszty. Mam wielką nadzieję, że te 3 tutoriale, to nie będzie koniec naszej edukacji. Zaczyna się to bardzo dobrze i nie można zmarnować takiego potencjału. Mogą też ewentualnie być po prostu misje z ciekawymi wstawkami edukacyjnymi (a w następnych konieczność wykazania się wiedzą z poprzednich).
     

PS:
Dodałbym na ekranie głównym dział z materiałami edukacyjnymi. Nawet takimi do czytania o zasadzie działania hamulców pneumatycznych, o blokadach liniowych, znakach przy torach, itp itd, ale prosto i ciekawie napisanymi (i nie zbyt rozwlekle i technicznie, tylko po ludzku). To oczywiście nie musi być obowiązkowo zrobione, ani na teraz, ale myślę, że by się przydało. Można to zrobić nawet w formie wbudowanego web browsera, żeby było za darmo. W tym dziale (edukacyjnym) mogłyby też być wszystkie tutoriale, zamiast normalnie w trasach. No bo jaki logiczny sens ma wybieranie trasy Katowice-Warszawa po to żeby wejść w tutorial obsługi EU07? Powinno to być albo w formie "kampanii" (czyli najpierw misje tutorialowe, potem normalne, w których nadal się rozwijasz i uczysz, a na końcu hardkory w których musisz się wykazać wszystkim co umiesz), albo wszystko podzielone na szkołę i praktykę (z czego w szkole wybierasz czego się chcesz nauczyć, a w praktyce na czym i gdzie chcesz praktykować, czyli trasę/dyżurkę właśnie).

Link to comment
Share on other sites

12 godzin temu, en57 napisał(a):

Określenie, że bocznikując "zwiększamy moc" jest zasadniczo bardzo dużym uproszczeniem, sięgającym z elektryczno-kolejowego punktu widzenia o nieprawdę. Wręcz przeciwnie - zmniejszamy moc uzyskując tym kosztem zwiększenie prędkości obrotowej.

W ogóle mam wrażenie, że EU07 ma za dużo tej "mocy", szczególnie na bocznikach. Za łatwo jest się tym rozbujać.

No i również mam wrażenie graniczące z pewnością, że w Radmorach ZEWy nie szły na głośnik radia z którego wychodzą. Taki szczegół, ale boli.

Też mam takie wrażenie, startując z Zawiercia w realu z 3 wagonami tak jak w tutorialu, ładując siódemce 600A nie jestem w stanie się tak szybko zebrać 😅 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • SIMRAIL Team
13 godzin temu, en57 napisał(a):

Określenie, że bocznikując "zwiększamy moc" jest zasadniczo bardzo dużym uproszczeniem, sięgającym z elektryczno-kolejowego punktu widzenia o nieprawdę. Wręcz przeciwnie - zmniejszamy moc uzyskując tym kosztem zwiększenie prędkości obrotowej.

A co jest nieprawdziwego w tym stwierdzeniu? Po użyciu dźwigni bocznikowania (zwiększeniu pozycji) rośnie prąd płynący przez silniki trakcyjne, co wprost przekłada się na wzrost mocy będącej iloczynem napięcia i prądu. Efekty mechaniczne są również pozytywne, bo lokomotywa żwawiej przyspiesza.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Mea culpa 😉 Źle sobie wyobraziłem schemat, do którego nie zaglądałem od 4 lat... Ale to żwawiej nadal mi się wydaje zbyt żwawo. Chyba że... symulator nie uwzględnia masy ewentualnych pasażerów i jeździ się z pustymi pudłami. 

Edited by en57
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy