Jump to content

Sygnalizacja w Wolbromiu - różne miejsca S1


Finek

Recommended Posts

Cześć

 

Zatrzymując się w Wolbromiu, zauważyłem, że na torach szlakowych i bocznych w kierunku na Olkusz sygnał S1 znajduje się w różnej komorze:

wiata.png.ad4a968cd44f94bff567b9bafaa8df04.png

Analizuję jakie sygnały mogą dać i wychodzi mnie, że jako, że nie są powiązane z następnym semaforem mogą dać tylko

S1, S2, S10... Więc potrzebują zielonego, czerwonego i żółtego... Do tego przydałoby się białe... I tu mam problem.. Bo semafor H jak ma zielone, coś, czerwone... to żółte musi mieć poniżej czerwonego... Co oznaczałoby, że nie ma białego, a dodatkowe żółte, które nie jest używane...

 

Zaintrygowało mnie i spokoju nie daje. "

Wie ktoś jaki jest układ świateł tych semaforów i "dlaczego"? Bo tu aż proszą się same identyczne zielony-czerwony-pomarańczowy-biały.

 

Edited by Finek
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • SIMRAIL Team

W tamtych czasach - bo akurat taki semafor był, i dostał zaspawaną komorę niepotrzebnego pomarańczowego. Nie ma komory światła manewrowego (brak małej litery "m" przy nazwie semafora), więc manewry i wyjazdy bez sygnału zezwalającego wykonywane są "na dziko" na sygnały ręczne lub rozkaz pisemny.

Ach, nie mogę się doczekać tej stacji na multi, ale będę kampić.

  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

26 minut temu, GoppelPL napisał(a):

Ach, nie mogę się doczekać tej stacji na multi, ale będę kampić

Do tego się właśnie przydają regulaminy techniczne posterunków...

 

9 godzin temu, Finek napisał(a):

Wie ktoś jaki jest układ świateł tych semaforów i "dlaczego"?

Tam jest układ komór (bo tak to się zwie):

zielona,

pusta,

czerwona,

pomarańczowa.

--------

Większy problem myślowy i tak byłby przy jeździe na szlaku Warszawa Włochy - Józefinów... 160 km/h..., ostatni SBL wskazuje S3 i nagle na wjazdowo-wyjazdowym p.odg. Józefinów w miejscu czerwonej komory - pomarańczowy. I error... czy to jest bardziej pomarańczowy pomarańczowy, czy czerwony pomarańczowy.  Oczywiście w przypadku wystąpienia wymaganej ku temu sytuacji ruchowej na szlaku Józefinów-Pruszków. Obecnie ktoś specjalnie musiałby się zatrzymać na odstępie przed ostatnim SBL przed Pruszkowem, żeby to miało miejsce.

Gorzej jak ktoś się nie skupi, gdy Józefinów będzie sterowany już tam kiedyś przez człowieka. Myślę, że nie jeden przerżnie stój.

Te semafory tam mają układ komór: zielona, pomarańczowa, czerwona, biała. 

Pomijając fakt, że widoczność sygnałów i wskaźników w SimRail jest dość... mierna. 

Link to comment
Share on other sites

  • SIMRAIL Team
2 minuty temu, en57 napisał(a):

Pomijając fakt, że widoczność sygnałów i wskaźników w SimRail jest dość... mierna. 

No, czyli jak w realu - zwłaszcza młodzi maszyniści w trakcie szkolenia mają problem z rozróżnieniem czerwonego i pomarańczowego, a w grze nie symulujemy brudnych szkieł soczewek sygnalizatorów. Ci bez znajomości szlaku czy warunków miejscowych mogą sobie włączyć HUD, jechać pod ETCSem (o ile pojazd jest wyposażony), przybliżyć sobie kamerę lub zapytać dyżurnego czy podał wjazd.

  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, GoppelPL napisał(a):

No, czyli jak w realu - zwłaszcza młodzi maszyniści w trakcie szkolenia mają problem z rozróżnieniem czerwonego i pomarańczowego, a w grze nie symulujemy brudnych szkieł soczewek sygnalizatorów.

Chodzi mi o wymaganą widoczność sygnałów w stosunku do odległości od sygnalizatorów, która byłaby zgodna z instrukcją Ie-4. Szczególnie, że jest w tej instrukcji słowo klucz "co najmniej". 

Przyjmując za przykład sytuację jazdy Pendolino 160 km/h bez ETCS, jak to ma miejsce w SimRail, semafor wjazdowy na prostym fragmencie linii (weźmy ten Pruszków) powinien być widoczny już z odległości CO NAJMNIEJ ponad pół kilometra (533 metry). Z tego co pamiętam jak grałem, było to 100... może 150 metrów. W tzw. realu odległości widoczności na prostych fragmentach linii takich jak linia skierniewicka (prostych jak drut) są dużo większe niż te określone "co najmniej". Oczywiście pomijamy kwestię mgły itp. zjawisk ograniczających widoczność z samej ich definicji. 

Zdaję sobie sprawę, że w ustawieniach jest suwak od regulacji intensywności świecenia komór, ale to jest rzecz, która jednak powinna być już tak dostosowana, żeby nie trzeba było kombinować... Szczerze - nie za bardzo bawiłem się tym suwakiem.

Z tego Live na YouTube z soboty nie widzę, żeby coś się poprawiło w tej kwestii. Stojąc na środku peronu, nie widzieć dokładnie wyjazdowego i to wieczorem - to coś nie halo. 

Edited by en57
Link to comment
Share on other sites

13 godzin temu, GoppelPL napisał(a):

W tamtych czasach - bo akurat taki semafor był, i dostał zaspawaną komorę niepotrzebnego pomarańczowego. Nie ma komory światła manewrowego (brak małej litery "m" przy nazwie semafora), więc manewry i wyjazdy bez sygnału zezwalającego wykonywane są "na dziko" na sygnały ręczne lub rozkaz pisemny.

Ach, nie mogę się doczekać tej stacji na multi, ale będę kampić.

A biała nie jest też w semaforach co mogą dać Sz też, nie tylko manewrowych? Nie każdy pięciokomorowy ma przecież "m", a chyba białe mają...

DZA.jpg.41530db4f99250baa771e092a3cfce45.jpg

 

Ale wracając do Wolbromia

Czyli nie ma światła zastępczego i oba mają te same światła, tylko w innym układzie? Jak w nocy jechałem, to rzeczywiście to "żółte" wygaszone (tj. zaspawane) ma inny kolor niż inne komory, więc pasowałoby... Ale znów G ma tak samo innego koloru komorę poniżej. To jaki ma układ ten G?


Nie znam się na konstrukcji semaforów, ale przeniesienie czerwonego do innej komory to taki duży problem? Przecież to tylko wymiana "szkiełka".

Bo dwa identyczne semafory obok siebie i inny układ komór, to aż prosi się, o to co wspominane jest w dyskusji, aby ktoś pomylił pomarańczowe z zabrudzonym czerwonym.

 

Choć gra nie odda problemu z DZB, gdy zgłoszono "co za sygnał podaliście? Zielone i dwa pomarańczowe"? Problem rozwiązano zamykając otwartą klapkę komory pomarańczowej (i wymieniając ukradzioną żarówkę).

Edited by Finek
Link to comment
Share on other sites

20 minut temu, Finek napisał(a):

Nie znam się na konstrukcji semaforów, ale przeniesienie czerwonego do innej komory to taki duży problem? Przecież to tylko wymiana "szkiełka".

Nie jest to aż takie proste. Komora światła czerwonego ma dodatkowe zabezpieczenia oraz ma podwójne żarówki aby sygnał "stój" był jak najbardziej wyraźny.

Link to comment
Share on other sites

Godzinę temu, Finek napisał(a):

A biała nie jest też w semaforach co mogą dać Sz też, nie tylko manewrowych? Nie każdy pięciokomorowy ma przecież "m", a chyba białe mają...

Wjazdowe i wszystkie wyjazdowe na wszystkich p.odg. (jeśli występują) nigdy nie będą miały "m". 

Godzinę temu, Finek napisał(a):

To jaki ma układ ten G?

No cóż... xD Jeśli naprawdę tego chcesz xD Ma układ: zielona, czerwona, pusta i właśnie biała. Sygnalizator jest przystosowany do wyświetlania Sz. Z drugiej strony tej stacji jest analogiczna sytuacja. 

Stare stacje tak mają no. Czy jest trudne wymienić semafory, żeby były "normalne"? Nie... Ale to kosztuje.

Jest jak jest i tyle. Każdy maszynista który tam jeździ o tym wie i tak się żyje w tym kraju 😉 To są warunki miejscowe/lokalne.

Link to comment
Share on other sites

3 godziny temu, Corrazone napisał(a):

Nie jest to aż takie proste. Komora światła czerwonego ma dodatkowe zabezpieczenia oraz ma podwójne żarówki aby sygnał "stój" był jak najbardziej wyraźny.

Ah, i teraz nabiera to sensu. Rzeczywiście. Czerwone to dodatkowe zabezpieczenie jest konieczne i fakt, że to może powodować taki rozstrzał...

Czyli tak podsumowując:

były semafory z zielony-żółty-czerwony-żółty, ale że nie wyświetlają żółtego, to zaślepiony i zielony-czerwony-żółty-biały. I tam żółty niepotrzebny, też zaślepiony... (Choć tu mam wątpliwość, bo G teoretycznie może wymagać tego żółtego, jak na tor niewłaściwy wyśle, ale to drobna wątpliwość). I po prostu na głównym użyto tego, aby dać Sz, na bocznych tych bez... I tak postawiono i tak zostały...

Link to comment
Share on other sites

57 minut temu, Finek napisał(a):

(Choć tu mam wątpliwość, bo G teoretycznie może wymagać tego żółtego, jak na tor niewłaściwy wyśle, ale to drobna wątpliwość).

Na kolei wątpliwość, a szczególnie właśnie ta "drobna" nigdy nie kończy się dobrze. 

Przy istniejących tam USRK nigdy nie będzie takiej sytuacji, bo szlaki przyległe wyposażone są w jednokierunkową blokadę liniową, czyli zwyczajnie urządzenia stacyjne nie są powiązane z blokadą liniową w przypadku konieczności skierowania pociągu na tor lewy, bo jej tam po prostu nie ma. Z tego powodu sygnał zezwalający i tak by się nie wyświetlił. W skrócie: nie przewidziano z żadnego z torów przebiegu na tor lewy szlaku. 

Propo WRJP... maszynista o takim stanie rzeczy również jest informowany w Wewnętrznym Rozkładzie Jazdy Pociągu. 

To jest jedna z takich stacji, przy której rozkazy pisemne to "must have".

Edited by en57
Link to comment
Share on other sites

Czyli Wolbrom nie może do Jaroszowca wysłać pociągu po torze lewym z sygnału i musiałby to robić pisemnym rozkazem, więc wyjazd byłby na Sz?

 

W sumie wtedy całkowicie układ by pasował... Aż muszę spojrzeć, czy są wjazdowe na torze niewłaściwym podczas następnego przelotu...

Edited by Finek
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Finek napisał(a):

Czyli Wolbrom nie może do Jaroszowca wysłać pociągu po torze lewym z sygnału i musiałby to robić pisemnym rozkazem, więc wyjazd byłby na Sz?

W sumie wtedy całkowicie układ by pasował... Aż muszę spojrzeć, czy są wjazdowe na torze niewłaściwym podczas następnego przelotu...

Tam jest blokada nieprzystosowana i tak jak mówisz, musi być rozkaz pisemny "N" aby mieć między innymi warunek wjazdu do posterunku następczego.

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 20.11.2023 o 18:22, PL_Andrev napisał(a):

Na jakimś filmiku na YT znalazłem informację że są 2 rodzaje semaforów czterokomorowych typ 3a i tyb 3b, gdzie pozycja czerwonego światła by pasowała do tego w Wolbromu.

Nie ma takiego podziału na typy. Jest podział na n-to komorowe i tyle. Układ komór nie jest nigdzie określony. 

Ale obecnie faktycznie są dwa różniące się od siebie układem komór semafory czterokomorowe. I nawet była już o tym dyskusja na tym forum. Tutaj znajduje się odpowiedź na to, czym się różnią: 

W skrócie: jeśli obecnie za semaforem można jechać tylko "na wprost" (co się zdarza zazwyczaj na p.odg.), a zastosowano blokadę samoczynną i wymagane jest uzależnienie semafora wyjazdowego od stanu SBL to stosowany jest: 

image.thumb.png.ac2f869fc33ce55f43eb3e3ff2357c9b.png

image.png.fcea4961f34c7552bc2fc0bd9c0eafe3.png

taki oto sygnalizator z takim oto układem komór. 

Edited by en57
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy