Jump to content

Autoryzacja na posterunek jako samouczek przed objęciem stanowiska dyżurnego


Recommended Posts

Po dzisiejszej grze doszedłem do wniosku, że niektórych przerasta samodzielna nauka prowadzenia ruchu. Nie ma w tym nic dziwnego, jak ktoś chce sobie łatwo pograć w pociągi to nie będzie studiować instrukcji, a gra ma być dla wszystkich. Jednak stanowczo przed objęciem posterunku w multi powinna być autoryzacja na każdy posterunek z osobna. Mogłoby być w formie krótkiego samouczka omawiającego relacje wjazdowe i wyjazdowe dla każdego kierunku, przebiegi rozkładowe które będzie się realizowało, obsługę blokad liniowych, sygnałów zastępczych, ewentualnych manewrów oraz zakończona krótkim testem polegającym na odpowiedniej reakcji (przykładowo: przygotuj przelot z kierunku X toru Y na kierunek Z, tor A, obsłuż wyjazd na sygnał zastępczy na tor lewy przy niesprawnej blokadzie itd.). Może byłoby to nieco upierdliwe, ale na pewno byłoby z ogromną korzyścią dla graczy. Dziś ruch na jednej stacji odbywał się na sygnały manewrowe, coraz częściej po objęciu jakiejś stacji stoją tam pociągi które powinny być skierowane zupełnie gdzie indziej, na szlakach stoją poblokowane pociągi, a odkorkowywanie tego wszystkiego zajmuje czasem i dobrą godzinę. W momencie gdy do gry wejdą tysiące graczy, którzy nie mają pojęcia o prowadzeniu ruchu kolejowego to podejrzewam, że serwery będą wiecznie zakorkowane. Dobrze by było aby też był jakiś nadzór AI nad tym co robi dyżurny, ale to już rozmowa na inny temat. 

  • Like 1
  • Thanks 2
  • I agree 24
Link to comment
Share on other sites

Pomysł jak najbardziej trafny, ale nadzór oddałbym człowiekowi (np. dyspozytor odcinkowy - nadzór nad kilkoma stacjami, dostęp tylko dla osób o dużym levelu z autoryzacją na wszystkie stacje podległe, możliwość przejęcia sterowania, kontakt tylko z DR). Jak oddamy to AI to zacznie się bugować. 

Edited by Aleksiej Pavlov
  • Like 5
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Pomysł stanowiska dyspozytora odcinkowego ma bardzo duży sens. Taka jedna osoba koordynująca pracę dyżurnych na niektórych odcinkach trasy bardzo pomogłaby płynnie prowadzić ruch. No tyle, że na takie stanowisko trzeba wprowadzić duże wymagania względem levelu, żeby nie było tak, że jakieś dzieciaki obejmują tak ważne stanowisko i wszystko rozwalają 😂

  • Thanks 1
  • I agree 3
Link to comment
Share on other sites

2 godziny temu, robert357 napisał(a):

Dzieciak wbije ten X poziom i co wtedy? Takie zabawy powinny być dostępne jakby były dedykowane serwery i tyle.

Jak ktoś wbija poziom za poziomem, to jest o ten jeden poziom mądrzejszy. W takiej grze to nie jest głupie wbijanie levela za levelem, tutaj przy każdej okazji uczysz się czegoś nowego więc zakładam, że ten "dzieciak" z poziomem X nabierze na tyle doświadczenia, że będzie mógł płynnie prowadzić ruch jako dyspozytor odcinkowy 🙂

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Pomysł z dyspozytorem odcinkowym bardzo dobry. Wtedy też dyspozytor mógłby podejmować odgórnie decyzje które właśnie od takiej osoby wychodzą (choćby o skomunikowaniach). Dodałoby to realizmu gdyby TLK musiało czekać w peronach na opóźnione EIC i była to decyzja z góry, gdzie dyżurny i maszynista muszą się zastosować. Dyspozytor odcinkowy mógłby kontrolować decyzje dyżurnych poprzez podgląd ich systemów komputerowych, a jeśli chodzi o kostki to może jakiś uproszczony schemat kostkowy stacji? Tak żeby teleportowanie się na dane posterunki nie było konieczne, przynajmniej przez większość czasu, bo wiem że ten silnik niezbyt się z teleportacją lubi. No i fakt faktem ktoś mógłby sobie nabić lvl na jednej stacji, zrobić autoryzację na resztę wciąż nie rozumiejąc za bardzo jak to działa w praktyce... może tutaj zrobić po prostu test - jak osoba ma lvl i autoryzacje, to zostaje posadzona na godzinę na tym stanowisku i któryś dyspozytor odcinkowy sprawdza jak sobie radzi, przy okazji sprawdza też wiedzę, a później daną osobę dopuszcza albo nie? Sądzę, że nie wymagałoby to jakichś ogromnych nakładów pracy, bo jednak chętni którzy ogarniają się znajdą. A często są to osoby z praktyczną wiedzą z kolei, więc tym lepiej. Pytanie tylko czy należałoby tak zrobić na wszystkich serwerach, czy na konkretnych serwerach PRO? Tutaj by się przydało dedykowane oprogramowanie do utrzymania swojego serwera - koszt dla firmy jest spory, a gracze przynajmniej częściowo wzięliby na siebie utrzymanie serwera w sieci. Dzięki temu mielibyśmy zarówno serwery dla początkujących, jak i standardowe gdzie nie ma niespodzianek, a także serwery PRO gdzie są usterki, problemy z urządzeniami, autoryzacje i dyspozytorów rejonowych. Znalezienie złotego środka pomiędzy ilością serwerów i ich złożonością jest tutaj dość problematyczne

Link to comment
Share on other sites

Moja propozycja jest taka, aby poziom potrzebny do prowadzenia ruchu kolejowego na danej nastawni w multiplayerze były osiągany na singleplayerze poprzez uzyskanie odpowiedniej liczby pkt. doświadczenia dla każdej nastawni. Czyli najpierw dostajemy możliwość obsługi małego posterunku z maszynistami AI i dyżurnymi AI, dzięki czemu dopiero po wbiciu pewnej ilości doświadczenia odblokowywane byłyby nastawnie o trudniejszym poziomie. Połowa uzyskanych punktów na danym poziomie nastawni w singleplayerze odblokowywałaby możliwość grania na tego typu nastawni w multiplayerze.

 

Jeżeli będzie można obsługiwać nastawnie na wszystkich dostępnych trasach to podzieliłbym dyżurowanie na cztery odcinki: Katowice - Włoszczowa, Włoszczowa - Opoczno, Opoczno - Warszawa oraz Katowice - Sędziszów. Można byłoby wtedy zastosować jeden z wariantów: łatwiejszy (zebrane punkty odblokowują nastawnie z danego poziomu na wszystkich czterech odcinkach) albo trudniejszy (zebrane punkty odblokowują nastawnie z danego poziomu tylko na tym odcinku, na którym te punkty zostały osiągnięte).

Edited by Lukaszszsz
Link to comment
Share on other sites

Usterki można zawsze uzgodnić z sąsiadującym posterunkiem - umawiamy się, że tor 1 jest wyłączony z ruchu z powodu X i wszystko prowadzimy torem nr.2 

Wymaga to dwóch ogarniętych dyżurnych na tych posterunkach.
Takie "regulaminowe" prowadzenie ruchu szybko się znudzi zarówno maszynistą jak i dyżurnym.

Jeśli bym miał obok siebie "ogarniętego" dyżurnego, to można by coś zawsze pokminić.

I tutaj na publicznych serwerach przydała by się jakaś informacja o doświadczeniu dyżurnego.

  • Like 1
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Jak już wyjdzie pełna wersja można wprowadzić coś na zasadzie eventów. Np. Na szlaku tor Sosnowiec G. - Będzin tor numer 2 zamknięty z powodu pracy poc. sieciowego od g. 21:00 - 6:00 w dniach 21.01 - 28.01.23 r. Ruch prowadzony po torze nr. 1. Fajny smaczek który można tu zastosować właśnie na zasadzie eventu.

  • Thanks 2
  • I agree 5
Link to comment
Share on other sites

Co do wymaganego lvlu przed objęciem posterunku to bym się zgadzał. Dodatkowe zabezpieczenie przed ludźmi którzy robiliby autoryzację czyimiś rękami. Fakt, spore utrudnienie, ale gdyby w jednoosobowej grze wszystko było dostępne to sądzę, że takie wymagania wobec dyżurnego w multi nie byłyby żadną przesadą. Już teraz widać jak jedna osoba która nie ogarnia potrafi skutecznie wstrzymać ruch na całej linii, zablokować stację, nie dawać maszynistom i innym dyżurnym żadnej informacji zwrotnej, a później wyjść zostawiając bajzel. 

Pod pomysłem eventów w postaci planowych prac, ewentualnie nagłych zamknięć awaryjnych - ja jestem jak najbardziej za. Jeszcze usterki, zarówno usrk jak i taboru (brak kontroli położenia rozjazdu, awaria napędu itd), też mogłyby występować na serwerach przeznaczonych dla bardziej doświadczonych graczy. 

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Ogólnie można pomyśleć nad zrobieniem może czegoś takiego jak w VATsimie. Jak dobrze pamiętam (nie grałem długo, więc mogę się mylić) były egzaminy na objęcie kontroli lotów. Na początku rozgrywki byłoby to dość problematyczne, ale można by to zrobić np. na jakichś "bardziej pro" serwerach. Na początku mogliby robić to admini samego producenta potem może można by części dyspozytorów dać funkcje takiego moderatora-egzaminatora. Przy okazji byłyby też osoby, które mogły dawać jakieś bany na trolli. 

Co do smaczków to sam lubię stanąć towarem na środku szlaku, żeby dodać trochę realizmu, że Cargo znów się zejpsuo, ale to znów trzeba wiedzieć, że są ogarnięci dyżurni i nie popsujemy tym realizmem gry innym graczom, ze względu na brak wiedzy dyżurnego jak na przykład obrócić blokadę. 

  • Like 1
  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Do eventów dopisałbym pociągi specjalne, kierowane przez AI, taki np. skład retro/turystyczny (np. TurKol.pl) z postojami na każdej stacji. Wracając do sedna - myślę, że jeśli będą odpowiednie moduły szkoleniowe warunkujące przejście do rzeczywistego sterowania, takie trenażery, to ludzie w końcu ogarną. No i priorytet to punktualność, odnoszę wrażenie że niewielu dyżurnych się tego trzyma. Na braku punktualności dziś punkty traci mechanik, a docelowo musiałoby to być połączone z kontem dyżurnego, żeby ten, kto jest faktycznie winny, ponosił karę punktową

Link to comment
Share on other sites

Ogólnie uważam, że za spóźnienia generalnie nie powinien być karany nikt. Wiemy jak wyglądają realia kolei, z jednej strony mówimy o eventach specjalnych itp. a z drugiej strony chcemy karać ludzi za spóźnienia. Kogo chciałbyś ukarać za ruch prowadzony jednym torem? Nie uważam, że priorytetem powinna być punktualność, uważam, że priorytetem powinien być realizm. Na kolei spóźnienia po kilkadziesiąt minut to norma, nie mówiąc o towarach, które są opóźnione o kilka dni. Wiem, że nie każdy chce stać cały czas przed czerwonym, ale są fajne eventy, które chcąc nie chcąc będą powodować opóźnienia, a za które nie powinien być nikt karany - bo wprowadza coś ciekawego do gry. 

Edited by Robbie Louda
  • I agree 7
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pisałem już ten temat w playtestach, ale dziś zarzucono mi brak dyskusji o tym we wczesnym dostępie. Także napiszę swoją propozycję jeszcze raz, w szerszym gronie. Już wiele razy przekonałem się, inni gracze z resztą też, że niektórych przerasta samodzielna nauka prowadzenia ruchu. Nie ma w tym nic dziwnego, jak ktoś chce sobie łatwo pograć w pociągi to nie będzie studiować instrukcji, a gra ma być dla wszystkich. Jednak przed objęciem posterunku w multi przydałaby się autoryzacja na każdy posterunek. Niekoniecznie każdy z osobna, część posterunków można spiąć w LCS i pokazać jednocześnie jak działają zależności między posterunkami, część z nich która działa analogicznie można pominąć. Mogłoby to się odbywać w formie krótkiego samouczka omawiającego relacje wjazdowe i wyjazdowe dla każdego kierunku, przebiegi rozkładowe które będzie się realizowało, obsługę blokad liniowych (opcjonalnie), sygnałów zastępczych, ewentualnych manewrów (w finalnej wersji) oraz kończyć się krótkim testem polegającym na odpowiedniej reakcji (przykładowo: przygotuj przelot z kierunku toru X na tor Y, w wersji opcjonalnej obsłuż wyjazd na sygnał zastępczy na tor lewy przy niesprawnej blokadzie itd.). Może byłoby to nieco upierdliwe, zwłaszcza gdy ktoś już zna posterunek (może udałoby się zrobić opcję pominięcia samouczka i przejścia samego testu), ale na pewno byłoby z ogromną korzyścią dla graczy. Jak ktoś nie ogarnia i zostaje wrzucony prosto na nastawnię musząc się uczyć pod presją czasu to często niczego się nie nauczy, a tylko sfrustruje i metodą prób i błędów zablokuje serwer na długi czas. Tak to osoby nie mające z tym wcześniej do czynienia mogłyby bez problemu poćwiczyć i nauczyć się obsługi bez presji czasu i innych graczy. 

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Przypomina mi sie troche sytuacja z takiej nieco starej juz gry “America’s Army” gdzie aby mozna bylo zostac sanitariuiszem to trzeba bylo odbyc misje treningowa (wysluchac 30 -45 minutowego wykladu a potem zdac egzamin). Moze by tak wprowadzic cos takiego aby dostac autoryzacje na niektore posterunki 😂

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Moim zdaniem powinno być tak-

Powinno być ze maszyniści oceniają dyżurnego po opuszczenie stacji  i na odwrót 

I od poziomu oceny dyżurnego zależy na której stacji może dyżurować , a maszynista zdobywa poziomu levelu i tym samym może wybierać inne lepsze składy składy 

  • I disagree 2
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Samouczek pozwalający nauczyć się obsługi i sprawdzający czy się to ogarnia w stopniu takim, by prowadzić ruch to nie jest "robienie td2". Co chwilę ktoś podnosi ten "argument", a naprawdę nie wiem co byłoby złego w tym że ludzie mogliby się nauczyć i zostaliby wpuszczeni bez problemów na multi po sprawdzeniu, że wiedzą jak podać drogę przez stację. Nie przesadzajmy w drugą stronę, "bo td2". 

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

To dopiero początek - gra dopiero wyszła. Poczekajmy co twórcy zaproponują. Na pewno mają swoje plany i pomysły. Jak już wyjdzie ostateczna wersja gry, to zapewne będzie okazja podsumować - i wtedy może coś twórcy zmienią. Za niedługo może zróbmy poziomy jak w td2. Grałem od samego początku - czyli pierwszego systemu DR. Gra wtedy była trudna i wymagała sporych umiejętności. A teraz mam 6 lvl i mogę grać co najwyżej na mijance z 2 torami i szlakami jednotorowymi, albo na jakiejś mega fikcyjnej mapie, która mnie kompletnie nieciekawi. Nie ten kierunek. Dajmy twórcom czas, jak ktoś chce się nauczyć to nie ma z tym problemu. Ja się uczyłem na playtestach i ogarniam sosnowiec z zamkniętymi oczami.  Jedynie co trzeba, to zrobić porządek z nieogarami - stąd pomysł na umawianie się na gry w grupie 13 osób na konkretnym serwerze.

A jak ktoś się chce uczyć to myślę że znajdzie kogoś by mu pomógł.

  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

Dlatego proponuję, póki to jest wczesny dostęp a nie finalna wersja, co można dodać żeby graczom którzy chcą dyżurować ułatwić naukę (i przy okazji maszynistom pozwolić grać na serwerach które nie są zablokowane korkami). Samouczek dla mniejszych stacji trwałby 5-10 minut, dla większych może bliżej 10. To nie jest dużo, zwłaszcza że już teraz jakiś samouczek jest jak się pierwszy raz dołącza, tylko nawet nie ma kiedy na spokojnie go przeczytać bo jest się już w sesji multiplayer. Na pewno nie byłbym za tym żeby nabijać godzinami levele aby dostać się na ciekawszą nastawnię. Sam się uczyłem bez pomocy gry czy innych osób, ale wiem że niektórzy po prostu nie ogarną tego dopóki gra im prosto nie pokaże co kliknąć i dlaczego. 

Link to comment
Share on other sites

Samouczek jak najbardziej, sam chetnie bym przeszedl intensywnejsza sesje z manipulacjami bloladami. Ewentualnie dyzurki w SP z botami i cwiczyc tam/korkowac i naprawiac dowoli. Co do testow to nie widzi mi sie tow formie publicznej i watpie zeby wydawca na to poszedl przy platnym produkcie. Przeciez jak ktos zaplacil toa teraz testy zdawac? Zaraz by sie reklamacje posypaly :) Najlatwiej ten problem jest rozwiazac wg mnie jednak prywatnymi serwerami, i grac z zaufanymi znajomymi, i wtedy mozna nawet kazac na wejsciu instrukcje recytowac z pamieci :)

Edited by Footz
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy