Jump to content

Udźwiękowienie


Recommended Posts

Od prologu nie daje mi to spokoju, więc zdecydowałem się napisać i swoje trzy grosze (a żeby być ścisłym: dwa grosze). 🙂

Z góry zaznaczam, że nie znam się na game devie, stąd też nie wiem czy istnieją techniczne możliwości ewentualnego wprowadzenia jednej z tych sugestii, natomiast pracuję za to dużo z dźwiękiem i a nuż uda mi się zasugerować coś nowego.
A tematy są dwa: dźwięki syren i stukotu kół. Niby takie pierdoły, ale w zasadzie mamy z nimi do czynienia cały czas podczas rozgrywki i stanowią one istotną część kolejowego "krajobrazu". O ile w Simrail'u ogólne udźwiękowienie jest przyjemne i wydaje się być realizowane dość pieczołowicie o tyle uważam, że nad tymi dwoma elementami warto się pochylić.

1. Syreny

Mam wrażenie, że korzystacie z różnej jakości nagrań. To znaczy, dla jasności: same pliki są prawdopodobnie w tym samym bitrate i formacie, natomiast różni się jakość materiału wejściowego. Na przykład jakość nagrania syren w Elfie jest przyzwoita, ale w siódemce jest istotna różnica w jakości nagrania syreny niskiego i wysokiego tonu. Syrena wysokiego tonu brzmi krótko mówiąc źle. Podobny problem jakościowy dostrzegam w Dragonie.

Ponadto uważam, że siódemkowe syreny są niespasowane. I tak, wiem, wiem, że to się zdarzało że były na EU07 pakowane jakieś tam puzony z Gagarów, ale chodzi mi o coś innego ;D Tu pytanie do ekspertów: czy w siódemkach nie były przypadkiem montowane syreny 370Hz i 660Hz? Można zresztą znaleźć na YT filmiki ludzi, który montują to do rowerów czy tam innych ciężarówek i tam słychać wyraźnie, że ton tych syren jest czysty i pozbawiony zniekształceń (oprócz ewentualnego przesterowania). Mam nadzieję, że macie plany jakiegoś usystematyzowania jakości nagrań.

Syreny z siódemki mają też chyba źle poprzycinane loop pointy, bo czasem szczególnie przy krótkim wybrzmieniu zdarza się usłyszeć taki artefakt dźwiękowy charakterystyczny właśnie dla źle spasowanych sampli. Ale to stwierdzam iście subiektywnie bo bez dostępu do nagrań trudno jest to stwierdzić.

Na przyszłość można by było zastanowić się nad implementacją takiego rozwiązania, że w kabinie (tak jak zresztą w realu) słyszymy zupełnie inne brzmienie syren, co podejrzewam jest dość odczuwalne szczególnie w nowszych sprzętach typu ED250 czy Dragon.

2. Stukot kół

Jeszcze chyba nie ma kolejowego symulatora, który by mnie usatysfakcjonował w tym zakresie. 😄 I nie potrafię od wielu lat zrozumieć dlaczego jest to przeważnie zrealizowane tak, a nie inaczej.

Bardzo satysfakcjonujący jest na przykład stukot kół Dragona. Wyraźnie słychać, że jedziemy sześcioosiową lokomotywą, a sam sampel jest, że tak powiem wystarczająco mięsisty. Gorzej sprawa się ma z wagonami bo tam dźwięki są dość przytłumione i mocno nienaturalne. A najgorzej wypada moim zdaniem Pendolino, którego stukot brzmi jak z nie przymierzając modelu H0.

I tutaj sugestia bardziej złożona: warto byłoby rozważyć (niekoniecznie dla wszystkich modeli) zastosowanie znanego z technologii samplerów muzycznych rozwiązania round robin. W dużym skrócie polega ono na tym, że zamiast jednego sampla na jeden dźwięk przypisuje się kilka sampli (tu pewnie wystarczyłyby ze trzy), które następnie są odtwarzane w losowej kolejności. Dałoby to możliwość maksymalnie realistycznego odwzorowania różnych niedoskonałości dźwiękowych, które występują podczas przejazdu koła po łączeniu szyn, a także być może udałoby się zasymulować w ten sposób dźwięki poszczególnych typów wózków i klekotania ich luźnych części z czego chyba najbardziej charakterystycznie stukają wózki w ET22 (o ile powstanie...), gdzie zawsze coś dzwoni 😉

Na koniec chciałem złożyć moje wyrazy uznania dla ogólnej sfery dźwiękowej gry. Odgłosy cykających świerszczy gdzieś na polach zaraz przywodzą na myśl ciepły, letni wieczór. Podobnie udało mi się usłyszeć kiedyś w Sosnowcu bijący dzwon kościelny o pełnej godzinie. To są smaczki, które tacy "dźwiękowi zapaleńcy" jak ja z pewnością doceniają.

Przepraszam za tak rozległy post. Mam nadzieję, że udało mi się w miarę przystępnie i sensownie opisać moje sugestie i uwagi. Ponadto - Simrail'owa Ekipo - w zakresie udźwiękowienia, edycji sampli jestem chętny do współpracy z Wami, jeśli byście takowej potrzebowali.

Życzę miłego dzionka i smacznej kawusi,
Dziad Borowy

  • Like 2
  • I agree 6
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak zgadzam się z kolegą. Szukałem, gdzie by było można coś o dźwiękach przeczytać i tu jest taka możliwość. Tak jak kolega powyżej napisał, są dźwięki, które są idealne pod każdym względem, także śpiewające ptaszki przy lasach itp... ale są też takie, nad którymi można jeszcze coś dopracować, jak te syreny lokomotyw zwłaszcza eu i ep, także są za ciche, dobrze by było je zrobić, tak aby na zewnątrz były słyszane głośniej i dalej. O stukocie kół napisał już kolega, dodam, tylko że też można je podgłośnić. Jadący pociąg robi naprawdę dużo, dużo więcej hałasu i na dalszą odległość niż słyszymy w grze, a stukot kół wagonów niesie się daleko zwłaszcza w pociągach towarowych. Jeszcze jedno, w niektórych jadących lokomotywach, poza eu i ep jest tak cicho, że ma się wrażenie, że one nie dotykają szyn, tak jest cicho, dobrze byłoby, to dopracować do perfekcji a na pewno zrobi to na nas wielkie wrażenie i docenimy to, dziękujemy za SimRail!

SimRail 2023-01-26 21-01-44a.png

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Ja dodam od siebie, że zasięg dźwięków jest zdecydowanie za mały. Jak siedzę na dyżurce to pociąg, który jest powiedzmy 50-100m ode mnie już nie jest kompletnie słyszalny. W rzeczywistości szum jadącego (zwłaszcza z większą prędkością) pociągu słychać z większej odległości. O rp1 nawet nie wspomnę, że jest słyszalne nawet z kilku kilometrów, gdzie w Simrail w zasadzie tylko z bliskiej odległości.

  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tak zgadzam się z tutaj przedstawionymi problemami, dźwięki niestety do poprawy. Są one niestety słyszalne z zbyt małej odległości. Jak dla mnie do dźwięków powinien zostać dodany efekt Dopplera, dodało by to trochę realności, no i sam distance dla dźwięków powinnen być zwiększony. Na ten moment dźwięki to bolączka sim-rail. 

Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Our servers

    • Drivers | Maszyniści Drivers | Maszyniści
      • PL2
      • pl2
      • 1 / 50
          • Percentage filling 2%
          • Most players 90
      • PL3
      • pl3
      • 1 / 82
          • Percentage filling 1%
          • Most players 76
      • PL4
      • pl4
      • 0 / 51
          • Percentage filling 0%
          • Most players 84
      • PL8
      • pl8
      • 1 / 83
          • Percentage filling 1%
          • Most players 84
      • EN1
      • en1
      • 3 / 29
          • Percentage filling 10%
          • Most players 81
      • EN2
      • en2
      • 5 / 82
          • Percentage filling 6%
          • Most players 60
      • EN3
      • en3
      • 0 / 0
          • Percentage filling 0%
          • Most players 60
      • DE1
      • de1
      • 1 / 52
          • Percentage filling 2%
          • Most players 87
      • DE3
      • de3
      • 0 / 50
          • Percentage filling 0%
          • Most players 67
      • DE4
      • de4
      • 1 / 80
          • Percentage filling 1%
          • Most players 65
      • FR1
      • fr1
      • 2 / 51
          • Percentage filling 4%
          • Most players 49
      • UA1
      • ua1
      • 1 / 49
          • Percentage filling 2%
          • Most players 27
      • CN1
      • cn1
      • 0 / 0
          • Percentage filling 0%
          • Most players 28
      • CZ1
      • cz1
      • 0 / 47
          • Percentage filling 0%
          • Most players 61
      • ES1
      • es1
      • 0 / 51
          • Percentage filling 0%
          • Most players 23
    • Dispatchers | Dyżurni ruchu Dispatchers | Dyżurni ruchu
      • PL2
      • pl2
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 34
      • PL3
      • pl3
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 28
      • PL4
      • pl4
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 31
      • PL8
      • pl8
      • 3 / 34
          • Percentage filling 9%
          • Most players 27
      • EN1
      • en1
      • 2 / 34
          • Percentage filling 6%
          • Most players 33
      • EN2
      • en2
      • 6 / 34
          • Percentage filling 18%
          • Most players 21
      • EN3
      • en3
      • 0 / 0
          • Percentage filling 0%
          • Most players 13
      • DE1
      • de1
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 34
      • DE3
      • de3
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 29
      • DE4
      • de4
      • 3 / 34
          • Percentage filling 9%
          • Most players 24
      • UA1
      • ua1
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 17
      • FR1
      • fr1
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 23
      • ES1
      • es1
      • 0 / 34
          • Percentage filling 0%
          • Most players 15
      • CZ1
      • cz1
      • 1 / 34
          • Percentage filling 3%
          • Most players 28
      • CN1
      • cn1
      • 0 / 0
          • Percentage filling 0%
          • Most players 19
    • 30 Total servers
    • 32 / 1199 Total players
    • 3% Filled servers
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy