Averrnor Posted December 11, 2022 Posted December 11, 2022 Bardzo lubię jazdę Elfem, ponieważ wydaje mi się ona banalnie prosta. Odpalam tempomat, zadaję prędkość, zmniejszam moc do 30% i ruszam z przystanku stosunkowo zwiększając moc. Tak samo przy hamowaniu. Np. ze 120 km/h zwalniam do 60 km/h przy 50% - 40% mocy. Pytanie moje brzmi, czy taka jazda prawidłowa? Czy jest w ogóle dopuszczalna, czy też raczej leniwiec powinien utrzymywać daną prędkość a mechanik reagować wajchą? Gdyby na tempomacie były tylko progi prędkości, raczej bym się chylił ku stałej prędkości, ale że jest 0 i skład może się zatrzymać trochę mnie zaskoczyło. Jeśli są tu znawcy tematu, będę wdzięczny za rozwinięcie.
SIMRAIL Team GoppelPL Posted December 11, 2022 SIMRAIL Team Posted December 11, 2022 Jako maszynista Elfa odpowiem, że kiedy tempomat nie działa to bardzo cierpię 😛 Po to są nowoczesne pojazdy, żeby sobie ułatwiać życie - UPZ Lokela jest nieco upośledzony i rozruch z nim trwa dłużej niż bez, więc ja osobiście wolę rozpędzić się ręcznie i "złapać" żądaną szybkość, ale koledzy często włączają tempomat na stacji początkowej i wyłączają go dopiero po dojechaniu do stacji końcowej. 2 3
barman_2000 Posted December 11, 2022 Posted December 11, 2022 Hamowanie tempomatem nie jest wskazane. U mnie w spółce mówi się aby starać się nie hamować tempomatem. Tempomat ma służyć utrzymaniu prędkości aby można się było skupić na obserwacji szlaku.
JachyHm Posted December 13, 2022 Posted December 13, 2022 On 12/11/2022 at 5:35 PM, GoppelPL said: UPZ Lokela jest nieco upośledzony i rozruch z nim trwa dłużej niż bez Niestety LOKEL ma od samego swojego początku kiedyś w latach 90. tendencję ustawiać zbyt płaskie krzywe maksymalnego przyspieszenia i zbyt agresywne krzywe hamowania. Dla tego praktycznie wszystkie pojazdy z LOKELem przy rozruchu używają tylko do ~70 % mocy, przy mniejszej różnicy Vakt i Vdocelowej nawet mniej. Natomiast przy przekroczeniu tylko o kilka km/h hamują w taki sposób, że zanim pociąg pełnie odhamuje, to szybkość spada o dużo (czasem nawet 10) km/h niżej niż prędkość ustawiona. Ja np. przy rozruchu z LOKELem zawsze ustawiam Vmax i dopiero przy różnicy miedzy 10 - 20 km/h docelową prędkość. Hamowanie tempomatem w Czechach nie jest dozwolone, więc tam nie ma tematu. Są takie legendy że maszyniści jeżdżący na Czeskich nurkach w Polsce prowadzają pociągi tylko i wyłącznie z użyciem tempomatu, ponieważ nie umią z Czeskim hamulcem i regulacją. Co do prawdziwości tego, to jednak nie wiem.
Averrnor Posted December 13, 2022 Author Posted December 13, 2022 Zakładam, że wspomniany LOKEL jest zainstalowany w Elfie? Regulacja mocy % nie rozwiązuje problemu?
Milicjant Posted December 13, 2022 Posted December 13, 2022 Tak w sumię, jeżeli mamy UPZta LOKELu w ELFach to w nim regulujemy prędkość i moc przyciskami na pulpicie. Dla mnie lepszy jest tempomat jaki mamy w E186 (Traxx) gdzie ustalamy prędkość dźwigienką a moc nastawnikiem jazdy, taki system jest dla mnie przyjemniejszy w obsłudze. Hamowanie na takiej niemieckiej maszynie jest dosyć przyjemne z tempomatem, teraz pytanie czy jest to dozwolone właśnie... 😉
barman_2000 Posted December 13, 2022 Posted December 13, 2022 2 godziny temu, JachyHm napisał(a): Są takie legendy że maszyniści jeżdżący na Czeskich nurkach w Polsce prowadzają pociągi tylko i wyłącznie z użyciem tempomatu, ponieważ nie umią z Czeskim hamulcem i regulacją. Co do prawdziwości tego, to jednak nie wiem. Faktycznie legendy, mało kto używa tego tempomatu na nurkach.
JachyHm Posted December 13, 2022 Posted December 13, 2022 1 hour ago, Averrnor said: Zakładam, że wspomniany LOKEL jest zainstalowany w Elfie? Tak, z tego co wiem, to na ELFach jest zainstalowany LOKEL (na szczęście tylko tempomat a nie cały system sterowania ☠️). 1 hour ago, Averrnor said: Regulacja mocy % nie rozwiązuje problemu? Nie do końca. Da się % ograniczyć, ale nie przydać. "Nasze" (znaczy Czeskie - LOKEL, MSV, ŠKODA, AŽD) tempomaty obecnie działają na obliczeniu docelowego przyspieszenia z różnicy ustawionej i rzeczywistej prędkości. LOKEL niestety tą krzywą ma ustawioną w taki sposób, że nawet przy V rzeczywistej 0 i ustawionej 160 jest docelowe przyspieszenie mniejsze, niż jakie pociąg osiągnie przy zadaniu 100% mocy. Z tego powodu regulator ogranicza moc, żeby rzeczywiste przyspieszenie bylo równe obliczonemu. 1
Aseru Posted December 13, 2022 Posted December 13, 2022 1 godzinę temu, Milicjant napisał(a): Tak w sumię, jeżeli mamy UPZta LOKELu w ELFach to w nim regulujemy prędkość i moc przyciskami na pulpicie. Dla mnie lepszy jest tempomat jaki mamy w E186 (Traxx) gdzie ustalamy prędkość dźwigienką a moc nastawnikiem jazdy, taki system jest dla mnie przyjemniejszy w obsłudze. Hamowanie na takiej niemieckiej maszynie jest dosyć przyjemne z tempomatem, teraz pytanie czy jest to dozwolone właśnie... 😉 Nikt ci nie zabroni hamować tempomatem, jadnak główną funkcją tempomatu na traxach jest utrzymanie zadanej prędkości. Do hamowania służy hamulec zespolony lub ed lokomotywy. Hamujesz ustawiasz prędkość zadana i jedziesz. Człowiek lepiej niż maszyna oceni długość potrzebnej mu drogi hamowania bo ma zapoznanie szlaku, a lokomotywa działa na polecenia zmniejszyć prędkość np o 20 km/h to będzie się starała zrobić to jak najszybciej. Płynność jazdy jest lepsza jak człowiek hamuje ręcznie a nie maszyna. Tempomat na traxach jest spoko, ale z doświadczenia lepszy jest na Vectronach to mogę dopowiedzieć jako ciekawostkę. 1
Averrnor Posted December 13, 2022 Author Posted December 13, 2022 A na traxach oprócz zadania prędkości, nie można zadawać również siły? Gdzieś filmik widziałem objaśniający jak działa taki tempomat.
Aseru Posted December 13, 2022 Posted December 13, 2022 Siłę zadajesz nastawnikiem jazdy. Tempomat później dobiera ją tak żeby nie przekraczać prędkości zadanej. Dodaje mocy bądź w pierwszej kolejności hamuje ED lokomotywy. Mając ustawione np. 80 km/h, moc możesz ustawić na 100 % to i tak będzie pobierał może z 5 procent tyle ile mu potrzeba do utrzymania prędkości zadanej. 1
Hirek Posted December 13, 2022 Posted December 13, 2022 Nie wiem jak jest w rzeczywistości, ale wydaje mi się, że przy włączonym tempomacie na traxxie to wskaźnik od zadanej mocy jest na faktycznie zadanej mocy, a tylko pole, które wypełnia się na niebiesko/żółto skacze podczas jazdy na tempomacie.
Recommended Posts