Jump to content

[PL] Podstawowy poradnik DYŻURNEGO RUCHU oraz komunikacji / radiołączności dyżurny - maszynista.


Recommended Posts

Posted (edited)

1096063702_simraillogo.png.3b48fd3173df9e6865913e1512ea0239.png

 

WITAJCIE NOWI ADEPCI ORAZ SYMPATYCY WIRTUALNEGO ŚWIATA KOLEI 🙂

 

Jaki cel ma napisanie owego poradnika? 

Branża kolejowa jak i związana z nią tematyka oraz używane specyficzne słownictwo i fachowa terminologia nie jest łatwa do zrozumienia dla zaczynającego zabawę z symulatorem SimRail nowego użytkownika, który zawodowo nie jest związany z koleją. Poradnik ten w bardzo uproszczonej formie ma Wam przybliżyć na "chłopski rozum" podstawowe mechaniki pracy dyżurnego jak i maszynisty. Jest to oczywiście tylko poradnik jak widzą to ludzie pracujący na kolei, chcących aby stosowanie tych prostych zasad w wirtualnym świecie umiliło rozgrywkę i pozwoliło cieszyć się z niej tym zawodowo pracujących na kolei , jak i tym którzy chcą amatorsko poczuć smak tej branży. Piszę go bardziej z tytułu uwag kolegów jak i własnych doznań podczas zabawy. Przez ten krótki czas stwierdziliśmy jednoznacznie, że ludzie nie będący w branży zawodowo, oraz szczególnie młodzi gracze ( gdzie po głosie aż słychać, że pierwsza komunia będzie w tym roku w maju 😛 ) nadużywają kanału radiowego do podawania komunikatów, których nie trzeba w danym momencie stosować oraz innych dziwnych zachowań których nigdy nie doświadczymy na prawdziwej kolei. Wiadomo, że to TYLKO GRA, i nie można wymagać cudów od amatorskich kolejarzy, ale wiem, że duże grono ludzi zawodowo pracujących na kolei i grających z Nami ta praktyka bardzo irytuje i chcemy to zmienić  aby wszystkim Nam grało się ze Sobą jak najlepiej 🙂. Nie będę tu stosował slangu fachowego używanego na realnej kolei, tylko postaram się posługiwać językiem ogólnozrozumiałym. Nie będę tu też wklejał fachowych slajdów i zdjęć z instrukcji kolejowych bo to na chwilę obecną nie ma sensu. Prosty ludzki język.

 

Na wiele rzeczy można przymknąć oko i mimo to dalej cieszyć się rozgrywką, ale spotkaliśmy już tak irytujące sytuacje, które ciężko przemilczeć. Pominę temat głupiej szczeniackiej pyskówki jeden do drugiego co aby pokazać swoją polskość, pominę ten temat ponieważ to sprawa na osobną dziedzinę - bany i ostrzeżenia. Skupię się na trzech najbardziej upierdliwych sprawach:

  • obejmowanie dyżurowania na posterunkach gdzie nie ma się bladego pojęcia jak porwadzić tam ruch,
  • celowym i świadomym trolowaniu innych przez blokowanie ruchu na szlakach, "afczeniu", trzymaniu ludzi pod semaforami dla zabawy, itp, itd,
  • zajmowaniu w kółko kanału radiowego i gadaniu na nim non stop rzeczy typu " wjazd podany", "wyjazd świeci" - mimo że maszynista jest daleko przed semaforem i wszystko widzi na tarczy takowego semafora.

Sugestie tu zawarte to luźne propozycje związane z malutkim "role plejem" jeśli chodzi o podejście do zabawy i jeszcze raz podkreślę są tylko prośbą i propozycją aby je stosować - nie są wymogiem . Przejdźmy do tematów....

 

Podstawowa komunikacja dyżurny - maszynista, oraz życie w zgodzie z serwerem:

Pierwszym z wielu błędów jakich można dokonać po objęciu pociągu lub dyżurki to niesprawdzenie kanału radiowego na którym pracuje i komunikuje się dana linia , po której się poruszamy. Informację na jakim kanale się obecnie znajdujemy znajdziemy na radiotelefonie na maszynie lub w nastawni. Są to oznaczenia "pociągowe R1, R2, R3 R4.....". Spis kanałów jakie występują na danej linii powstanie w formie mapki w dziale "zawartość od społeczności" - pewnie niebawem. Łatwo można się wtedy przygotować do drogi lub pracy na posterunku, bo często bugi sprawiają że po objeciu stanowiska nie pracujemy domyślnie na wymaganym kanale. Powoduje to spore problemy, gdyż jak znajdujemy się na innym kanale niż trzeba to inni prawidłowo ustawieni gracze nie porozumieją się z nami. To generuje niepotrzebne nerwy wynikające z staniem pod semaforem z sygnałem Stój. Dodatkowo zły kanał na radiu nie wzbudzi nam AI który kieruje wirtualnie stacją nie obsadzoną człowiekiem. Maszynistów o zmianie kanału na inny informują znaki ustawione przy torze - koło koloru czarnego, a na niej żółtym drukiem numer kanału na który należy się przełączyć, np "R2".

 

Manipulator radiopociągowy znajdujący się na nastawni oraz maszynie.

1054099198_koliberggg.thumb.jpg.7f8ba5d0a38573e3b562d9ece0ffc5b0.jpg

 

Gdy mamy już rozwiązane zagadnienie związane z prawilnym kanałem łączności, przejdźmy teraz do najczęściej spotykanej sytuacji, którą obserwuje się podczas jazdy czy dyżurowania. Mianowicie - nadużywanie i spamowanie wiadomości typu "wjazd/wyjazd/przejazd podany, itp, itd.) na radiu pociągowym. Osoby niezorientowane w sztuce kolejowej nie są świadome tego, że powtarzanie do każdego pojawiającego się pociągu "wjazd świeci", "wyjazd świeci", "przelot świeci" jest już bardzo upierdliwym nagięciem przepisów o radiołączności pociągowej. Mówimy tu o sytuacji, kiedy owy wjazd / wyjazd / przelot świeci od dawna, jest podany na tyle szybko przed przejazdem pociągu, że maszynista zbliżający się do danej stacji widzi na ostatnim semaforze blokady na szlaku, że semafor wjazdowy jest podany, albo , że w stacji do której się zbliża podany jest przelot przez nią. To moi drodzy nie ma kompletnie sensu, maszynista prowadzący pociąg widzi sygnał i nie ma logicnzego sensu mówić mu o tym. Taką praktyką można bardzo zirytować zawodowców i innych ceniących sobie ład na radiu. Najgorsze jest to w ustach młodego uczestnika zabawy, który z racji swojego wieku ma bardzo specyficzny ton głosu i zazwyczaj do tego ustawiony tak mikrofon, że człowiek nagle całuje sufit z wrażenia jak w słuchawkach dostaje srogą dawkę decybeli. To akurat przemyślenie z własnej autopsji - 2 dni temu stoję sobie na planowym postoju w Zawierciu. Dla zabicia nudy z ciekawości śledzę sobie mapkę co się do mnie zbliża na stronie z mapą serwera (simrail.fr) i widzę, że daleko na horyzoncie zbliżają się do Zawiercia 3 pociągi - dwa towarowe i jeden osobowy. Widzę z maszyny, że po sąsiednim torze ładnie świeci przelot dla towara , a pozostałe dwa są jeszcze het het daleko. Jegomość dyżurny z Zawiercia, zaczął swój koncert na radiu. Każdy pociąg z osobna wywoływał do tablicy i powiadamiał, że wjazd świeci , wyjazd świeci i że przelot świeci. Jak wcześniej wspomniałem to był kaliber młodego człowieka przed modulacją głosu. Co ciekawe nikt z maszynistów mu nic nie odpowiadał na roadiu bo jadąc dobrze widzieli co ich czeka. Przy drugim pociągu już zacząłem się gotować, przy trzecim ...pominę ten wątek. 

To moi drodzy na serio nie ma sensu, ja rozumiem, że możecie nie mieć wiedzy że tak się nie prkatykuje, że to wkurza innych - macie do tego prawo, ale widzę często że ludzie chcą atencji, chcą być w centrum uwagi i traktują radio jak stacje PKS i zapowiedź każdego busika z osobna. Gorsze jest to, że jeżeli takiemu osobnikowi zwróci się uwagę żeby tego nie robił bo to nie ma wytłumaczalnego sensu słyszy się zazwyczaj żebym sie nie wtrącał, że się nie znam, daj się chłopakowi wygadać, itp. Najczęściej słyszę hasło " ale to tylko gra" - i tu jak najbardziej się zgodzę. Mówię, że gro rzeczy można pominąć, nie robić tego jak to wygląda na żywo, ale tu chodzi o jakis szacunek do ludzi którzy nie chcą słuchać przez 10 minut jazdy w obrębie Łaz, dyżurnego który każdego informuje co zrobił . Prawidłowe komunikaty są jeszcze do wybaczenia i przełknięcia, ale czasami słyszę tak dziwne komendy, że aż szkoda czasu je tutaj cytować. 

 

Teraz kilka najczęściej występujących sytuacji i zwrotów dla osób zainteresowanych dobrymi praktykami i dobrą zabawą z innymi.

  • Najczęściej może nam zagapić i nie wyrobić się z zaświeceniem semafora na czas i maszynista już nie stwierdzi na ostatnim odcinku na blokadzie czy ma wjazd do stacji. W takiej sytuacji warto poinformować maszynistę takim zwrotem - aby oszczędzić mu zbędnego hamowania: 

"40101 dla Będzina....w Będzinie już wjazd / wyjazd dla Pana podany",

"40101 dla Będzina...w Będzinie wjazd / wyjazd świeci",

 

  • Kolejną sytuacją jest moment kiedy nie możemy podać semafora z jakiejś przyczyny, albo nastąpi to za jakaś chwile. Warto o tym powiadomić maszynistę aby się nie denerwował o co chodzi i dlaczego stoi:

 

"40101 dla Będzina...w Będzinie chwilowo bez wjazdu, z peronów wyjeżdża osobowy. Wyjdzie będzie wjazd dla Pana",

"40101 dla Będzina...w Będzinie póki co tylko w perony, poczekamy chwile szlak przed Panem zajęty",

"432001 dla Będzina...w Będzinie wjazd na bok i postoimy - Sosnowiec nie ma jak Pana przyjąć - czekamy",

 

  • Idąc dalej dochodzimy do momentu, kiedy należy wyjaśnić sprawę długiego postoju, czego ktoś stoi i sie nie porusza mimo świecącego semafora. W takiej sytuacji warto zachować cierpliwość, nie denerwować się od razu na kogoś , tylko grzecznie wywołać taki pociąg i poprosić o krótki opis sytuacji, albo samemu powiadomić że wystąpiła niewyjaśniona jeszcze sytuacja i stoimy:

 

"40101 dla Będzina...mechaniku dlaczego stoimy ? "

"40101 dla Będzina...mechaniku proszę o chwile cierpliwości - bez wyjazdu, mamy problem z następnym posterunkiem -chwilowo stoimy",

"40101 dla Będzina...mechaniku póki co jeszcze chwile stoimy, sąsiednim torem będzie pana wyprzedzać spóźniony Pendolino, przejedzie i jedzie Pan dalej"

 

  • Dochodzimy teraz do sytuacji, które można zaliczyć do sytuacji nietypowych / niecodziennych jak usterki i inne udziwnienia typu jazda torem lewym. Obecnie w grze nie mamy dostępu do konkretniejszych usterek typu uszkodzona / zajęta blokada liniowa, zajęta izolacja na rozjeździe, czy inne prucia oraz rozkazy pisemne. To w grze będzie się pewnie kiedyś pojawiać i jak będzie już dostępne to na pewno będę chciał wam to jakoś tłumaczyć - aczkolwiek na to chwile wydaje mi się to słabo wykonalne z tytułu złożoności takiej sytuacji jak i procedur z nią związanych. Oddanie tego w grze będzie wielkim wyzwaniem dla twórców gry.
  • W grze możemy bawić się obracaniem blokady liniowej w obydwa kierunki, co daje nam możliwość objechania do następnej stacji pociągu który np. stanął w połowie szlaku i nie jedzie - a że to BOT to nic więcej nie damy rady zrobić. Zasady obsługi blokady w takiej sytuacji - później. Z usterek jakie możemy doświadczyć na obecną chwilę to zacięcie się semafora, przez co nie wyświetlimy na nim żadnego sygnału albo jakieś inne dziwne sytuacje z tym że semafor świeci tylko na czerwono. W tej sytuacji mechanika gry daje nam możliwość podania nadanym semaforze sygnału zastępczego (Sz), co daje nam możliwość dalszej zabawy. O wcześniej wspomnianych sytuacjach powinno się, a wręcz należy powiadomić maszynistę krótkimi lecz trafnymi komunikatami:

 

"40101 dla Będzina....mechaniku na torze 2 w kierunku Dąbrowy stoi pociąg, nie da rady jechać dalej. Świecę panu wyjazd i do Dąbrowy jedzie pan torem lewym",

"40101 dla Będzina...mechaniku mam usterkę semafora wjazdowego A, wjedzie pan do stacji na tor 1 na sygnał zastępczy - podpowie Pan kiedy można podawać"

 

Na chwilę obecną to wszystko co przychodzi mi do głowy z dziedziny komunikacji dyżurnego z maszynistą. Przejdźmy teraz analogicznie do sytuacji gdy wcielamy się w role kierującego ciufą .

 

Tu powinno być mniej testu do przeczytania, mechanicy zazwyczaj odpowiadają krótko że zrozumieli to co szef czyli dyżurny ma do powiedzenia. Dobrym zwyczajem u maszynistów jest odpowiedzenie na monolog dyżurnego przynajmniej słowem "zrozumiałem" ale na zawodowej kolei nie jest to zwyczajem lecz wymogiem, aby powtórzyć to co powiedział mu dyżurny. Ale nie idźmy aż tak głęboko. Już bez opisywania sytuacji myślę że sami sie obetniecie - kilka zwrotów jakich używają maszyniści :

 

"Będzin dobry wieczór / dzień dobry , 40101 zbliżamy się...",

"Będzin dzień dobry, 40101 pod wjazdem..."

"Będzin dla 40101, będzie wjazd / wyjazd / przelot..."

"Będzin, 40101 stoję pod semaforem K - coś się stało?",

"Będzin, 40101 zrozumiałem wyjazd do Dąbrowy na sygnał zastępczy - może pan mrugać",

"Tak panie dyżurny , 40101 jedzie do Dąbrowy torem lewym, dziękuje -zrozumiałem".

 

To wszystko co w tym temacie mogę tu napisać w tej sprawie. Oczywiście każde uwagi oraz pozytywny slang mile widziany - proszę pisać będziemy poradnik aktualizować na bieżąco. Idźmy dalej do kolejnego tematu...

 

Obejmowanie nastawnie przez osobę która nie ma bladego pojęcia o tym co ma tu robić...

Bardzo bolesnym i dotkliwym tematem jaki obserwujemy od początku gry jest sprawa rozpoczynania zabawy na posterunku przez osoby które nie mają pojęcia co tam trzeba robić , widzą to pierwszy raz w życiu, ale i tak usilnie chcą udowodnić okolicy że ogarną to metodą "prób i błędów". Oczywiście jak można się domyśleć jedyne co zrobią to napsują krwi innym wpółgraczom. Teraz taka uwaga / prośba - jeśli ktoś chce usilnie bawić się już na serwerze multi to niech wybiera na początek proste posterunki na Centralnej Magistrali Kolejowej , gdzie ma się wiele czasu na próbę nauki. Wszystkim innym polecam wcześniej poradniki do obsługi danej nastawni i jej urządzeń i szlifowanie tego na trybie single. W tym miejscu mogę powiedzieć, że zacząłem pracę nad opisaniem każdej nastawni z osobna dostępnej do zabawy - jej urządzeniami , poradami, oraz potrzebnymi informacjami . Pojawi się to pewnie za kilkanaście dni bo roboty trochę jest. Na koniec tego wątku proszę o odpowiedzialne podejście do tego tematu nowych graczy bo to poważny problem, który spowalnia , a i często zatrzymuje serwer na amen. Dodam tylko, że zaczął już prawidłowo funkcjonować system raportowania, więc można doświadczyć gniewu innych w postaci bana...

Wklejam też link do bardzo fajnie i szczegółowo opracowanego poradnika obsługi urządzeń i innych rzeczy , z którymi przyjdzie nam się mierzyć. Dużo treści , dodatkowo sam z siebie też opisze każdy posterunek z osobna i postaram się przybliżyć obsługę ruchu nowym graczom.

https://tutorials.simrail.eu/index.html

 

I na koniec....

Trole, mendy i afery ...

Najgorszym problem obecnie na serwerach to osoby które celowo i perfidnie chcą niszczyć zabawe innym. Nie wiem co nimi kieruje, ale pewnie znając życie zwykła głupota i zaburzenia psychiatryczne. Takowe osoby siadają na posterunki , celowo je blokując, nie stawiają semaforów, nie zgłaszają się, trzymają ludzi pod wjazdem po kilkanaście minut, gaszą im semafory przed nosem, wszczynaja bezsensowne dyskusje na radiu byle nakręcić aferę i zbluzgać innych. To jest ogólnie chore i nóż się człowiekowi wtedy otwiera. Jest to niestety nieuniknione w bycie gier mult-online. Od paru dni działa już system raportowania graczy i apeluje aby każdy reagował na takie akcje i zgłaszał to adminom . Na tą chwilę tylko tam możemy z nimi walczyć.

Szanujmy się !

 

TO WSZYSTKO CO NA TĄ CHWILE CHCIAŁEM TU PRZEKAZAĆ. KAŻDEGO PROSZĘ O PISANIE POD POSTEM ALBO NA PW SWOICH PRZEMYŚLEŃ - BĘDZIEMY TO REDAGOWAĆ . DZIĘKI !!!!!

 

Edited by TT19 Floyd
  • Like 15
  • Thanks 6
  • I agree 7
Posted

Bardzo dobry poradnik i czekamy na dalszą częsć. Jak by się udało to może kiedy poradnik w formie filmiku o nastawniach kostkowych . Jak wszyscy zrozumieją podstawy to będzie się nam wszyskim lepiej grało.

  • Thanks 1
Posted

Ja bym wyciął regionalizmy z tego poradnika. (Dla mnie się one nie podobają, zamiast tego napiszę Mi one się nie podobają) .

Tak w polszczyżnie nie mówimy. Ładniej, poprawniej i zrozumiale dla wszystkich polskojęzycznych użytkowników forum brzmią formuły jakie podał @klawinsky

 

  • Like 1
  • 6 months later...
Posted
Cytat

Są to oznaczenia "pociągowe R1, R2, R3 R4.....". Spis kanałów jakie występują na danej linii powstanie w formie mapki w dziale "zawartość od społeczności" - pewnie niebawem

Czy takowa mapka gdziekolwiek jest dostępna? Szukałem, ale może coś przeoczyłem?

  • 1 year later...
Posted (edited)

 

 Cześć! Na podstawie tego tematu oraz:

Na własne potrzeby zrobiłem PPR - podręczny poradnik radiowy do wydruku w formacie A4, więc udostępniam. Może komuś się przyda 😉

*Gdybyście mieli jakieś uwagi to śmiało mnie poprawcie, zedytuję*

P o z d r o! 📻

 

PPR-podręczny_poradnik_radiowy_simrail.pdf

Edited by LWAE
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy