Jump to content

Recommended Posts

  • SIMRAIL Team
Posted

Cześć wszystkim!

Chciałbym otworzyć tę nitkę dyskusyjną na temat kształtu nowych scenariuszy singlowych, które zostaną do gry.

Na starcie uwaga: zdaję sobie sprawę z braków jakie mamy obecnie w symulatorze, ale nie poruszajmy ich tutaj. Skupmy się na tym co można zrobić bazując na systemie LUA, jaki mamy dostępny. Motywuję to jednym, prostym zdaniem: Ja nad silnikiem nie pracuję, tworzę tylko scenariusze 🙂

I jeszcze jedna uwaga - oczywiście zawarte tu przemyślenia kieruję tylko w wymiarze scenariuszy które ja tworzę 🙂Na nikogo nie zamierzam wpływać!

------

Może zacznijmy od małej analizy 'pod systemów' które pojawiły się, wraz z moimi spostrzeżeniami:

  • Wybór taboru wewnątrz scenariusza - to była tak właściwie najbardziej gorąca rzecz. Dało się zauważyć przy wcześniej wypuszczanych scenariuszach albo prośby od alternatywne warianty, albo też pytania o zezwolenie na wypuszczenie delikatnie zmodyfikowanej wersji. I ma to jak najbardziej sens: większość czasu pracy nad scenariuszem trzeba poświecić na dopieszczanie przebiegów, a nie na tworzenie zestawienia którym pojedzie gracz. Więc właściwie jednym prostym sposobem można sprawić by scenariusz był interesujący do ponownego przejechania.
    Są też niestety negatywne skutki tego myku: w komunikacji radiowej trzeba unikać wzmianki o tym czym jedziemy. Dodatkowo w zależności od loka zmienią się parametry składu (długość, waga). W skrajnych przypadkach - rozjeżdża się czas rozkładu jazdy. Najlepiej to widać po scenariuszach regio (SKA), gdzie elf na tyle szybciej się zbiera od kibelka, że powstają kilkuminutowe różnice na godzinę
  • Wybór pory roku i związaną z nią pogodą - już nawet pomijając fakt występowania poślizgów które zwiększają trudność jazdy, sama dowolność wyglądu scenerii powinna zaspokoić tych co mają chętkę by przykładowo kulnąć się gdzieś w trybie zimowym. Minusów chyba nie ma wcale, może jedynie lekkie wyzwanie by scenariusze projektowane na poranek nie zamieniły się na nocne w zimie
  • Pseudo-losowy ruch AI - na pewno nadaje kolorytu przy przejazdach, oraz przy ponownej jeździe zmienia sytuację jaką zastajemy na torach.
    Są tutaj niestety dosyć duże braki: brak zatrzymywania na przystankach/stacjach bez ingerowania w przebiegi oraz puste tablice relacyjne. Rzeczy w gruncie rzeczy kosmetyczne, ale które mogłyby się stać miłe dla oka.
  • Długość scenariuszy - oczywiście fajnie jest mieć pełne spektrum zarówno dla tych którzy mają zarówno chwilę, jak i cały dzień. Jednakże wydaje mi się że 1,5h scenariusz obecnie wypełnia sweet spot. A robienie scenariuszy ponad 3h mija się zupełnie z celem (patrz przykład IR Katowice -> Warszawa). Oczywiście, nie uciekniemy od tego w przypadku scenariuszy dla jakieś konkretnej całej linii, natomiast chyba jasno wskazuje, że zamiast robić coś dłuższego tam-powrót, lepiej rozbić je na dwa osobne.
  • Trudność czasowego rozkładu - tutaj prawdopodobnie poprzeczka została ustawiona za wysoko. Większość czasów została oparta o wyniki testowych przejazdów botem. A więc przyśpieszania i hamowania bodajże na poziomie 90% wartości maksymalnych, oraz prędkościach równych maksymalnie dozwolonych. Jest to oczywiście możliwe do powtórzenia przez gracza, ale bez marginesu błędu, czy też dodatkowych opóźnień czasowych spowodowanych chociażby kontrolnym hamowaniem.
    Nadal zastanawiam się jak do tego najlepiej podejść. Użycie realnych rozkładów często mija się z celem - bo chociażby brakuje w nich wszelkich punktów pośrednich niebędących przystankami. A użycie czasów przejazdu jakiegoś gracza może być niereprezentatywne. Możliwe że najlepszym rozwiązaniem byłoby stworzenie specjalnej wersji bota, który jechałby z prędkością niższą od maksymalnej o x% - by zyskiwać procentowy zapas czasu, niezależnie od linii czy taboru.
  • Manewry - są ich zwolennicy, są ich przeciwnicy - ot chociażby ostatnia dyskusja na temat tego czy nie warto by dodać opcji pominięcia gdy są na starcie. Tak radykalne rozwiązanie mi się osobiście nie podoba, bo ingeruje mocno w (nazwijmy to) fabułę danego przejazdu, oraz pewnie skutkowałoby albo skokami czasu, albo dłuższym postojem na stacji początkowej do czasu pierwszego odjazdu. Dlatego też w obecnie dostępnych scenariuszach zdecydowałem się na miks: część nie ma ich wcale, część ma jakieś proste 'przeparkowanie', a część wymaga bardziej zaawansowanego łączenia składów.

 

Teraz przejdźmy do tego co można zmienić, dodać, poprawić. Trochę tu będzie rzeczy które się przewinęły w innych tematach na forum, czy też na discordzie

  • Startowy stan lokomotywy - trochę głosów było o tym że niektórzy lubią zaczynać od zupełnie zimnej maszyny, a inni chcą od razu ruszyć w drogę. I o ile w przypadku pojazdów będących na szlaku (patrz: scenariusz Koniecpol-Kraków) nie ma takiej opcji, to będę się starał dodawać okno dialogowe dla tych które są odstawione gdzieś na boku. Problemem co prawda staje się rozkład i czas pomiędzy startem scenariusza o odjazdem z pierwszej stacji - ale w najgorszym wypadku będzie on kilkuminutowym postojem dla tych którzy przejmują aktywną maszynę
  • Pogoda - mamy w sumie 4 scenerie przyporządkowane do pór roku, oraz całe spektrum zjawisk atmosferycznych (zachmurzenie, burza, mgła, opady). I właściwie można do tego podejść na dwa sposoby: statycznie (podobnie jak obecnie), bądź jakiegoś rodzaju pseudolosowo: co kilka minut możliwa zmiana pogody, nie odbiegająca od realiów danej pory roku. Pytanie czy w wymiarze pogody ważniejsza jest powtarzalność jej na szlaku, czy też lepiej gdyby była nieprzewidywalna?
  • Mechanizmy 'ratunkowe' - niestety SR jest całościowo bardzo skomplikowany i różne rzeczy mogą pójść nie tak. Dlatego już teraz jest mechanizm próby powtarzania podania przebiegów w razie niepowodzenia. Natomiast przed wszystkim niestety zabezpieczyć się nie można - jedyne co to reagowanie po fakcie z jakimś obejściem. Takim przykładem może być ostatnio zgłoszony brak końca scenariusza towarowego w Krakowie. Dla takich sytuacji można dodać oczekiwanie na zewa, w razie gdyby po zatrzymaniu lokomotywy coś poszło nie tak.
  • Pora dnia - tu niestety jest większy problem. Oddanie opcji wyboru startu misji jest oczywiście możliwe, ale z góry powoduje że można wyrzucić do kosza papierowy rozkład jazdy. Dodatkowo ruch AI będzie zapewne zupełnie oderwany od rzeczywistości. Na moje - lepiej zrobić osobny scenariusz, dedykowany nocnemu przejazdowi.
  • Skomplikowanie scenariuszy - w sumie pytanie otwarte.. co byście chcieli zobaczyć: proste scenariusze przejazdowe, takie dosłownie na zapoznanie szlakowe, czy też bardziej wymyślne z jakimiś akcjami po drodze. Bo z jednej strony wiem że są osoby które chciałyby prostotę multika w singlu, a z drugiej tacy którzy chcą wycisnąć ile się da z symulatora.

No.. myślę że tyle na start wystarczy 🙂 Chętnie poczytam jakie macie spostrzeżenia i uwagi
Uf... no się rozpisałem 🙄

  • Like 14
Posted

Tak na szybko moje kilka uwag:

1 godzinę temu, Eridor napisał(a):

Pora dnia - tu niestety jest większy problem.

O ile Twoje argumenty mają sens, o tyle przy każdym scenariuszu powinna być podana godzina rozpoczęcia. Najlepiej jakby była podawana obok czasu trwania, trasy i poziomu trudności. Sam po odpaleniu pierwszy raz gry po ostatnim patchu zaskoczyłem się niemiło, kiedy w połowie drogi między Sędziszowem a Krakowem zrobiło mi się ciemno. A jazda w SR w nocy to jest dla mnie męczarnia i tego unikam. Niby powinienem się domyślić, że w wersji zimowej scenariusza tak będzie, ale jednak godzina odjazdu być powinna.

1 godzinę temu, Eridor napisał(a):

Startowy stan lokomotywy

Nie ma dla mnie problemu żeby osoby wybierające start uproszczony poczekały kilka minut, ale tutaj znowu pojawia się problem ile. Wiadomo, że w zależności od poziomu zaawansowania jednemu wystarczy chwila na zimny start, a drugi będzie to robił z instrukcją w ręku i potrzebuje tych minut 15. Jest też kwestia różnicy w dopracowaniu startu między ET22 a EU07 - w tej drugiej nie trzeba w ogóle wykonywać czynności w przedziale maszynowym, co skraca czas rozruchu.

 

1 godzinę temu, Eridor napisał(a):

Trudność czasowego rozkładu - tutaj prawdopodobnie poprzeczka została ustawiona za wysoko.

A czy to nie jest tak, że w prawdziwym rozkładzie pociągi mają kilka minut zapasu na każde przejechane x kilometrów? Może to jest odpowiednie rozwiązanie.

Ewentualnie będąc bardziej sprytnym można dodać ph/pt 5 minutowe co jakiś czas, na przykład dla przepuszczenia pociągu wyższej kategorii przez gracza. Ten, kto będzie miał opóźnienie, będzie miał szansę je zredukować.

1 godzinę temu, Eridor napisał(a):

Najlepiej to widać po scenariuszach regio (SKA), gdzie elf na tyle szybciej się zbiera od kibelka, że powstają kilkuminutowe różnice na godzinę

Tutaj raczej nie ma co się zastanawiać, rozkład powinien być dopasowany do najwolniejszego składu, tak też o ile wiem jest w rzeczywistości.

1 godzinę temu, Eridor napisał(a):

Dlatego też w obecnie dostępnych scenariuszach zdecydowałem się na miks: część nie ma ich wcale, część ma jakieś proste 'przeparkowanie', a część wymaga bardziej zaawansowanego łączenia składów.

Dobre rozwiązanie, ale przed uruchomieniem scenariusza gracz powinien mieć informację czy zawiera on manewry czy nie.

1 godzinę temu, Eridor napisał(a):

Skomplikowanie scenariuszy - w sumie pytanie otwarte.. co byście chcieli zobaczyć: proste scenariusze przejazdowe, takie dosłownie na zapoznanie szlakowe, czy też bardziej wymyślne z jakimiś akcjami po drodze. Bo z jednej strony wiem że są osoby które chciałyby prostotę multika w singlu, a z drugiej tacy którzy chcą wycisnąć ile się da z symulatora.

Sam sobie odpowiadasz, bo jak słusznie zauważasz, społeczność chciałaby wszystkie możliwe opcje. Kluczowy jest tutaj dobry opis scenariusza, żeby każdy mógł wybrać coś na siebie. Postawienie czy tylko na scenariusze łatwe, czy tylko na trudne będzie złym wyborem, tym bardziej, że nawet ja lubiący scenariusze trudniejsze, czasem mam ochotę przejść jakiś łatwiejszy, bez stresowania się czasem przejazdu czy innymi wymyślnymi akcjami. To, że część tych opcji zapewnia multiplayer nie powinno mieć wpływu na scenariusze.

  • I agree 9
Posted

To wyrażę swoje zdanie. Jeśli chodzi o długość scenariuszy to póki nie będzie możliwości zapisu gry to lepsze będą te krótsze, nawet nie chodzi o brak czasu bo się czasami go znajdzie, ale taka dłuższa gra mi się nudzi po prostu. Co do manewrów, lubię zaczynać na boku i uruchamiać od 0 skład/jednostkę, podstawiać się w perony, ale są też osoby które tego nie lubią i skoro można to obejść to można to zastosować i każdy będzie miał wybór. Co do zmiennej pogody, hmm w sumie fajnie by było gdyby były zmienne warunki, żeby np całą trasę nie padał deszcz, chociaż z drugiej strony czasami i tak by mogło być, w końcu tak się zdarzą w realu. Co do wyboru taboru, fajna opcja i mi się podoba i jak dla mnie powinna być. A co do różnic w prędkościach maksymalnych taboru to na elfie można zrobić rozkład z vmax taką jak ma kibel. Raczej niewykonalny jest wybór między ep08/eu07, a pendolino ale między ezt już prędzej. Co do wyboru pory dnia to jak najbardziej może to być osobny scenariusz z innym rozkładem jazdy, byle tylko była taka możliwość. Co do zdarzeń losowych, super pomysł, byle nie było też z przesadą, że za każdym razem coś się dzieje nieprzywidywanego.

Posted (edited)

Pamiętaj proszę że scenariusze mają być przede wszystkim demonstratorem możliwości skryptowania, muszą też być bazą wiedzy dla chętnych do nauki tworzenia scenariuszy. Więc im lepiej różnych cudów w różnych nietypowych scenariuszach tym lepiej. 

Ustawienia globalne

  • Wybór taboru - zostawiłbym wolną rękę twórcy scenariusza. Jeżeli można by było edytować skład w jakimś prostym menu - no to feel free.
  • Manewry - dałbym tylko opis w scenariuszu czy zawiera manewry (manewry / przejazd). Zresztą, problem z manewrami to problem ze zmianą kabiny - przy "gorącym" starcie w teorii powinno się przejść na drugą kabinę i ruszyć kierownicę - wszystko powinno samo przeskoczyć, w końcu ma być przyjemność dla wszystkich, nie tylko dla pro-graczy. 
  • Zimny start - wolałbym jako bezwzględna opcja każdego scenariusza (zakładam że start scenariusza zawsze odbywa się spod semafora), domyślnie wyłączona, gracz odznaczałby tylko checkboxa że chce lokomotywę "gotową". To że gracz postoi chwilę dłużej to nieważne. Ważne żeby taka opcja była. To samo dotyczy manewrów i zmiany kabiny, podobnie jak robi to bot na multi.

Scenariusz "prosty" to właściwie nie scenariusz ale kopia multi w świecie singli, oparty o opcję wyboru z bieżącego rozkładu jazdy (a widzę ze mamy 60 wariantów tras).

  • Wybieramy jaki skład nas interesuje (pasażer / towar) potem miejsce startowe z predefiniowanych, potem miejsce docelowe (z predefionowanych), następnie godzinę odjazdu (z dostępnych godzin spawnowania składów)
  • Mamy możliwość edycji pogody i składu pociągu z ograniczeniem: towarowe to dowolne (wagony pasażerskie jak PWA), a składy z ph w trasie przynajmniej jeden wagon pasażerski. No może z ograniczeniami masy składu i długości, bo graczom różne pomysły wpadają do głowy.

Scenariusz "predefiniowany" to scenariusz projektowany pod konkretną trasę, oparty o rozkład oryginalny, losowy lub własny autora scenariusza, zawierający "eventy".

  • ruch AI - zostawiłbym wolną rękę twórcy scenariusza. Pesudo-losowy ruch ma tą przewagę że nie trzeba rzeźbić otoczenia dla danego składu osobno, np. dla przejazdów typu jazda EIP z Kato na Kraków przez Bukowno. A to są duże czasowo oszczędności, a obecność innych składów jednak ubogacają otoczenie gry.
  • Pogoda - domyślnie powtarzalność, ale opcja zależna od twórcy scenariusza. 
  • Mechanizm ratunkowy - tutaj bym sugerował proste rozwiązania znane z multi: dla pasażerskich zatrzymanie się na stacji końcowej, dla towarowych przejechanie konkretnego semafora.

Skomplikowanie scenariuszy (eventy) - zwykle przejazdy na multi są nużące, brakuje akcji "rozbudzających", szczególnie jeżeli gracz używa tempomatu i gra bez czuwaka i ETSCa - jeżeli mógłbym zaproponować to jedno ciekawsze zdarzenie średnio na pół godziny. Jako "zdarzenie" rozumiem nietypową aktywność między przejazdami, nie wynikającą z pierwszeństwa składów:

- manewry (dla scenariuszy manewrowych)

- podanie SZ,

- rozkaz pisemny (przejechanie S1, lub jazda pod prąd blokady liniowej, aktualnie dozwolona w grze),

- "awaria" rozjazdu i przejazd inną linią / zatrzymanie przy innym peronie ("mitycznym" peronie 5 w Kato XD)

 - "rozprucie" rozjazdu i przejazd "z ostrza" po takim rozjeździe z ograniczoną prędkością

- przejazd torem lewym i wymijanie "zepsutego" czy powolnego składu

- "błąd dyżurnego" przez zjazd na tor nieprawidłowy i konieczność cofania składu poza semafor (bez konieczności manewrów czy zmiany kabiny)

Edited by PL_Andrev
  • Like 1
  • I agree 5
Posted
2 godziny temu, Eridor napisał(a):

Wybór taboru wewnątrz scenariusza

 Wybór jak w scenariuszu krakowskim Katowice Kozłów Kraków gdzie mamy kilka lokomotyw na stacji do wyboru  jest dla mnie optymalny. Jeżeli scenariusz zaczyna się od manewrów zimną lokomotywą. A jakby były porozrzucane po całej stacji to by już było 10/10 

Scenariusze gdzie są już lokomotywy podpięte pod wagony to jak w krakowskich scenariuszach. Okienko w wyborem i jest ok.

2 godziny temu, Eridor napisał(a):

Wybór pory roku i związaną z nią pogodą

Okienko z wyborem np jednej z czterech pór roku jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli byśmy mieli jeszcze dodaną opcję dzień/noc to by było ok. Wybór godziny ( poranek, południe, wieczór)  to już chyba za dużo bym wymagał. Za dużo pracy nad tym. 

 

2 godziny temu, Eridor napisał(a):

Długość scenariuszy

Długi scenariusz który powiela trasę z multi to może być mało ciekawy (wspomniany IR) . Ale chętnie bym zagrał w długi scenariusz jak  bukowno - wschodnia dla Dzienwkade. Taka służba nawet i 3-4h by znalazła wielu chętnych.   

 

3 godziny temu, Eridor napisał(a):

Startowy stan lokomotywy

Scenariusz Tuco Szczekociny rozpoczynasz w biegu (w Kozłowie) . Scenariusz dla Dzienwkade zaczynamy zimnym loko. I oba starty są fajne pod dany scenariusz. To zależy od scenariusza. No ale wiadomo że jak zaczyna się od manewrów to start ciepłą lokomotywą to herezja i bluźnierstwo. 

 

3 godziny temu, Eridor napisał(a):

Skomplikowanie scenariuszy

Nie dogodzisz wszystkim . Cokolwiek wrzucicie część będzie zadowolona a część nie.  Wrzucajcie po równo łatwe i trudne, pasażerskie i towarowe. 

Ideałem dla mnie byłoby jakby siadając kolejny raz do scenariusza było coś nowego. Nie wiem. Jakaś burza w połowie trasy jak wcześniej było słońce, zmiana torów lewy/prawy.  Dodatkowe pt na trasie. W rejonie Dąbrowy Górniczej i Sosnowca może można zrobić że raz przez Będzin a raz przez np Południową albo Kozioł. Defekty innych składów AI na trasie,  objazdy tym spowodowane itp itd.  Skrócenie scenariusza lub wydłużenie. 

Jeżeli się da. Bo pewnie za bardzo się rozpędziłem:)))  

 

 

 

 

 

 

 

 

  • I agree 2
Posted (edited)

Wybór taboru wewnątrz scenariusza

Ja najbardziej lubię kibelki i świnki, ale w sumie może być wszystko. Może po prostu najlepiej na długie dystanse jakieś Pendolino, na krótsze pozostałe?

Wybór pory roku i związaną z nią pogodą

Jak dla mnie najlepiej żeby pogoda się zmieniała np zaczynamy normalnie, a potem deszcz. To najbardziej lubię w symulatorach

Pseudo-losowy ruch AI

Popieram jak największą losowość

Długość scenariuszy

Póki nie ma save optuję za większością krótkich na godzinę, 1,5 godziny, max 2 godz. Nie to, że nie chcę długich, ale póki co - bez save to tylko frustracja, że nie da się skończyć.

Trudność czasowego rozkładu

80% scenariuszy nie jestem w stanie rozegrać na czas co jest dosyć frustrujące... Może jakimś rozwiązaniem byłyby dłuższe postoje dające rezerwę więc nawet jak na jakimś odcinku byłoby opóźnienie to pauza by zniwelowała. Oczywiście bez przesady żeby gracz, który zdąży na czas się nie nudził. Co jakieś 3,4 stacje np. postój 5-6min?

Manewry

Jak dla mnie mogą być byle nie za trudne z jakimś sprzęganiem i żeby dyżurny/rewident dokładnie mówili, a nie jak w Krakowie, że nie wiadomo, że trzeba zmienić kabinę

Startowy stan lokomotywy

W sumie ja już wszystkiego się nauczyłem, ale jak dla mnie może być rozgrzana albo wstępnie rozgrzana. Jak nie będzie to też będzie ok.

Pogoda

Nieprzewidywalna ! 🙂 

Pora dnia

Jak najwięcej różnych. Osobiście nie korzystam z papierowych rozkładów jazdy. Wszystko mam na HUD

Skomplikowanie scenariuszy

Uważam, że najlepiej jakby nie przesadzać... Żeby nie było mega łatwo i zdarzały się np. wjazdy na tory zastępcze z ograniczeniem ale nie za często bo jazda 40km/h albo 20km/h długimi odcinkami może znudzić.

 

 

Edited by adamets2
Posted

Zdecydowanie opisy scenariuszy są za krótkie. Opis powinien zawierać czy będą manewry, rozruch, łącznie składów, jazda po torze lewym, jazda na Sz, wygaszona tarcza przejazdowa, strome podjazdy, ETCS, postoje. Myślę, że i scenariusze proste, średnie i bardzo udziwnione znajdą fanów, tylko dobrze wiedzieć przed uruchomieniem. 

Scenariuszy towarowych jest za mało. Nie ma żadnego luzaka. 

Brakuje takiego scenariusza sandbox w Żmigrodzie, że wybieramy po prostu pojazd (lub trakcję podwójną) i wagony, żeby poćwiczyć ruszanie, hamowanie, łączenie składów, zmianę kabiny. 

Opcja, żeby wsiąść do lokomotywy wcześniej i uruchomić, zapoznać się z rozkładem dojechać na peron lub od razu ruszyć z peronu też jest spoko. 

Pytanie czy da się usunąć reset w przypadku przejechania sygnału czerwonego? Można na przykład zrobić scenariusz, w którym jadąc ciężkim cargo światło czerwone zostaje wygaszone przed minięciem i musimy wdrożyć awaryjne hamowanie i postępować z poleceniami dyżurnego. 

  • Like 1
Posted (edited)
9 godzin temu, misiek_131415 napisał(a):

Nie dogodzisz wszystkim . Cokolwiek wrzucicie część będzie zadowolona a część nie.  Wrzucajcie po równo łatwe i trudne, pasażerskie i towarowe.  

Dlatego zaproponowałem scenariusze bazujące na aktualnym rozkładzie jazdy - w grze mamy 60 różnych tras dla pociągów - na upartego to już jest 60 scenariuszy, wybierz sobie tylko pogodę i czas odjazdu.

 

9 godzin temu, misiek_131415 napisał(a):

Ideałem dla mnie byłoby jakby siadając kolejny raz do scenariusza było coś nowego. Nie wiem. Jakaś burza w połowie trasy jak wcześniej było słońce, zmiana torów lewy/prawy.  Dodatkowe pt na trasie. W rejonie Dąbrowy Górniczej i Sosnowca może można zrobić że raz przez Będzin a raz przez np Południową albo Kozioł. Defekty innych składów AI na trasie,  objazdy tym spowodowane itp itd.  Skrócenie scenariusza lub wydłużenie. 

To jest scenariusz - coś co trzeba wcześniej zaprogramować. O ile aby "za każdym razem było coś nowego" to z opisu wyżej wynika że tylko pogoda i losowy ruch pociągów. Będzie wtedy szansa na nieplanowane przestoje czy jazda po torze lewym dla ekspresów. 

 

9 godzin temu, adamets2 napisał(a):

Pseudo-losowy ruch AI

Popieram jak największą losowość

Pogoda

Nieprzewidywalna ! 🙂 

Z losowością jest ten problem że w przypadku ruchu pociągów możesz trafić na korek albo na brak ruchu ze strony przeciwnej. Podobnie z pogodą - istnieje ryzyko że będzie cały czas piękna pogoda lub lało. A ty będziesz mówił pod nosem "co za cymbał napisał że będzie losowe, przecież wszystko stoi" albo "przecież nic się nie dzieje". 

 

8 godzin temu, ChalwaBechatex napisał(a):

Scenariuszy towarowych jest za mało. Nie ma żadnego luzaka. 

Hmm.. aż się prosi aby np. wyjechać z Katowic luzakiem do Sosnowca po pasażerskie na bocznicy i wrócić nimi (jako PWA) do Katowic, czy składanie towarowego z wagonów z 3 bocznic w Łazach, Idzikowicach czy Grodzisku przy trwającym normalnie obok ruchu pasażersko-towarowym.

Edited by PL_Andrev
  • Like 1
Posted

Rozegrałem sobie znów scenariusz towarowy z Krakowa do Sędziszowa. Robię to po raz chyba już trzeci, nie mogę nigdy skończyć bo brakuje czasu a nie ma save... Ale to temat na inną dyskusję. Podczepiam się do tych wagonów, próba hamulca, ruszam, chwilę później stoję na czerwonym i coś przepuszczam. Za każdym jednym razem. Bez znaczenia, czy się z tymi wagonami i próbą ociągam czy nie. Mogę sobie zostawić grę na chodzie, jechać na zakupy na drugi koniec kraju, wrócić, ruszyć z opóźnieniem kilkunastogodzinnym a i tak w tym samym momencie scenariusza będę przepuszczał jakiś (bo losowany) pociąg. Sytuacja ruchowa zawsze jest taka sama, zresztą tak jest w chyba każdym "krakowskim" scenariuszu. Chwilę przed wyjściem z EA pojawił się SUPER scenariusz od społeczności- TLK Flisak. Przejechałem go dwa razy od początku do końca, za każdym razem inaczej, chociaż zawsze tym samym składem o tej samej porze i w tych samych warunkach pogodowych. Podejrzewam zresztą, że trzecia próba też przebiegałaby inaczej. Ten scenariusz jest super nie tylko dlatego, że jest wielowariantowy. Autor oparł go na rzeczywistych rozkładach jazdy, nie tylko dla naszego pociągu ale też dla składów AI. Dla tych ostatnich oznacza to, że jest ich tyle ile powinno ich być w rzeczywistości. Nie ma w tym scenariuszu takich sytuacji, że jesteśmy dosłownie bombardowani losowym ruchem AI, który nieraz jest absurdalny- rozumiem, że krakowska linia ma duży potencjał pasażerski, ale trzy podwójne kible pod rząd i zaraz za nimi podwójny Elf? Z drugiej strony, programowanie takiego scenariusza jak ten opisany powyżej, musi trwać i na pewno nie jest proste.

Simrail ma takiego jednego "ficzerka"- jest to znany z multi, wirtualny dyżurny. Z chęcią zobaczyłbym go w trybie single. Zastanawia mnie tylko, czy Simrail dałby sobie wydajnościowo radę z kilkoma (kilkunastoma) pociągami AI, które realnie jadą przez mapę według własnego rozkładu, krzyżują się, doznają losowych opóźnień a nie są losowo spawnowane tuż przed graczem i usuwane zaraz za nim.

"Ta inna" gra o pociągach (już nie będę wymieniał z nazwy, zaczyna się na "M") ma kilka scenariuszy, gdzie logika sterowania została oddana w ręce takiego "prawie wirtualnego dyżurnego". "Prawie", bo oparty jest on na o wiele prostszych mechanizmach, które chyba oryginalnie nie miały do tego celu służyć. Działa to fajnie, bardzo dużo zależy od gracza, jego umiejętności jazdy, wreszcie warunków pogodowych i prowadzonego składu a nie od skryptu, który jak ma wpisany postój to go zrobi (nawet jak przyjedziesz na miejsce planowanego PT 30 minut po czasie i postój już może nie mieć sensu). 

Posted
6 godzin temu, PL_Andrev napisał(a):

Z losowością jest ten problem że w przypadku ruchu pociągów możesz trafić na korek albo na brak ruchu ze strony przeciwnej. Podobnie z pogodą - istnieje ryzyko że będzie cały czas piękna pogoda lub lało. A ty będziesz mówił pod nosem "co za cymbał napisał że będzie losowe, przecież wszystko stoi" albo "przecież nic się nie dzieje".

No, ale losowość z jakimiś parametrami oczywiście... 🙂 Np prawdopodobieństwo spadnięcia deszczu 70%. Ale jak mówimy o scenariuszach to chyba można dokładnie określić kiedy będzie lało, kiedy zmieni się pogoda... Co do składów to masz rację, że tu może być ciężko bo przecież to pociągi, a nie autobusy... Nie da się wyminąć 🙂 Ale na ile można to popieram losowość.

Posted

Przede wszystkim jakiś framework..

Jakieś podwaliny położyłeś w swoich scenariuszach, ale to zdecydowanie za mało moim zdaniem. Moim zdaniem ruch innych pociągów powinien być definiowany ich rozkładami jazdy i tyle. SR powinien sam na podstawie analizy pozycji pociągu itp. "respić" ten pociąg. Przez to rozumiem przejść do pełnej jego analizy. Tak to można w tle liczyć przybliżone położenie pociągów AI.

Ten framework powinien też pozwolić na ładniejsze zarządzanie pogodą z poziomu menu, a nie samego dialogu w scenariuszu. Tak samo wtedy można by dać możliwość wyboru pociągu o ile twórca scenariusza dopuszcza inny pociąg. Z ostrzeżeniem, że istnieje ryzyko nie wykonania założeń scenariusza innym pociągiem.

Dało by też to jakieś podstawy zapisu. Zamiast globalnej zmiennej "ScenarioStep" jaką robi każdy. Była by taka zarządzana Simrailem. I były by eventy minął semafor itp. I save mogło by wczytywać pociąg przy danym kroku scenariusza.

Do tego narzędzia.. Potrzebny jest sensowny edytor XML z rozkładami. Oraz czasy przejazdu między stacjami. Wystarczyła by webowa aplikacja i było by dużo lepiej.

  • I agree 2
Posted (edited)

 

 

Witam Eridor

Ostatni scenariusz jaki zrobiłeś dla KD

 Pociąg Ratunkowy ET22 - DGW Towarowo

jest super tylko brakowało mi w nim powrotu do składu którym dojeżdżamy do Dąbrowej Górniczej Wschodniej i kontynuowania jazdy  np. do Myszkowa  a wracając do tematu 

W dniu 8.01.2025 o 18:39, Eridor napisał(a):

Wybór taboru wewnątrz scenariusza

Po wejściu do scenariusza gracz wybiera sobie skład lub lokomotywę 

W dniu 8.01.2025 o 18:39, Eridor napisał(a):

Długość scenariuszy

Gracz powinien mieć możliwość wyboru podczas dojechania do ostatniej stacji powinna opcja podróż powrotna lub koniec scenariusza  

W dniu 8.01.2025 o 18:39, Eridor napisał(a):

Manewry

W opisie scenariusza dodać info ,, Scenariusz zawiera manewry ,, 

W dniu 8.01.2025 o 18:39, Eridor napisał(a):

Startowy stan lokomotywy

Wybór czy lokomotywa zimna czy gotowa do jazdy  

W dniu 8.01.2025 o 18:39, Eridor napisał(a):

Wybór pory roku i związaną z nią pogodą

Gracz wybiera porę roku scenariusza lub odgórnie jest ona ustawiona

 

 

Edited by KIEROWNIK
Posted
W dniu 8.01.2025 o 18:39, Eridor napisał(a):

Kilka propozycji ode mnie, ale bardziej wizualnych, chodź nie tylko :

 

  • Pory Roku - wybór pory roku  dla mnie daje dużo frajdy. Lubię jeździć w warunkach zimowych, gdy pada śnieg, ale też jak świeci słońce. Scenariusze chociażby dodane razem z Krakowem mamy do wyboru 3 opcje: słonecznie , deszczowo albo śnieżnie. Niektóre mają nawet losowość (pada śnieg, za chwilę nie pada, fajne urozmaicenie). Można by zrobić tak w większości scenariuszy. Jak mamy powiedzmy lato startujemy i jest słonecznie, z biegiem czasu chmurzy się i zaczyna padać lekki deszcz przechodzący w burzę, aby na końcu znów zelżał i się rozpogodziło i to samo przy scenerii zimowej - zaczynasz powiedzmy jak prószy śnieg na początku mocno, potem lżej - fajna byłaby opcja losowości, aby nie było to zaplanowane z góry, że zawsze zaczynamy w deszczu, a kończymy w słońcu itp. Dałoby to większej różnorodności, mimo że trasa byłaby ta sama, ale warunki by się różniły od siebie. Myślę, że dużej liczbie osób takie coś by przypadło do gustu. Wiem, że to duże oczekiwania, ale może jednak by się coś udało, kto wie. Już nawet fizykę jazdy w deszczu, śniegu dałbym na bok za wyżej wspomniane możliwości, ale to tylko moja prywatna opinia 😄 

 

  • Startowy stan lokomotywy - Lubię jedno, jak i drugie z większym faworyzowaniem opcji zimnego startu. 

 

  • Pora dnia - można by zrobić kilka osobnych nocnych przejazdów - jeden krótszy, drugi dłuższy, ale z możliwością wyboru taboru, jak i porą roku i opadami atmosferycznymi. Wiadomo lepiej by było, aby każdy scenariusz miał taką opcje wyboru: noc/dzień, ale jeśli są duże utrudnienia to już decyzję zostawiam twórcy. Gdybym miał trochę wiedzy o programowaniu sam bym popróbował coś zrobić.

 

  • Skomplikowanie scenariuszy - można by powiedzieć im więcej niespodzianek tym lepiej. Są scenariusze, gdzie jest spokój na singlu - jedziesz przed siebie do celu, ale takie utrudnienia w postaci wypadku na przejeździe, gdzie stoi samochód i trzeba chwilę poczekać, jakieś drzewo na torach i trzeba jechać bocznym torem, remont torowiska i przejazd drogą okrężną, awaria naszego taboru gdzieś na trasie, gdzie np. bot podjedzie drugim składem, my się na niego przełączymy, podepniemy się pod uszkodzony pociąg i będziemy holować go do stacji końcowej, zabierając pasażerów ze stacji (coś jak połączenie dwóch EN 57, EN 71 itp.) - mamy tu atrakcje razem z manewrami. Większość scenariuszy jest dosyć prosta i przyjemna, jeśli jest on dobrze opisany, co i jak mamy zrobić. Fajne urozmaicenie byłoby dla ludzi, którzy nie lubią np. zimnego startu i w scenariuszu zrobić tak, że oczekujesz na peronie na pociąg, który podjeżdża powiedzmy na stację końcową lub także poszczególne stacje całej trasy, gdzie wsiadasz, podejmujesz skład i kontynuujesz pracę dalej po zmianie maszynisty. 

Gra ma potężny potencjał. Cały czas trzymam kciuki za ten symulator i mam nadzieję, że twórcy dalej będą rozwijać ten projekt i chodź troszkę zwracać uwagę na potrzeby graczy.

 

Pozdrawiam.

 

Posted (edited)
W dniu 9.01.2025 o 07:52, PL_Andrev napisał(a):

w grze mamy 60 różnych tras dla pociągów

Ile????? 

kato - zawiercie - wawa

kato - kozłów - wawa

kato - sędziszów

kraków - sędziszów

kraków - warszawa 

Jakie inne trasy widzisz w grze? brakuje 55 jeszcze.

 

 

Jeszcze możesz zrobić dwa warianty na sedziszów bo przez juliusz lub Kazimierz. Tak samo na zawiercie przez będzin lub kozłów lub hute katowice. 

No to powiedzmy 10, Brakuje mi 50 jeszcze (edit) 

 

Edited by misiek_131415
  • I agree 1
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy