Jump to content
Następne podsumowanie tygodnia pojawi się 21.09 | The next summary of the week will be published on 21.09

Dyskusja o Roadmapie SR


Sn1ck3rs

Recommended Posts

  • SIMRAIL Team

@PeVoo Luz, to nie wygląda aż tak źle, jak opisujesz. Logika samouczka jest programowana w języku wysokiego poziomu, więc tam problemów z tym nie ma, żeby coś pozmieniać albo pozabezpieczać. Ot idzie sobie checklista (z ewentualnymi dodatkowymi warunkami lub podlistami zależnie od trybu) i przekazuje dalej komunikat przy pierwszym niezrealizowanym punkcie wraz z informacją, który przełącznik podświetlić. Problem powtarzanego komunikatu to kwestia "mendejów" a nie algorytmów, Krok po kroku będzie naprostowane, jak już będę bliżej ostatecznej formy.

Co do hamowania, to mniej więcej tak to działa - wyliczam potrzebne opóźnienie hamowania, sprawdzam obecne opóźnienie hamowania i gdy się różnią za bardzo, idzie komunikat o konieczności hamowania mocniej/słabiej z uwzględnieniem prostego przeliczenia opóźnienia hamowania na wymagany spadek ciśnienia w przewodzie hamulcowym. Nie do końca mi ten algorytm pasuje, ale w sumie ta pomoc przy hamowaniu to bardziej miała być wskazówka, co robić, a nie konkretny trening, że dokładnie tak trzeba robić. Problem przy podejściu opóźnienia to nadmierne zwiększanie się czułości obliczeń przy jeździe blisko prędkości dozwolonej blisko semafora (bo skraca się bardzo szybko mianownik). No i to o czym wspominałem odnośnie nieliniowości sprawia, że ruch nie jest jednostajnie opóźniony. Najlepiej te podpowiedzi się sprawdzają w EN57, bo reakcja hamulców jest prawie natychmiastowa. Mam jeszcze kilka pomysłów, jak do tego podejść, ale chyba nie to jest na teraz najważniejsze w samouczku. ETCSu bym w to nie mieszał, bo tam krzywa hamowania jest wyznaczana specyficznie i w zupełnie innym celu.

  • Like 1
  • Thanks 2
  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Corrazone napisał(a):

Nie wiem czy to jest potrzebne szczerze mówiąc. Przede wszystkim wszelkie przełączniki w lokach i ezt-ach masz podpisane więc wiesz za co one odpowiadają. Chyba każdy średnio rozgarnięty gracz rozumie po co załącza się baterię, aktywuje kabinę, włącza sprężarkę czy oświetlenie. Potrzebujesz opisów typu: "wciśnij przycisk załącz baterię aby załączyć baterię na pojeździe" albo "wciśnij przełącznik od podniesienia pantografu aby podniósł się pantograf"? 

A jeżeli ktoś chciałby się dowiedzieć do czego służą przetwornica, falowniki czy wyłącznik szybki to chyba lepiej sobie to wygoglować a nie dodawać opisy w grze, których znając życie 90% ludzi nie będzie czytać.

Jak mawiał inny dawny klasyk "Ludzie nie są tak głupi jak myślicie. Są dużo głupsi."
Wczoraj oglądałem filmik z wywiadu ulicznego, na którym gościu pokazywał młodym zegar wskazówkowy i bezskutecznie pytał ich jaką pokazuje godzinę. Młodzi już nawet tego nie kumają, Idiokracja to był film proroczy niestety (co niektórzy twierdzą, że dokumentalny) i ona już tu jest. Chyba nie liczysz, że ktoś jeszcze rozumie jak cokolwiek działa na tym świecie? Jeśli Twoi znajomi rozumieją, to po pierwsze są starzy jak Ty, a po drugie otoczyłeś się ludźmi podobnymi do Ciebie i masz wypaczony obraz sytuacji. Niestety taka prawda, co ostatnie kilka lat pokazały bardzo dobitnie. Do tej pory nikt nie siedzi za zamykanie lasów, odbieranie praw człowieka, ponadnormatywne zgony itd. (więc szykujcie się na powtórkę z rozrywki już wkrótce, bo teraz już wiedzą, że wszystko przejdzie bezkarnie i wszystko łykniemy grzecznie).

Podpisy pod przełącznikami nic nie dają, jeśli ktoś nie wie co to jest przetwornica i po co tam w ogóle jest. Bierz też pod uwagę, że każdy na początku jest zielony - dla mnie na początku wielkim odkryciem było zrozumienie, że pociąg ma hamulce pneumatyczne i że po to jest ta rura przez cały pociąg, że ciśnienie działa na odwrót niż by się wydawało itd. A to są wszystko bardzo ciekawe rzeczy dla człowieka początkującego i bardzo bym chętnie o tym posłuchał wtedy zamiast trafić na to przypadkiem gdzieś w necie. 
Czy każdy wie po co jest bateria? Wbrew pozorom to wcale nie jest takie oczywiste. Młody idiokrata może pomyśleć, że pociąg jedzie na baterii, tak jak telefon lub auto elektryczne - tylko po co w takim razie jest kabel z prądem na górze? Pewnie się z niej ładuje jak się skończy. (Śmiej się, ale serio...)

Nie:

4 godziny temu, Corrazone napisał(a):

"wciśnij przycisk załącz baterię aby załączyć baterię na pojeździe" albo "wciśnij przełącznik od podniesienia pantografu aby podniósł się pantograf"? 

tylko "Włącz baterię, aby mieć prąd do podniesienia pantografu, dzięki któremu dostaniesz zasilanie z sieci trakcyjnej". O to mi chodzi. Tego typu rzeczy. Krótki i konkretnie, ale za to bardzo mocno informacyjnie. Zakładam, że jest tam silnik elektryczny do podnoszenia tego - ale może się mylę i jest pneumatyczne i bateria służy do sprężarki - widzisz? Sam nie wiem. A co dopiero kompletnie zieloni. Wiem że w tym nowym byku są pneumatyczne pantografy (wywnioskowałem to z sekwencji załączania, którą widziałem na yt, o ile dobrze to zrozumiałem). Falownik też nie wiem co to jest i nawet nigdy nie przyszło mi do głowy żeby to sprawdzić. A jakby było to powiedziane w grze jednym zdaniem gdzieś przy okazji, to już bym to wiedział - i takie drobiazgi by się kumulowały i nagle by się okazało, że zupełnie bez nauki wiem wszystko o pociągach mimo że nic się nie uczyłem tylko pograłem w grę. Nagle by sobie ludzie uświadomili, że ta gra ma dużą wartość edukacyjną, na zasadzie "Kurde, ty to jesteś ekspert od pociągów! - A gdzie tam ja tylko w SimRaila grałem trochę.". Nagle się okazuje że warto samemu pograć żeby też za darmo stać się "ekspertem". Już teraz mamy trochę takich tłumaczeń (i są to najlepsze tutoriale wg mnie), więc jeśli się to tylko troszkę dopicuje w tym kierunku, to nie będzie nawet więcej tekstu, tylko więcej wartościowej treści (lepiej streszczonej). Ponadto nie masz tego czytać, masz tego słuchać, tak jakby ktoś stał obok i Cię szkolił i mówił co do czego służy. Chciałbyś żeby ktoś przylazł i powiedział, wciśnij ten przycisk, teraz ten, a teraz ten, ten i tamten, odfajkował że zrobił szkolenie i poszedł? Ja bym powiedział, że taki instruktor odwalił popelinę żeby się tylko nazywało, że "zrobił szkolenie" i od tej pory jesteś już zobowiązany UMIEĆ. Nic bym z tego nie zapamiętał, oprócz tego, że miałem ch**we szkolenie na lipę. Jedyne co można z tym zrobić (i też tylko dzięki temu, że można to sobie włączyć ponownie), to spisać sobie na kartkę sekwencję i potem ją odtwarzać z kartki, a jak cokolwiek się zatnie (bo będzie w innym stanie niż sekwencja przewiduje) to kaplica i nie wiesz co robić. 
I naprawdę, żadnego googlowania. Googlowanie jest wyłącznie dla fanatyków, nikt normalny nie będzie tego robił. Chyba, że go naprawdę gra zachwyci i zacznie mu bardzo zależeć żeby się jej nauczyć - ale nie nowi, którzy właśnie oceniają czy warto w ogóle było kupić grę, czy może ją zwrócić póki nie minął czas na przetestowanie na Steamie. Początek musi być i ciekawy i łatwy, właśnie przez to, żeby koleś nie stwierdził "o kurde, nie dam rady, to jest symulator dla specjalistów a nie mnie". Góra co może być, to poradnik tekstowy jak te co mamy w rogu ekranu, ale też żeby był potrzebny dopiero na dalszym etapie.

Edited by PeVoo
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, Królik Uszasty napisał(a):

Problem przy podejściu opóźnienia to nadmierne zwiększanie się czułości obliczeń przy jeździe blisko prędkości dozwolonej blisko semafora (bo skraca się bardzo szybko mianownik).

Zwiększ tolerancję prędkości docelowej (tego co jest w mianowniku) np. do +5km/h w takim przypadku i pozwól graczowi przekraczać przyspieszenie dopóki na końcu w efekcie nie przekroczy prędkości o te 5. Wtedy powinno być lepiej. Generalnie jeśli nie stwarza zagrożenia i wyhamowanie do prawidłowej prędkości to kwestia sekund, to można mu odpuścić i niech zobaczy że mu się na żółto zapaliła prędkość bo przekracza lekko jeśli trzeba. Jeśli idealne hamowanie na końcówce miało zająć 5 sekund a gracz jedzie za szybko i przekroczy drogę hamowania o parę metrów - ALE - mocne zahamowanie na końcówie rozwiązuje problem drogi hamowania w ciągu sekundy, to można mu odpuścić, bo jak zobaczy że się kończy mu droga to sam naturalnie dociśnie ten hamulec mocno żeby nie przejechać semafora (i to też będzie wartościowa lekcja dla niego że trzeba było trochę mocniej wcześniej hamować).

1 godzinę temu, Królik Uszasty napisał(a):

No i to o czym wspominałem odnośnie nieliniowości sprawia, że ruch nie jest jednostajnie opóźniony.

Wysymuluj szybko (jeśli nie umiesz obliczyć) jazdę pociągu podczas spuszczania ciśnienia od teraz do zadanego (żeby obliczyć jaką drogę przejedzie pociąg w tym czasie i o ile zwolni), a następnie, wiedząc już gdzie wtedy będzie pociąg i z jaką prędkością będzie jechał, zastosuj wzór na ruch jednostajnie przyspieszony, bo od tego momentu już taki właśnie będzie. Jeśli ciśnienie też spada logarytmicznie w nieskończoność, to utnij symulację kiedy osiągniesz ciśnienie wystarczająco bliskie docelowemu (w granicach błędu, który i tak potencjalnie nastąpi z innych powodów). Zawsze możesz po chwili obliczyć znowu i dodać poprawkę.

 

1 godzinę temu, Królik Uszasty napisał(a):

ETCSu bym w to nie mieszał, bo tam krzywa hamowania jest wyznaczana specyficznie i w zupełnie innym celu.

Nie wiem jak to działa w ETCS, ale w tych niemieckich systemach LZB i AFB to wylicza idealnie jaką prędkość masz mieć w danej chwili żeby zatrzymać się przed semaforem (i toleruje odchyłkę tylko o 5 zdaje się). W amerykańskim też. Tak czy inaczej przyjdzie Wam to napisać. A AFB potrafi jeszcze idealnie w punkt pociągiem sterować tak żeby się tego idealnie trzymał. Nawet jeśli w TSW jest to oszukane (nie steruje pociągiem tylko chamsko przypisuje mu wyliczoną prędkość), to w prawdziwym pociągu jest to liczone naprawdę, na prostym komputerku pokładowym.

Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, PeVoo napisał(a):

Baj de łej, TSW4 aktualnie można kupić za uczciwą cenę - po obniżce o aż 80% na Epic - i aż się zastanawiam, czy może nie wziąć, bo raczej większej obniżki już nie będzie. Tylko się mocno waham, bo w ostatnie DLC jakie kupiłem tak okazyjnie to nawet mi się nie chciało grać już zbytnio po przetestowaniu... więc tak jakby kasa w błoto. Ktoś może kupił TSW4 Deluxe i ma jakąś opinię czy warto za te 20% ceny, czy może żałuje i nawet tyle by nie dał? Jest tam coś choć trochę nowego w tym, czy wszystko na jedno kopyto jak zwykle? Jednak jak się pogra w SimRail to TSW wydaje się strasznie nudne i powtarzalne
😕

Odradzam generalnie epic. Raz kupiłem cities skylines a potem sprzedałem dostęp do konta na OLX (nielegalnie 🤣) za 1/5 ceny. Powód? Sama gra tania, ale zero modów (co akurat w TSW4 nie ma znaczenia) ale już znaczenie ma to, że będziesz skazany na ceny epicowe wszystkich DLC. Nie kupisz też nic na stronie typu Eneba bo tam wszystko jest pod steam.

Polityka epic: dawać darmowe albo bardzo tanie podstawki, a kosić kasę na DLC. No i zero modów. Na epicu opłaca się kupować gry bez DLC i bez modów, ale ja tam nic nie kupuję.

Co do samej gry polecam. Są nowości w stosunku do TSW3.

Edited by adamets2
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, adamets2 napisał(a):

Odradzam generalnie epic. Raz kupiłem cities skylines a potem sprzedałem dostęp do konta na OLX (nielegalnie 🤣) za 1/5 ceny. Powód? Sama gra tania, ale zero modów (co akurat w TSW4 nie ma znaczenia) ale już znaczenie ma to, że będziesz skazany na ceny epicowe wszystkich DLC. Nie kupisz też nic na stronie typu Eneba bo tam wszystko jest pod steam.

Polityka epic: dawać darmowe albo bardzo tanie podstawki, a kosić kasę na DLC. No i zero modów. Na epicu opłaca się kupować gry bez DLC i bez modów, ale ja tam nic nie kupuję.

Co do samej gry polecam. Są nowości w stosunku do TSW3.

Panie Adamie, plecie Pan bzdury. Ja Epic polecam z całą pewnością i szczerością. Pragnę zauważyć, że "ceny epicowe" są również na steamie! Sprawdziłem! Poza tym, po to są przeróżne strony, żeby była konkurencja. Pragnę również przypomnieć, że Epic jest dosyć nową platformą na rynku i swój model biznesowy obrali w taki sposób, a nie inny i każdy niech wybiera co chce. Co do modów, praktycznie ich nie używam w grach i dla mnie jest to rzecz nieistotna, jednak jeśli ktoś lubi "modować" sobie gry, wybierze Steam. Ot i cała zagadka

Link to comment
Share on other sites

Panie @KOlorowy, plecie Pan bzdury. Na stronach typu: Eneba, CDKEYS, GAMIVO itp których są dziesiątki, kody działają wyłącznie na steam. To, że na dzisiaj sprawdziłeś ceny DLC i są podobne to może tak być, ale proszę teraz wejść na SteamDB i prześledzić wszystkie promki DLC na wyprzedażach jesiennych czy świątecznych. Tego nie ma na EPIC (jeśli chodzi o DLC bo podstawki to rzeczywiście rozdają za pół darmo i darmo) . Jak pisałem - Epic łowi klientów na tanie lub darmowe podstawki i ma w tym swój cel. Potem jest się skazanym już wyłącznie na Epic. I tak zgadza się - taki mają model biznesowy, ale ja doradzam @PeVoo żeby nie władował się na minę, a nie dbam o model biznesowy Epic 🙂 

Edited by adamets2
Link to comment
Share on other sites

5 godzin temu, adamets2 napisał(a):

Odradzam generalnie epic. Raz kupiłem cities skylines a potem sprzedałem dostęp do konta na OLX (nielegalnie 🤣) za 1/5 ceny. Powód? Sama gra tania, ale zero modów (co akurat w TSW4 nie ma znaczenia) ale już znaczenie ma to, że będziesz skazany na ceny epicowe wszystkich DLC. Nie kupisz też nic na stronie typu Eneba bo tam wszystko jest pod steam.

Polityka epic: dawać darmowe albo bardzo tanie podstawki, a kosić kasę na DLC. No i zero modów. Na epicu opłaca się kupować gry bez DLC i bez modów, ale ja tam nic nie kupuję.

Co do samej gry polecam. Są nowości w stosunku do TSW3.

A to dopiero... Ja akurat mam TSW na Epic już od zawsze. Zresztą tak w ogóle trafiłem na TSW bo najpierw ktoś mi polecił Epic bo darmowe gry rozdawali codziennie na święta (teraz są nadal, ale co tydzień) i tam trafiłem TSW2 za śmieszną cenę, więc mam tam też wszystkie dodatku już. Dodam, że akurat jak patrzyłem na Steamie to Epic ma często lepsze przeceny niż Steam na DLC do TSW oracz dużo częściej, także ja akurat zawsze byłem zadowolony ze swojej losowej decyzji. A tego Eneba to pierwszy raz w życiu w ogóle słyszę 😄 Patrzcie jaki ja nie na czasie jestem. Bezpieczne to jest?

Epic podoba mi się też ze względu na to że masz 2 godziny na przetestowanie gry zamiast pół godziny jak na Steamie, jeśli się nie mylę i nie żądał kompletu danych osobowych przy zakupie, przez co zawsze wydawał mi się przyjaźniejszy dla graczy i uczciwszy, no i ma mniej spamu wszędzie. Do tego mają taką politykę że od nich nic nie znika ze sklepu więc poprzednie TSW też zdaje się są, albo DLC (już nie pamiętam dokładnie - wiem, że to co znikało na Steamie bo wychodziło nowe TSW, to tam zostawało). Nie żebym był fanatykiem, mam konta na obu. Ja bym akurat do TSW polecał Epic, chyba że ktoś rzeczywiście na tych Enebach kupuje, no to może się tam bardziej opłaca.

A co jest nowego w TSW4? Jest jakaś nowa nietypowa lokomotywa albo fajne ładne trasy?

Edited by PeVoo
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

No ja do Epic bardzo się zraziłem więc może zbyt emocjonalnie zareagowałem na hasło "epic". Jeśli też tam są wyprzedaże na DLC to ok tylko, że trzeba by porównać gdzie lepsze. DLC do TSW4 były nawet po 20zł zimą. Do innych gier też. No i na Epic nie kupisz na stronach zewn. jaka Eneba. Czy bezpieczne? Korzystałem tylko z Eneby i jest bezpieczna oraz CD KEYS i też nie było problemów. Płaciłem kartą. Co do TSW4 to jak wyszło obiecywałem sobie nie kupić żeby nie wspierać pazerności Dovetail, ale ostatecznie jak była dobra promka to kupiłem bo wyszło, ze za parę tras jest taniej niż DLC trasowe do TSW3. Zmian raczej dużo nie ma w stosunku do TSW3, ale masz nowe trasy dostępne tylko do TSW4.

Link to comment
Share on other sites

Ja akurat operuję w Euro więc nie bardzo mogę porównać, ale na przykład w tej chwili masz na Epic TSW za -80% (Standard za 7 zamiast 35, Deluxe za 9 zamiast 45. Wszystkie trasy przecenione od -20 do -80%, przykładowo TSW4 Antelope Valley Line za €7.19 zamiast €35.99. Na Steamie za to widzę zero jakichkolwiek zniżek i na grę i na DLC teraz. Ale co ciekawe ta sama trasa Antelope jest za €34.99, czyli 1 taniej. Wydaje mi się też, że na Steamie brakowało jakichś DLC co były na Epic, ale może to nieprawda. Pamiętam też, że widziałem mniejsze zniżki na Steamie na te same rzeczy niż na Epicu w tym samym czasie (a także na mniejszej ilości DLC). Wydaje mi się też, że Steam jako że jest #1, to się zaczął sadzić i stawiać gorsze warunki dla twórców gier i graczy, jak Spotify artystom (bo jak Cię nie ma na Spotify to nie istniejesz, zwłaszcza że nawet płyty CD i mp3 się skończyły).

Link to comment
Share on other sites

Mamy kolejne podsumowanie tygodnia a tu gadka o sklepach z grami? 🙂 Pragotron w Sosnowcu, nowe kosze na śmieci i chyba najważniejsze dla mnie- bujanie głowy na rozjazdach.

Bardzo fajny pomysł na te podsumowania. Proste a cieszy, bo pokazuje że gra się jednak rozwija.

  • Thanks 1
  • I agree 5
Link to comment
Share on other sites

Pratogrony w Simrail na plus. Na dworcu w Zawierciu na minus. Spadł taki na nogę pasażerki siedzącej na ławce. Tylko nie mogę sobie przypomnieć. Przed remontem dworca w Zawierciu czy po. Chyba krótko przed. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ej, sklepy sklepami, ale naprawdę, jak ktoś nie ma TSW jeszcze to teraz jest najlepszy moment. Aż sam się zastanawiam, bo np. wersja Special jest za €17 (gdzie SimRail kosztuje €34) i są w niej 4 trasy więcej niż w pakiecie Deluxe za za €9, z czego tylko jednej z nich nie mam (a więc tak jakbym zapłacił €8 tylko za nią, a mam ją na Wishliście od dawna) i ta trasa kosztuje normalnie €35, z czego w tej chwili sama w sobie jest na mocnej obniżce -50% i kosztuje €18! Czyli tylko za tę jedną trasę dopłacając do Special to tak jakbym ją kupił na obniżce -78% ceny. Można więc odżałować, że reszta DLC się dubluje. A co dopiero jak ktoś NIE MA tych wszystkich tras. Okazja roku. W Special jest aż 8 tras i każda ma swoje unikalne lomotywy. I teraz mam dylemat moralny, czy kupić czy nie... Pomóżcie 😛

(Sorry, że tym spamuję, ale naprawdę mam z tym problem i nie wiem co robić!)

Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, mluczak.kutno napisał(a):

Mamy kolejne podsumowanie tygodnia a tu gadka o sklepach z grami? 🙂 Pragotron w Sosnowcu, nowe kosze na śmieci i chyba najważniejsze dla mnie- bujanie głowy na rozjazdach.

Bardzo fajny pomysł na te podsumowania. Proste a cieszy, bo pokazuje że gra się jednak rozwija.

Te pragotrony były prezentowane w zeszłym roku na Discordzie, jeśli dobrze pamiętam...albo i sam model. W każdym razie były i miło zobaczyć je już w grze na dobre. Mnie ciekawi to bujanie głowy na rozjazdach

Link to comment
Share on other sites

Ale lipa. Wcisnąłem "Obserwuj" na temacie "Podsumowanie tygodnia", gdzie pojawiają się te wątki z aktualizacjami - i NIE dostałem teraz powiadomienia o nowym temacie. 😕 O gupich lajkach dostaję, a o nowych tematach nie?? 😕 Co z tym forum jest?

Link to comment
Share on other sites

Swoją drogą uważam, że to błąd, że te tematy z aktualizacjami są zamknięte. Właśnie fajnie by było jakbyście na bieżąco dostawali feedback od graczy, że coś im się podoba co zrobiliście, a na czymś innym niepotrzebnie się skupiacie od tygodni. Nagle mogłoby się okazać, że priorytety, które sobie założyliście nijak się mają do tego co oczekują gracze - a wtedy moglibyście na bieżąco korygować kierunek rozwoju, zamiast się narobić na darmo a potem zebrać hejty, że tyle czasu minęło a czegoś nadal nie ma. Może spróbujcie chociaż je otworzyć na próbę i zobaczyć czy wyniknie z tego coś dobrego czy złego?

Nawet jak pod którymś tematem zrobi się gnój, to przecież on zniknie pod kolejnymi aktualizacjami i za parę tygodni nikt go już nawet nie kliknie. Ew. można wprowadzić tam ścisłą moderację i kasować wszelkie niekonstruktywne hejty.

Edited by PeVoo
Link to comment
Share on other sites

1 minutę temu, misiekczołgista napisał(a):

To są tematy INFORMUJĄCE. A debata jest  np w tym obecnym temacie. 

No można tak przyjąć, ale jednak pytania i opinie dotyczące stricte aktualizacji z bieżącego tygodnia mogłyby być tam, a tu byłoby czyściej i bardziej ogólne rzeczy by były. Nikogo nie będzie obchodziła dyskusja nad konkretnymi modelami koszy na śmieci sprzed 3 tygodni, no i ciężko tu też komentować screenshoty (które są tam) lub zadawać do nich pytania. Nikt przecież nie każe Ci czytać co ludzie wypisują pod daną aktualizacją, a jak śledzisz ten wątek tutaj, to będziesz musiał przejrzeć wszystko co ludzie napisali. Chyba by nie zaszkodziło otworzyć te tematy, a mogłoby pomóc.

Link to comment
Share on other sites

  • SIMRAIL Team
W dniu 20.07.2024 o 15:12, PeVoo napisał(a):

tylko "Włącz baterię, aby mieć prąd do podniesienia pantografu, dzięki któremu dostaniesz zasilanie z sieci trakcyjnej". O to mi chodzi. Tego typu rzeczy. Krótki i konkretnie, ale za to bardzo mocno informacyjnie. Zakładam, że jest tam silnik elektryczny do podnoszenia tego - ale może się mylę i jest pneumatyczne i bateria służy do sprężarki - widzisz? Sam nie wiem. A co dopiero kompletnie zieloni.

Pantografy są pneumatyczne. Baterie się włącza po to, żeby w ogóle układ sterowania (analogowy czy cyfrowy) reagował na ruchy przełącznikami. No i bateria służy też do małej sprężarki od pantografów.

W dniu 20.07.2024 o 15:44, PeVoo napisał(a):

Zwiększ tolerancję prędkości docelowej (tego co jest w mianowniku) np. do +5km/h w takim przypadku i pozwól graczowi przekraczać przyspieszenie dopóki na końcu w efekcie nie przekroczy prędkości o te 5.

W mianowniku jest szybko malejącą odległość, obie prędkości są w liczniku w kwadracie. No i pozwolenie przekroczenia prędkości generalnie spoko, tylko czerwone to czerwone 😉 Muszę jeszcze trochę nad tym pomyśleć, kilka pomysłów mam, a przyda się to też do automaszynisty parowozu, żeby np. nie machał przepustnicą jak szaleniec czy też spokojniej dojeżdżał do ograniczeń na wzniesieniu.

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

18 minut temu, Królik Uszasty napisał(a):

czerwone to czerwone 😉 

Macie jakieś alternatywne pomysły na to?

Trochę boli, aczkolwiek to jedyny hamulec dla graczy (oprócz wykolejenia, bo nie wiem czy punkty ujemne się jakoś liczą).

 

18 minut temu, Królik Uszasty napisał(a):

przyda się to też do automaszynisty parowozu, żeby np. nie machał przepustnicą jak szaleniec czy też spokojniej dojeżdżał do ograniczeń na wzniesieniu.

 

Acha, czyli już ciuchcia jeździ. Ciekawe jak z dymem to wygląda...

BTW. Pamiętajcie o zmiennym wietrze atmosferycznym, jego brak daje trochę nienaturalny efekt na postuju.

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Królik Uszasty napisał(a):

W mianowniku jest szybko malejącą odległość, obie prędkości są w liczniku w kwadracie. No i pozwolenie przekroczenia prędkości generalnie spoko, tylko czerwone to czerwone 😉 Muszę jeszcze trochę nad tym pomyśleć, kilka pomysłów mam, a przyda się to też do automaszynisty parowozu, żeby np. nie machał przepustnicą jak szaleniec czy też spokojniej dojeżdżał do ograniczeń na wzniesieniu.

Zakładam że używasz tego wzoru:

a = (vk^2 - vp^2) / (2*s);   // gdzie vk to prędkość końcowa a vp początkowa

Mnie chodziło o to żebyś nie liczył przypadku idealnego (gdzie vk = 0), tylko dwa przypadki graniczne (górny i dolny) i z nimi porównywał gracza. Chodzi o to żeby dopuścić jechanie za szybko do momentu, w którym jeszcze da się awaryjnie wyhamować w ostatniej chwili.

Przykładowo wiesz jakie jest maksymalne hamowanie dla pociągu (przy pełnym hamulcu lub przy awaryjnym). Powiedzmy 1-2 metry przed semaforem ustalasz najgorszy dopuszczalny przypadek zatrzymania (albo i 3-5 dla zapasu, sprawdzić doświadczalnie co lepsze). Mając ten punkt i maksymalną siłę hamowania, wylicz sobie od tegu punktu wstecz nieprzekraczalną krzywą hamowania awaryjnego (ew. dołóż czas wdrażania hamulca awaryjnego do końca dla zapasu). Skoro na końcówce robi się blisko zera w mianowniku, nie licz do końca (do zatrzymania) tylko np do prędkości 5km/h i do 10m przed optymalnym punktem zatrzymania (bo dajmy na to przy 5km/h gracz zdąży się spokojnie zatrzymać w tych ostatnich 10m jak mocno zaciągnie hamulec w panice). Albo daj max(5,s) do wzoru zamiast s, tak żeby s nigdy nie spadało poniżej 5. 

Albo jeszcze inaczej:

image.png.29eaab22d3c65040b9e3155dd4df224b.png

  1. Liczysz hamowanie optymalne (przyspieszenie itd) - zielona linia.
  2. Liczysz wstecznie hamowanie awaryjne od ostatecznego punktu zatrzymania (czerwona).
  3. Liczysz jaka jest aktualna krzywa hamowania dla pociągu (niebieska, oczywiście nie liczysz "krzywej" tylko samą drogę z przyspieszenia i ew. czas).
  4. Znając czas do końca i przyspieszenie z optymalnej (zielonej) możesz wyliczyć pożądaną optymalną prędkość w danym momencie oraz maksymalną dozwoloną (jasnozielona), która jest po prostu zawsze o 5 większa od optymalnej.
  5. Wybierasz 2 punkty w czasie, np pierwszy A kiedy krzywa przekracza 20km/h (u mnie jasnozielona ale możesz wziąć też zieloną) oraz drugi B kiedy prędkość przekracza 5km/h. Zakładam, że na tym odcinku (poniżej 20km/h) Twój wzór zaczyna świrować przez prawie zero w mianowniku. Natomiast poniżej 5km/h jest już bezpiecznie i zawsze można się natychmiastowo zatrzymać w ciągu kilku metrów (jak coś, wyreguluj).
  6. Do punktu A każesz graczowi zwolnić jeśli przekroczy jasnozieloną.
  7. Za punktem B krzyczysz "Stój!" jeśli przekracza czerwoną (która dla zapasu kończy się ciut przed semaforem - może być później niż zielona chociaż u mnie na rysunku nie jest).
  8. Między punktem A i B stosujesz interpolację (względem czasu) między dopuszczalną prędkością/przyspieszeniem z jasnozielonej, a dopuszczalną z czerwonej - czyli: (1-e)*jasnozielona + e*czerwona, gdzie e zmienia się od 0 do 1 (przy A jest e=0, przy B e=1), natomiast e jest wyliczane z czasu, nie z drogi (moim zdaniem będzie lepiej). Ten odcinek obrazuje krzywa różowa.

Co to da? Na rysunku nie wygląda to dobrze, ale obstawiam, że efekt będzie dobry, bo od A do B zacznie się stopniowo zwiększać tolerancja dla gracza (co powinno pozwolić uniknąć świrowania wzoru), aż do punktu B, w którym to gracz już spokojnie sam się połapie że musi docisnąć hamulec do końca i zdąży wyhamować.

Gdyby był problem ze zdążeniem z awaryjnym, to krzywą czerwoną można też przesunąć w lewo o czas potrzebny na napełnienie hamulca od bieżącego stanu do końca. Potestować i zobaczyć jak się sprawdza to rozwiązanie, ew. lekko coś zmodyfikować jeśli nie działa dostatecznie dobrze.

Jeśli nawet przyjmiesz inne metody liczenia minimalnego stopnia hamowania przed punktem A oraz za punktem B, to i tak możesz zastosować tę prostą sztuczkę z interpolacją pomiędzy A i B. Nawet jak trzeba możesz ją zamienić ze zwykłej interpolacji liniowej na jakąś sinusową (wygładzaną), ale myślę, że to nie będzie potrzebne, używasz tego tylko do ostrzegania gracza żeby hamował mocniej.

Można by też dodać na ekranie dynamiczny napis:

Zatrzymasz się: za późno (przyhamuj) / za wcześnie (popuść hamulec) / idealnie / prawie dobrze (-5m) / akceptowalnie (+20m) / za semaforem! HAMUJ! (na czerwono, może nawet migać ~2 razy na sek.)

Jeśli będzie ten napis to można wtedy mniej dźwięków komunikatów puszczać graczowi, głównie na początku i po długich odstępach czasu oraz jeśli jest naprawdę źle.

Powodzenia.

A, no i być może to z czym Ty porównujesz niebieską linię jest czymś co zaczyna się tak jak jasnozielona, a kończy jak zielona - czyli zmniejsza się tolerancja przez to, że dzielisz przez drogę a nie przez czas (stąd ten mianownik). W tym wypadku to też może zadziałać nawet lepiej, jeśli zastosujesz interpolację z tego do czerwonej, bo wydaje mi się, że w moim przypadku nawet lepiej byłoby nie robić tej interpolacji tylko zwyczajnie ograniczać do łamanej Min(jasnozielona,czerwona), już bez tej różowej nawet. Wydaje mi się też, że kluczową sprawą może być przerzucenie się ze sprawdzania przyspieszenia względem drogi na sprawdzanie max prędkości/przyspieszenia względem CZASU (wtedy będzie liniowo w mianowniku i nie będzie świrowania).

Edited by PeVoo
Link to comment
Share on other sites

15 godzin temu, PeVoo napisał(a):

Chodzi o to żeby dopuścić jechanie za szybko do momentu, w którym jeszcze da się awaryjnie wyhamować w ostatniej chwili.

Przykładowo wiesz jakie jest maksymalne hamowanie dla pociągu (przy pełnym hamulcu lub przy awaryjnym). Powiedzmy 1-2 metry przed semaforem ustalasz najgorszy dopuszczalny przypadek zatrzymania (albo i 3-5 dla zapasu, sprawdzić doświadczalnie co lepsze)

ale o ile dobrze zrozumiałem, dochodzi kwestia refleksu kursanta oraz czasu reakcji układu hamulcowego, który może być z różną szybkością i w różnym stopniu napełniany... Moim zdaniem słabo szkolić maszynistę by używał hamowania pełnego lub awaryjnego. Specem nie jestem, ale jak obserwuję różne cabview, to tam raczej stanowi to skrajne przypadki (np. wygaszenie semafora w niedużej odległości). Zatem mamy takie niewiadome i ciężko je wyliczać/przewidywać. Poza tym powinno się jeszcze uwzględniać profil i plan torowiska, przyczepność, itd. Choć mam podejrzenia, że akurat w SR niestety nie są uwzględniane siły wynikające z krzywizn torowiska.

Edited by qbahn
Link to comment
Share on other sites

To nie ma szkolić do używania awaryjnego. Tylko z tego co zrozumiałem jest problem z czułością tego wykrywania pod koniec hamowania. To co napisałem miało za zadanie rozwiązać problem tej czułości (braku marginesu na sam koniec). Generalnie będzie Cię prowadził żebyś hamował idealnie, tylko pod sam koniec da trochę bardziej Ci spokój, jak już jedziesz bardzo wolno i widzisz ten semafor przed sobą. Wtedy to już nie jest kwestia refleksu, bo "uczeń" już hamował od dawna i wie gdzie jest hamulec i trzyma na nim rękę i po prostu sam się domyśli żeby docisnąć mocniej bo z tej odległości już sam będzie umiał ocenić, że jest za szybko. Zakładam, że na pierwsze szkolenia też się nie jeździ z pasażerami od razu. Natomiast przy 5km/h czas napełniania hamulca nie będzie już prawie miał znaczenia, zdążysz się zatrzymać. Kierujący powinien do tej pory już generalnie to ogarnąć i starać się utrafić idealnie, a to awaryjne to już jest taki zapas jakby kompletnie nie ogarniał i dużo za mało hamował pod sam koniec. Przecież może też wcale nie hamować i wjechać w to czerwone w tutorialu i przegrać. Zresztą ja sam często testuję maksymalne hamulce w nowym pociągu za pierwszym razem żeby zobaczyć z czym mam do czynienia. Więc kiedy jak nie w tutorialu.

Link to comment
Share on other sites

Czy są jakieś plany żeby było jakieś porządne miejsce do ściągania scenariuszy jakoś tak bardziej po ludzku niż teraz jakieś ZIPy w różnych formatach z głęboko schowanego wątku na forum?

Już nie mówiąc nawet, że to powinno być w grze na klik (jak w BeamNG.drive), ale chociaż żeby były ratingi tych scenariuszy (oceny użytkowników), żeby było wiadomo które warto ściągać bo są wybitne, a które np. są zepsute? Wkrótce zrobi się tego bardzo dużo (jeśli ta gra ma wypalić) i naprawdę te najlepsze perełki zginą wśród tych z serii "To jest mój pierwszy scenariusz, mogą być błędy". Naprawdę przydałby się system ocen + sortowanie po ocenach, po najczęściej ściąganych i po nowych.

Są jakieś plany na to w ogóle? Dzięx.

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, PeVoo napisał(a):

Czy są jakieś plany żeby było jakieś porządne miejsce do ściągania scenariuszy jakoś tak bardziej po ludzku niż teraz jakieś ZIPy w różnych formatach z głęboko schowanego wątku na forum?

Tak - miało już być przy ostatnim update na steam i od strony devów działało, ale nie od strony użytkowników. Na pewno będzie to w przyszłości wdrażane, żeby mody były na steam.

  • Like 2
  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

Tymczasem ja się skusiłem na to TSW za -80% i muszę powiedzieć, że jest lepiej niż się spodziewałem (co prawda spodziewałem się najgorszego, ale jednak).
Rzeczywiście jest kilka nowości, dołączone trasy są fajne, ładne, a lokomotywy nowe i dość ciekawe. Chyba poczuli oddech SimRaila na plecach, bo np dodali dużo bardziej szczegółową punktację na trasie (w tym widziałem za prawidłowe przygotowanie kabiny i jazdę z systemami bezpieczeństwa!), a także dodali kolejny (platynowy?) medal, który zakładam, że już nie jest aż tak łatwo zdobyć jak złoty do tej pory. Nawet raz zaliczyłem punkty negatywne za nie wyhamowanie na stacji i nic nie dało cofnięcie - jak w SimRailu. Poza tym chyba mnie czytają, bo widać, że usiłują dodać więcej ciekawych atrakcji, np. zrobili gadanie z jakimiś kolejarzami na dworcach czasem i scenariusze wycieczkowe (przynajmniej 1 taki znalazłem), w którym się "gada" (opcjonalnie) z przewodnikami, którzy to opowiadają "ciekawostki" z danej stacji. Generalnie straszna lipa (1 krótkie zdanie + 1 opcja odpowiedzi i to jest już koniec "rozmowy"), no ale jest. W zasadzie to jest zwykły MessageBox z jednym przyciskiem. Przypomina mi to popelinę jaką odwalają korporacje (zrobią taką skrajną prowizorkę, a potem się chwalą jaki to "milestone" zrobili bo dodali "funkcję dialogów z ludźmi oraz przewodników opowiadających ciekawostki turystyczne na stacjach" - wiecie, dobrze brzmi, a jak zobaczysz jak to wygląda, to jest taka żenada, że nie wiesz czy mówili serio czy żartowali - a oni niestety mówili na serio - po części wynika to ze ściemniania szeregowych pracowników firmy i przerysowywania problemów i sukcesów przed swoim niekompetentnym kierownictwem, które nie umie w kodowanie). Ale w każdym razie próbują dodać ciekawości do gry. Na plus też wypatrzyłem, że delikatne przekroczenie prędkości o 1 (że prędkość zapala się na żółto) wreszcie nie wpierdziela połowy punktów za odcinek, co jest bardzo na plus dla mnie, bo lubię jechać po bandzie zwłaszcza jak jestem spóźniony i zawsze trafi się jakaś górka w dół. No i fajną muzę dodali profesjonalną, prawie jak z Civ 6 😉 Wydaje mi się też, że wreszcie poprawili nabijanie osiągnięć z tras do Dovetail Live i wylogowywanie po przejechaniu trasy, co było zmorą TSW3 u mnie.

Na minus jak dla mnie likwidacja HUDa Ctrl+5 (z prędkością i resztą wskaźników) z prawego dolnego rogu. Na plus wizualizacja trasy jako rysunek, oraz wskaźnik przyspieszenia (wiesz czy przyspieszasz czy hamujesz) - chociaż to ostatnie trochę zbyt mocno ułatwia sprawę. Także na minus niepotrzebne wibracje na padzie jak się obraca kamerę (bez sensu!), za to na rozjazdach fajnie.

Aaaa, no i najważniejsze co dodali: tryb zdjęciowy. Super sprawa i sam pisałem o tym w sugestiach do SimRaila już od bardzo dawna. Ktoś na jutubie nawet mówił, że on w trybie zdjęciowym spędza więcej czasu niż w grze i że to jest jego generator tapet na pulpit do windowsa. Zresztą proszę bardzo, własnoręczne:

image.thumb.png.c3ab0d172ab6814ab62579af05948053.png

image.thumb.png.f86ae9684845fa857be7da5147de21a8.png

image.thumb.png.9fb247a4bf4fc4dcf17e32012f8f4d76.png

image.thumb.png.5f9f33b4c56bf6f866cb5385588572b1.png


Ponawiam mój apel o dodanie trybu zdjęciowego do SimRaila!!!


Podsumowując: TSW4 to fajny update do TSW3, który oczywiście powinien być darmowy, natomiast trasy, które są wymuszone w pakiecie TSW4 nie są złe, więc traktować całość jako paczkę tras i kupić na dobrej obniżce jeśli ktoś lubi TSW i chce więcej ładnych tras i nowych lokomotyw. Trasa z USA nie dość, że ma nowego typu lokomotywę, to jeszcze zaczyna się w Los Angeles, więc można zobaczyć te wszystkie mosty i betonowy rów na rzekę, do którego się spierdziela przed gliniarzami w GTA5. 😉

PS:
Raz widziałem jakiś film akcji, który dział się w LA i w którym spierdzielili autem do tego rowu właśnie żeby się schować - centralnie rozpoznałem ten rów i jeszcze było "o kurde mój most z GTA!" 😉 W TSW jest za to 1:1 mapa a nie tylko wzorowana, więc super tam pojeździć. A i to mi przypomina, że w ramach zwiększania ciekawości gry dodali też scenariusz kaskaderski, w którym się jedzie wzdłuż tego rowu, kiedy jedzie tam dołem kaskader samochodem i kręcą film akcji z pociągiem w tle (którym jesteś Ty)! O, i to to ja nazywam porządną atrakcją w grze! 

Edited by PeVoo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
  • Recently Browsing   1 member

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy