Jump to content

Nastawa hamulca EP07


Artenas

Recommended Posts

Cześć,

Zainteresował mnie temat działania oraz potrzeby ustawienia odpowiedniej pozycji nastawy hamulca w siódemce.
Czy ktoś może mi szerzej o tym opowiedzieć?

Dlaczego są różne nastawy i jak bardzo istotne jest jej odpowiednie ustawienie? Bo być może nie muszę się tym przejmować, a może to ułatwi mi życie 😅

Link to comment
Share on other sites

38 minut temu, Artenas napisał(a):

Cześć,

Zainteresował mnie temat działania oraz potrzeby ustawienia odpowiedniej pozycji nastawy hamulca w siódemce.
Czy ktoś może mi szerzej o tym opowiedzieć?

Dlaczego są różne nastawy i jak bardzo istotne jest jej odpowiednie ustawienie? Bo być może nie muszę się tym przejmować, a może to ułatwi mi życie 😅

 

Położenia zaworu FVel6

  1. Położenie luzowania elektropneumatycznego – luzowanie elektropneumatyczne ma tylko jeden stopień, dlatego aby uzyskać efekt stopniowego luzowania, należy manipulować dźwignią między położeniem 2 a 1, aż do żądanego spadku siły hamowania.
  2. Położenie jazdy, jeśli używany ma być hamulec elektropneumatyczny – przestawienie dźwigni w tę pozycję nie oznacza wyluzowania hamulca elektropneumatycznego. Na tej pozycji zadane na pozycji 3 ciśnienie w cylindrach hamulcowych zostaje utrzymane. Jeśli hamulce są wyluzowane, jazda odbywa się na tej pozycji.
  3. Położenie hamowania elektropneumatycznego  hamulec elektropneumatyczny ma tylko jeden stopień hamowania, dlatego aby uzyskać żądaną siłę hamowania, lub efekt stopniowego hamowania, należy ustawić dźwignię na tę pozycję, a po uzyskaniu oczekiwanego ciśnienia, cofnąć dźwignię na pozycję 4.
  4. Położenie luzowania pneumatycznego i jazdy, jeśli używany ma być hamulec pneumatyczny
  5. Położenie odcięcia – przygotowanie do hamowania, przewód hamulcowy odcięty od zasilania
  6. Położenie hamowania pneumatycznego – w zaworze FVel6 występuje tylko jedna pozycja hamowania pneumatycznego, dlatego aby uzyskać żądaną siłę hamowania, należy ustawić dźwignię w tę pozycję, po uzyskaniu żądanej siły, przestawić dźwignię w pozycję 5. Celem zmniejszenia stopniowego siły hamowania, należy przestawić dźwignię w pozycję 4, aż do uzyskania żądanego spadku ciśnienia w cylindrach hamulcowych pociągu. Celem całkowitego wyluzowania hamulca pneumatycznego i jazdy, należy przestawić dźwignię w pozycję 4 i ją w tej pozycji pozostawić na czas jazdy. Aby uzyskać pełną siłę hamowania (hamowanie nagłe), należy pozostawić dźwignię zaworu w tej pozycji aż do zatrzymania składu.
  7. Położenie wyłączenia (trakcja wielokrotna) – celem przestawienia kranu w tę pozycję, należy zwolnić blokadę znajdującą się na osi dźwigni zaworu maszynisty. W tej pozycji nie ma zasilania przewodu hamulcowego z przewodu głównego. Położenie to uruchamia się przy opuszczaniu kabiny, kiedy jest uruchomiony hamulec ręczny, lub kiedy kabina jest nieczynna, także w trakcji wielokrotnej. Zawór maszynisty typu FVel6 nie ma położenia umożliwiającego zasilanie przewodu hamulcowego z pominięciem regulatora ciśnienia, gdyż jest przewidziany do stosunkowo krótkich pociągów. 

źródło: https://www.wikiwand.com/pl/Oerlikon_FVel6

STEAM: |  ® pijany mechanik ™  |

 

Edited by Arek
Link to comment
Share on other sites

13 minut temu, GoppelPL napisał(a):

No i wszystko super, ale pytanie było o nastawę stopnia hamowania G/P/R , a nie ustawienie kranu hamulca.

https://www.transportszynowy.pl/Kolej/kolhamulcenastawy

No dokładnie, kran hamulca używa się cały czas, więc mniej więcej go ogarniam. Chodziło mi o to co podałeś w linku, dzięki 😄 

  • I agree 1
Link to comment
Share on other sites

8 godzin temu, Arek napisał(a):

Położenia zaworu FVel6

  1. Położenie luzowania elektropneumatycznego – luzowanie elektropneumatyczne ma tylko jeden stopień, dlatego aby uzyskać efekt stopniowego luzowania, należy manipulować dźwignią między położeniem 2 a 1, aż do żądanego spadku siły hamowania.
  2. Położenie jazdy, jeśli używany ma być hamulec elektropneumatyczny – przestawienie dźwigni w tę pozycję nie oznacza wyluzowania hamulca elektropneumatycznego. Na tej pozycji zadane na pozycji 3 ciśnienie w cylindrach hamulcowych zostaje utrzymane. Jeśli hamulce są wyluzowane, jazda odbywa się na tej pozycji.
  3. Położenie hamowania elektropneumatycznego  hamulec elektropneumatyczny ma tylko jeden stopień hamowania, dlatego aby uzyskać żądaną siłę hamowania, lub efekt stopniowego hamowania, należy ustawić dźwignię na tę pozycję, a po uzyskaniu oczekiwanego ciśnienia, cofnąć dźwignię na pozycję 4.
  4. Położenie luzowania pneumatycznego i jazdy, jeśli używany ma być hamulec pneumatyczny
  5. Położenie odcięcia – przygotowanie do hamowania, przewód hamulcowy odcięty od zasilania
  6. Położenie hamowania pneumatycznego – w zaworze FVel6 występuje tylko jedna pozycja hamowania pneumatycznego, dlatego aby uzyskać żądaną siłę hamowania, należy ustawić dźwignię w tę pozycję, po uzyskaniu żądanej siły, przestawić dźwignię w pozycję 5. Celem zmniejszenia stopniowego siły hamowania, należy przestawić dźwignię w pozycję 4, aż do uzyskania żądanego spadku ciśnienia w cylindrach hamulcowych pociągu. Celem całkowitego wyluzowania hamulca pneumatycznego i jazdy, należy przestawić dźwignię w pozycję 4 i ją w tej pozycji pozostawić na czas jazdy. Aby uzyskać pełną siłę hamowania (hamowanie nagłe), należy pozostawić dźwignię zaworu w tej pozycji aż do zatrzymania składu.
  7. Położenie wyłączenia (trakcja wielokrotna) – celem przestawienia kranu w tę pozycję, należy zwolnić blokadę znajdującą się na osi dźwigni zaworu maszynisty. W tej pozycji nie ma zasilania przewodu hamulcowego z przewodu głównego. Położenie to uruchamia się przy opuszczaniu kabiny, kiedy jest uruchomiony hamulec ręczny, lub kiedy kabina jest nieczynna, także w trakcji wielokrotnej. Zawór maszynisty typu FVel6 nie ma położenia umożliwiającego zasilanie przewodu hamulcowego z pominięciem regulatora ciśnienia, gdyż jest przewidziany do stosunkowo krótkich pociągów. 

źródło: https://www.wikiwand.com/pl/Oerlikon_FVel6

STEAM: |  ® pijany mechanik ™  |

Chcę tylko sprostować, że w siódemce nie jest zastosowany ów FVel6, tylko FV4a 😉

Pzdr

  • I agree 2
Link to comment
Share on other sites

  • SIMRAIL Team

Nastawa wpływa na szybkość działania. Mogę nieco mieszać, to kolega magister hamowności by się musiał wypowiedzieć. Dla mnie schematy pneumatyczne mogłyby być opisane po chińsku. 😛 Nastawę należy dostosować do długości, masy i typu ciągniętych wagonów.  Nastawy w wagonach chyba są ustawione na sztywno w tymm omencie. Przy rapidzie idzie większy impuls na start by wyzwolić przyspieszacze w zaworach wagonów. Kolejne stopnie coraz wolniej ustawiają zadane ciśnienie. Przy krótkim składzie chcemy szybkiej reakcji, by mieć krótką drogę hamowania z wysokich prędkości. Przy długim i ciężkim składzie, wolniejszej, by nie było sytuacji, że pierwsze wagony są całkiem wyluzowane bo zjadły całe powietrze a na końcu składu zahamowane, bo nic do nich nie doleciało. Powodowałoby to drgania podłużne, mogące rozerwać skład.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy