Jump to content
Następne podsumowanie tygodnia pojawi się 21.09 | The next summary of the week will be published on 21.09

Samouczek ETCS - lepiej jechać wolniej, aby nie zaczynać od zera


Recommended Posts

Jeśli zadziała Wam hamowanie nagłe podczas kursu ETCS, bo za wolno hamujecie, to macie uwalony samouczek i trzeba go zaczynać od nowa. Ja sobie daruję...

20240423215411_1.jpg

  • Haha 1
  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

PS Moim zdaniem brakuje kilku kroków w tym co mówi "narrator". Raz czy dwa razy musiałem się domyślać co i jak zrobić, aby "pójść" dalej.

  • Sad 1
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Nie reagowałeś na krzywą hamowania wskazaną przez ETCS więc zareagował nagłym. Tak jest również w rzeczywistości o czym mówią maszyniści na YT. Nawet ta krzywa czasami jest zbyt ostrożna i dużo wcześniej każe zwalniać.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

No niestety, jazda pod pełnym nadzorem nie wybacza. Trzeba respektować krzywe hamowania i wszelkie komunikaty jadąc z ETCS-em. Trzeba pamiętać, że jest to system bezpieczeństwa taki jak SHP czy czuwak, tylko że dużo bardziej rozwinięty. Jak nie reagujesz dostatecznie szybko to zrywa w nagłe i do widzenia. 

Do systemu trzeba się przyzwyczaić i się go nauczyć, ale później na szlaku ETCS szczególnie przy dużych prędkościach naprawdę potrafi pomóc i radykalnie zwiększa bezpieczeństwo.

  • Like 1
  • Sad 1
  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

Wasze argumentacje są słuszne, ale dlaczego przez nagłe trzeba zaczynać samouczek od nowa??? Dla mnie to nadgorliwość twórców.  Tym bardziej, że trzeba wysłuchać całe ględzenie od zera (i nie da się go pominąć). To samo w L2, aż się odechciewa go robić. Wg. mnie to ocena 2/10 za takie sztywne podejście. 😞 

Edited by qbahn
  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, qbahn napisał(a):

Wasze argumentacje są słuszne, ale dlaczego przez nagłe trzeba zaczynać samouczek od nowa??? Dla mnie to nadgorliwość twórców.  Tym bardziej, że trzeba wysłuchać całe ględzenie od zera (i nie da się go pominąć). To samo w L2, aż się odechciewa go robić. Wg. mnie to ocena 2/10 za takie sztywne podejście. 😞 

W TSW4 jak się coś zrobi w samouczku nie tak to nie można go dalej przejść... A w czasie gry jak się minie czerwone przegrywa się... W SimRail jest bardziej liberalnie pod tym względem bo cofa przed semafor 🙂 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Natomiast z mojej praktyki już na szlaku... Jazda na poziomie 2 (ETCS L2) bez problemów. Na L1 już gorzej. Jadę sobie z maksymalną dozwoloną prędkością (160), czyli wskazówka prędkościomierza na granicy krzywej. Zbliżam się do SBL z sygnałem S3, co wiadomo na SBL oznacza przy następnym semaforze max. 100 km/h. Krzywa nagle robi się pomarańczowa i pomimo wdrożenia pełnego hamowania wskaźnik prędkości nie dał rady jej dogonić. Efekt? Wdrożenie hamowania awaryjnego. Raczej trudno mnie będzie przekonać, że się nie da na długości jednego odstępu wyhamować ze 160 do 100, ale ETCS najwyraźniej miał takie obawy. Gdy się wkrótce zorientowałem, że jeden odstęp przede mną jedzie pociąg, jechałem już tylko 100 km/h. Na poziomie 2 takich jazd nie miałem. Wiem, że co prawda na L1 nie ma komunikacji ciągłej z komputerem lokomotywy (aktualizacja "stanu" odbywa się po minięciu balisy torowej), mimo to zastanawiam się, czy tak to działa w rzeczywistości, czy też ETCS L1 w symulatorze jest nieco nadgorliwy 😉 

Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, adamets2 napisał(a):

W TSW4 jak się coś zrobi w samouczku nie tak to nie można go dalej przejść...

ja to bym zrozumiał, jeśli owa czynność "źle" zrobiona jest niekorygowalnym błędem. Ale nie kojarzę, bym samoczuczek w TSW4 oblał z jakiegoś błahego błędu. Przejechanie S1 to jest bardzo krytyczny błąd. Wg. mnie bez porównania z nagłym z powodu przewalenia krzywej hamowania.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, qbahn napisał(a):

ja to bym zrozumiał, jeśli owa czynność "źle" zrobiona jest niekorygowalnym błędem. Ale nie kojarzę, bym samoczuczek w TSW4 oblał z jakiegoś błahego błędu. Przejechanie S1 to jest bardzo krytyczny błąd. Wg. mnie bez porównania z nagłym z powodu przewalenia krzywej hamowania.

Wszystko się zgadza... Nie to miałem na myśli. W TSW4 w czasie gry tylko przejechanie czerwonego wywala z gry. Ja już nauczony doświadczeniem robię save za każdą stacją. Też z powodu bugów w samej grze. Natomiast w samouczku cię nie wywala tylko po prostu nie możesz przejść dalej samouczka. Jeśli zrobi się cokolwiek nie tak jeśli chodzi o kolejność... Np. zanim włączysz zasilanie otworzysz drzwi... To tylko przykład teoretyczny, bo czasami przechodzi mimo złej kolejności.

Te samouczki co przechodziłem w SimRail wydawały mi się pod tym względem lepiej zrobione. Jedynie co za małe było podświetlenie podpowiedzi.

Edited by adamets2
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Spróbowałem drugi raz i uwaliło mnie na samym początku, zaraz po ruszeniu system dał awaryjne i ch...

Dopóki tego nie naprawią moim zdaniem nie ma sensu zaczynać.

20240424175701_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chodzi o szkolenie poziomu pierwszego ETCS (drugiego jeszcze nie przechodziłem), właśnie również je ukończyłem i do tego także wleciało mi osiągnięcie na punktualność, ale to mały szczegół. 😉 @ronr, być może ruszasz zbyt wcześnie, ponieważ od momentu wprowadzenia danych do systemu (po potwierdzeniu), trzeba dobrych kilka sekund poczekać, aż lektor ponownie zacznie mówić i samouczek tym samym pójdzie do przodu. Jeżeli to nie pomoże, spróbuj nagrać np. filmik, jak pisze @Marcion. 🙂 

Edited by skylake
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy