wieraf.rr Posted May 24 Posted May 24 Cześć wszystkim, Jestem tu nowy i od pół roku spędzam czas z symulatorem i niestety od jakiegoś czasu na trybie wieloosobowym nie jestem w stanie przejechać trasy od okolic Pruszkowa do Warszawy Grochów z powodu crashowania gry do pulpitu. Problemem jest zbyt duża ilość zajętej pamięci RAM jaką pożera gra. Dzisiaj jakimś cudem udało mi się dojechać do Warszawy Zachodniej, po czym przed samą Centralną wywaliło mnie. Nie pamiętam czy był to serwer PL3 lub PL4 (miał GMT+2) ale dzieje się to na każdym serwerze i na każdym pojeździe. Pisząc pożera mam na myśli zużycie na poziomie prawie 45GB! Sam system pobiera około 7-8GB i reszta jest zajęta przez grę. Kiedy zajętość RAM osiągnie poziom około 35GB, to zaczynają się chwilowe losowe przycięcia gry aż do wyłączenia jej do pulpitu i nie jest to spowodowane niewydolnością karty graficznej, bo to jeden z wydajniejszych modeli jaki jest obecnie na rynku. Wszystkie sterowniki są najnowsze, BIOS płyty głównej najnowszy jak i zainstalowane wszystkie poprawki do Windows 10. RAM przeskanowany Memtestem i nie wykazuje żadnych błędów. Dzieje się to tylko w Simrail. Komputer też jest dosyć mocny i jego parametry to: CPU: AMD Ryzen 5 7500F GPU: Radeon RX 7900 GRE 16GB 64GB RAM DDR5 6200MHz SSD NVMe PciEx 4.0 x4 Gram na detalach maksymalnych na monitorze o sporej rozdzielczości 5120x1440 (format ekranu 32:9) i do czasu wydania jakiegoś patcha po DLC Cargo nie było problemu (miałem wtedy 32GB RAM). Obecnie gra jest niegrywalna na podanym przeze mnie odcinku. Załączam logi i zrzut ekranu z widoczną ilością zajętej pamięci RAM. Czy ktoś spotkał się z takim problemem i zna jego rozwiązanie? logs.7z 1
wieraf.rr Posted June 7 Author Posted June 7 Widzę, że deweloperzy mają gdzieś problemy graczy... Żaden z nich nie zareagował nawet w temacie. Takimi działaniami tylko uśmiercacie ten projekt! Cóż, chyba czas porzucić ten twór na rzecz konkurencji i odradzać każdemu kupno przynajmniej do czasu wyjścia z EA... Chociaż nawet i to nie pomoże jak twórcy zainkasują $ i będą mieli wszystkich gdzieś... 1 3
shblyh Posted June 8 Posted June 8 Ja też miałem ten sam problem! Obecnie moim sposobem na rozwiązanie tego jest ustawienie jakości tekstur na 50% lub 25%. To naprawdę pomaga zmniejszyć zużycie pamięci VRAM i RAM. Mam kartę graficzną 4080, a gdy ustawię jakość tekstur na „pełną”, zużycie VRAM od razu skacze do 100%! To przerażające! 1
Goscktoregoimiejestpospolite Posted June 8 Posted June 8 Cześć kolego wieraf.rr. Cieszy fakt że nie jestem jedynym użytkownikiem który spostrzegł ten problem. Wychodzi na to, że z jakiegoś nie do końca znanego nam powodu, obecnie SimRail traktuje pamięć RAM jako "śmietnik" na wszystkie swoje pliki - niezależnie od tego czy będą one użyte jednorazowo czy nie. Nie byłby to może problem gdyby nie fakt, że sporo tych plików po użyciu nie jest z tej pamięci usuwane. Ironią tutaj jest to, że bezpośrednią przyczyną wyrzucania z gry do pulpitu nie jest SimRail, a to co robi Windows żeby zapewnić grze więcej RAM-u do dyspozycji i zapobiec takiej sytuacji. W momencie gdy kończy się RAM, Windows robi z automatu "zrzut" najmniej używanych plików do pliku wymiany (tzw. "swap") na dysk HDD/SSD (domyślnie partycja systemowa). Gdy ten zabieg ma miejsce, można zaobserwować w SimRailu spadek FPSów, czasem nawet poniżej 1 ramki/sekundę, a w przypadkach drastycznych właśnie "crash" do pulpitu, bez jakiejkolwiek informacji o błędzie. Moje założenie jest takie, że w momencie gdy system "wyrzuca" z RAM-u pliki do "swapa" na dysku, w stosie tych plików jest kilka takich, do których za chwilę SimRail zażąda znowu dostępu (większość zajętej pamięci, więc również i "swapu" stanowią pliki tej gry, więc prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest dość wysokie). Oczywiście to tylko moja personalna opinia, bazująca na obserwacjach i posiadanej wiedzy. Podsumowując - na ten moment optymalizacja w tej grze po prostu NIE ISTNIEJE. Im mniej RAM-u na pokładzie, tym szybciej wywali gracza do pulpitu, więc pozostaje pytanie - ile GB jest w stanie zapewnić nieprzerwaną rozgrywkę? 128? 256? Po Twoim przykładzie wnoszę, że SimRail obecnie wymaga więcej pamięci RAM niż przestrzeni dyskowej do poprawnego działania. Ps. Optymalna/zalecana ilość pamięci RAM według twóców to 16 GB 🤣😬 3
adamets2 Posted June 8 Posted June 8 Osobiście nie spotkałem się z tym problemem, ale grałem przed update. Tym nie mniej zastanówcie się - gdyby to był problem powszechny to ten wątek świeciłby na czerwono. Bo niemal każdy ma 16-32GB RAM. Ja mam 32GB. Prawdopodobnie wasza konfiguracja sprzętowa jest na tyle specyficzna, że tak się dzieje. Albo coś w sprzęcie - może jakiś określony typ DDR się gryzie, albo co bardziej prawdopodobne jakieś ustawienie windowsa. Niestety ile komputerów i aplikacji tyle może wystąpić nieoczywistych problemów. To, że w innych grach jest ok o niczym nie świadczy bo problem pewno jest na linii: sprzęt - windows - gra Może na priv sprawdzcie co macie identycznie ustawione w windows albo jaką macie płytę główną czy pamięci i tym tropem dojdziecie. Wcale nie musi to być wina gry, a inaczej - może jakoś specyficznie się gryźć z waszym sprzętem. Życzę rozwiązania problemu. Ja u siebie miałem tak ze sprzętem na linii PC-ampli- TV, że 2 lata mi zajęło rozwiązanie. Idiotyczne porady producentów jak Samsung czy Onkyo gorsze niż milczenie jak tu. A były przypadki podobne do waszych z grami do dzisiaj nie rozwiązane... Zmiana konfiguracji sprzętowej zawsze pomagała 🙂 1 1
bart_dem Posted June 8 Posted June 8 2 godziny temu, Goscktoregoimiejestpospolite napisał(a): Im mniej RAM-u na pokładzie, tym szybciej wywali gracza do pulpitu, więc pozostaje pytanie - ile GB jest w stanie zapewnić nieprzerwaną rozgrywkę? 128? 256? Raczej nie jest to słuszna teoria. Spójrz na konfigurację mojego sprzętu, nie jest to gamingowy demon, a jednak gram od play testów i nie zdarzyło mi się do tej pory żeby wyrzuciło mnie do pulpitu czy jakieś inne zawiechy. Potrafię przejechać trasę Warszawa - Katowice bez żadnego crashu. Win 11 pro 23H2 Płyta: MSI MAG Z490 TOMAHAWK Procesor: Intel i3-10105F 4 x 3,7 GHz Ram: DDR4 Kingston Fury Beast 32GB (4x8GB) 2666 CL16 Grafika: MSI GeForce RTX 3060 Ti Gra zainstalowana na dysku M.2 NVMe SAMSUNG 970 EVO PLUS 1TB Grę odpalałem również na moim starym kompie, nie pamiętam dokładnie konfiguracji, ale na pewno był to dwurdzeniowy Pentium chyba 2,7 GHz, 16GB ramu ddr3 i grafika GTX 1050 Ti oraz dysk HDD i też działało, co prawda na max 30fps, ale działało bez crashów. Na obecnej konfiguracji mam od 64fps (Warszawa) do 97fps. Absolutnie nie bronię tu twórców, bo słaba optymalizacja tej gry to fakt, ale nie popadajmy w czarnowidztwo. Spójrz ile osób gra online codziennie, uważasz że wszyscy mają po 128GB i więcej ramu? Nie sądzę. Spróbujcie pobawić się ustawieniami graficznymi, już sama zmiana rozdzielczości tekstur dużo daje. Wklejam swoje ustawienia, może pomogą (strata na jakości grafiki niezauważalna) 1 1
adamets2 Posted June 8 Posted June 8 29 minut temu, adamets2 napisał(a): Osobiście nie spotkałem się z tym problemem, ale grałem przed update. Tym nie mniej zastanówcie się - gdyby to był problem powszechny to ten wątek świeciłby na czerwono. Bo niemal każdy ma 16-32GB RAM. Ja mam 32GB. Prawdopodobnie wasza konfiguracja sprzętowa jest na tyle specyficzna, że tak się dzieje. Albo coś w sprzęcie - może jakiś określony typ DDR się gryzie, albo co bardziej prawdopodobne jakieś ustawienie windowsa. Niestety ile komputerów i aplikacji tyle może wystąpić nieoczywistych problemów. To, że w innych grach jest ok o niczym nie świadczy bo problem pewno jest na linii: sprzęt - windows - gra Może na priv sprawdzcie co macie identycznie ustawione w windows albo jaką macie płytę główną czy pamięci i tym tropem dojdziecie. Wcale nie musi to być wina gry, a inaczej - może jakoś specyficznie się gryźć z waszym sprzętem. Życzę rozwiązania problemu. Ja u siebie miałem tak ze sprzętem na linii PC-ampli- TV, że 2 lata mi zajęło rozwiązanie. Idiotyczne porady producentów jak Samsung czy Onkyo gorsze niż milczenie jak tu. A były przypadki podobne do waszych z grami do dzisiaj nie rozwiązane... Zmiana konfiguracji sprzętowej zawsze pomagała 🙂 A co do optymalizacji jest znacznie lepsza niż w TSW4. Generalnie jak dla mnie optymalizacja SimRail to jeden z mocnych punktów tej gry.
Goscktoregoimiejestpospolite Posted June 9 Posted June 9 @bart_dem dziękuję za podzielenie się użytecznymi informacjami, to trochę pomogło nakierować na potencjalne źródło problemu - rozdzielczość tekstur. Przy 16 GB i ustawieniem 1/2 rozdzielczości, brakło mi RAM-u po ok. 30-40 minutach, jak minąłem wszystkie Łazy i zbliżałem się do Ząbkowic. To jakiś swoisty "trójkąt bermudzki" pożerania RAM-u na multi, albo kwestia czystego przypadku (będę badał ten temat głębiej). Dwa dni później dorzuciłem kolejne 16 GB do skrzynki, więc problem jakby "znikł", ale SimRail.exe bez problemu wchłonął 18 GB podczas kolejnej 45 minutowej jazdy na PL2. Przypominam tylko, że zalecana ilość RAM-u to 16 GB. Zmniejszenie rozdzielczości tekstur może nie tyle rozwiązać istniejący problem, co pozwolić na płynny przejazd z punktu A do B bez potencjalnego "crashu", ale problem nadal pozostanie problemem. @adamets2 Z całym szacunkiem kolego, ale mam wrażenie że nie przeczytałeś ze zrozumieniem mojego postu, bo gdybyś przeczytał dokładnie to byś zrozumiał, że przede wszystkim Windows crashuje grę, gdyż próbuje optymalizować pamięć RAM, a dzieje się to z tego powodu, że gra "zaśmieca" pamięć operacyjną niekoniecznie potrzebnymi danymi. Konkretniej ujmując występuje tu prawdopodobnie zjawisko zwane "trashing": Thrashing występuje, gdy system lub program spędza więcej czasu na wymianie danych między pamięcią fizyczną a pamięcią pomocniczą, taką jak dysk twardy, niż na wykonywaniu użytecznej pracy. Ta nadmierna zamiana ma miejsce, gdy pamięć systemu zostaje przeciążona wieloma procesami wymagającymi więcej pamięci niż jest dostępne, co prowadzi do częstych błędów stron. W rezultacie system spędza więcej czasu na zamianie stron w pamięci i poza nią, zamiast wykonywać zamierzone zadania, powodując spadek ogólnej wydajności. Często prowadzi to do wysokiego, niekontrolowanego wykorzystania procesora, co może doprowadzić do zatrzymania aplikacji jak i całego systemu. Przyczyną tego konkrentego zjawiska jest aplikacja SimRail.exe - to swoisty "zapychacz" pamięci RAM i opieram swoją tezę na podstawie monitorowania zajętych zasobów sprzętowych podczas gry. Choćbyś nie wiem jak bronił swojej tezy, to w dziale "zgłaszanie problemów" zauważysz kilka innych zgłoszeń o podobnym brzmieniu jak tutaj. A teraz odnośnie kilku twoich 'cennych' uwag: Quote Prawdopodobnie wasza konfiguracja sprzętowa jest na tyle specyficzna, że tak się dzieje. Prawdopodobnie nie masz pojęcia o czym w ogóle piszesz, ale próbujesz na siłę wyjść na obytego w temacie. Quote może jakiś określony typ DDR się gryzie Taaak, bo akurat te moje 4 konkretne (o takiej samej specyfikacji i od tego samego producenta) z SimRailem się "nje lubjom", ale ze wszystkim innym oraz benchmarkami działają bez najmniejszego zarzutu 🤣 Quote jakieś ustawienie windowsa. Jakieś konkretne, czy po prostu piszesz dla samego pisania? Quote Wcale nie musi to być wina gry Osobiście uważam że to wina którejś fazy księżyca albo retrogradacji Merkurego 😬 Quote Ja mam 32GB. Wyjmij ze skrzynki 16 GB i spróbuj przejechać PL2 w 'godzinach szczytu' bez losowego "crasha" do pulpitu. Quote Generalnie jak dla mnie optymalizacja SimRail to jeden z mocnych punktów tej gry. O gustach się nie dyskutuje - masz prawo wierzyć w co tylko zechcesz 😄 Na takich mało wymagających klientach twórcy najlepiej zarabiają ❤️ 1 1
bart_dem Posted June 9 Posted June 9 (edited) @Goscktoregoimiejestpospolite nie trzeba się od razu unosić, być może @adamets2 ma rację i coś w tle zżera Ci pamięć. Czy fakt, że dzieje się tak tylko u Ciebie nie jest wystarczająco zastanawiający? Uruchom menedżera zadań i w zakładce wydajność sprawdź jak to u Ciebie wygląda. Na poniższych filmach zobacz jak to wygląda u mnie. Pierwszy film to komp w stanie spoczynku, drugi natomiast z włączonym Simrailem i specjalnie wybrałem skład, który akurat jechał przez Łazy na PL2. Zauważ, że użycie ramu to tylko nieco ponad 9GB, a w stanie spoczynku 5GB. Więc czy Simrail.exe to na prawdę aż taki pożeracz ramu? Wiem, przydałby się jeszcze film, jak wygląda ram po (na przykład) godzinie jazdy, ale takowego obecnie nie posiadam. Jeśli chcesz to Ci go nagram i wrzucę dla porównania. Desktop 2024.06.09 - 07.55.05.01.mp4 simrail.exe 2024.06.09 - 08.07.08.03.mp4 Edited June 9 by bart_dem 1 1
wieraf.rr Posted June 9 Author Posted June 9 Cieszy mnie fakt, że nie tylko ja mam ten problem. Pojawił się on po wydaniu jakiejś łatki po DLC. Wcześniej nie miałem problemu. O dziwo dzisiaj jadąc Traxx i ENdolino udało się przejechać odcinek od Pruszkowa do Warszawy. Problem zdaje się występować na EU/EP07 i EP08. Na single player i ET22 również problemu nie miałem. Co do SWAP'a, to mam go ograniczonego do 800MB (zresztą dzieje się to niezależnie od tego czy mam go włączonego, czy też nie) i system ma jeszcze 19GB wolnego RAM'u (mam 64GB), więc nie jest to problem zrzucania plików do SWAP z powodu braku pamięci RAM. Zauważyłem, że doraźnie pomaga przejście z detali Ultra na Bardzo niskie i ponowne przełączenie na Ultra. Co ciekawe takie przejście zwalnia u mnie ponad 11GB RAM'u. Gra ma problem z optymalizacją pamięci i na poprzednim komputerze mając 32GB RAM nigdy nie spotkałem się z tym problemem i maksymalne zużycie nie przekraczało 24GB bez względu na lokalizację ale było to jeszcze przed wydaniem DLC. U mnie RAM jest "pożerany" ze względu na bardzo wysoką (szeroką) rozdzielczość ekranu DQHD jak i detale.
K4smo Posted July 7 Posted July 7 Dziś wracam do gry po kilku miesiącach i po godzinie jazdy - crash. To tak nawiasem mówiąc. Nazwa aplikacji powodującej błąd: SimRail.exe, wersja: 2021.3.11.23713, sygnatura czasowa: 0x64de30a2 Nazwa modułu powodującego błąd: UnityPlayer.dll, wersja: 2023.1.8.34988, sygnatura czasowa: 0x64c8e3a6 Kod wyjątku: 0xc0000005 Przesunięcie błędu: 0x0000000001517db5 Identyfikator procesu powodującego błąd: 0xb58 Godzina uruchomienia aplikacji powodującej błąd: 0x01dad08ec3abf9be Ścieżka aplikacji powodującej błąd: S:\GAMES\Steam\steamapps\common\SimRail\SimRail.exe Ścieżka modułu powodującego błąd: S:\GAMES\Steam\steamapps\common\SimRail\UnityPlayer.dll Identyfikator raportu: d9507826-1251-4ffa-bbb5-49f00c3bb62b Pełna nazwa pakietu powodującego błąd: Identyfikator aplikacji względem pakietu powodującego błąd:
Bazinga Posted July 7 Posted July 7 (edited) Jeżeli macie socket AM5 i mieliście wcześniej dwa sticki pamięci, a dołożyliście kolejne - tak jak kolega wyżej pisał, że miał 32GB a teraz 64GB to zróbcie pełny memtest, bo nie da rady utrzymać XMP przy czterech bankach zajętych. U mnie na dwóch latają po 6400MHz, po dołożeniu do czterech niestabilnie na 4800MHz, przy 4400MHz prawie idealnie, a pełna stabilność jedynie na 4000 MHz. U mnie było stabilnie w prawie wszystkich grach i w środowisku roboczym, a Cyberpunk i BF4 wykazywał crashe co kilka minut. Edited July 7 by Bazinga
wieraf.rr Posted July 11 Author Posted July 11 W dniu 7.07.2024 o 20:13, Bazinga napisał(a): Jeżeli macie socket AM5 i mieliście wcześniej dwa sticki pamięci, a dołożyliście kolejne - tak jak kolega wyżej pisał, że miał 32GB a teraz 64GB to zróbcie pełny memtest, bo nie da rady utrzymać XMP przy czterech bankach zajętych. U mnie na dwóch latają po 6400MHz, po dołożeniu do czterech niestabilnie na 4800MHz, przy 4400MHz prawie idealnie, a pełna stabilność jedynie na 4000 MHz. U mnie było stabilnie w prawie wszystkich grach i w środowisku roboczym, a Cyberpunk i BF4 wykazywał crashe co kilka minut. U mnie jest stabilnie przy @6200MHz CL30 na 4 kościach. Nie mam crashowania w żadnych grach i programach. Wszystko zależy od chipsetu płyty (ASRock jest najbardziej stabilny na AM5), a nawet od sztuki CPU. 1
Bazinga Posted July 11 Posted July 11 (edited) Dokładnie tak jak mówisz, w AM5 inaczej wygląda zarządzanie kontrolerem pamięci, a wszelkie problemy wynikają głównie ze zgrzytów w połączeniu chipset + procesor. Masz szczęście, bo wg specyfikacji Twojego procesora maksymalna gwarantowana stabilność przy 4 stickach to 3600, cała reszta to bonus i trafienie dobrej konkretnej sztuki: https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/7000-series/amd-ryzen-5-7500f.html Quote Max Memory Speed 2x1R DDR5-5200 2x2R DDR5-5200 4x1R DDR5-3600 4x2R DDR5-3600 Stąd też problemy i duże narzekanie na pamięci na AM5, bo większość osób patrzy wyłącznie na płytę główną (jak ja 😉 ), a okazuje się, że później jest niemiła niespodzianka (jak u mnie 😉 ). Różnie to się objawia, niektórym crashuje w losowych momentach, niektórym tylko w konkretnych aplikacjach, a u niektórych w ogóle nie bootuje na wyższych taktowaniach niż 3600. Jeżeli ktoś ma problem z losowymi crashami po dołożeniu dodatkowych kości to pozostaje memtest i sprawdzenie czy przechodzi test 13 row hammer w drugim cyklu, można się solidnie zdziwić, bo w pierwszym cyklu przejdzie, a w kolejnych już nie. edit: zedytowałem trochę post, bo myślałem, że to Ty masz problem z crashowaniem, a u Ciebie występuje memory leak Edited July 11 by Bazinga
wieraf.rr Posted July 12 Author Posted July 12 23 godziny temu, Bazinga napisał(a): Dokładnie tak jak mówisz, w AM5 inaczej wygląda zarządzanie kontrolerem pamięci, a wszelkie problemy wynikają głównie ze zgrzytów w połączeniu chipset + procesor. Masz szczęście, bo wg specyfikacji Twojego procesora maksymalna gwarantowana stabilność przy 4 stickach to 3600, cała reszta to bonus i trafienie dobrej konkretnej sztuki: https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/7000-series/amd-ryzen-5-7500f.html Przyznam szczerze, że nie sprawdzałem jak to miało działać przy 4 kościach ale faktycznie po dołożeniu kości i zrobieniu Clear Cmos pierwsze uruchomienie było bardzo długie (około 4 minut trwało trenowanie pamięci) i faktycznie byłem zdziwiony kiedy ujrzałem prędkość 3600MHz. Następnie ustawiłem w BIOS natywne taktowanie i było ok. Kolejny krok to ustawienie profilu XMP na 6400 CL32 (moje pamięci nie mają EXPO dla AMD) i komp uruchamiał się normalnie ale potrafił resetować się losowo (nawet na pulpicie). Z jednej z grup zapisałem sobie zrzut ekranu, gdzie ktoś ustawił identyczne pamięci na 6200 CL30 z mniejszymi timingami i o wiele niższym napięciem. Zastosowałem go u siebie i odpalił niemal od razu z 4 kośćmi. Zastanawiałem się czy nie wymienić moich 2x16GB na 2x32GB lub 2x48GB ale na jednej z grup trafiłem nówki sztuki identyczne jak moje za 60% ceny w sklepie. 23 godziny temu, Bazinga napisał(a): edit: zedytowałem trochę post, bo myślałem, że to Ty masz problem z crashowaniem, a u Ciebie występuje memory leak Dzisiaj miałem taką sytuację, że dojeżdżałem do Grodziska Mazowieckiego siódemką i kiedy użycie RAM'u dobiło do 46GB, to nastąpił crash do pulpitu. Oczywiście jak było w okolicach 40GB, to zmieniłem detale z Ultra na Bardzo niskie i zwolniło to 10GB RAM. Następnie ponowne ustawienie na Ultra spowodowało zużycie dodatkowych 4GB, także 6GB zwolniłem w ten sposób. W podglądzie zdarzeń jest błąd aplikacji Simrail.exe i biblioteki Unity: Cytat Nazwa aplikacji powodującej błąd: SimRail.exe, wersja: 2021.3.11.23713, sygnatura czasowa: 0x64de30a2 Nazwa modułu powodującego błąd: UnityPlayer.dll, wersja: 2023.1.8.34988, sygnatura czasowa: 0x64c8e3a6 Kod wyjątku: 0xc0000005 Przesunięcie błędu: 0x0000000000254480 Identyfikator procesu powodującego błąd: 0x4960 Godzina uruchomienia aplikacji powodującej błąd: 0x01dad478100bb773 Ścieżka aplikacji powodującej błąd: D:\SteamLibrary\steamapps\common\SimRail\SimRail.exe Ścieżka modułu powodującego błąd: D:\SteamLibrary\steamapps\common\SimRail\UnityPlayer.dll Identyfikator raportu: c535e757-017e-4b18-831a-d1fbba58c322 Pełna nazwa pakietu powodującego błąd: Identyfikator aplikacji względem pakietu powodującego błąd:
Grandal74 Posted July 23 Posted July 23 (edited) W dniu 9.06.2024 o 03:43, Goscktoregoimiejestpospolite napisał(a): A teraz odnośnie kilku twoich 'cennych' uwag: Prawdopodobnie nie masz pojęcia o czym w ogóle piszesz, ale próbujesz na siłę wyjść na obytego w temacie. Taaak, bo akurat te moje 4 konkretne (o takiej samej specyfikacji i od tego samego producenta) z SimRailem się "nje lubjom", ale ze wszystkim innym oraz benchmarkami działają bez najmniejszego zarzutu 🤣 Jakieś konkretne, czy po prostu piszesz dla samego pisania? Osobiście uważam że to wina którejś fazy księżyca albo retrogradacji Merkurego 😬 Tu nie ma co się nadymać i besztać innych tylko porządnie przetestować pamięci. Porządnie przetestować, a nie pitolić farmazony, że we wszystkim działają bez zarzutu, a tylko w jednym programie coś nie tak. Skoro tak się dzieje to ze stabilnością nie jest dobrze. Dodać do tego, że w slotach siedzą 4 moduły to ciesz się, że nieźle ta twoja pamięć udaje stabilność. Dlaczego tak napisałem bo nie masz zielonego pojęcia o stabilności pamięci. Jeszcze nie tak dawno temu nad DDR4 i szybkimi kośćmi b-die spędziłem setki godzin żeby działały stabilnie na ciasnych CL i wysokim taktowaniu. Kiedy wydawało się, że wszystkie aplikacje, benchmarki działają bezproblemowo przechodziłem do drugiej fazy testów. Katowanie pamięci odpowiednimi testami. Niestety różnie bywało. Tak więc lodu na głowę, szczególnie przy 4 modułach pamięci ustawionych dodatkowo na EXPO czy XMP bo zwyczajnie kontroler w procku może nie dawać rady. Dodaj do tego temperaturę na modułach (im więcej modułów w slotach tym się bardziej nagrzewają) i jest losowa niestabilność. Czasami właśnie w jednym konkretnym programie. Zanim zaczniesz napompowane tyrady, dowiedz się więcej o stabilności pamięci i kontrolerze w procesorze . Tyle w temacie. Edited July 23 by Grandal74
wieraf.rr Posted July 23 Author Posted July 23 Domyślam się, że odpowiedź nie jest skierowana do mnie ale mój problem nie ma nic wspólnego z błędami pamięci RAM. Na 2 modułach po 16GB również miałem problem i co ciekawe kiedy zmniejszę detale na bardzo niskie, to gra się nie crashuje. Winne są temu biblioteki Unity i sama gra, która robi śmietnik w pamięci RAM ale najwidoczniej tylko na EU/EP-07/8. Każdy inny lok lub EZT nie powodują błędów.
Grandal74 Posted July 26 Posted July 26 (edited) Nie, nie było to skierowane do ciebie, a do @Goscktoregoimiejestpospolite. Powiem więcej, dwa dni temu wybrałem niepewny, niedopracowany jeszcze profil UV RTXa 4080 w MSI Afterburner, wybrałem jeden z profili UV dla i9-13900K, który też nie był za mocno przeze mnie sprawdzony i postanowiłem na tych ustawieniach uruchomić SimRail. Najpierw bezproblemowy przelot towarem od strony Katowic do Sędziszowa. Ponad godzinka i żadnych problemów. Po dwóch godzinach znów uruchomiłem SimRail i towar od Sędziszowa w stronę Katowic. Przy wylocie ze stacji Charsznica kompletny wysyp PC. Totalny reset. Do tego stopnia, że stabilne ustawienia podkręconych pamięci powyżej XMP (zacieśnione timingi 1, 2, 3... rzędu, taktowanie na 7600) poszły się... Reset bios, jeszcze raz wczytany profil ram i mozolne trenowanie pamięci żeby wszystko wróciło do normy. Innymi słowy coś nie tak było z moimi niesprawdzonymi profilami UV karty i/lub procesora. W dniu wczorajszym długie przeloty towarami na tych samych trasach przy PC puszczonym bez żadnych UV, później na sprawdzonych i dokładnie przetestowanych profilach UV GPU i CPU. Żadnych problemów. Kompletnie żadnych. Mam 2x16 DDR5 i nawet jak mam tekstury ustawione na pełne to nie zapycha mi ramu pod korek. Naprawdę czasami nawet ustawienie zwykłego profilu XMP dla ram może być problematyczny ze względu na np. niedomagający kontroler pamięci w CPU. W tym momencie jak czytam sarkastyczny wpis @Goscktoregoimiejestpospolite i jego 4 modułach ram to nie wiem czy się śmiać czy płakać. Nie do końca prawidłowo działająca karta graficzna (np. temperatury hotspota ponad normę), nawet drobne problemy z prockiem i wszystko się sypie. Na koniec napiszę jeszcze o jednym, sekcji zasilania płyty głównej. Wiele osób ma wyrąbane na płyty główne i na nich oszczędza, a później płacz bo sekcja zasilania jest tak g...niana, tak słabo chłodzona, że włos staje na głowie. Nie twierdzę, że optymalizacja w SimRail jest ok, są miejsca gdzie wyraźnie podbija mi wysiłek GPU i CPU, a i temperatury DDR5 idą do góry. W tych miejscach nawet porządny komputer się mocno poci co nie powinno mieć miejsca bo oczami wyobraźni widzę co może się dziać na jakimś słabszym PC, ale jeśli wszystko jest od a do z w porządku ze sprzętem to nie powinno wywalać nawet do pulpitu. Zawsze tak było i będzie, że konfiguracja sprzętu + ustawienia sprzętowe + ustawienia w grze dają u każdego inny efekt. U jednych zbliżony do siebie, a u innych kompletnie inny bo coś, nawet mały szczegół jest nie taki jak powinien. Edited July 26 by Grandal74 1
wieraf.rr Posted July 28 Author Posted July 28 Nie mam płyty z najwyższej półki cenowej, bo nie ma to dla mnie sensu i średnia półka mi wystarczy. Tyle, że ta średnia półka na spokojnie radzi sobie z Ryzenem 7950X3D bez przegrzewania sekcji zasilania, która ma 17 faz. Z pamięcią RAM jest jak piszesz. Godzinami działa stabilnie po czym dostajesz strzał w policzek, że jednak nie do końca. Przerabiałem to przy undervoltingu mojego RX 7900 GRE. Najmniej stabilnie było kiedy karta miała obciążenie w przedziale 40-70% podczas grania w RDR2 i musiałem zastosować łagodniejszy undervolting. W innych grach (np. Cyberpunk, Dying Light 2) potrafiłem mocno zejść z napięciem i było stabilnie zawsze. W Simrailu nic nie pomaga poza zejściem z detali kiedy ilość zajętego RAMu zaczyna przekraczać 40GB. Oczywiście dotyczy to tylko loków pochodnych od siódemki.
Grandal74 Posted July 29 Posted July 29 (edited) No widzisz. Ja przez parę tygodni miałem problem z odpowiednim ustawieniem UV RTX 4080 pod RDR2 i głównie od RDO. Losowo wywalało tylko RDO. Wiedziałem jednak, że to specyficzna gra i nawet jak się Cyberpunk nie wykrzacza to RDR już może. Szukałem winy w moich ustawieniach. W końcu znalazłem złoty środek i jeden ze stabilnych profili działa bez wyjątku we wszystkich grach włącznie z newralgicznym Red Dead. Wracając do SimRail... Jeszcze w sobotę i niedzielę przeleciałem towarowymi (prawie tylko na towarach śmigam) z EU07 trochę kilometrów. Łącznie kilka godzin służby. Nic nie wywaliło, wszystko stabilnie i płynnie. Pokusiłem się też o przelot TLK z EU07 od Grodziska do Wschodniej. Zero problemów. Gładko i płynnie. Pamięć dopchana najwięcej do 15.9GB Z mojej perspektywy mogę stwierdzić, że problem nie leży jednoznacznie w grze. Jeśli już to w optymalizacji SimRail jest coś nie tak i jeśli PC ma jakieś drobne problemy, o których użytkownicy nawet nie wiedzą bo "wszystkie inne" programy działają to właśnie ten symulator pokaże, że jednak coś jest jednak nie tak. Mam nadzieję, że z optymalizacją chłopaki od SimRail sobie w końcu poradzą i choć trochę ją poprawią dla tych co nie mają topowych PC. Choć przy tym silniku gry dużego pola do manewru nie mają. Edited July 29 by Grandal74
Grandal74 Posted August 7 Posted August 7 (edited) Cóż, napiszę post pod postem żeby trochę odświeżyć temat. Zauważyłem od 4 dni coś niepokojącego. Jeżdżąc często towarami siłą rzeczy odwiedzam tereny Dąbrowy Górniczej Wschodniej, Juliusza, Doroty, Dańdówki, Stawisk, Nikiszowca. W tym terenie w losowych momentach na siódemce zaczynają się dość mocne szarpnięcia, przywieszenia obrazu czy freezy. Do tego obraz na monitorze się trochę rozjaśnia i przyciemnia. Nie ma znaczenia czy użyte mam 14 GB ram, czy 16 GB, czy 12. Kiedy jadę Bykiem nic takiego nie występuje. Drobniutkie mikro przycięcia (na mniej niż pół sekundy) raz na jakiś czas zawsze były. Tu jednak mam wrażenie, że zaraz może wywalić z SimRaila. Nie wywala, bo może jakoś komputer wygrywa walkę, ale takie akcje potrafią porządnie szarpać obrazem nawet przez kilka sekund. Zamrożenie obrazu też dość mocno wnerwiające. Postanowiłem przejechać się kiblem i to samo razem z dziwnymi lekkimi przyciemnieniami i rozjaśnieniami obrazu. Znów przesiadka na byczka i nic, kompletnie nic. W jedną i drugą stronę bez żadnych problemów. Coś panowie napitoliliście jednak. Skoro naprawdę bardzo mocny komputer męczy się, a ja podskórnie czuję, że zaraz wywali z SimRaila co się na szczęście nie dzieje, to być może graczom, którzy mają słabsze konfiguracje sprzętowe istotnie natychmiast wywala do pulpitu. Żeby nie było, dzieje się tak niezależnie czy gram z UV na RTX, czy bez UV. Tak więc, istnieje jakiś problem na EU07, EN57, a już na ET22 nie. Dziwna sprawa. Edited August 7 by Grandal74
IR45 Posted August 8 Posted August 8 Kilka dni temu jechałem scenariusz do Warszawy EU07 i przez całą trasę miałem płynną jazdę. Przed wjazdem na Centralny klatki spadły do 1/s i utrzymywały się aż do zatrzymania na Centralnym. Miałem coś takiego po raz pierwszy. Jazda na singlu.
Grandal74 Posted August 9 Posted August 9 (edited) Dziś zrobiłem teścik, tak dla siebie. Chciałem dobitnie coś sprawdzić. Jadąc towarem z EU07 przez Dańdówkę w stronę Janów-Nikiszowiec, serwer PL2, godziny 12-13. Na wysokości końca peronu Dańdówki totalne szarpanie obrazu i frezy. Po 3-4 sekundach pulpit. Parę minut później postanowiłem przelecieć to miejsce na ET22. Dwa przeloty i nawet mikrosekunbdowych zacięć nie było. Przelot bez żadnych crashów. SimRail rzecz jasna może zwalić sprawę na mojego 13900K, że się zdegradował, ale to byłaby kompletna bzdura. Uszkodzony na EU07, a na ET22 już nie. Uszkodzony na EN57, a na ET22 dalej ok. Tak więc... Edit: 11.08. Mocno zastanawiałem się w czym tkwi problem. Analizowałem i analizowałem. Wszystkie programy działały bez zarzutu. Nawet ulubiona gra córki Fortnite, w którą czasami z nią pogrywam (dla jej przyjemności), jak bardzo mocno napina się ładując shreddery (UE 5) na ekranie wchodzenia do bitwy i procek dając z siebie dużo nigdy nie padał, gra nie crashowała. Widać było bardzo mocną pracę procesora na najwyższych obrotach, ale bez problemu ładował i dalej już luzik. Nie mówiąc o innych bardzo wielu grach czy mojej pracy z filmami i obróbką zdjęć, gdzie obciążany jest jeszcze bardziej. Postanowiłem jednak zrobić coś pod SimRail i jego optymalizację, bardzo słabą optymalizację. Zszedłem z amperami na procesorze z 400 na 350. Limity dalej zgodne ze specyfikacją Intela PL1 i PL2 na 253W i Tau 56 sek. Na tą chwilę przeleciałem dwa razy newralgiczne dla mnie miejsca EU07 bez żadnego wywalenia do pulpitu. Delikatne 2-3 półsekundowe szarpnięcia obrazu i dalej płynnie i gładko. Zastanawia mnie tylko dlaczego takie szopki miałem jedynie na EU07 i EN57. Why? W moim przypadku zejście z limitem amperów naprawił problem z crashowaniem SimRail po ostatniej aktualizacji. Co będzie dalej, po kolejnej aktualizacji, nie wiem tym bardziej, że ja mam dość mocno wyżyłowane ustawienia graficzne. Edited August 11 by Grandal74
Goscktoregoimiejestpospolite Posted August 18 Posted August 18 On 7/23/2024 at 1:43 PM, Grandal74 said: Dodać do tego, że w slotach siedzą 4 moduły to ciesz się, że nieźle ta twoja pamięć udaje stabilność. Jakbyś znał pewien informatyczny termin, to byś zrozumiał dlaczego mam taką konfigurację, a nie pojedynczy moduł o łącznej pojemności czterech. Udajesz to wiedzę o komputerach, skoro dobrowolnie i świadomie zdecydowałeś się na zakup procesora z serii 13900K. Na twoim miejscu, posiadając jeden z najbardziej wadliwych obecnie procesorów na rynku, darował bym sobie jakiekolwiek dalsze komentarze odnośnie komputerów innych. Jest to co najmniej nie na miejscu i zakrawa o hipokryzję. Czemu hipokryzję? Ponieważ twój CPU z powodu samego "istnienia" może crashować dowolne gry (zwłaszcza te bardziej wymagające) do pulpitu albo i nawet BSOD-a. Seria 13900K jak i 14900K - obie posiadają nie do końca jeszcze zidentyfikowaną wadę fabryczną i sam Intel to oficjalnie przyznał. On 7/29/2024 at 2:28 PM, Grandal74 said: jeśli PC ma jakieś drobne problemy, o których użytkownicy nawet nie wiedzą bo "wszystkie inne" programy działają to właśnie ten symulator pokaże, że jednak coś jest jednak nie tak. Wychodzi na to, że SimRail to nie tylko symulator kolei, ale również program do diagnostyki podzespołów w komputerze. Potrafi przetestować: - pamięć RAM - GPU - CPU - odporność na idiotów Może jeszcze mi auto zdiagnozuje i podatki rozliczy? On 8/9/2024 at 12:27 PM, Grandal74 said: Na tą chwilę przeleciałem dwa razy newralgiczne dla mnie miejsca EU07 bez żadnego wywalenia do pulpitu. On 8/9/2024 at 12:27 PM, Grandal74 said: W moim przypadku zejście z limitem amperów naprawił problem z crashowaniem SimRail po ostatniej aktualizacji. Zrób dwa testy w mocno ograniczonym zakresie - uznaj że problem został rozwiązany. Jesteś w sumie lepszy od devsów. W twoim przypadku zejście z limitem amperów to działanie zalecone przez Intela w celu zwiększenia stabilności twojego mocno niestabilnego CPU. Druga sprawa, że to działanie w żaden sposób nie naprawi problemu, a przekonasz się o tym jak odbędziesz więcej niż 2 sesje na krzyż. On 7/26/2024 at 7:26 AM, Grandal74 said: nie wiem czy się śmiać czy płakać Napisał człowiek z tykającą bombą w swoim komputerze w postaci niestabilnego emocjonalnie CPU, w cenie co najmniej dwóch normalnych i stabilnych z konkurencyjnej firmy. Do tego jeszcze zarzucający mi, że posiadanie 4 modułów RAM w płycie głównej to jakieś zło. Z góry zakładający w dodatku, że wkładam do skrzynki niesprawne moduły, których w ogóle nie testuję i nie monitoruję za pomocą odpowiedniego oprogramowania. Wisienką na torcie jest jednak twoje stwierdzenie, że SimRail może zdiagnozować problemy sprzętowe w komputerze. Aplikacja która ma problem sama ze sobą, do tego postawiona na silniku Unity który wręcz domyślnie słynie ze sporego apetytu na RAM, przez co potrafi doprowadzić do OOM, nawet na komputerach względnie wydajnych. Podsumowując - życzę samych sukcesów w życiu z takim podejściem. 1
BUZZER Posted August 18 Posted August 18 (edited) Gram korzystając z usługi Geforce Now z pakietem Ultimate i od ostatniej aktualizacji sterowników karty graficznej która miała miejsce 6 sierpnia nie jestem wstanie ukończyć scenariusza bo wywala grę do pulpitu dojeżdżając do większej stacji. Nawet zmiana rozdzielczości tekstur na 1/4 w ustawieniach nie pomogła. Nigdy wcześniej nie miałem takiego problemu mając najwyższe możliwe ustawienia graficzne. Edited August 18 by BUZZER
Recommended Posts