Jump to content

mluczak.kutno

Member
  • Posts

    293
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

Other groups

SimRail Early Access

mluczak.kutno last won the day on June 21

mluczak.kutno had the most liked content!

Reputation

557 Excellent

Recent Profile Visitors

4137 profile views
  1. Po pierwsze, jest o wiele lepiej. Oczywiście nie znaczy to, że nie chciałbym zobaczyć innych propozycji 🙂 Po drugie- super Króliku, że zabrałeś się za ten temat. Już za dużo było głosów, czy tutaj czy na Discordzie, że "przecież jest dobrze, w rzeczywistości światła też nie świecą, jest git, nie ruszaj".
  2. Po trzech dniach (!) jazdy w te i we wte znalazłem chyba błąd. Scenariusz wersja na Skierniewice, pogoda jesień, godzina 9.00, start od razu od Wschodniej. Aktualnie stoję sobie w Grodzisku pod semaforem O3, czekam już dobre 10min na Pendolino mające jechać z naprzeciwka. W ogóle coś z tym Grodziskiem jest. Przy którymś z poprzednich przejazdów (bodajże lato, trasa na Żyrardów) utknąłem na dłuższą chwilę przy grodziskim peronie. Wymiana pasażerska się skończyła, był komunikat o gotowości, jednak trzymało mnie S1. W międzyczasie ze stacji odjechał towar. Podjechałem kawałek do przodu, wtedy scenariusz zaskoczył i dostałem informacje, że ten towar przede mną jedzie bardzo wolno i że- o ile dobrze pamiętam- dalsza jazda torem niewłaściwym. Tym razem też stałem przy peronie, też przede mną wyjechał towar i jak podjechałem kawałek to skrypt zaskoczył i przepuścił mnie do O3, gdzie utknąłem na amen. Log w załączeniu. Ps. Nie wiem, czy to podjeżdżanie pod semafor ma jakiś wpływ na skrypt, czy to po prostu przypadek i skrypt i tak by w tym momencie się odpalił. SimRail_log_2025-06-22_11-58-07.txt
  3. Komunikaty o zatrzymaniu na przystankach ale bez otwierania drzwi widoczne są tylko, jeżeli ma się włączony HUD. Ja gram bez niego, w Twoim pierwszym scenariuszu (tym Cargo) miałem problem z pominięciem jednej tarczy- nie widziałem komunikatu i bez włączania HUD nie miałem nawet niestety szansy go zobaczyć. Aktualnie stoję na Wschodniej, połączyłem już oba Elfy, dałem ZEW przed próbą hamulca i czekałem, czekałem... Aż wreszcie odpaliłem czat (nadal gram bez HUD) i zobaczyłem, że była tam komenda do zahamowania, niestety żaden komunikat głosowy się nie odtworzył. Może można to zrobić tak, aby ci grający bez wizualnych pomocy też widzieli te komunikaty? Na razie tyle, jadę dalej 🙂 Edycja. Scenariusz zakończony bez błędów, bardzo przyjemny.
  4. Owszem. Budząc zachwyt za granicą, zarobiłoby jeszcze więcej. Przeglądając zagranicznych youtuberów od tematów gier kolejowych, Simrail gdzieś tam nieśmiało kryje się w cieniu TSW. A szkoda, bo w zasadzie poza wyglądem, SR jest lepszą propozycją. Ba, mam wrażenie że ostatnie kolejowe debiuty na Steam (tj nasze swojskie TD2 oraz ukraiński ZDSimulator) mają za granicą lepszy odbiór niż kiedykolwiek miał Simrail.
  5. Królik coś pisał o "kilku scenariuszach"? Tak, wolę 100 lokomotyw i 100 wagonów na kilku mapach, niż setki kilometrów torów (z otoczeniem na każdym kilometrze wyglądającym tak samo), kilka lokomotyw i kilka wagonów na krzyż. W Maszynie mam nagrane kilka razy tyle co w Simraila. Nie czuję znudzenia. Może to przez te 100 lokomotyw i 100 wagonów? Simrail za granicą to niszowy temat. Patrząc chociażby na tematyczne fora, popularniejszy wydaje się chociażby taki TD2. I tak było na długo przed jego debiutem na Steam. Jakieś zainteresowanie SR było po ogłoszeniu trasy USA, ale... Dziwne, 99% gier na czymś takim się nie parzy. Czyżby te gry nie miały aż tak wielkich problemów z dotrzymaniem terminów?
  6. Czy Simrail umiera? Na serwerach jeszcze są gracze, więc chyba nie umiera 🙂 Gorzej, jeżeli spojrzy się na przyszłość tej gry. W zapowiedziach mamy kolejny fragment trasy w okolicach Łodzi, mamy tą czeską lokomotywę i... To wszystko, przynajmniej oficjalnie. Pamięta ktoś jeszcze o trasie "niemieckiej" (Drezno- coś tam) czy trasie w USA? Ja przypomniałem sobie, bo ktoś zapytał o te trasy na Discordzie. Czyżby przyszłością Simraila były tylko wrzucane raz na jakiś czas na forum nowe scenariusze społeczności? No właśnie, na serwerach jeszcze są gracze. Tymczasem mamy już ponad dwa lata tłuczenia tego samego schematu na multi (teleportacja do pociągu-> przejazd z A do B -> despawn, brak manewrów, wagony mają zaspawane sprzęgi), baza taboru urosła nieznacznie, mapa za to się rozrosła do niebotycznych rozmiarów (IMHO niepotrzebnie, skoro nie ma czym po niej jeździć...), ile jeszcze czasu minie zanim najtwardsze wygi się tym znudzą? Sam mam już 22000km przejechane, godzin gry jakoś ponad 500. Wystarczy, jestem już zmęczony. Zamiast po raz setny objeżdżać kiblem okolice Łodzi, wolałbym zrobić tą trasę Dartem albo Flirtem w malowaniu ŁKA. Zamiast tym samym kiblem lecieć na Kraków, wolałbym jednak prowadzić Impulsa. Chciałbym sobie spalinową manewrówką pomanewrować po bocznicach, bo już w podstawowej mapie jest ich w opór i one po prostu się marnują. CMK od dwóch lat wręcz krzyczy o jakąś EP09 albo innego Griffina... Tyle narzekania.
  7. Pamiętasz początki singla w Simrail? Tam chociaż ruszały się samochody, TD w singlu jest totalnie martwy (samochody AI to tylko statyczne modele póki co). A czerwone będzie, a jakże. Na końcu trasy jest zawsze S1 🙂 Kilometry przejechane w tym trybie nie wliczają się nawet do oficjalnych statystyk. Aczkolwiek układanie sobie samemu rozkładu (nawet w wersji minimum) to nawet całkiem ciekawa mechanika. Aż się prosi, żeby wrzucić do tego jakieś boty (nawet takie jak w SR, z do bólu uproszczoną fizyką) i ciut bardziej ogarniętego wirtualnego dyżurnego. Tworzenie scenariusza poprzez tworzenie rozkładów zamiast pisania całej logiki zdarzeń w LUA brzmi prościej. Tego jeszcze brakowało, żeby Simkol podkradał (oficjalnie albo rękoma społeczności) TD2 assety. TD2 to nie Maszyna, z której można wynosić wszystko, bo się nie odgryzie. Jak dla mnie, wielkie czerwone światło na takie numery. Ja mam pewną receptę na scenariusze 30 minutowe. Na forum macie super scenariusze kolegi Patwrobel z całkiem sprytnie zrobionym "niby zapisem". Duży i długi scenariusz podzielony jest tam na kawałki, możecie go rozegrać od A do Z, ale równie dobrze możecie zacząć od dowolnego momentu. To samo w sobie tworzy z jednego scenariusza kilka mniejszych, osobnych scenariuszy, które mogą trwać i po 30min.
  8. Tedek jest o wiele starszy, w jednej grze masz modele pamiętające pewnie same początki jej rozwoju jak i modele nowoczesne, z dużą ilością detali 3d i wysokiej jakości teksturami PBR. Nawet najlepszy silnik nie sprawi, że modele sprzed dekady zaczną wyglądać tak, jak te współczesne. Trzeba te stare modele wymienić, co nie jest proste i musi swoje trwać.
  9. Nie zrobisz. W TD2 nie używasz żadnego języka skryptowego do tworzenia singlowych scenariuszy. Ot wybierasz scenerie startową, wskazujesz pod jakim semaforem/ tarczą manewrową chcesz się "zrespić", wskazujesz szlak, którym chcesz z tej scenerii wyjechać i przechodzisz do kolejnej scenerii. W każdej kolejnej wskazujesz już tylko szlak wjazdowy i wyjazdowy. Jak już mówiłem, nie ma ruchu AI a jedyny "event" na jaki możesz napotkać to czasem przejazd przez rozjazd nie na wprost, a w bok. Tu jest tylko jedna rzecz, którą można zepsuć- jak wskażesz ten sam szlak jako wjazd i wyjazd z danej scenerii. Wirtualny dyżurny nie ogarnie oblotu składu, więc wywali błąd. Wszystko to robisz z wygodnego, graficznego "edytora". Tryb single nie jest stworzony do robienia "poważnych" rzeczy. Ot zapoznasz się ze szlakami, nauczysz się prowadzić wóz, tyle. Cała reszta już NIESTETY tylko w multi. Skoro nie ma "poważnych" rzeczy, to i nie ma czego zepsuć 🙂 Oj, te dwie siły się nigdy nie dogadają. Skoro OIDP nigdy mapy z TD2 nie trafiły do Maszyny, z Maszyny do TD zresztą też nie... Szkoda, że między tymi produkcjami nie ma i nie było jakiejś większej współpracy, grupa docelowa obu jest inna, więc bratobójczej konkurencji by tu chyba nie było... Pozlepiałem sobie taki rozkład na prawie 1.5h przez kilka scenerii fikcyjnych i ani razu nie widziałem ekranu ładowania. Była krótka ścinka przy doczytywaniu kolejnej scenerii, ale do przeżycia. Gra siedzi sobie na szybkim dysku SSD. Także te loadingi nie zawsze są widoczne i irytujące. To nie fanatyzm. To ograniczenia mechaniki gry, którą trzeba by teraz postawić na głowie. Wczoraj na chacie TD2 rzuciła mi się w oczy taka informacja, że pomimo przybycia kilkuset nowych userów, to od początku steamowej bytności złożono tylko 4 skargi na zachowanie innych. Bez obaw, tam naprawdę "stara gwardia" robi co może, aby pomóc innym. No, chyba że ktoś kilka razy z rzędu wali radiostop albo z premedytacją przewala S1. Tacy raczej nie przyszli, by pograć.
  10. Na forum TD znajdziesz bardzo prosty poradnik tworzenia własnych rozkładów jazdy do singleplayera. To naprawdę proste, chociaż czasem warto zerknąć na schematy danej stacji (również dostępne na forum). Nie trzeba nawet podawać godzin przejazdu przez poszczególne posterunki. Najtrudniej chyba jest na pierwszej scenerii wybrać punkt startu tak, aby wirtualny dyżurny był nam w stanie ułożyć drogę na szlak wyjazdowy. Wbrew pozorom, mała długość tras rekompensowana jest- przynajmniej częściowo- ich ilością. Tutaj znajdziesz aktualny stan prac nad realnymi sceneriami w TD2: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1hCQ2l7qCXvbeC8L2aStUkM2Dvhectce7&ll=52.310191598519985%2C20.596980023475645&z=6 Żółte kawałki to szlaki już wydane i dostępne albo od razu po instalacji albo do pobrania z forum. Mamy tu jak widać trochę "ciągłych" kawałków szlaków. Jest też jeszcze mnóstwo scenerii fikcyjnych. Tutaj fikcja nie znaczy, że jakość jest kiepska. A no jest. Jeżeli nie oczekujesz od trybu multi czegoś więcej niż "wsiadam, jadę i kończę kiedy chcę", to ten tryb w SR sprawdza się super. W TD wszystko zaś wisi na człowieku- czy to za nastawnikiem czy tym na dyżurce. Jak człowiek wychodzi z gry, to reszta ma problemy. Nie dziwię się więc, że za wychodzenie z gry z aktywnym rozkładem czasem sypią się skargi. To jest i tak bardzo optymistyczne założenie 🙂 A to przez te 10 lat można było oceniać go na Steam? Jak do tej pory TD żył sobie w swojej bańce, napływ nowych graczy był bardzo powolny. Teraz otworzył się na świat, z nowymi graczami przyjdą na pewno nowe pomysły na poprawienie tego i owego. Aktualna ocena mówi niewiele, zobaczymy za pół roku, za rok... Jak SR wyszedł z EA to też posypały się negatywy i co? Jakoś się odbili, chociaż chyba łatwo nie było.
  11. Co jakiś czas zaglądam do TD i w żadnej paczce od dawna nie widziałem takiego scenariusza. Może to jakieś pozostałości z dawno zapomnianej instalacji tej gry? Blisko, bo to gra sprzed 10 lat 🙂 Jednocześnie na scenie masz modele gdzieś z początku okresu rozwoju jak i modele najnowsze, bardzo wysokiej jakości. Ten sam problem dotyczy zresztą i Maszyny, gdzie IMHO jest nawet o wiele bardziej widoczny (bo i sama gra jest starsza). Proces wymiany modeli powoli sobie postępuje (widziałem chociażby ostatnio, że szukają nowych modeli roślinek, tym razem w pełnym 3d) ale wszystkich assetów nie wymieni się ot tak. Tak samo jest w TD2 z taborem, jest ta stara jak świat 07 na fototeksturach i obok niej stoi sobie Byk, elegancko zrobiony w PBR (z efektem lepszym niż w SR). Póki co wymiana starego taboru stoi, stanowisko deweloperów jest takie, że najpierw dodadzą nowy tabor (kolejny zapowiedziany wóz to "Czapajew" ET42) a potem dopiero wymienią starocie. Mgła, semafory, oświetlenie w nocy... To w tej grze jest top i jak dla mnie żaden inny symulator kolei się nie umywa. Racja, tutaj SR zostaje w tyle. Co ciekawe, przecież w SR były już dodane fajne efekty mgły, ale je wyłączono bo wydajność... W Simrail mogliby też poprawić światełka w kabinach- w TD kontrolki i inne kabinowe lampki to prawdziwe światła, które po załączeniu wpływają na oświetlenie kabiny. Ps. Ciekawostka. W TD2 światła lokomotywy (ale chyba nie tylko one) rzucają w nocy cienie. W SR się nie da, bo wydajność, dlatego noc w SR jest bardzo sztuczna.
  12. Ja u siebie tuż po instalacji widzę scenariusze na trasie Witonia- Zgierz- Domianiewice oraz Zwardoń- Milówka. One działają w 100%. Tym bardziej nie widzę tam żadnego samouczka, który nie działa 🙂 Przecież chwilę temu dostali potężny update graficzny, dzięki któremu chociażby noc w grze wygląda super. A co do nowego silnika... Przecież to Unity, które znamy z Simraila. I to dodatkowo w nowszej wersji 🙂
  13. Ależ nie ma problemu przejechać sobie trasy na single player 🙂 Jest kilka scenariuszy, bez żadnych problemów (i bez czekania latami na stosowny edytor!) możesz sobie zrobić własny scenariusz z niemal dowolnym taborem. Taborem którego wybór w porównaniu z SR jest wręcz nieograniczony... TD2 to gra stricte multi, więc nie spodziewaj się na single fajerwerków w stylu ruch AI albo jakieś bardzo skomplikowane eventy. Ot singlowy "dyżurny" jest na tyle mądry, żeby przeprowadzić Cię od początku do końca trasy i nic ponadto. Ty w zamian możesz sobie zrobić zupełnie bezkarnie "zapoznanie szlaku", albo nauczyć się samej jazdy pociągiem- takie hamowanie według mnie jednak jest znacząco różne niż w SR czy Maszynie. Trzymam kciuki, żeby twórcy ten tryb rozbudowali, bo ich formuła multi wymaga niezłej dyspozycyjności i sporo wolnego czasu- tego ostatniego nie mam. Jeszcze kilka słów o sceneriach. Z dostępnych scenerii da się zlepić kilka kawałków realnych szlaków, więc nie będzie to zawsze tak, że jedna sceneria to okolice Łodzi, kolejna to Wrocław, następna to Hel a kończysz na jakiejś fikcyjnej. Oczywiście edytor scenerii jest dostępny, przy odrobinie dobrych chęci możesz wybudować coś fajnego. Jest nawet możliwość porównania kawałka szlaku między SR a TD. W obu są dostępne stacje Płyćwia i Rogów, aczkolwiek w TD trzeba je sobie najpierw pobrać z forum. Możemy tu się śmiać, że scenerie w TD są krótkie, bo są. Ale jakościowo w porównaniu z SR to dwa światy. Tu naprawdę nie ma czego porównywać, bo i jak porównać ręcznie, pieczołowicie robione otoczenie do takiego naciapanego automatem? W TD las wygląda jak las, miasto jak miasto, wioska jak wioska- nie jak efekt zabawy szalonego AI, którego w dodatku nikt zbytnio nie weryfikował. Jak to ktoś fajnie określił- SR w każdym miejscu wygląda tak samo. Strzał w samo sedno. Przecież jeden z tych projektów jest na steam od kilku dni... Jak wyglądała sytuacja z SR kilka dni po EA? Pamiętam, że negatywów było tam mnóstwo, sam wystawiłem taką- zupełnie zasłużoną- recenzję. Najlepiej wziąć do porównania jeden z najstarszych modeli taboru w grze 🙂 Weź lepiej takiego byka, bo ładnie porównać go można z tym simrailowym. I tutaj ten darmowy IMHO wychodzi lepiej, szczególnie jak weźmiesz pod uwagę ilość dostępnych wariantów kabin. Kabin super jakościowo zresztą. Dość powiedzieć, że styrana życiem lokomotywa wygląda, no cóż, jak styrana życiem lokomotywa a nie jak świeżynka, która wczoraj wyjechała z fabryki. Generalnie to opisałeś realia pewnie 90% szlaków kolejowych w kraju 🙂 Las las las. W SR ciągle las, las, las, ten sam las... Dosłownie zawsze ten sam las. W Maszynie las, w TD2 las, ale tutaj każdy las jest inny. Ps. Na koniec pytanie- czy w SR już są manewry na multi, czy nadal po prostu jeździ się od spawna do despawna a wagony są ze sobą zespawane?
  14. Czasem coś u siebie słyszę, niestety częściej dźwięk "pracy" tego zaworu rwie się albo wycisza całkowicie. Bug czy ficzer?
  15. Jeżeli masz na myśli sam ekran ładowania, to mogło być gorzej- zamiast ekranu mogłeś mieć chociażby wielką przycinkę, co zdarza się w SR przed większymi stacjami 🙂 Jeżeli zaś masz na myśli "sklejanie" szlaku z różnych scenerii, to cóż- nie sądzę, że kiedykolwiek w TD z tego zrezygnują. Taką koncepcję multi (i singla zresztą też) przyjęli dawno temu, ma ona swoje zalety jak i wady. Z tego co czytam ich forum, coś nowego będzie się działo w temacie multi i zarządzania sceneriami w nim. Może warto się sprawą zainteresować?
×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use Privacy Policy