PeVoo Posted December 20, 2022 Share Posted December 20, 2022 Oto sposób, w jaki udało mi się zablokować oba tory na Sosnowiec Płd. Próbowałem to samo zrobić na Zawodziu i nie zadziałało, więc nie działa to wszędzie. Oto kroki: Włączyć blokadę (jeśli nie jest włączona; patrz P): Zablokować semafor ją poprzedzający poleceniem STOP (patrz N4😞 Puścić przebieg od zablokowanego semafora do blokady: Odwołać blokadę ręczną semafora poleceniem OSTOP (brak widocznych zmian). Odwołać przebieg poleceniami ZW i ZWP: Jak widać P jest zablokowane na amen - po wybraniu P żadne polecenie już nie działa: Nie można też do takiej blokady skierować pociągu: Mogę się mylić, ale wydaje mi się, że blokada w tym stanie (jak i posterunek w Sosnowcu Płd.) czeka na przejechanie pociągu przez blokadę i dopóki to się nie stanie, to nie da się jej odblokować i wyłączyć - podczas gdy przepuścić przez nią pociągu również się nie da. Ponadto czerwony grot strzałki z tego co mi wiadomo oznacza, że pociąg wjechał już na odcinek przed blokadą, co nie miało miejsca. Jeśli to z jakiegoś powodu nie jest błąd, to proszę o objaśnienie dlaczego nie i instrukcje jak taki stan rozwiązać. Dziękuję. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeVoo Posted December 20, 2022 Author Share Posted December 20, 2022 PS: Poczekanie na wykrycie bezczynności żeby AI przejęło kontrolę nic nie dało, za to wyjście i wejście w posterunek odblokowało obie blokady, także AI zastępcze nie działa do końca. Jeśli jest to fizycznie możliwe dla gracza, to chciałbym też to umieć zrobić bez wychodzenia z sesji (z dyżurki). Link to comment Share on other sites More sharing options...
SIMRAIL Team inomushis Posted December 20, 2022 SIMRAIL Team Share Posted December 20, 2022 Powyższy przykład to prawidłowe zadziałanie przeciwwtórności liniowej na blokadzie liniowej. Po wybraniu kierunku i nastawieniu przebiegu pociągowego na tą blokadę część strzałki staje się czerwona. Następnie rozwiązanie tego przebiegu powoduje ustawienie stanu "pociąg na szlaku" i blokada pozostanie w tym stanie do momentu, a której posterunek sąsiedni nie stwierdzi wjazdu pociągu poleceniami KO lub DKO DKOP. Jedynym sposobem na wysłanie pociągu będzie wyjazd na sygnał zastępczy, ponieważ blokada liniowa nie jest w stanie stwierdzić, czy tor szlakowy nie jest zajęty przez tabor, który spowodował rozwiązanie przebiegu wyjazdowego. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
zajac325 Posted December 20, 2022 Share Posted December 20, 2022 (edited) dołączę się pod post. Wysłanie zgłoszenia: "dla pociągu xxxx droga wolna" pomimo braku zapytania przez SPł o drogę. Sprawia, że SPł nie wyprawia pociągów i nie komunikuję się przez telefon, nie dopowiada na zapytania. Nawet 10minut po czasie odjazdu xxxxx nie ma prośby o zgodę z strony SPł na blokadzie mam log który ma 126mb chyba_w_tym_kawalku_logu.zip SimRail_log_2022-12-20_12-18-09.zip Edited December 20, 2022 by zajac325 Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeVoo Posted December 20, 2022 Author Share Posted December 20, 2022 14 godzin temu, inomushis napisał(a): Powyższy przykład to prawidłowe zadziałanie przeciwwtórności liniowej na blokadzie liniowej. Po wybraniu kierunku i nastawieniu przebiegu pociągowego na tą blokadę część strzałki staje się czerwona. Następnie rozwiązanie tego przebiegu powoduje ustawienie stanu "pociąg na szlaku" i blokada pozostanie w tym stanie do momentu, a której posterunek sąsiedni nie stwierdzi wjazdu pociągu poleceniami KO lub DKO DKOP. Jedynym sposobem na wysłanie pociągu będzie wyjazd na sygnał zastępczy, ponieważ blokada liniowa nie jest w stanie stwierdzić, czy tor szlakowy nie jest zajęty przez tabor, który spowodował rozwiązanie przebiegu wyjazdowego. Dziękuję za odpowiedź. Udało mi się metodą prób i błędów rozszyfrować jak przepuścić pociąg na SZ przez blokadę w tym stanie i wróciła ona wtedy do normy (musiałem tylko odkryć, że to wcale nie wymaga włączenia przebiegu). Mam w takim razie jedno pytanie kontrolne: Dlaczego w takim razie dokładnie te same kroki nie działają na wszystkie inne blokady tak samo? Dlaczego jeśli puszczam przebieg na włączoną już blokadę 2B, to nie robi się ona czerwona z automatu? (Ani połowa od razu, ani druga połowa po anulowaniu przebiegu do niej; wszystko jedno czy ze STOP czy bez STOP na semaforze początkowym H2). Wydaje się, że te wszystkie blokady powinny działać (w tym reagować) identycznie na te same kroki. Czy może są różne typy blokad? PS: Przy okazji byłbym wdzięczny za podpowiedź jak wyłączyć blokadę wychodzącą, taką jak ta, żeby była szara (możliwe, że nie jest to do niczego potrzebne, ale chciałbym to zrozumieć): Jeśli dobrze rozumiem, można ją odwołać (być może jedynie) z sąsiedniego posterunku. Jednak ja bym w niektórych sytuacjach chciał to zrobić po to, żeby dać sąsiadowi sygnał, że nie mam już żadnych planów wysyłania nic na ten tor i może tam w pierwszej kolejności kierować pociągi. Przykładowo mógłbym mieć drugą taką włączoną blokadę w tym samym kierunku i wolałbym żeby sąsiad mi jej nie ruszał, bo za chwilę będę tam puszczał pociąg (dlatego chciałbym wyłączyć tę drugą blokadę, żeby sąsiad widział, że tam ma wolny tor). Wiem, że pewnie mam błędne założenia, bo nie znam realnych przepisów i procedur kolejowych na te rzeczy, więc jakby co, to będę wdzięczny za objaśnienie jak to się "załatwia w realu" prawidłowo. Póki co wiem tyle, co z filmów na tym forum i z własnego testowania systemu (bo gra nic nie uczy). Z góry dziękuję. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BullRot Posted December 21, 2022 Share Posted December 21, 2022 Bo inaczej działa blokada na jednotorze a inaczej na szlaku dwutorowym. Jeżeli też informuje się sąsiedniego dyżurnego że droga dla pociągu wolna to ten czeka aż coś przyjedzie. Logiczne. Jeśli to błąd to trzeba coś wysłać tam, lub też SimKol mógłby wprowadzić funkcję komunikacji by sąsiedni posterunek rozwiązał blokadę po swojej stronie Ko/dKo Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeVoo Posted December 21, 2022 Author Share Posted December 21, 2022 Czyli jednak mówisz, że są dwa różne rodzaje blokady? No, to wiele wyjaśnia. Aczkolwiek skoro jeden typ blokady działa na tej zasadzie, którą opisał @inomushis, czyli Cytat Po wybraniu kierunku i nastawieniu przebiegu pociągowego na tą blokadę część strzałki staje się czerwona. Następnie rozwiązanie tego przebiegu powoduje ustawienie stanu "pociąg na szlaku" (...) to jak działa ten drugi typ blokady, że ustawienie przebiegu na blokadę nie włącza jej na czerwono? To co ją włącza w takim razie? (Wiem, że drążę rzeczy techniczne ("niepotrzebne do gry"), ale lubię rozumieć co się dzieje i jestem pewien, że sporo ludzi tutaj (pasjonatów kolei) chciałoby wiedzieć jak to dokładnie działa.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtapiCl Posted December 21, 2022 Share Posted December 21, 2022 Rodzajow jest wiecej. Poczytaj w necie o blokadach liniowych (polecam te strone: https://www.bsk.isdr.pl/srk_blokp.php ). Jedne wymagaja recznego potwierdzania urzadzeniami, ze pociag wyjechal lub ze wjechal. Inne dzialaja bardziej automatycznie (wlacza sie kierunek, druga stacja daje pozwolenie na kierunek do siebie i wystarczy podac semafor... Reszta robi sie sama). 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
PeVoo Posted December 22, 2022 Author Share Posted December 22, 2022 2 godziny temu, AtapiCl napisał(a): Rodzajow jest wiecej. Poczytaj w necie o blokadach liniowych (polecam te strone: https://www.bsk.isdr.pl/srk_blokp.php ). Jedne wymagaja recznego potwierdzania urzadzeniami, ze pociag wyjechal lub ze wjechal. Inne dzialaja bardziej automatycznie (wlacza sie kierunek, druga stacja daje pozwolenie na kierunek do siebie i wystarczy podac semafor... Reszta robi sie sama). Dla mnie to jest zbyt niejasno napisane żebym mógł się z tego nauczyć jak to obsługiwać. Moim cichym marzeniem jest, żeby gra tych różnych zaawansowanych rzeczy uczyła stopniowo poprzez misje (lub ew. tutorial, ale wolałbym misje), w których jest coś objaśniane, pokazane procedury, a potem musisz to samo robić samemu tak żeby sprawdzić czy zrozumiałeś i umiesz - a jeśli nie w tej samej misji, to w którejś następnej, niespodziewanie (i więcej niż raz). Tak żeby wystarczyło grać, żeby się wszystkiego nauczyć, a nie szukać po internetach wiedzy tajemnej, żeby zrozumieć dlaczego coś działa tak jak działa. Wiecie, samo to co który sygnał świetlny znaczy jeszcze łatwo znaleźć lub podpytać kogoś, ale np. jak należy jechać, żeby zawsze zdążyć się zatrzymać przed niespodziewanym czerwonym, to już jest wiedza tajemna (a to przecież nie może być tak trudne/niemożliwe jak się wydaje, muszą być jakieś wskazówki gdzieś). Mnie przykładowo udało się znaleźć jaki znak ostrzega przed tym, że następny semafor jest ręcznie sterowany przez dyżurnego, co już jest solidną wskazówką, że może nie warto pędzić, bo nigdy nie wiesz co on zrobi. Ale skąd np. wiedzieć że wylot będzie zielony lub nie? Obstawiam, że tylko z komunikacji radiowej, która w realu pewnie jest obowiązkowa - ale tylko strzelam, bo nigdzie mi tego nikt nie objaśnił przecież. Skąd wiedzieć do której dyżurki się zgłosić też nie wiem bez HUD-a. Tego typu rzeczy bym chciał mieć objaśnione w grze właśnie - najlepiej w formie zabawy, czyli podczas misji, a nie jakieś żmudne testy, czy tutoriale, które się tylko czyta. Ja wiem, że tutaj "fanatycy kolejowi" są nadreprezentowani statystycznie, ale wierzcie mi, że jak dojdą tu zwykli gracze (a będzie ich przynajmniej 90% względem Was), to takie rzeczy będą bardzo istotne i cenne dla nich. Jeszcze jedna rzecz której mi brakuje do nauki, to możliwość sterowania dwoma dyżurkami na raz, tak żeby móc wypróbować co kiedy jak się potwierdza z drugiej strony i jak to tam wygląda kiedy tu coś robisz. Deweloperzy na bank mają taką możliwość (nawet chyba była wykorzystywana podczas nagrywania kursu video), więc dla nich to jest oczywiste i nie rozumieją / dawno zapomnieli, jak ograniczona jest nauka i zrozumienie, kiedy się tego NIE ma i nie widzi. Takie szkolenia w grze mogłyby być, gdzie by było widać obie strony na 1 ekranie, lub można by było szybko je przełączać. To by dopiero był wypas, takie szkolenia z praktyką! Najpierw coś za rączkę objaśnione, a potem samemu masz obsłużyć kilka podobnych sytuacji. Jak zaliczysz, następna misja i inna sytuacja. Potem jakieś grubsze misje gdzie musisz się wykazać, że umiesz obsłużyć wszystkie poprzednie sytuacje. Ale to by było super! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AtapiCl Posted December 22, 2022 Share Posted December 22, 2022 Generalnie polecam strone isdr.pl i symulatory dyzurnego tam zawarte. Kiedys autor ów symulatora zrobil taki fajny program do testowania blokad wlasnie, gdzie bylo pokazane jak to dziala po obu stronach jednoczesnie. @uetam masz to gdzies w czelusciach dyskow? Pomozesz? 🙂 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Akano Posted January 1, 2023 Share Posted January 1, 2023 Polecam filmiki wykładowcy Technikum Kolejowego w Bydgoszczy i Dyżurnego Ruchu (ISEDR) Michał Piątkowski, fajnie tłumaczy i w szkole i na YouTube 😉 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
m61 Posted January 1, 2023 Share Posted January 1, 2023 https://www.youtube.com/@MichalPiatkowski/videos 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts