Jump to content

Błędne sygnały od kierownika przy odjeździe ze stacji


Gedruxyk

Recommended Posts

Podczas jazdy w scenariuszu EN57+EN57 natrafiłem na dwa błędy:

1. Sygnał Rp13 brzmi "Pociąg numer 40665 gotów do odjazdu" a nie "40665 gotów do odjazdu" - to błąd, sygnał podawany przez kierownika pociągu jest niezgodny z instrukcją sygnalizacji i rozporządzeniem właściwego ministra odnośnie sygnalizacji i sygnałów używanych na kolejach normalnotorowych;

Cytat

Sygnał Rp 13 „Pociąg nr... gotów do odjazdu”. Sygnał ten kierownik pociągu przekazuje słownie lub za pomocą urządzeń łączności do maszynisty; stosuje się go przed odjazdem pociągów zestawionych z zespołów trakcyjnych lub wagonów silnikowych [...] - Instrukcja Ie1, paragraf 13, punkt 3

2. Jest zdarzenie wyjazdu ze stacji Dąbrowa Górnicza na sygnał zastępczy (powód: usterka - czego, nie wiadomo, dyżurny nie podaje a powinien). Tutaj kierownik też podaje sygnał gotów do odjazdu pomimo, że semafor wskazuje sygnał S1 "Stój" - w tym wypadku stosuje się procedurę z instrukcji Ir-1 paragraf 64 punkt 4 mówiący:

Cytat

Jeżeli z miejsca odjazdu pociągu nie widać wskazań semafora wyjazdowego (drogowskazowego) i dyżurny ruchu nie poinformował drużyny pociągowej o wyświetleniu się sygnału zezwalającego na semaforze wyjazdowym (§ 61 ust. 3), albo widoczny jest sygnał „Stój” na semaforze wyjazdowym (drogowskazowym), kierownik pociągu informuje ustnie  prowadzącego pojazd kolejowy, że jazda pociągu dozwolona jest do miejsca ustawienia semafora z zachowaniem szczególnej ostrożności. Prowadzący pojazd kolejowy po otrzymaniu od kierownika pociągu takiej informacji, uruchamia pociąg i tak reguluje jego prędkość jazdy, aby w każdej chwili mógł go zatrzymać, przy czym prędkość ta nie może przekraczać 40 km/h. Po ustaleniu, jaki sygnał wskazuje odnośny semafor, dalsze postępowanie powinno odbywać się według wskazań tego semafora.

Zatem sygnał powinien brzmieć następująco:

Cytat

40665 podjeżdżamy (jedziemy) pod semafor (do semafora) z zachowaniem szczególnej ostrożności

 

20231126015753_1.jpg

SimRail_log_2023-11-26_00-56-00.txt

Edited by Gedruxyk
podano nieprawidłowy zestaw EZT w misji
  • I disagree 2
  • Confused 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

1. Pierwszy lepszy przykład że to nie jest błąd bo znaczna większość kierowników sobie to skraca do "XXXXX gotów do odjazdu!", "XXXXX gotów!" itp. Wariantów jest sporo i nikt nie trzyma się sztywno instrukcji

 

  • Sad 1
  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, BUZZER napisał(a):

1. Pierwszy lepszy przykład że to nie jest błąd bo znaczna większość kierowników sobie to skraca [...]

Jest to błąd bo taka forma jest niezgodna z instrukcją sygnalizacji a wszelkie sygnały które nie są zawarte w instrukcji Ie-1 lub nie są odwzorowane 1:1 to sygnał wątpliwy. W przytoczonym materiale wideo kierownik podaje nieprawidłowo sygnał Rp13 a maszynista "nie weryfikuje go" przez co rusza z postoju bez wymaganego zezwolenia (jeszcze raz: otrzymał sygnał wątpliwy, nie odpowiadający 1:1 sygnałowi z instrukcji sygnalizacji).

Paragraf 2 punkt 7 w Ie-1:

Cytat

Sygnał, który nie odpowiada ściśle obrazowi ustalonemu w niniejszej instrukcji, jest sygnałem wątpliwym.

Przy Rp13 jest wyraźnie napisane "Pociąg nr ... gotów do odjazdu" - nie bez powodu twórcy instrukcji wzięli ten zapis w cudzysłów. Właściwe rozporządzenie w rozdziale 12, paragraf 100, punkt 3 wskazuje jasno na prawidłową formę sygnału Rp13 jako "Pociąg nr ... gotów do odjazdu".

Dla chętnych :

1. link do samej instrukcji: https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Akty_prawne_i_przepisy/Instrukcje/Wydruk/Ie/Ie-1__E-1__2020_WCAG_.PDF
2. link do obwieszczenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 23 stycznia 2015 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (rozporządzenie): https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20150000360/O/D20150360.pdf

  • I disagree 3
Link to comment
Share on other sites

  • SIMRAIL Team

Ale mimo wszystko, dla realizmu pozostaniemy przy "błędnych" sygnałach. Tak naprawdę nie powinieneś wyjechać bez próby hamulca i rozkazu pisemnego "O", ale tylko samouczek E186 ma próbę hamulca, robioną w minutę. Sam numer pociągu i "gotów do odjazdu" to pewnego rodzaju nagięcie przepisów, ale tak to wygląda w praktyce i tego się będziemy trzymać. Dodam tylko, że w grze nie obowiązują instrukcje z prawdziwej kolei, staramy się symulować rzeczywistość, i tak też robimy.

  • Like 1
  • Thanks 5
  • I agree 4
Link to comment
Share on other sites

I tu się pojawia zjawisko znane z pewnego symulatora, jak wiemy nie od dziś teoria a praktyka na kolei się mija. Powiem tak ze niektórzy kierownicy skrajają numer pociągu do 3 ostatnich cyfr i wychodzi zamiast 55308 gotów to 308 gotów, i co odsuniesz tych wszytkich kierpców od czynności? Tak juz jest nikt nie robi z tego problemu ważne aby było zrozumiałe dla obiorcy. Nie popieram metody 3 ostatnich cyfr, lecz jaka jest różnica czy będzie 12201 gotów do odjazdu czy tak jak w instrukcjach Pociąg nr 12201 gotów do odjazdu? jak i maszynista będzie prawdopodobnie zamykać drzwi po tym jak usłyszy tylko 12 lub wgl pociąg nr. I tak dostaje sygnał chorągiewką czy nawet ręką xD.

  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, Gedruxyk napisał(a):

Jest to błąd bo taka forma jest niezgodna z instrukcją sygnalizacji a wszelkie sygnały które nie są zawarte w instrukcji Ie-1 lub nie są odwzorowane 1:1 to sygnał wątpliwy. W przytoczonym materiale wideo kierownik podaje nieprawidłowo sygnał Rp13 a maszynista "nie weryfikuje go" przez co rusza z postoju bez wymaganego zezwolenia (jeszcze raz: otrzymał sygnał wątpliwy, nie odpowiadający 1:1 sygnałowi z instrukcji sygnalizacji).

Instrukcja to instrukcja, a życie jest życiem. Oczywiście, zapisów w instrukcji należy przestrzegać ale realia kolei są takie, że nie zawsze w 100% wszystko działa idealnie jak zapisy w paragrafach. Tak po prostu jest, ludzie nie są robotami, nikt normalny nie czyta codziennie wszystkich instrukcji kolejowych do kolacji, aby mieć pewność, że używa poprawnej formułki porozumiewając się przez radiotelefon.

  • I agree 8
Link to comment
Share on other sites

Kolega się skarży że powinno być "pociąg XXX" bo "realizm". Ale że przejechanie S1 zatrzymuje skład i przenosi przed semafor to nikomu nie przeszkadza?

A tak poważnie, skoro "realizm" to dlaczego nie można przewalić S1?  

Edited by PL_Andrev
Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, GoppelPL napisał(a):

[...] Tak naprawdę nie powinieneś wyjechać bez próby hamulca i rozkazu pisemnego "O" [...]

Co do próby hamulca - zgadzam się. Dlatego na singlu staram się ją robić. 😉

Co do rozkazu pisemnego - jeżeli stacja, na której pociąg rozpoczyna bieg, nie jest wyznaczona w dodatku 1 do wydawania rozkazów pociągom i na odcinku do stacji, która ten obowiązek już posiada (ma oznaczenie w WRJ) nie ma żadnych "czasowych" ograniczeń rozkazu się nie wydaje. Poza tym można posiadać rozkaz pisemny wydany na obieg i uruchamiać pociąg będący którymś tam w kolejności w tym obiegu - wtedy też nie otrzymasz rozkazu na stacji początkowej.

1 godzinę temu, GoppelPL napisał(a):

Jak to mawia jedna znajoma pani kierownik "pociąg numer? przecież wiadomo, że nie samolot" 😉

Tak samo, jak część kierowników mówi "Podaję sygnał odjazd od kierownika" - bo sprzątaczka też może taki sygnał podać... 😆Jest wiele niuansów na kolei. Zgadzam się, że w życiu nie wszystkie przepisy są stosowane tak jak być powinno lub są naginane. Może macie inne zdanie od mojego, ale zawsze sądziłem że symulator ma wiernie odwzorowywać przepisy. Chyba dobrze pamiętam (ale nie jestem pewien, mogę się mylić) że Simrail ma zastąpić docelowo oprogramowanie symulatorów szkoleniowych. Traktowanie tego typu zdarzeń jak źle podawany sygnał jako coś normalnego - "bo przecież wszyscy tak robią" - tylko utrwala u niektórych błędne nawyki które powinno się niwelować.

Kończąc zatem, w gwoli podsumowania, obchodząc przepisy na sieci kolejowej stwarzamy ryzyko katastrofy a w symulatorze spotykamy się czołowo na jednym torze. Dyżurni też nie stosują telefonogramów, maszyniści nie dbają o zgodność sygnałów i potem mamy takie Szczekociny... ale co ja tam się mogę znać. Ja tylko szary maszynista jestem. 😜

Link to comment
Share on other sites

  • SIMRAIL Team
7 minut temu, Gedruxyk napisał(a):

Ja tylko szary maszynista jestem.

No popatrz - ja też. I co innego oprogramowanie do szkolenia maszynistów w symulatorach dla ośrodków szkoleniowych, w którym szkolimy z obowiązujących przepisów, a co innego gra, która ma oddawać (symulować) to, co się dzieje naprawdę. A naprawdę jest dziadostwo, lenistwo, droga na skróty. I mówienie "gotów do odjazdu" zamiast "samolot numer 40666 gotów do odjazdu", albo "gotów pod semafor" zamiast "panie maszynisto, informuję pana o możliwości kontynuowania jazdy do miejsca ustawienia sygnalizatora wskazującego sygnał stój, przy zachowaniu ostrożności i tak regulując prędkość jazdy, by można było bezpiecznie zatrzymać pociąg", co jak wiadomo powoduje Szczekociny.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ja w innych tematach postulowałem uproszczenie, a może by tak zrobić wersję HARD, w której po np. bezbłędnych przejściach iluś tam scenariuszy dostawało by się papiery na prawdziwego maszynistę 😁 Oczywiście żart... Gra to gra, a nie ośrodek szkoleniowy 🙂   

  • Haha 1
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

20 godzin temu, Marcion napisał(a):

Jakby normalnie można było przejechać (sygnał S1) to połowa graczy dostałaby bana za spowodowanie kolizji

Niekoniecznie, można to kontrolować bardzo prosto,

Każdy (nowy) loguje się serwer z 1000 pkt. Punkty można dostawać, a można i tracić jak teraz. Spadniesz poniżej zera: ban na serwery multi na (ilość banów * 8h), potem rozpoczynasz z czystą kartą i kolejnym 1000 punktów. Szybko by się skończyło rumakowanie.

Aha, i nie chodziło mi o jechanie na kolizję na siłę, tylko o zwykły ludzki bląd.

Link to comment
Share on other sites

Serwer profesjonalny ma pokazać, że praca na kolei to nie jest taka błaha sprawa. Ma to za zadanie oddzielić graczy, którzy lubią pograć bardzo realistycznie (bazując też na wiedzy) od zwykłych ludzi, którzy mają jakąś podstawową wiedzę oraz od tych, którzy lubią się powygłupiać. Taki system punktacji spowodowałby sporo hejtu na grę, bo "dostałem bana za nic", "jeden błąd i już jest po grze oddawać kasę!!!!", "to nie fair, bo to był błąd gry" (przypominam, że nie ma systemu odwołań). Proporcja punktów wtedy się sypie, bo ktoś nie zauważy S1, przeleci 100 i wpadnie na innego gracza tym samym psując jemu grę. Podążajmy prostymi metodami, a nie wpakowywać w grę kolejne skrypty.

Nie wiadomo też jak zostanie właśnie rozwiązana sprawa z banami. Najlepiej by było, żeby dzieliły się na dwie grupy. Jedna grupa na serwer profesjonalny, a druga na pozostałe. Załóżmy, że ktoś nie zna się na rozkazach pisemnych i zablokuje ruch na 40 minut, bo nie potrafi tego zrobić na serwerze profesjonalnym. Taka osoba dostanie bana na 1 dzień na profesjonalnym, ale czemu ma też mieć na pozostałe uproszczone? Mam tu na myśli podobnie to co jest w csie, gdzie Uproszczony to jest to co mamy teraz, a turniejowy to serwer profesjonalny. Oczywiście w przypadku ewidentnego trollingu to nie ma o czym tutaj dyskutować, powinno się zablokować dostęp do mp i tyle.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy