en57 Posted December 10, 2022 Share Posted December 10, 2022 (edited) Witam. Chciałbym rozpocząć ogólny temat ustawień graficznych. W moim przypadku chciałbym dopytać się w kwestii migotania elementów typu sieć trakcyjna w oddali, ale również np. na monitorze z prędkościomierzem w Elfie linii tabelki, płoty, słupy itp. (oczywiście w SimRail). W skrócie, wszystkie cienkie linie. W symulatorze TramSim również występuje to zjawisko, ale w MaSzynie już nie. Występuje to zarówno na monitorze laptopa (17 cali) jak i na zewnętrznym (24 cale). Oba mają rozdzielczość 1920x1080 i 60Hz, a sprzęt, to: - procesor i7-9750HF - karta graficzna GTX 1660 Ti w wersji mobilnej współpracujący w ramach jednostki Lenovo Legion Y540-17IRH. 1. Dlaczego występuje u mnie tego typu migotanie? Czy wynika to z mojej niewiedzy w zakresie ustawień w panelu Nvidia (jeśli tak to co ustawić)? Uszkodzenie laptopa? Do tej pory myślałem, że jest to kwestia braku monitora 4K, ale z tego co wiem (a nawet przeczytałem) 1660 Ti nie udźwignie rozdzielności 4K..., a skoro zalecana jest na Steamie karta 1060 to myślę, że z 1660 nie byłoby problemu, tak samo jak przy rozdzielności Full HD. 2. I pytanie dodatkowe dla reszty: Jakie dla tego sprzętu są optymalne ustawienia graficzne w SimRail? Edited December 10, 2022 by en57 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
garot22 Posted December 19, 2022 Share Posted December 19, 2022 To chyba z braku wyboru anty aliasingu. Ja mam na max detale wszystko co się da z DLSS w 1440p i dalej są wszelkie linie trakcyjne poszarpane. fajnie jakby w pełnej wersji był anty aliasing jakiś. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SIMRAIL Team Stele Posted December 19, 2022 SIMRAIL Team Share Posted December 19, 2022 Maszyna ma simple forward rendering i multisampling antyaliasing. Simrail i pewnie TramSim też, używają tiled deferred, niepozwalający zastosować tych samych metod wygładzania. Problem dotyczy praktycznie wszystkich gier ostatniej dekady. Nic co wymyślili w tym czasie, nie osiąga podobnych rezultatów. Link to comment Share on other sites More sharing options...
en57 Posted December 20, 2022 Author Share Posted December 20, 2022 A od czego w takim razie to zależy, że na większości filmów na YouTube nie występuje zjawisko tego migotania, a u mnie, albo u niektórych równo zasuwa ta sieć? Mają większy ekran? Link to comment Share on other sites More sharing options...
skylake Posted January 16, 2023 Share Posted January 16, 2023 Odnośnie ustawień w panelu NV powinno się zainstalować sterownik "na czysto" i stworzyć osobny profil ustawień w panelu dla symulatora, dodając plik wykonywalny SimRail.exe do sterownika w sekcji - "Zarządzanie ustawieniami 3D", w zakładce - "Ustawienia programu" - "Dodaj", jednocześnie nic nie zmieniając po instalacji w ustawieniach globalnych sterownika. Ścieżka do symulatora jest wiadoma, ale w razie czego podam - "Steam\steamapps\common\SimRail\SimRail.exe. Moje ustawienia w panelu NV: Filtrowanie anizotropowe - 8x (przy 4x krawędzie są na moje oko zbyt postrzępione) Filtrowanie tekstur - jakość - Wysoka wydajność Filtrowanie tekstur - optymalizacja anizotropowa - Włącz Filtrowanie tekstur - optymalizacja trójlinowa - Włącz Optymalizacja wątkowa - Włącz Potrójne buforowanie - Wyłącz Synchronizacja pionowa - Wyłącz Tryb zarządzania energią - Preferuj maksymalną wydajność Wstępne renderowanie klatek wirtualnej rzeczywistości - 1 Innych opcji w panelu NV wpływających na obraz/wydajność nie zmieniałem. Nie jest to może wielka filozofia, ale przy tych ustawieniach, niezależnie od posiadanego modelu karty graficznej od "zielonych", symulator powinien działać trochę lepiej. Warto jeszcze dodać plik SimRail.exe do trybu "wysokiej wydajności". W Windows 10/11 należy wejść w ustawienia systemu, następnie "Granie", "Tryb gry", "Grafika", wcisnąć "przeglądaj" i wybrać plik SimRail.exe oraz zaznaczyć w opcjach "Wysoka wydajność". Można także odblokować w powłoce PowerShell systemu Windows 10/11 tzw. "Tryb najwyższej wydajności", który następnie włącza się w Panelu sterowania, w sekcji "Opcje zasilania". Aby tego dokonać należy otworzyć wyszukiwarkę systemową i wpisać Windows PowerShell. Aplikację trzeba uruchomić jako administrator. Do powłoki PowerShell kopiujemy następujące polecenie - powercfg -duplicatescheme e9a42b02-d5df-448d-aa00-03f14749eb61 i zatwierdzamy przyciskiem "Enter". W profilu zasilania "Najwyższa wydajność" polecałbym wejść w jego zaawansowane ustawienia i w rubrykę "Wyłącz dysk twardy po", wstawić "0". Dobrym moim zdaniem rozwiązaniem jest ustawienie tzw. "pliku wymiany/stronicowania". W tym celu należy kolejno kliknąć prawym przyciskiem myszy na "Mój komputer", wejść we "Właściwości", następnie "Zaawansowane ustawienia systemu", "Zaawansowane" i w sekcji "Wydajność" kliknąć "Ustawienia", "Zaawansowane" i niżej "Zmień. Wchodzimy w tym momencie do ustawień "Pamięci wirtualnej". Na samej górze odznaczamy opcję "Automatycznie zarządzaj rozmiarem pliku stronicowania dla wszystkich dysków", poniżej zaznaczamy dysk "C", wybieramy "Rozmiar niestandardowy" i w okienka "Rozmiar początkowy" (MB) oraz "Rozmiar maksymalny" (MB) wpisujemy odpowiednie wartości, zgodnie z posiadaną ilością pamięci RAM. Potrzebne jest pewne obliczenie. Ja posiadam 32GB RAM, więc dla rozmiaru minimalnego 32x1,5 i wynik - 48 - należy pomnożyć przez 1024, ponieważ musi być w MB. Zatem w tym przypadku "Rozmiar minimalny" wynosi - 49152. Dla "Rozmiaru maksymalnego" jest to 32x4=128, następnie mnożymy przez 1024 i wychodzi 131072. Niezależnie od posiadanej ilości pamięci RAM, należy zastosować taki sam wzór, podstawiając jedynie w pierwsze pole swoją wartość, np. 16, 32, itp. Po wszystkim klikamy "Ustaw", następnie "Ok" i "Zastosuj". Warto w rejestrze ustawić także "automatyczne czyszczenie pliku stronicowania". Po tej operacji system będzie się dłużej uruchamiał ponownie i zamykał, ale moim zdaniem dobrze byłoby tak zrobić. Wpisujemy "regedit", uruchamiamy edytor rejestru jako administrator. Po lewej stronie rejestru przechodzimy kolejno do - HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management, odnajdujemy po prawej stronie - ClearPageFileAtShutdown, klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy "Modyfikuj", zmieniamy wartość na "1", zamykamy rejestr i uruchamiamy komputer ponownie. W ustawieniach - "Granie", "Tryb gry", "Grafika" można byłoby jeszcze wejść w ustawienia - "Zmień domyślne ustawienia grafiki" i wyłączyć - "Planowanie przyspieszanego sprzętowo procesora GPU" oraz "Optymalizacje dla gier w oknie", ponieważ wbrew pozorom opcje te mogą powodować niestabilność i wyrzucanie symulatora do pulpitu. Tak przynajmniej dzieje się w przypadku najnowszego Flight Simulator. Po wyłączeniu ww opcji, objawy ustąpiły. Odnośnie moich ustawień w samym symulatorze, korzystam z gotowego zestawu ustawień - "Normalne" - z wyłączoną synchronizacją pionową, limit klatek, ustawiłem na 120, bo moja konfiguracja sprzętowa pozwala na szlaku uzyskać 120 klatek, DLSS na "Wydajność". W panelu NV należy jeszcze ustawić zgodną częstotliwość odświeżania. Ja mógłbym sobie pozwolić na co najmniej ustawienia wysokie, czy nawet ultra, ale wole mieć mimo wszystko większą płynność rozgrywki, stąd ustawienia takie a nie inne. 120Hz robi trochę robotę. Ja przynajmniej widzę różnicę, dlatego tak ustawiłem. Moja konfiguracja: i7-10700K (bez OC), tylko na Turbo Boost 32GB RAM RTX 3070 Może komuś się to przyda. Pozdrawiam 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arkadio40 Posted February 10 Share Posted February 10 Ja np mam użycie grafiki w 75% a powinno być zdecydowanie mniej dodam że ustawienia mam na Normalne Link to comment Share on other sites More sharing options...
adamets2 Posted February 10 Share Posted February 10 W dniu 10.12.2022 o 01:48, en57 napisał(a): Witam. Chciałbym rozpocząć ogólny temat ustawień graficznych. W moim przypadku chciałbym dopytać się w kwestii migotania elementów typu sieć trakcyjna w oddali, ale również np. na monitorze z prędkościomierzem w Elfie linii tabelki, płoty, słupy itp. (oczywiście w SimRail). W skrócie, wszystkie cienkie linie. W symulatorze TramSim również występuje to zjawisko, ale w MaSzynie już nie. Występuje to zarówno na monitorze laptopa (17 cali) jak i na zewnętrznym (24 cale). Oba mają rozdzielczość 1920x1080 i 60Hz, a sprzęt, to: - procesor i7-9750HF - karta graficzna GTX 1660 Ti w wersji mobilnej współpracujący w ramach jednostki Lenovo Legion Y540-17IRH. 1. Dlaczego występuje u mnie tego typu migotanie? Czy wynika to z mojej niewiedzy w zakresie ustawień w panelu Nvidia (jeśli tak to co ustawić)? Uszkodzenie laptopa? Do tej pory myślałem, że jest to kwestia braku monitora 4K, ale z tego co wiem (a nawet przeczytałem) 1660 Ti nie udźwignie rozdzielności 4K..., a skoro zalecana jest na Steamie karta 1060 to myślę, że z 1660 nie byłoby problemu, tak samo jak przy rozdzielności Full HD. 2. I pytanie dodatkowe dla reszty: Jakie dla tego sprzętu są optymalne ustawienia graficzne w SimRail? Na moim sprzęcie: RTX3080Ti + i5-12600 + 32GB RAM + SSD zarówno w SimRail jak i TramSim nie mam takiego migotania. W obu grach max ustawienia. Gram w 4K na TV 75'' Samsung. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Korsarz Posted February 11 Share Posted February 11 W dniu 20.12.2022 o 12:51, en57 napisał(a): A od czego w takim razie to zależy, że na większości filmów na YouTube nie występuje zjawisko tego migotania, a u mnie, albo u niektórych równo zasuwa ta sieć? Mają większy ekran? Na kartach GeForce RTX jest możliwość całkowitego wyeliminowania migotania elementów typu sieć trakcyjna itp. Po włączeniu DLSS w opcjach gry SimRail problem znika zupełnie, ale tylko na tych kartach RTX. W zeszłym roku wżuciłem filmik tu na forum jak wszystko migocze bez dlss i jak po włączeniu dlss, wszystko przestaje migotać. Więc to jest jedyny sposób na ten problem, na dzień dzisiejszy. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
en57 Posted February 13 Author Share Posted February 13 W dniu 11.02.2024 o 12:44, Korsarz napisał(a): Więc to jest jedyny sposób na ten problem, na dzień dzisiejszy. Zauważmy, że ten dzień dzisiejszy jest niemal 14 miesięcy po tym dniu wczorajszym, kiedy rozpocząłem ten wątek. Rozwiązań tej kwestii jest kilka, w tym dwa ze strony twórców oraz jeden ze strony graczy. Ale to taki szczegół z tymi 14 miesiącami 😉 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now