Jump to content

Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1


Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1  

92 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Temat znajomości przepisów kolejowych zaczyna się coraz częściej przewijać w różnych wątkach. Zapraszam więc do wypowiedzenia się w ankiecie oraz swobodnej dyskusji na ten temat.

P.S. Przepraszam za błąd przy tworzeniu tematu, który uniemożliwiał prowadzenie dyskusji. POPRAWIONE.

Edited by 0x8000ffff
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

W pierwszej kolejności należy zapewnić bezpieczeństwo ruchu kolejowego, a następnie punktualność. Zapewnienie bezpieczeństwa ruchu i punktualności ruchu jest nadrzędne w stosunku do innych powierzonych czynności. [Ir-1, §6 ust. 4]

punktualny [za Słownikiem Języka POlskiego PWN]

1. «niespóźniający się i dotrzymujący umówionych terminów»
2. «odbywający się o zaplanowanej porze lub wykonywany w ściśle określonym czasie»
 
Zgodnie z powyższym pociąg jadący przed planem, powinien oczekiwać na rozkładową godzinę odjazdu, aby spełniał powyższe kryteria punktualności. Oczywiście o ile na posterunku są do tego warunki, np. tory dodatkowe.
 
Ir-1 wskazuje wiele przypadków, w których dopuszczone jest wcześniejsze wyprawianie pociągów, ale powinna być na to zgoda posterunku przyjmującego skład (może na nim nie być warunków do przyjęcia pociągu przed planowanym czasem).

 

Edited by 0x8000ffff
  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

Szanowna SimRailowa społeczności!

Temat obowiązujących nas przepisów przwija się na tym forum ostatnio bardzo często. Wydaje mi się, że jest to kwestia wymagająca konstruktywnej debaty oraz - w konsekwencji - implementacji pewnych rozwiązań systemowych w samej grze.

Z jednej strony pojawiają się głosy zwolenników pełnego realizmu, z drugiej "szarych graczy" nie przywiązujących do niego wielkiej wagi. W jaką stronę powinniśmy zmierzać? Prawdziwego, study-level symulatora, czy arcade'ówki? A może czegoś po środku?

Moim zdaniem nie ma tu zbytnio miejsca na kompromisy. SimRail w swoich założeniach miał być zaawansowanym symulatorem kolejowym. Aspirując do takiego miana, dbać powinniśmy o zachowanie realizmu w trakcie rozgrywki, a co za tym idzie - implementować (na tyle, na ile to możliwe) wszystkie rzeczywiste procedury obowiązujące na sieci kolejowej wymodelowanej na scenerii.

Co w takim razie zrobić z rzeszą graczy nieprzychylnych takiemu modelowi? Problemem podczas podejmowania jakichkolwiek twardych decyzji w SimRailu zdaje się być fakt, iż jest to produkt komercyjny. Nie można zatem odmówić nikomu dostępu do funkcjonalności zakupionej gry. 

Jedynym sensownym rozwiązaniem, jakie tu dostrzegam jest poświęcenie jednego czy dwóch serwerów z każdego kraju na sandboxa, na którym gracze mogliby sobie robić co chcą bez konsekwencji. Na pozostałych serwerach obowiązywałby pewien reżim realizmu i wierności procedurom.

Równolegle należałoby zrealizować 2 rzeczy:

1. Zaimplementować jakiś sprawny i przejrzysty system reportowania, na podstawie którego trolle lub gracze popełniający poważne błędy ponosiliby konsekwencje swoich działań.

2. Utworzyć jakąś oficjalną bazę wiedzy / system poradników, który pozwoliłby obniżyć próg wejścia i uczynić "profesjonalną" rozgrywkę bardziej przystępną.

 

Zapraszam wszystkich do merytorycznej dyskusji, a także zachęcam członków zespołu do udziału w niej, tudzież wyrażenia opinii na nakreślony przeze mnie problem.

  • I agree 6
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, kkac napisał(a):

"Szanowna SimRailowa społeczności!

Temat obowiązujących nas przepisów przwija się na tym forum ostatnio bardzo często. Wydaje mi się, że jest to kwestia wymagająca konstruktywnej debaty oraz - w konsekwencji - implementacji pewnych rozwiązań ..."

Jak dla mnie, ma to sens. Dodałbym tylko do tego VoteKick (o który się dopominam w innym wątku).

  • Like 1
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

2 minuty temu, Arek napisał(a):

Jak dla mnie, ma to sens. Dodałbym tylko do tego VoteKick (o który się dopominam w innym wątku).

Moim zdaniem votekick to słaby pomysł, ponieważ daje spore pole do nadużyć. Mechanik nie posiada odpowiedniej perspektywy do oceny pracy dyżurnego. Tutaj raczej potrzebujemy albo roli dyspozytora liniowego, albo - mniej romantycznie - sprawnie działających supervisorów/moderatorów. Podobno zespół pracuje nad jakimiś rozwiązaniami tego dotyczącymi.

  • Like 1
  • I agree 4
Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, kkac napisał(a):

Z jednej strony pojawiają się głosy zwolenników pełnego realizmu, z drugiej "szarych graczy" nie przywiązujących do niego wielkiej wagi. W jaką stronę powinniśmy zmierzać? Prawdziwego, study-level symulatora, czy arcade'ówki? A może czegoś po środku?

Zdecydowanie w kieruku "study-level symulatora". Społeczność np. Flight Simulator nie przejmuje się graczami, których nie interesuje realizm lotu, dlaczego symulator kolei ma być gierką w prowadzenie pociągów?

8 godzin temu, kkac napisał(a):

Co w takim razie zrobić z rzeszą graczy nieprzychylnych takiemu modelowi? Problemem podczas podejmowania jakichkolwiek twardych decyzji w SimRailu zdaje się być fakt, iż jest to produkt komercyjny. Nie można zatem odmówić nikomu dostępu do funkcjonalności zakupionej gry. 

Większość produkcji jest komercyjna, tzn. za grę trzeba zapłacić, to kogoś jeszcze dziwi? Funkcjonalność SimRail jest taka, że jest to/ma być symulator oddający realizm kolei. Już z uwagi na takie założenie przestaje on być produktem dla mas.

8 godzin temu, kkac napisał(a):

Jedynym sensownym rozwiązaniem, jakie tu dostrzegam jest poświęcenie jednego czy dwóch serwerów z każdego kraju na sandboxa, na którym gracze mogliby sobie robić co chcą bez konsekwencji. Na pozostałych serwerach obowiązywałby pewien reżim realizmu i wierności procedurom.

No i jest PL1 (Piaskownica) oraz serwer dla maszynistów. Na reszcie (przynajmniej tych polskich) realizm i przepisy tak dla DR jak i mechaników.

Link to comment
Share on other sites

Powstrzymajcie się od śmiechu z przykładu który podam.

W grze Roblox jest stworzony symulator pod nazwą SCR.1547777095_SCRsnip.thumb.PNG.0d55bd27087b960d2f9bcdf5655d1fe4.PNG

Chłopaki świetnie opracowali jak ta rozgrywka ma wyglądać i doprowadzili do perfekcji porządek. Obowiązuje tam pewna hierarchia. Najniżej jest maszynista. Aby dostać się na kolejny poziom należy przejść "szkolenie", które najczęściej prowadzi zazwyczaj para lub kilka graczy z wyższej hierarchii.

I nie, nie ma tam żadnego chamstwa i uwalania na siłę ludzi. Przecież to jest tylko gra i chodzi tylko i wyłącznie o to aby dobrze się bawić z zachowaniem ogólnie przyjętych zasad.

Szczerze to bym się mocno zirytował jakby jakiś nastolatek wyjechał do mnie żebym wyszedł z serwera bo jakiś przepis czy ten i ten paragraf mówi że w danej sytuacji powinienem zrobić to i to a zrobiłem co innego. Więc... miecz jest bronią obusieczną.

  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

Ogólnie instrukcje warto znać, ale wymagać znajomości CAŁEJ instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów to już jest grubo. Tego się wymaga na licencji maszynisty a nie do grania w grę komputerową xD. Niemniej jednak przydałoby się wprowadzić jakiś obowiązkowy poradnik z podstaw prowadzenia ruchu, bo aktualnie jedyny sposób aby nauczyć się dyżurowania to pójść na głęboką wodę na multiplayer.

  • I agree 4
Link to comment
Share on other sites

9 minut temu, REGIOPOL napisał(a):

Ogólnie instrukcje warto znać, ale wymagać znajomości CAŁEJ instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów to już jest grubo. Tego się wymaga na licencji maszynisty a nie do grania w grę komputerową xD. Niemniej jednak przydałoby się wprowadzić jakiś obowiązkowy poradnik z podstaw prowadzenia ruchu, bo aktualnie jedyny sposób aby nauczyć się dyżurowania to pójść na głęboką wodę na multiplayer.

Oczywiście, że 95% społeczności nigdy nie przeczytało i nie przeczyta tego od deski do deski. Nie miałoby to z resztą żadnego sensu, jako że większość tej instrukcji nie ma zastosowania w realiach symulatora. Niemniej jednak, podstawowa znajomość Ir-1 oraz Ie-1 powinna być wymagana - szczególnie od dyżurnych ruchu.

Edited by kkac
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 13.02.2023 o 23:35, REGIOPOL napisał(a):

Ogólnie instrukcje warto znać, ale wymagać znajomości CAŁEJ instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów to już jest grubo. Tego się wymaga na licencji maszynisty a nie do grania w grę komputerową xD.

Racja, ale też nie chodzi o znajomość całej instrukcji.

 

W dniu 13.02.2023 o 23:44, kkac napisał(a):

Oczywiście, że 95% społeczności nigdy nie przeczytało i nie przeczyta tego od deski do deski. Nie miałoby to z resztą żadnego sensu, jako że większość tej instrukcji nie ma zastosowania w realiach symulatora. Niemniej jednak, podstawowa znajomość Ir-1 oraz Ie-1 powinna być wymagana - szczególnie od dyżurnych ruchu.

Sam, choć to jest jeden z tematów moich zainteresowań koleją, nigdy jej nie przeczytałem od deski do deski ;) Nawet nie o to chodzi. W SimRail warto zastosować te jej elemety, które "wspomogą" naszą symulację.

 

W dniu 14.02.2023 o 00:05, REGIOPOL napisał(a):

To ktoś musiałby wybrać te podstawy i jakoś opracować w przystępny dla nowych graczy sposób.

To jest do zrobienia, ale nie tak z marszu i nie bez współpracy z kompetentną osobą z Zespołu SIMRAIL. Zresztą być może podjęto już w tym temacie jakieś kroki i samoistne działania ze strony graczy są zbędne. Póki co, każdy kto zna Ir-1 zna ją dla siebie.

Edited by 0x8000ffff
  • Like 1
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

W dniu 13.02.2023 o 00:31, kkac napisał(a):

Jedynym sensownym rozwiązaniem, jakie tu dostrzegam jest poświęcenie jednego czy dwóch serwerów z każdego kraju na sandboxa

Do ostatniego update'u serwer PL1 miał w nazwie "piaskownica", później to określenie stracił. Szkoda bo ja osobiście przychylam się do tego pomysłu.

Link to comment
Share on other sites

Tak generalnie rzecz ujmując to przy tym konkretnym projekcie komercyjnym jest problem z LOGAMI przewoźników, czy producentów taboru na teksturach pojazdów, a my tu mówimy o całej instrukcji...  Na nastawniach również nie ma przecież loga PKP PLK. Zamienione jest na jakieś "SimKol Linie Kolejowe", więc z bardzo dużym prawdopodobieństwem (a nawet pewnością) nie jest prowadzona głęboka współpraca z PKP PLK, skoro "tworzenie szlaków polegało na cabview'ach".

A niestety tak się składa, że Ir-1 to twór WEWNĘTRZNY (wbrew pozorom) zarządcy infrastruktury PKP PLK S.A., który to podmiot do każdej instrukcji dodaje formułkę prawną o treści: 

Cytat

Wszelkie prawa zastrzeżone. Modyfikacja, wprowadzanie do obrotu, publikacja, kopiowanie i dystrybucja w celach komercyjnych, całości lub części przepisu, bez uprzedniej zgody PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – są zabronione

Samo umieszczanie wszystkich instrukcji w internecie to tylko i wyłącznie wyraz dobrej woli PKP PLK (i swego rodzaju uproszczenie dla klientów, czyli przewoźników). Np. WKD nie publikuje instrukcji, bo nie chce i nie musi.  

Na szczęście, lub nieszczęście wszystkie instrukcje, wszystkich zarządców infrastruktury w Polsce muszą być zgodne z rozporządzeniem:  Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. - Dz.U.2015.360 t.j. - OpenLEX 

Więc dopiero na podstawie tego rozporządzenia można napisać od postaw instrukcje zarządcy infrastruktury "SimKol Linie Kolejowe", ba... można nawet wprowadzić tam zmiany w stosunku do instrukcji PLK (oczywiście w granicach zgodności z rozporządzeniem). Ale bez pozwolenia PKP PLK S.A. zapisy z Ie-1/Ir-1 i innych "są <tu> zabronione". 

Edited by en57
  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
W dniu 15.02.2023 o 23:18, en57 napisał(a):

Na nastawniach również nie ma przecież loga PKP PLK.

"Na nastawniach w SimRail nie ma loga PKP PLK" - mówili . "Oni nie mogą Cię tam skrzywdzić" - mówili. 

image.thumb.png.5dcad1aafd93787c67561c1883a95d71.png

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy