Jump to content

Jak to jest z jazdą bez podpowiedzi o trasie, prędkości itp.?


OlmerPL

Recommended Posts

Witam, zacznę od dwóch spraw. Przede wszystkim temat dotyczy chyba SP i MP, więc mam nadzieje że dział wybrałem odpowiedni. Po drugie, nie jestem fanem kolejnictwa, a raczej fanem szeroko pojętych symulatorów, więc o pociągach dopiero się uczę.

 

No więc przechodząc do sedna, jak mają się na przykład takie znaki na trasie do tego jak gra interpetuje jazdę "wedle zasad" i ewentualnie odejmuje punkty? Próbowałem kilka razy nie patrzeć się na podpowiedzi widoczne w HUD'zie na przykład o limicie prędkości (lub go całkiem wyłączałem) i były tu czasem problemy. Oczywiście według mnie, wiec mogę się mylić, były sytuacje że mijam znak limitu prędkości do 60 (znak W27a), a gra mówiła że limit to 40, chyba to było przy Warszawie Centralnej. Nie rozumiem również trochę tego od kiedy oczekuje się że pociąg zmniejszy swoją prędkość, że w chwili mijania znaku już prędkość będzie zredukowana, czy jest jakiś "margines" czy odcinek za znakiem na zwolnienie. Z praktyki wiem że w grze punkty ujemne lecą prawie od razu za znakiem, więc odczytuje to jako karę że zawczasu, jeszcze zanim znaku nie zobaczyłem, nie zredukowałem prędkości, a co za tym idzie albo wklepie trasę na pamięć albo będę korzystał z podpowiedzi jakie oferuje gra.

 

Ogólnie lubię "imersję" i chciałbym bardziej skupiać się na tym co widzę przez wirtualną szybę niż co chwile zerkać w prawy górny i dolny róg ekranu, tylko nie wiem czy to możliwe przy aktualnym stanie gry.

 

P.S. Jest może gdzieś jakiś poradnik czy szkolenie "maszynisty" co by się nauczyć znaków, zasad ruchu czy danych na temat pociągów (jak droga hamowania/przyspieszenia) lub ogólnie rzecz biorąc "jak powinno się jeździć" (moja jazda w 100% na tempomacie pewnie nie jest "dobrą praktyką")? 

Link to comment
Share on other sites

W27a to zmiana prędkości drogowej. Poprzedzona jest ona w przypadku zmniejszenia prędkości wskaźnikiem W8 (biały trójkąt z cyfrą podpowiadającą prędkość). Wskaźnik W8 poprzedza też ograniczenia stałe które osłaniają wskaźniki W9. Zawsze jest w długości drogi hamowania więc dasz radę wyhamować. 

To, że W27a zmienia drogową na 60 nie znaczy, że w tym miejscu prędkości nie ogranicza ograniczenie stałe bądź czasowe (wskaźniki W9 lub W14) lub po prostu sygnalizacja ogranicza prędkość jazdy.

Edited by lukitram
Link to comment
Share on other sites

Witaj,

Też mnie to zastanawiało i chyba znalazłem sobie wytłumaczenie w jaki sposób to działa w grze.

Zauważyłem że zbliżając się do danego ograniczenia, owe zaczyna się od znaku. Mijając koniec ograniczenia, kończy się od końca składu pociągu. W sumie to nie ma co się czepiać bo gra narzuca w pewnym sensie pewne sztywne reguły. Gdzie w realu to raczej chyba analiza leży bardziej po stronie mechanika. To takie moje dywagacje. Myślę że raczej powinien się wypowiedzieć w tym temacie ktoś kto pracuje w tym zawodzie i wie najlepiej jak to wygląda.

Link to comment
Share on other sites

36 minut temu, OlmerPL napisał(a):

Oczywiście według mnie, wiec mogę się mylić, były sytuacje że mijam znak limitu prędkości do 60 (znak W27a), a gra mówiła że limit to 40, chyba to było przy Warszawie Centralnej.

60 w tym miejscu to prędkość drogowa, leczo zapewne miałeś semafor na "dwa" jazda na bok więc miałeś ograniczenie do 40 km/h

 

37 minut temu, OlmerPL napisał(a):

Nie rozumiem również trochę tego od kiedy oczekuje się że pociąg zmniejszy swoją prędkość, że w chwili mijania znaku już prędkość będzie zredukowana, czy jest jakiś "margines" czy odcinek za znakiem na zwolnienie.

Mijając wskaźnik W27a już powinieneś mieć maks prędkaść która jest na tym wskaźniku.

 

39 minut temu, OlmerPL napisał(a):

Z praktyki wiem że w grze punkty ujemne lecą prawie od razu za znakiem, więc odczytuje to jako karę że zawczasu, jeszcze zanim znaku nie zobaczyłem, nie zredukowałem prędkości, a co za tym idzie albo wklepie trasę na pamięć albo będę korzystał z podpowiedzi jakie oferuje gra.

Wklepanie trasy na pamięć to w realu zapoznanie szlaku więc to dobra praktyka.

 

41 minut temu, OlmerPL napisał(a):
41 minut temu, OlmerPL napisał(a):

P.S. Jest może gdzieś jakiś poradnik czy szkolenie "maszynisty" co by się nauczyć znaków, zasad ruchu czy danych na temat pociągów (jak droga hamowania/przyspieszenia) lub ogólnie rzecz biorąc "jak powinno się jeździć" (moja jazda w 100% na tempomacie pewnie nie jest "dobrą praktyką")? 

Nauka najlepiej samodzielnie poczytać Ie1, Ir1 tu widziałem że na forum jakieś ściągawki są co do semaforów i wskaźników. Jazda na tempomacie nie jest zła. Masz tempomat to korzystaj bardziej możesz się skupić na obserwacji szlaku. A z pytaniem jak powinno się jeździć. Bezpiecznie i na czas. Ilu maszynistów tyle technik jazdy nie ma złotego środka. Ten ci powie tak, ten ci powie że tak jest dobrze.

 

24 minuty temu, olo101 napisał(a):

Zauważyłem że zbliżając się do danego ograniczenia, owe zaczyna się od znaku. Mijając koniec ograniczenia, kończy się od końca składu pociągu.

Dokładnie ograniczenie zaczyna się przy [\/] a kończy [/\] zjeżdżając całym składem. Czyli w towarowych dopiero możesz się rozpędzać jak koniec ci zjedzie z ograniczenia. No chyba że masz wskaźnik [/C\] to wtedy jak czoło minie to już możesz grzać do przodu.

Link to comment
Share on other sites

Podstawą jest też znajomość szlaku przez mechaników.  Znajomość szlaku nabywa się po odbyciu czterech jazd na danym odcinku, z czego dwie należy wykonać w nocy (jedna jazda jest to przejazd tam i z powrotem).  Znajomość szlaku polega m.in. na rozeznaniu usytuowania sygnalizatorów i wskaźników (w tym ograniczeń prędkości).

Wg regulaminu K-4 w przypadku, gdy maszynista nie posiada znajomości obsługiwanych odcinków linii kolejowych i gdy nie ma możliwości przydzielenia pracownika znającego obsługiwane odcinki, maszynista może kontynuować jazdę z zachowaniem szczególnych warunków ostrożności, nie przekraczając prędkości jazdy 40 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Na sieci PKP PLK stosuje się sygnalizację prędkościową tj. wskazanie sygnalizatora informuje o prędkości z jaką należy jechać do następnego sygnalizatora lub końca okręgu nastawczego (dla uproszczenia możemy przyjąć, że następuje to gdy koniec pociągu zwolni przebieg, a to następuje gdy ostatnia oś minie odpowiedni licznik osi/ wjedzie na odcinek izolowany). To jest ta najprostsza sprawa, tylko trzeba znać sygnalizację. 😁

Teraz zaczynają się schody. Wyjątek od reguły tych jasno określonych prędkości wg wskazań stanowi sygnał zastępczy, który informuje o możliwości jazdy z prędkością do 40 km/h lub 20 km/h. W obrębie posterunku będzie to zawsze 40 km/h (semafory wjazdowe i drogowskazowe), natomiast problem zaczyna się w przypadku semaforów wyjazdowych, gdzie prędkość wyjazdu ze stacji zależy od zastosowanej blokady liniowej na szlaku. W przypadku blokady (półsamoczynnej) jednoodstępowej jest to 40 km/h i następnie Vmax. W przypadku (samoczynnej) wieloodstępowej - 20 km/h do czasu minięcia następnego sygnalizatora (semafora samoczynnego SBL) odstępu blokowego, następnie Vmax, CHYBA ŻE wskazania semaforów SBL zostaną unieważnione poprzez stosowny rozkaz pisemny. Wówczas 40 km/h i potem Vmax. W SimRail nie ma WRJP (Wewnętrznego Rozkładu Jazdy Pociągu) gdzie określone są rodzaje blokad liniowych. Rozkazy pisemne to inna para kaloszy. 

Dodatkowo można zastosować wskaźnik W 21, który jest wskaźnikiem podwyższenia prędkości wyświetlany razem z sygnałem na semaforze i oznacza, że jazda za tym semaforem do którego wskaźnik się odnosi może odbywać się z prędkością określoną przez wskaźnik. Czyli np. jeśli mamy semafor informujący o jeździe z prędkością maksymalną do 40 km/h, ale znajduje się na słupie W 21 podświetlony to jedziemy z prędkością zgodnie z informacją ze wskaźnika. Nie wiem, czy w SimRail jest taki wynalazek. Na potęgę ostatnio to stosują, szczególnie na liniach lokalnych, gdzie montowane są rozjazdy o większych skosach niż 1:9, np. linia 213 na Hel. 

I w ten sposób przejdziemy do reszty wskaźników. Są wskaźniki informujące o prędkości drogowej - W 27a. Podstawowy wskaźnik. Jeśli podwyższa on obowiązującą prędkość drogową to nie stoi przed nim żaden inny wskaźnik. Natomiast gdy ją obniża ustawiany jest przed nim w odległości drogi hamowania (czyli zazwyczaj dużo wcześniej niż konieczne do zmniejszenia prędkości) wskaźnik W 8. Informacje z gruntu w postaci wskaźników W 27a zawiera WRJP oddzielnie na obu torów (jeśli szlak jest dwutorowy). Były takie czasy, i to zasadniczo niedawno, że przed ówczesnym W 27, gdy obniżał prędkość drogową nie stało nic. Wtedy tylko była znajomość szlaku i WRJP. 

Ponadto W 8 ustawia się w odległości drogi hamowania przed miejscem, gdzie konieczne jest zmniejszenie prędkości. Samo to miejsce ogranicza wskaźnik W 9. Siłą rzeczy dopiero gdy przejedzie cały pociąg, można przyspieszyć. Dzisiaj pomagają w tym m.in. kamery na zadzie EZTa. Wyjątek stanowi W 9 z literą C, wówczas ograniczenie dotyczy tylko czoła pociągu. Maszynista oprócz WRJP otrzymuje do niego tzw. dodatki. Dodatkiem nr 2 jest WOS (Wykaz Ostrzeżeń Stałych). W WOSie znajdują się wszystkie miejsca, w których trzeba zmniejszyć prędkość. W SimRail tego nie ma.

Na deser mamy sygnał D 6. Działa tak samo jak wskaźnik W 8 z tym, że zasadniczo są to ograniczenia doraźne (bo coś się rozklekotało itp. historie). Miejsce w którym należy zmniejszyć prędkość wyznaczają wskaźniki W 14. Informacje o tych miejscach maszynista również otrzymuje na papierze. W formie druczku R-307 (rozkaz pisemny O) lub jego komputerowego odpowiednika. Można powiedzieć, że o tych miejscach powinni informować dyżurni. Są posterunki z których maszynista nie ma prawa odjechać bez R-307 (również oznaczony jest taki posterunek w WRJP). 

====

I tu nie ma hierarchii. Wszystkie ograniczenia oraz wskazania są tak samo ważne. Jedzie się tyle co Vmax dozwolone, czy to przez sygnał na semaforze, D 6/wskaźniki. 

Jeszcze są tarcze ostrzegawcze przejazdowe (TOP). Też regulują prędkość w zależności od stanu urządzeń przejazdowych. Albo Vmax albo 20 km/h. 

====

Jeśli chodzi o ograniczenia prędkości to są 4 filary: WOS, rozkaz pisemny O, znajomość szlaku, grunt (w tym TOPy)

Jeśli chodzi o prędkości drogowe to są 3 filary: WRJP, znajomość szlaku, grunt 

A semafory to w nocy o północy jak i znajomość szlaku, ale znajomość to akurat... jeżdżenie na pamięć też nie jest dobre.  

====

Oglądanie obrazków jest tutaj jak najbardziej wskazane: Instrukcja sygnalizacji Ie-1 (E-1) (plk-sa.pl) 😉

No niestety. Nie jest to łatwe. Ale i upraszczanie tego nie jest dobre. Raz, że złe nawyki, dwa że realność spada. 

Generalnie wszystkie powyższe informacje odnośnie prędkości podaje (a nawet potrafi korygować przy błędzie ludzkim) ETCS. W SimRail tego nie ma. Ale ETCS też nie jest lekiem na powyższe zło. 

A propo: Jeśli widzę, że na przedostatnim semaforze SBL (oznaczonym wskaźnikiem W 1) wyświetla się zielone migające to wiem, że następne będzie pomarańczowe ciągłe na ostatnim semaforze SBL oznaczonym wskaźnikiem W 18, a na wjazdowym STÓJ. Więc jadąc Pendolino 200 km/h ja bym zaczął hamować już przy przedostatnim. Jak to mówią... lepiej kilkaset metrów przed semaforem, niż metr za. 

Edited by en57
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@FluffyAdmiral W takim przypadku (gdy W21 wskazuje na 60 km/h lub 100 km/h) zawsze jest to rozwiązanie tymczasowe po budowie nowych rozjazdów z braku wymiany sygnalizatora na taki z pasem świetlnym/pasami. Nie wiem czy to dobrze komplikować w grze rozwiązaniami tymczasowymi i tak jak widzimy skomplikowaną sprawę.

Jeszcze odnośnie tych W 21 i pasów świetlnych to jest taka pułapka. Z tarcz ostrzegawczych i ostaniach semaforów SBL spełniających rolę tarcz ostrzegawczych oraz semaforów poprzedzających nie można określić czy semafor wjazdowy/następny semafor będzie wskazywał 40 km/h czy 60 km/h lub inną prędkość określoną przez W 21. Tutaj już wchodzi znajomość szlaku (jeśli nie ma innej możliwości jak tylko jedna z tych prędkości) lub info od dyżurnego (oczywiście jeśli ma znajomość posterunku, bo z pulpitu jakiegokolwiek tego nie określi).

Tu jeszcze padły nazwy konkretnych sygnalizatorów, w skrócie: semafor ma słup czerwono-biały. Tarcza ostrzegawcza szary. Semafory SBL biały. Tarcza ostrzegawcza przejazdowa (TOP) czarno-biały. Jeszcze są sygnalizatory powtarzające (powtarzacze), które przy braku widoczności semafora "powtarzają" sygnał z tarczy ostrzegawczej.

Generalnie to jest temat ścisły, ale jednak jest tematem rzeką.

Edited by en57
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
W dniu 10.02.2023 o 16:07, OlmerPL napisał(a):

P.S. Jest może gdzieś jakiś poradnik czy szkolenie "maszynisty" co by się nauczyć znaków, zasad ruchu czy danych na temat pociągów (jak droga hamowania/przyspieszenia) lub ogólnie rzecz biorąc "jak powinno się jeździć" (moja jazda w 100% na tempomacie pewnie nie jest "dobrą praktyką")? 

Jest sporo materiałów na YT wrzucanych przez zawodowych maszynistów, gdzie zwykły zjadacz chleba nie mający na co dzień nic wspólnego z koleją może się wiele nauczyć. Pierwszy z brzegu można polecić kanał "Ryszard Maj kolej od kuchni" jest tam play lista "Filmy instruktażowe PKP". Polecam pooglądaj a napewno jeżeli przyswoisz wiedzę tam omówioną tą nie będziesz miał problemów z jazdą bez podpowiedzi z gry. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/10/2023 at 4:07 PM, OlmerPL said:

Witam, zacznę od dwóch spraw. Przede wszystkim temat dotyczy chyba SP i MP, więc mam nadzieje że dział wybrałem odpowiedni. Po drugie, nie jestem fanem kolejnictwa, a raczej fanem szeroko pojętych symulatorów, więc o pociągach dopiero się uczę.

No więc przechodząc do sedna, jak mają się na przykład takie znaki na trasie do tego jak gra interpetuje jazdę "wedle zasad" i ewentualnie odejmuje punkty? Próbowałem kilka razy nie patrzeć się na podpowiedzi widoczne w HUD'zie na przykład o limicie prędkości (lub go całkiem wyłączałem) i były tu czasem problemy. Oczywiście według mnie, wiec mogę się mylić, były sytuacje że mijam znak limitu prędkości do 60 (znak W27a), a gra mówiła że limit to 40, chyba to było przy Warszawie Centralnej. Nie rozumiem również trochę tego od kiedy oczekuje się że pociąg zmniejszy swoją prędkość, że w chwili mijania znaku już prędkość będzie zredukowana, czy jest jakiś "margines" czy odcinek za znakiem na zwolnienie. Z praktyki wiem że w grze punkty ujemne lecą prawie od razu za znakiem, więc odczytuje to jako karę że zawczasu, jeszcze zanim znaku nie zobaczyłem, nie zredukowałem prędkości, a co za tym idzie albo wklepie trasę na pamięć albo będę korzystał z podpowiedzi jakie oferuje gra.

Ogólnie lubię "imersję" i chciałbym bardziej skupiać się na tym co widzę przez wirtualną szybę niż co chwile zerkać w prawy górny i dolny róg ekranu, tylko nie wiem czy to możliwe przy aktualnym stanie gry.

P.S. Jest może gdzieś jakiś poradnik czy szkolenie "maszynisty" co by się nauczyć znaków, zasad ruchu czy danych na temat pociągów (jak droga hamowania/przyspieszenia) lub ogólnie rzecz biorąc "jak powinno się jeździć" (moja jazda w 100% na tempomacie pewnie nie jest "dobrą praktyką")? 

Jak znasz dobrze semafory, to jazda bez HUD nie sprawia problemu. A samo zapoznanie ze szlakiem zajmuje blisko 3, max 5 przejazdów w obie strony.

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy