Jump to content

Towarowe są jak Jolasia...


Recommended Posts

... jeżdżą jak chcą, kiedy chcą i z kim chcą.

Uczę się jako amator. Zabawa zabawą, ale interesuje mnie symulacja, nauka przepisów, praktyka. Podpytałem zawodowców na czacie i otrzymałem ostrożne wyjaśnienia.

A problem jest taki, że często wybieram pociągi towarowe. Najczęściej jest tak, że pociągi te są pośpieszone do rozkładu nawet o pół godziny. Przyglądałem się botowi - jeździ na światła. Ma przejazd - jedzie. Efekt jest taki, że towarowe pałętają się poza wszelkimi rozsądnymi  ramami.

Za poradami zawodowców zacząłem się zatrzymywać na stacjach węzłowych - żeby odczekać do odjazdu wg. rozkładu. Najczęściej budzę szczere zdziwienie kolegów z nastawni. Puścili mnie na swój świnty tor "no ale masz przelot". Jeśli psuję zabawę, oczywiście odjeżdżam. Zresztą jestem amatorem i poszukuję odpowiedzi a nie żadnym żandarmem.

 

Tylko, czy nie psujemy sobie gry (symulacji)?

1. Myślę, że pociągi towarowe mają ten sam algorytm co osobowe, ale nie mają przystanków, więc reagują wyłącznie na sygnały.

2. Z tego wynika, że czasy rozkładu jazdy tych pociągów to fikcja.

3. Uczymy się od dnia wydania gry, że obsługa pociągów towarowych w nastawni to taki ewent zręcznościowy - wpuść, wypuść, zapomnij.

4. Sam symulator zwalcza gracza. Stojąc w Zawierciu GT 5 razy walczyłem z botem (bezczynność gracza)

Nie znam się, ale się wypowiem - dla mnie to zaprzeczenie idei symulatora.

20230122144816_1.thumb.jpg.468bea3cbf68d8f2c5e34795c1ad925e.jpg

Jako wisienka na torcie, karma 300 metrów dalej (wiem, znany błąd):

20230122151823_1.thumb.jpg.c7789180257909fea544ca7164650818.jpg

 

Założyłem ten temat, bo przy okazji może dowiem się od kolegów, czy to pasowanie do rozkładu wykonuję prawidłowo. W żadnym przypadku nie wykluczam swojej ignorancji czy wręcz błędnego działania. Tak zrozumiałem podpowiedzi doświadczonych graczy (kolejarzy).

 

Wiem, że wczesny dostęp, niedoskonałości itd. Nie ma problemu. Ale chciałbym WIEDZIEĆ - jak powinno być?

 

Link to comment
Share on other sites

Generalnie pociąg towarowy może jechać przed czasem za zgodą dyspozytora liniowego. Obecnie takiej funkcji nie ma, więc dyżurni wyprawiają towarowe wcześniej o ile nie spowoduje to opóźnień innych pociągów oraz jeśli maszynista wyraża taką chęć. Osobiście sam kieruję boty na bok jeśli ma czekać, a graczy pytam czy w miarę możliwości chcą jechać wcześniej i po sprawdzeniu rozkładu uzgadniam to z sąsiednim posterunkiem. Podsumowując: zgodnie z rzeczywistością towar może jechać przed czasem jeśli dyspozytor liniowy się zgodzi, jednak nie ma tego zaimplementowanego w grze. Chwała ci, że masz ochotę poszerzać wiedzę. W razie pytań pisz śmiało

Edited by Melok
Link to comment
Share on other sites

Towarowe są najniżej w kolejowym świecie.

Niby mają rozkład, ale jeżeli jedzie osobowy, pospieszny, a nie daj "matko kolej" pendolino, już nie mówiąc o luzakach, albo próżnych skład od tych pociągów - towarowy stoi. Stoi, jedzie, stoi, stoi, stoi, jedzie. W skrócie więcej stoi niż jedzie.

Same towarowe też mają swoje priorytety. Także ja bym się cieszył, że jadę towarowym. Zawsze można stać xD

ALE... jeżeli towarowy ma wpisany przez tworzącego rozkład postój techniczny to dyżurny ma obowiązek taki postój umożliwić i wyprawić pociąg wg rozkładu. Ewentualnych decyzji co do pociągów dokonują dyspozytorzy zarządcy infrastruktury, często gęsto współpracując z dyspozytorami przewoźników. Wszystkie powyższe zależności są konsultowane na tej linii łączności, a dyżurny odbiera decyzję końcową (czy to dodatkowy postój lub właśnie przelot, wcześniejsze wypuszczenie ze stacji) i wprowadza ją w życie. Oczywiście wszystko odbywa się w uzgodnieniu z maszynistą. Jedną z podstawowych informacji jest cel tego postoju technicznego, bo jeśli wynika on ze wspomnianej wyżej priorytetowości pociągów to siła wyższa. Ale może wynikać również z czynności przy taborze, zmiany drużyny trakcyjnej, koniecznych manewrów i co tam se jeszcze można wymyślić.

W symulatorze nie ma dyspozytorskiego poziomu decyzyjności.

Edited by en57
  • Thanks 1
  • I agree 4
Link to comment
Share on other sites

O, to bardzo wartościowe odpowiedzi!

Nawet nie wiedziałem jak nazwać ten postój w moim rozkładzie w Zawierciu.

Rozumiem rangę towarowych, choć z drugiej strony zdaje się że jedyne prawdziwe dochody w kolejach światowych generuje cargo, przewozy pasażerskie to uogólniając straty, mylę się?

Idąc za wyjaśnieniami, mi by odpowiadał model grania w towarowe ze stałym nadganianiem rozkładu, przepuszczaniem osobowych, wyczekiwaniem w krzakach, negocjacje z dyżurnym, dla mnie bajka.

Obecnie po nastawieniu 40km/godz. można iść na spacer z psem a z dużym prawdopodobieństwem trasa się sama przejedzie.

Link to comment
Share on other sites

Z tego co się orientuję jedyne pociągi pasażerskie w Polsce które przynoszą dochód przewoźnikowi to komercyjne PKP IC, turystyczne np. TurKol oraz WKD (chociaż niektórzy nie uznają WKD za pociągi).

Ze mną mógłbyś dyskutować, ale z botem z pewnością nie pogadasz. Siedziałem sobie w Będzinie, ale strasznie mi internet rwało. Ogarnąłem towarowy, zobaczyłem że ma pt. Podałem wjazd na bok i mnie wywaliło. Jak wróciłem to bot, raczej nie inny gracz, bo za mało czasu, już podał mu wyjazd. Także tak... Jesli chodzi o boty to wypuszczają towarowe odrazu jeśli jest możliwość. Podobnie z Pendolino na CMK. Jak we Włoszczowej podałem wyjazd ze zwłoką, bo jechał dużo przed czasem to aż się chłop zdziwił.

Dyżurny ruchu posterunku zapowiadawczego, który należy do grupy posterunków następczych, ma obowiązek regulować następstwo jazdy pociągów zgodnie rozkładem jazdy oraz z ich rodzajem. Boty tego nie potrafią najwyraźniej, chociaż to podstawa.

Edited by en57
Link to comment
Share on other sites

  • SIMRAIL Team

Rozkład jazdy pociągu towarowego to jedynie dokument, z którego można odczytać trasę przejazdu i masę składu oraz wymagany procent masy hamującej. Taki pociąg może jechać opóźniony dwa dni albo przyspieszony jeden dzień - wszystko w miarę możliwości.

2 godziny temu, en57 napisał(a):

Dyżurny ruchu posterunku zapowiadawczego, który należy do grupy posterunków następczych, ma obowiązek regulować następstwo jazdy pociągów zgodnie rozkładem jazdy oraz z ich rodzajem. Boty tego nie potrafią najwyraźniej, chociaż to podstawa.

Wirtualny dyżurny jeśli szlak jest wolny, to wysyła towara do przodu, żeby nie blokował mu stacji. Potrafi również ocenić czas jazdy pociągu sterowanego przez AI i na tej podstawie zdecydować, czy pchać towara przed osobowy, albo gdzie kogo wziąć na bok.

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

Nie mam wystarczającej wprawy w ocenie. Na wielu trasach dyżurni kolejno puszczali, ale zacząłem się przyglądać razem z mapą. Takie oceny faktycznie występują. W Olkuszu z +20 potrafi zrobić -15, co, przy ograniczonym zaufaniu do działania gry w początkowym okresie nawet wywołuje niepokój. W kolejnych Jaroszowicach także zostałem odstawiony na pięknie zaniedbany tor, w oczekiwaniu na osobowy. Jest fajnie!

20230123133626_1.thumb.jpg.7b38241f8ab35fd2f1eb881eaca09ade.jpg

Czy można liczyć, że przystanki techniczne będą przez AI blokowane semaforem (bez semafora bot chce przejąć stojący pociąg)? 

To chyba by dopełniało całości?

Edited by pszemekw
ważna pomyłka w oznaczeniu czasu +/-
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Wielu z nas jest amatorami, ale to nie oznacza że możemy do tego podchodzić na zasadzie przepuść dalej ile się da.
Wielokrotnie siadając jako dyżurny na nastawniach mało skomplikowanych takich jak Psary, Knapówka, Włoszczowa Północ.
Często gęsto nawet AI na pobliskich stacjach nie przytrzymywało pociągu tylko dawała w szlak na długi odcinek pociągi w odwrotnej sekwecji względem priorytetu.
Aby to naprawić dochodziło do takiej sytuacji że niższy priorytet zgarnia się na boczek a pociąg który zrobił sobie opóźnienie jadąc za tym pociągiem będzie trzeba przepuścić.
Być może nadrobi choć nie sądzę, a kolejny pociąg będzie miał opóźnienie bo przepuszcza w miejscu w którym nie powinien. 
Pytanie zatem, nie zwracać na to uwagi tylko puszczać tak jak jadą czy jednak trochę włączyć myślenia.
 

Nie wiem jak wy, ale ja staram się zapoznać na danej nastawni ( stacji ) jak wygląda przebieg po między mną a kolejną, jaki to jest odcinek ile między nami jest bloków.
Wówczas mogę oszacować jakie mam możliwości w podjęciu decyzji. Czy mam możliwość postawić kogoś na bocznicy. (Są takie posterunki że nie ma za wiele możliwości i są to typowo przelotowe posterunki, lub posterunki odgałęźne ale nie rozbudowane ) Jeśli ktoś do mnie wysyła EU7 EIC a za nim Pendolino, zaś ode mnie do następnego posterunku jest od diabła odległości to logiczne jest że Pendolino na 3 bloku dojdzie do EIC i zamiast 200km/h będzie gibał 100km/h 
Jeśli mam możliwość to EIC zjedzie na boczek, Pendolino będzie leciało dalej swoje, i po nim poleci EIC jak wygeneruje się opóźnienie to maks 2-3 minut ale to jest jeszcze do nadrobienia.
Kolejna kwestia to taka że dla mnie CARGO jest składem najniższej kategorii, owszem można je wstrzymywać na bocznicy, ale bez przesady jakiś rozkład jest i trzeba wydelegować pociąg dalej. Mogę powiedzieć ze swojej strony jak działam na posterunkach na których zazwyczaj siedzę, po pierwsze staram się przewidzieć pewne sprawy jakie mogą wyniknąć na szlaku z różnic prędkości z jakimi mogą poruszać się pewne zestawienia. Owszem nie wszystko wiem.
I staram się w miarę trzymać rozkładów.
Inna sprawa to to że nie wszyscy siadający na posterunkach odgałęźnych ogarniają fakt iż trzeba przyjmować i wyprawiać pociągi które u nas zmieniają linię kolejową.
Co też nieźle potrafi zakłócić przebieg całej rozgrywki.

Mój rekord oczekiwania to ponad 2h bo się okazało że gdzieś tam na jednym z odgałęźnych ktoś po prostu całkowicie olał sprawę 🙂
 

Jakież zdziwienie było  Kolegi dyżurnego na Łazach Łc 🙂 (Pozdrawiam)

 

Są sprawy których nie wykluczymy, nie wszyscy ogarniają nawet te proste posterunki, a pchają się na większe i bardziej skomplikowane. Ja rozumiem że ilość guzików robi różnicę i można więcej, jednak jeśli nauczysz się czegoś nie tak jak trzeba to będzie powielał te błędy gdzie indziej co może doprowadzić do dziwnych sytuacji.
Jeśli czegoś nie wiesz zobacz czy ktoś siedzi na posterunku obok twojego zagadaj dowiedz się. To jest symulator i warto podejść do tego w miarę możliwości realnie.
Warto pytać, można się dowiedzieć wiele rzeczy. Ja jak ktoś do mnie się zgłosi i mam wiedzę by pomóc to pomagam, jak nie posiadam wiedzy by pomóc to powiem to otwarcie.
Nie komplikujmy sobie spraw niepotrzebnie. A zwłaszcza nie zmieniajmy kierunku SBL bez zapytania 🙂 bo też taką sytuację miałem. Ktoś coś kliknął i problem był spory.
Na szczęście się udało, ale informacji nie miałem tylko sam zauważyłem że coś mnie się zmieniło 🙂

Pozdrawiam i bawmy się dobrze bo gra ma potencjał więc niech się rozwija i niesie przyjemność z gry, zarówno dyżurnym jak i "Maszynistom" a to zależy od nas wszystkich.

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy