Jump to content

Recommended Posts

Posted

Korzystam z zestawu głośników 5.1. W Maszynie dźwięki sprężarki, stukotu wagonów itp. są słyszalne w głośnikach tylnych, w SimRails natomiast wszystkie dźwięki dochodzą z głośników przednich. Czy jest szansa, że podobna obsługa dźwięku przestrzennego, jak w Maszynie (w zależności od lokalizacji jego źródła) pojawi się w SimRails?

  • I agree 4
  • SIMRAIL Team
Posted

Sugerowałem z rok temu, bo kupiłem sobie 5.1 lata temu specjalnie pod Maszynę i Simrail brzmiał marnie w porównaniu. Nie zostało podchwycone u góry. Samo przestawienie ustawień audio na 5.1 w projekcie nie działa poprawnie.

  • Like 2
  • Sad 2
Posted

Dorzucę swoje 5 groszy: dźwięk jest OK, natomiast dla wielu adeptów train-sim to jednak kluczowy aspekt prawie. Trzymam kciuki, temat jest rozwojowy. Pzdr

  • Like 1
  • I agree 1
Posted (edited)

Fajnie, jakby jednak podchwyciło. Dźwięk to ważna, integralna i jakże specyficzna część kolei, a dźwięk przestrzenny to już raczej teraz norma, niż fanaberia. Nawet słuchawki są 5.1 albo i 7.1, a nic tak nie buduje klimatu symulatora, jak dobry dźwięk w połączeniu z fizyką. Teraz wszystkie poważniejsze simy idą w FMODa, a Maszyna korzysta chyba z OpenAL i też dobrze się to sprawdza. Nie wiem jednak, czy cokolwiek z wymienionych jest dostępne pod Unity, ale skoro jest obsługa wielu kanałów z poziomu konfiguracji audio, powinny być też dostępne odpowiednie do tego biblioteki.
Wierzę, że temat jeszcze uda się przywrócić, bo na tą chwilę warstwa dźwiękowa to chyba główny punkt na korzyść Maszyny, a płaski dźwięk w SimRail ujmuje mocno immersji. Jeśli by zastanowić się, co najłatwiej budzi skojarzenia z koleją, to będą specyficzne dźwięki pracujących między sobą ton metali, układów pneumatycznych i wielu innych mechanicznych urządzeń, każde znajdujące się w konkretnym miejscu względem nasłuchującego, a Maszyna już udowodniła, że są sposoby na przekonujące odtworzenie ich odgłosów z wykorzystaniem dźwięku przestrzennego.
Może, gdyby "góra" miała okazję na własne uszy porównać dźwięki Maszyny i SimRail na zestawie 5.1, podjęłaby inną decyzję.

Trzymam kciuki za to, żebym nie musiał w przyszłości wieczorami wybierać, czy chcę dziś pociągi w symulatorze bardziej posłuchać, czy pooglądać. 😉

Edited by Tadeusz Hajto
  • I agree 1
  • SIMRAIL Team
Posted

 

Samo przełączenie na 5.1 działa o tyle, że jest surround, ale pierdzi basem niemiłosiernie i to nie tylko z subwoofera a tylnych głośniczków też. W obsłudze od strony unity czy konfiguracji dźwięków raczej nie trzeba nic zmieniać. Jakby ktoś znalazł coś w dokumentacji albo na unitowym helpdesku o podobnych problemach, to dajcie znać.

 

Posted

Ciekawe, jest możliwość udostępnić taką opcję "eksperymentalnego dźwięku przestrzennego" do wybory w opcjach w kolejnym buildzie lub ewentualnie jakiś parametr, który można by było ustawić w opcjach uruchamiania w Steam, żeby aktywować ten tryb 5.1 i sprawdzić na własne uszy?
Nie znam się na Unity, ale po krótkim researchu znalazłem tylko jakieś starsze tematy i pewnie jest to wiedza podstawowa, ale mówiły o podpięciu Audio Listener do Main Camera i konieczności przekonwertowania wszystkich dźwięków na mono przed zaimportowaniem.
Pogrzebię jeszcze trochę i dam znać jak coś wynajdę.

Posted (edited)

Znalazłem jeszcze takie tematy odnośnie "buczenia" z głośników w Unity:

Tu problemy stwarzała cewka GPU z przebiciem na moduł dźwiękowy płyty głównej, a rozwiązanie to ustawienie Interaction Mode na Monitor Refresh Rate:

https://forum.unity.com/threads/does-anyone-else-get-a-buzzing-sound-from-their-speakers.464004/

Tu problemem było zarządzanie AudioSource'ami i ich wiele instancji zostających w pamięci przy przechodzeniu między scenami:
https://answers.unity.com/questions/1415274/help-audio-background-music-making-buzzing-sound.html

Jest jeszcze opcja wykorzystania bardziej zaawansowanego Audio Spatializer SDK, której użycie może powodować pewne artefakty dźwiękowe, a rozwiązaniem podanym na końcu artykułu jest zastosowanie buforów "overlap-save convolution or cross-fading buffers" (na końcu artykułu):
https://docs.unity3d.com/Manual/AudioSpatializerSDK.html

Jeszcze jedna rzecz, która przychodzi mi do głowy, to "zdebugowanie" źródeł dźwięku, wyłączając je po kolei, o ile edytor unity na to pozwala, co mogłoby pomóc zidentyfikować źródło dźwięku powodujące buczenie (lub wykluczenie, że to tylko jakieś konkretne źródło jest tego przyczyną).

Edited by Tadeusz Hajto
  • Like 1
  • SIMRAIL Team
Posted

Zapiąłem do miksera efektów pociągu equalizer z parametrami środka na 65Hz, skali rozkładu normalnego na 1.5 oktawy i wzmocnieniu 0.3 w tym zakresie. Wychwytuje większość basu z przetwornic, ale nie wiem czy tędy droga. Inżynierem dźwięku nie jestem i nie bardzo wiem co robię. Lokomotywa sobie stoi w tle jak to piszę i już mnie lekko uszy drażni.
Podpytałem jak to działa i można sobie włączyć w obecnym buildzie. W AppData\LocalLow\SimKol\SimRail\settings.conf znajdź parametr Snd_SpeakerMode. Akceptowane wartości to Mono/Stereo/Quad/Surround/Mode5point1/Mode7point1. Spróbuję to wyprowadzić do menu.
Proszę by ludzie z odpowiednim sprzętem sobie eksperymentalnie włączyli i opisali wrażenia. Czy też mają taki problem z basem. Może to tylko u mnie lokalnie.
OpenAL nie daje sygnału na bass. Stąd ten sam sampel może brzmieć kompletnie inaczej w Maszynie i w Unity.

  • Like 2
Posted (edited)

Przetestowałem tryb Mode5point1 na EU07 i jest super. Jedyny stały odgłos basowy, to przetwornica, ale tak chyba powinno być? Może ewentualnie nałożyć jakiś filtr na niską częstotliwość żeby nie przebijała się tak agresywnie na linię subwoofera.
@Stele Odnośnie Twojego problemu, może zerknij w swój sterownik audio, czy nie masz przypadkiem przestawionych tych opcji (bądź podobnych w zależności od producenta i wersji):
image.thumb.png.8f99fa69195a74146acaa7b305ee801f.png

Aby przetestować czy to właśnie ten dźwięk przetwornicy daje taki efekt, w scenariuszu samouczkowym EU07, gdy jest krok załączenia przetwornicy, można ją włączać i wyłączać bez ograniczeń (warto wcześniej ustawić głośność narratora na 0, żeby nie wkurzał 😉)

Ja posiadam wiekowy już zestaw Geniusa SW-HF 5.1 5000 i bas faktycznie buczy od przetwornicy, gdy mam pokrętło od bassów ustawione na środek, ale akurat te głośniki przebijają mi mocno bassem z suba w każdej grze, więc ok 40% na pokrętle jest w sam raz.

Co do samych sampli, chyba wyłączająca się sprężarka w EU07 brzmi inaczej niż w Maszynie (ogólnie w SimRail bardziej "szumi" niż "bulgocze", jakby pracowała z większą częstotliwością), ale nie jestem w stanie stwierdzić, która wersja jest bardziej realistyczna.

Najlepszy efekt chyba jednak daje stukot osi na nierównościach mijanych rozjazdów. W Maszynie nie było czuć tej masy w dźwięku.

Myślę, że spokojnie można udostępniać do testowania opcję wyboru kanałów dźwięku, ja jestem zadowolony z efektu.

 

EDIT:

Z ciekawości sprawdziłem też, jak to wygląda w Maszynie i tam faktycznie przetwornica nie wbija się na bass, a nawet w ogóle chyba sub nie pracuje, zupełnie jakby tam był tryb Surround, a nie Mode5point1. Przetestuję jeszcze ten tryb w SimRail. Druga kwestia to mnogość sampli (patrząc po samych nazwach w katalogu Maszyny znalazłem przynajmniej 4 różne zestawy dla start mid i end przetwornicy i sprężarki EU07. Tu też pewnie niektóre mogą być bardziej basowe niż inne, a pewnie i stąd różnica w dźwięku sprężarki jaki zapamiętałem z Maszyny.

UPDATE:

Przetestowałem tryb Surround w SimRail, bez zauważalnej różnicy. Sprawdziłem jeszcze raz Maszynę i tam kanał suba w ogóle nie jest używany (albo raczej niskie częstotliwości są zupełnie odcięte jakimś filtrem górnoprzepustowym lub nie obsługiwane przez OpenAL) - tu nawet ustawienie w sterowniku audio zarządzania basami, co powinno skutkować przenoszeniem dźwięków poniżej pewnej częstotliwości na kanał suba, nic nie dało.

Dorzucam jeszcze link do dokumentacji filtra górnoprzepustowego z Unity, może uda się wyczarować mniej basowy dźwięk z tych ustawień:

https://docs.unity3d.com/Manual/class-AudioHighPassFilter.html

Edited by Tadeusz Hajto
  • SIMRAIL Team
Posted

Tak, openAL nie wypełnia kanału suba. Trzeba to wymusić w sterowniku. U mnie działało. Nie tak jak tutaj, ale coś tam z suba leciało.

Co do postępów, to nie udało mi się wyprowadzić tego w sensowny sposób do menu. Musi poczekać na kogoś bardziej kompetentnego. Filtr górnoprzepustowy mam zostawiony na gałązce, choć wolałbym tylko kanałem bassu operować, ale po wczorajszych eksperymentach nadal mam podciśnienie w uszach. 😕 Przełączyłem na stereo, bo szkoda zdrowia.

Posted

Ja potestowałem trochę na Mode5point1 (oczywiście z bassem w głośnikach praktycznie skręconym do zera, co by nie dostać migreny 😉), sprawdziłem też jeszcze raz jak to brzmi w Maszynie i oprócz tego problemu z bassem, jest jeszcze jedna rzecz, która powoduje, że ten dźwięk przestrzenny wydaje się trochę taki syntetyczny, ale ten problem zaobserwowałem również w Maszynie. Dźwięki dochodzą kierunkowo tylko z miejsca, w którym mają źródło, tak jakby nie było żadnych przeszkód na drodze, a jednak kabina lokomotywy to zamknięta przestrzeń, w której dźwięki ze źródłem poza kabiną, niejako rozchodzą się po obudowie. W związku z tym, mimo że przetwornica jak i sprężarka znajduje się za plecami, przynajmniej jakiś pogłos powinien też dochodzić z przednich głośników, a tymczasem z przodu jest kompletna cisza.

Prawdopodobnie trzeba by było się pobawić z tą wtyczką https://docs.unity3d.com/Manual/AudioSpatializerSDK.html, żeby uzyskać jakiś lepszy efekt, ale na pierwszy rzut oka w dokumentację wygląda to na dość zaawansowaną konfigurację i pewnie wymaga kogoś z większym doświadczeniem w kwestiach ustawień 3D audio.

Posted (edited)

Patrząc ściśle pod kątem realizmu, to nie tylko dźwięki te dochodzą głównie spoza kabiny wszystkimi wibrującymi ścianami dookoła więc dochodzą do niej praktycznie z każdej strony a nie tylko z jednej, ale też dochodzą takie rzeczy jak echo wewnątrz małej metalowej kabiny, tłumienie od przeszkód zanim w ogóle dźwięk dojdzie do kabiny czy też wahania ciśnienia w kabinie z otwartym oknem. Moim zdaniem nierealne (chociaż może się mylę, nie znam się na tym). Prościej chyba byłoby nagrać dźwięk mikrofonem 4-kierunkowym i wrzucić to jako 4 źródła po rogach kabiny.

Niemniej jednak także uważam, że dźwięk do dobrego wrażenia z symulatora jest tak samo ważny jak zapach do dobrego wrażenia z kawy. Ludzie tego nie doceniają, ale to jest właśnie to, co sprawia, że wierzymy w to co widzimy na ekranie. Spróbujcie wyłączyć dźwięk całkowicie i tak pograć (albo wypić kawę z zatkanym nosem), to zobaczycie wtedy ile daje dźwięk, choćby nawet słaby. Są też ludzie bardziej i mniej wrażliwi na to, ja np. nie jestem w stanie w ogóle słuchać muzyki na głośniku mono.

W każdym razie trzymam kciuki za przekonanie góry, że to bardzo ważny temat i za dobre rozwiązanie go.

Edited by PeVoo
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy