Jump to content

Zacięcia/szarpnięcia (stutters)   

39 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Posted (edited)

 

Zastanawiam się, czy są ludzie, którzy nie doświadczają żadnych zacięć (lub: problemów z płynnością) w grze Simrail. Jeśli tak, to jakiego rodzaju systemu i konfiguracji używacie?

Dość mocno przeszkadzają mi losowe szarpnięcia i zacięcia (lub: spadki płynności) w obrazie. Zrobiłem wszystko, co tylko przyszło mi do głowy, żeby je zidentyfikować, zmierzyć, skorelować i spróbować wyeliminować. Nie chodzi tylko o Simrail, ale ogólnie interesują mnie sprawy techniczno-analityczne, więc się dzielę i jestem ciekawy. Szczerze mówiąc, nie jest to jedyna gra, w której tak się dzieje, ale nie zdarza się to w każdej, a przynajmniej w innych jest to mniej zauważalne. Załączam metryki benchmarków Pendolino między Wschodnią a Piastowem, jeśli kogoś to ciekawi.

Mam procesor Ryzen 9800X3D, kartę graficzną 7900XT, 64 GB niskolatencyjnej pamięci DRAM i dysk NVME SSD. Jest to więc całkiem niezły (lub: mocny) system. Używam ustawień średnio-wysokich, ze zminimalizowanym LOD, teksturami w 1/2 rozdzielczości i stosunkowo dużym zasięgiem rysowania. Uzyskuję od 40 do 120 FPS w zależności od obszaru. Simrail jest zdecydowanie ograniczony przez procesor, i to głównie przez pojedynczy wątek, jak wiele gier. Zebrałem obszerne metryki PC dotyczące generowania czasu klatek, a także aktywności VRAM, CPU i GPU. Stworzyłem wykresy oraz użyłem skryptów w Pythonie, aby porównać wszystkie różne ustawienia. Zdecydowanie mogę skorelować każde zacięcie z momentami, kiedy zawartość jest przenoszona do VRAM, więc występuje pewne opóźnienie I/O. Zoptymalizowałem czasy VRAM, dostroiłem i zoptymalizowałem procesor dla każdego Coru. Bawiłem się różnymi ustawieniami graficznymi w Simrail, sprawdziłem wszystkie aktywności w tle i opóźnienia sterowników... Dosłownie nic nie wprowadza w tej kwestii zmiany, i jest to niezależne od FPS. Zakładam, że to kwestia architektury gry i Unity, i po prostu nie da się tego naprawić, chyba że deweloperzy lepiej zoptymalizują grę, ale DX11 limituje.

Czy to zdarza się każdemu? Czy ludzie po prostu uczą się z tym radzić?

Michal

image.thumb.png.bb2469e2ae4d2c4f238959cad51e27b0.png

 

Edited by wyskass
  • I agree 2
Posted (edited)

Mnie się nie zdarzają niemal żadne. Ale też nie mam nowych DLC i np. ruchu Ai pociągów na singlu. Na multi też nie miałem przycięć. Problem przycinek dotyczy wszystkich gier i jest stary jak świat. Tutaj zasadnicze znaczenie ma: CPU i GPU. Im lepsze tym powinno być lepiej. Choć... dużo też zależy od optymalizacji i czasami nic nie pomoże jak jest słaba optymalizacja jakiegoś terenu...

Ale asekuracyjnie oddałem głos w ankiecie na ten wariant średni bo na pewno po dokupieniu DLC też bym miał. Gram w 4K na max. ustawieniach.

Edited by adamets2
  • Thanks 1
Posted (edited)

GF Now Ultimate, 2560x1440, prawie że wszystko wykręcone na ultra detale (poza ilością ludzi i renderowaniem trawy), stabilne 60fps przez praktycznie cały czas.

Edited by Bulbulator
  • Like 1
  • I agree 1
Posted

Czy ktoś z tych 18%, którzy nie doświadczają żadnych zacięć, przycięć w symulatorze mógłby tu napisać na jakim sprzęcie gra, jakie ma ustawienia i czy ewentualnie coś zmieniał, by uniknąć zacinania symulatora?

  • Like 2
Posted

Ja mam powiedziałbym "średnio-półkowy" sprzęt (7800X3D, RTX 3060 Ti, 32 GB RAM), tyle że ja gram w FullHD i na full detalach. U mnie nie ma różnicy czy gram z DLSS'em czy bez, klatki są praktycznie takie same. Jedyne co, to rodzaj smużenia (które notabene w tej grze jest okropne!) się zmienia. A tak, gra na prawie full detalach działa nieźle (~100 klatek), ale np. w Warszawie Centralnej, to potrafi zejść do okolic 20.

Nie robiłem jakichś super dokładnych testów, ale grając z włączoną rozszerzoną nakładką wydajności Steama, u mnie ewidentnie ograniczeniem jest karta. CPU pracuje średnio na 70%, za to karta cały czas na 100. Jest jednak większy problem, który, jak mi się wydaje, przynajmniej w moim przypadku, powoduje ścinki - VRAM. Wiem, że moja karta nie jest w tej kwestii jakimś tytanem, natomiast te 8 GB w większości gier bez problemu starcza. A tutaj, nakładka pokazuje, że notorycznie zarezerwowane jest więcej niż jest dostępne (np. 11/8 GB). Ewidentnie też, gdy następuje ładowanie jakiegoś obszaru z pamięci, to ta gra się w tym momencie zawiesza, a gdy gra zwalnia obszary z pamięci, to następuje wzrost liczby klatek. Wydaje mi się, że albo coś jest tragicznie zoptymalizowane jeśli chodzi o tekstury, albo jest gdzieś jakiś memory leak w obszarze pamięci VRAM.

Ciężko mi trochę rozróżnić kolory i legendę jak Twoim (pięknym!) wykresie, jednak jeśli dobrze zauważyłem, to i u Ciebie nieraz (nie zawsze) "stutter" zbiega się w czasie ze zwolnieniem VRAM'u. Może to kwestia braku optymalizacji dynamicznego ładowania / odładowywania?

Posted
On 11/24/2025 at 11:31 AM, Szczurson said:

Ja mam powiedziałbym "średnio-półkowy" sprzęt (7800X3D, RTX 3060 Ti, 32 GB RAM), tyle że ja gram w FullHD i na full detalach. U mnie nie ma różnicy czy gram z DLSS'em czy bez, klatki są praktycznie takie same. Jedyne co, to rodzaj smużenia (które notabene w tej grze jest okropne!) się zmienia. A tak, gra na prawie full detalach działa nieźle (~100 klatek), ale np. w Warszawie Centralnej, to potrafi zejść do okolic 20.

Nie robiłem jakichś super dokładnych testów, ale grając z włączoną rozszerzoną nakładką wydajności Steama, u mnie ewidentnie ograniczeniem jest karta. CPU pracuje średnio na 70%, za to karta cały czas na 100. Jest jednak większy problem, który, jak mi się wydaje, przynajmniej w moim przypadku, powoduje ścinki - VRAM. Wiem, że moja karta nie jest w tej kwestii jakimś tytanem, natomiast te 8 GB w większości gier bez problemu starcza. A tutaj, nakładka pokazuje, że notorycznie zarezerwowane jest więcej niż jest dostępne (np. 11/8 GB). Ewidentnie też, gdy następuje ładowanie jakiegoś obszaru z pamięci, to ta gra się w tym momencie zawiesza, a gdy gra zwalnia obszary z pamięci, to następuje wzrost liczby klatek. Wydaje mi się, że albo coś jest tragicznie zoptymalizowane jeśli chodzi o tekstury, albo jest gdzieś jakiś memory leak w obszarze pamięci VRAM.

Ciężko mi trochę rozróżnić kolory i legendę jak Twoim (pięknym!) wykresie, jednak jeśli dobrze zauważyłem, to i u Ciebie nieraz (nie zawsze) "stutter" zbiega się w czasie ze zwolnieniem VRAM'u. Może to kwestia braku optymalizacji dynamicznego ładowania / odładowywania?

No właśnie oto chodzi, że czy FPS jest wysoko czy nie, to szarpanie jest takie same. Ja też myślałem że może za mało VRAM, ale obniżenie texture na 1/2, które używa dużo mniej VRAM, tez nie miało efektu. I tak, właśnie w ładowaniu nowych obszarów, są największe szarpania, zwłaszcza jechaniem przez Warszawę. I tak jak mówisz, w moim wykresie, zawsze się dzieje przy zmianie stanu VRAM. Niskie żółte linie to kalkulowane szarpania (w milisekundach zwolnienia czas na klatki) and żółte wysokie przerywane to oznaczone przeze mnie, w czasie jazdy, kiedy jest oczywiste spostrzegane (timestamp do text file, przez programowany przycisk na myszce). Ten wykres, od Wschodniej to Piastowa z dwoma minutami czekania na Centralnej is Zachodniej. Widacz najniższe FPS na Zachodniej, ale najwięcej szarpania szybką jazdą przez zabudowania do Piastowa.

Wiec jak mówisz, ja też myślę że to tylko kwestia optymalizacji, i limitacja DX11. Na pewno świat by generowany dynamiczne z danych geograficznych, co daje wspaniałą realność otoczenia na setki kilometrów, i chyba nie możliwe jest optymalizować takiego systemu. Jus przestałem się tym przejmować, is po prostu ignoruje. Nie obniżam grafiki w tym celu. 

Jedno mnie dalej ciekawi, ze niektórzy oświadczają, że nie mają żadnych szarpań. Ale jake mala ankieta pokazuje, to 10%, a z takim małym zestawem odpowiedzi to mogą być specjalnie sytuacje albo prostu nie zauważają.

  • Like 1
Posted
On 11/23/2025 at 6:17 PM, Bulbulator said:

GF Now Ultimate, 2560x1440, prawie że wszystko wykręcone na ultra detale (poza ilością ludzi i renderowaniem trawy), stabilne 60fps przez praktycznie cały czas.

No ja też teraz jade na prawie max, 60+ FPS. Tylko są te milisekundowe szarpania co jakiż czas. Można się przyzwyczaić, i po jakimś czasie nawet nie zauważać.  

Posted
30 minut temu, wyskass napisał(a):

No ja też teraz jade na prawie max, 60+ FPS. Tylko są te milisekundowe szarpania co jakiż czas. Można się przyzwyczaić, i po jakimś czasie nawet nie zauważać.  

Wczoraj po raz pierwszy miałem coś takiego, jak była gęsta mgła na serwerze w okolicy Koluszek.

Posted
Just now, Bulbulator said:

Wczoraj po raz pierwszy miałem coś takiego, jak była gęsta mgła na serwerze w okolicy Koluszek.

Hmm.. Nie mam doświadczenia z mgłą, ale w nocy kiedy nie ma dużo widocznego do rysowania, jest zdecydowanie miej szarpania zawiązanego z ładowaniem obiektów. Myślę ze mgłą podobnie, ale jak tylko bardzo rzadko to nie żle. 

Posted

Moja gra np potrafi się scrashować - za każdym razem na singlu mam crasha i scenariusze są niemożliwe do wykonania - za to na multi wszystko ładnie śmiga do momentu wjazdu do warszawy

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy