-
Posts
286 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
14
Other groups
SimRail
Early Access
mluczak.kutno last won the day on June 1
mluczak.kutno had the most liked content!
Reputation
545 ExcellentRecent Profile Visitors
4100 profile views
-
Tedek jest o wiele starszy, w jednej grze masz modele pamiętające pewnie same początki jej rozwoju jak i modele nowoczesne, z dużą ilością detali 3d i wysokiej jakości teksturami PBR. Nawet najlepszy silnik nie sprawi, że modele sprzed dekady zaczną wyglądać tak, jak te współczesne. Trzeba te stare modele wymienić, co nie jest proste i musi swoje trwać.
-
Nie zrobisz. W TD2 nie używasz żadnego języka skryptowego do tworzenia singlowych scenariuszy. Ot wybierasz scenerie startową, wskazujesz pod jakim semaforem/ tarczą manewrową chcesz się "zrespić", wskazujesz szlak, którym chcesz z tej scenerii wyjechać i przechodzisz do kolejnej scenerii. W każdej kolejnej wskazujesz już tylko szlak wjazdowy i wyjazdowy. Jak już mówiłem, nie ma ruchu AI a jedyny "event" na jaki możesz napotkać to czasem przejazd przez rozjazd nie na wprost, a w bok. Tu jest tylko jedna rzecz, którą można zepsuć- jak wskażesz ten sam szlak jako wjazd i wyjazd z danej scenerii. Wirtualny dyżurny nie ogarnie oblotu składu, więc wywali błąd. Wszystko to robisz z wygodnego, graficznego "edytora". Tryb single nie jest stworzony do robienia "poważnych" rzeczy. Ot zapoznasz się ze szlakami, nauczysz się prowadzić wóz, tyle. Cała reszta już NIESTETY tylko w multi. Skoro nie ma "poważnych" rzeczy, to i nie ma czego zepsuć 🙂 Oj, te dwie siły się nigdy nie dogadają. Skoro OIDP nigdy mapy z TD2 nie trafiły do Maszyny, z Maszyny do TD zresztą też nie... Szkoda, że między tymi produkcjami nie ma i nie było jakiejś większej współpracy, grupa docelowa obu jest inna, więc bratobójczej konkurencji by tu chyba nie było... Pozlepiałem sobie taki rozkład na prawie 1.5h przez kilka scenerii fikcyjnych i ani razu nie widziałem ekranu ładowania. Była krótka ścinka przy doczytywaniu kolejnej scenerii, ale do przeżycia. Gra siedzi sobie na szybkim dysku SSD. Także te loadingi nie zawsze są widoczne i irytujące. To nie fanatyzm. To ograniczenia mechaniki gry, którą trzeba by teraz postawić na głowie. Wczoraj na chacie TD2 rzuciła mi się w oczy taka informacja, że pomimo przybycia kilkuset nowych userów, to od początku steamowej bytności złożono tylko 4 skargi na zachowanie innych. Bez obaw, tam naprawdę "stara gwardia" robi co może, aby pomóc innym. No, chyba że ktoś kilka razy z rzędu wali radiostop albo z premedytacją przewala S1. Tacy raczej nie przyszli, by pograć.
-
Na forum TD znajdziesz bardzo prosty poradnik tworzenia własnych rozkładów jazdy do singleplayera. To naprawdę proste, chociaż czasem warto zerknąć na schematy danej stacji (również dostępne na forum). Nie trzeba nawet podawać godzin przejazdu przez poszczególne posterunki. Najtrudniej chyba jest na pierwszej scenerii wybrać punkt startu tak, aby wirtualny dyżurny był nam w stanie ułożyć drogę na szlak wyjazdowy. Wbrew pozorom, mała długość tras rekompensowana jest- przynajmniej częściowo- ich ilością. Tutaj znajdziesz aktualny stan prac nad realnymi sceneriami w TD2: https://www.google.com/maps/d/u/0/viewer?mid=1hCQ2l7qCXvbeC8L2aStUkM2Dvhectce7&ll=52.310191598519985%2C20.596980023475645&z=6 Żółte kawałki to szlaki już wydane i dostępne albo od razu po instalacji albo do pobrania z forum. Mamy tu jak widać trochę "ciągłych" kawałków szlaków. Jest też jeszcze mnóstwo scenerii fikcyjnych. Tutaj fikcja nie znaczy, że jakość jest kiepska. A no jest. Jeżeli nie oczekujesz od trybu multi czegoś więcej niż "wsiadam, jadę i kończę kiedy chcę", to ten tryb w SR sprawdza się super. W TD wszystko zaś wisi na człowieku- czy to za nastawnikiem czy tym na dyżurce. Jak człowiek wychodzi z gry, to reszta ma problemy. Nie dziwię się więc, że za wychodzenie z gry z aktywnym rozkładem czasem sypią się skargi. To jest i tak bardzo optymistyczne założenie 🙂 A to przez te 10 lat można było oceniać go na Steam? Jak do tej pory TD żył sobie w swojej bańce, napływ nowych graczy był bardzo powolny. Teraz otworzył się na świat, z nowymi graczami przyjdą na pewno nowe pomysły na poprawienie tego i owego. Aktualna ocena mówi niewiele, zobaczymy za pół roku, za rok... Jak SR wyszedł z EA to też posypały się negatywy i co? Jakoś się odbili, chociaż chyba łatwo nie było.
-
Co jakiś czas zaglądam do TD i w żadnej paczce od dawna nie widziałem takiego scenariusza. Może to jakieś pozostałości z dawno zapomnianej instalacji tej gry? Blisko, bo to gra sprzed 10 lat 🙂 Jednocześnie na scenie masz modele gdzieś z początku okresu rozwoju jak i modele najnowsze, bardzo wysokiej jakości. Ten sam problem dotyczy zresztą i Maszyny, gdzie IMHO jest nawet o wiele bardziej widoczny (bo i sama gra jest starsza). Proces wymiany modeli powoli sobie postępuje (widziałem chociażby ostatnio, że szukają nowych modeli roślinek, tym razem w pełnym 3d) ale wszystkich assetów nie wymieni się ot tak. Tak samo jest w TD2 z taborem, jest ta stara jak świat 07 na fototeksturach i obok niej stoi sobie Byk, elegancko zrobiony w PBR (z efektem lepszym niż w SR). Póki co wymiana starego taboru stoi, stanowisko deweloperów jest takie, że najpierw dodadzą nowy tabor (kolejny zapowiedziany wóz to "Czapajew" ET42) a potem dopiero wymienią starocie. Mgła, semafory, oświetlenie w nocy... To w tej grze jest top i jak dla mnie żaden inny symulator kolei się nie umywa. Racja, tutaj SR zostaje w tyle. Co ciekawe, przecież w SR były już dodane fajne efekty mgły, ale je wyłączono bo wydajność... W Simrail mogliby też poprawić światełka w kabinach- w TD kontrolki i inne kabinowe lampki to prawdziwe światła, które po załączeniu wpływają na oświetlenie kabiny. Ps. Ciekawostka. W TD2 światła lokomotywy (ale chyba nie tylko one) rzucają w nocy cienie. W SR się nie da, bo wydajność, dlatego noc w SR jest bardzo sztuczna.
-
Ja u siebie tuż po instalacji widzę scenariusze na trasie Witonia- Zgierz- Domianiewice oraz Zwardoń- Milówka. One działają w 100%. Tym bardziej nie widzę tam żadnego samouczka, który nie działa 🙂 Przecież chwilę temu dostali potężny update graficzny, dzięki któremu chociażby noc w grze wygląda super. A co do nowego silnika... Przecież to Unity, które znamy z Simraila. I to dodatkowo w nowszej wersji 🙂
-
Ależ nie ma problemu przejechać sobie trasy na single player 🙂 Jest kilka scenariuszy, bez żadnych problemów (i bez czekania latami na stosowny edytor!) możesz sobie zrobić własny scenariusz z niemal dowolnym taborem. Taborem którego wybór w porównaniu z SR jest wręcz nieograniczony... TD2 to gra stricte multi, więc nie spodziewaj się na single fajerwerków w stylu ruch AI albo jakieś bardzo skomplikowane eventy. Ot singlowy "dyżurny" jest na tyle mądry, żeby przeprowadzić Cię od początku do końca trasy i nic ponadto. Ty w zamian możesz sobie zrobić zupełnie bezkarnie "zapoznanie szlaku", albo nauczyć się samej jazdy pociągiem- takie hamowanie według mnie jednak jest znacząco różne niż w SR czy Maszynie. Trzymam kciuki, żeby twórcy ten tryb rozbudowali, bo ich formuła multi wymaga niezłej dyspozycyjności i sporo wolnego czasu- tego ostatniego nie mam. Jeszcze kilka słów o sceneriach. Z dostępnych scenerii da się zlepić kilka kawałków realnych szlaków, więc nie będzie to zawsze tak, że jedna sceneria to okolice Łodzi, kolejna to Wrocław, następna to Hel a kończysz na jakiejś fikcyjnej. Oczywiście edytor scenerii jest dostępny, przy odrobinie dobrych chęci możesz wybudować coś fajnego. Jest nawet możliwość porównania kawałka szlaku między SR a TD. W obu są dostępne stacje Płyćwia i Rogów, aczkolwiek w TD trzeba je sobie najpierw pobrać z forum. Możemy tu się śmiać, że scenerie w TD są krótkie, bo są. Ale jakościowo w porównaniu z SR to dwa światy. Tu naprawdę nie ma czego porównywać, bo i jak porównać ręcznie, pieczołowicie robione otoczenie do takiego naciapanego automatem? W TD las wygląda jak las, miasto jak miasto, wioska jak wioska- nie jak efekt zabawy szalonego AI, którego w dodatku nikt zbytnio nie weryfikował. Jak to ktoś fajnie określił- SR w każdym miejscu wygląda tak samo. Strzał w samo sedno. Przecież jeden z tych projektów jest na steam od kilku dni... Jak wyglądała sytuacja z SR kilka dni po EA? Pamiętam, że negatywów było tam mnóstwo, sam wystawiłem taką- zupełnie zasłużoną- recenzję. Najlepiej wziąć do porównania jeden z najstarszych modeli taboru w grze 🙂 Weź lepiej takiego byka, bo ładnie porównać go można z tym simrailowym. I tutaj ten darmowy IMHO wychodzi lepiej, szczególnie jak weźmiesz pod uwagę ilość dostępnych wariantów kabin. Kabin super jakościowo zresztą. Dość powiedzieć, że styrana życiem lokomotywa wygląda, no cóż, jak styrana życiem lokomotywa a nie jak świeżynka, która wczoraj wyjechała z fabryki. Generalnie to opisałeś realia pewnie 90% szlaków kolejowych w kraju 🙂 Las las las. W SR ciągle las, las, las, ten sam las... Dosłownie zawsze ten sam las. W Maszynie las, w TD2 las, ale tutaj każdy las jest inny. Ps. Na koniec pytanie- czy w SR już są manewry na multi, czy nadal po prostu jeździ się od spawna do despawna a wagony są ze sobą zespawane?
-
Działanie kranu Oerlikon fv4a
mluczak.kutno replied to Tobiasz99's topic in Sugestie usprawnień [Tryb jednoosobowy]
Czasem coś u siebie słyszę, niestety częściej dźwięk "pracy" tego zaworu rwie się albo wycisza całkowicie. Bug czy ficzer? -
Jeżeli masz na myśli sam ekran ładowania, to mogło być gorzej- zamiast ekranu mogłeś mieć chociażby wielką przycinkę, co zdarza się w SR przed większymi stacjami 🙂 Jeżeli zaś masz na myśli "sklejanie" szlaku z różnych scenerii, to cóż- nie sądzę, że kiedykolwiek w TD z tego zrezygnują. Taką koncepcję multi (i singla zresztą też) przyjęli dawno temu, ma ona swoje zalety jak i wady. Z tego co czytam ich forum, coś nowego będzie się działo w temacie multi i zarządzania sceneriami w nim. Może warto się sprawą zainteresować?
-
A tymczasem inny, obecny na rynku od 10 lat*, darmowy symulator wrzuca następny bieg, osiągając wręcz nieprzyzwoite tempo dodawania dodatków i poprawiania tego, co już jest. Nie dość, że wychodzi z "undergroundu" i- dosłownie chwilę po poważnej aktualizacji silnika graficznego- debiutuje na platformie Steam, to jeszcze dodał kolejny model lokomotywy, spalinowe SU45. Kolejny lok spalinowy, jak zawsze jakość na poziomie równym projektom komercyjnym, jak nie lepsza. Smaczki w rodzaju całej masy różnych malowań, kilku(nastu) wariantów kabin, mnóstwa klikalnych przełączników to już w tym projekcie standard. Razem z "suką" dojdzie przy okazji kolejny wagon towarowy, w kilku wariantach malowania. Kiedy i do SR dotrze trakcja spalinowa albo chociaż może jeszcze jeden, malutki wagonik? Pogadajmy o taborze. Czy do SR szykuje się coś innego niż ta czeska lokomotywa? Ps. Swoją drogą, Maszyna w tym roku dostać ma Vectrona. Przydałby się w SR, co nie? *chwilę temu mieli urodziny, także STO LAT!
-
Ja mam od samego początku suwaki na maksa. To nic nie zmienia, bo żaden suwak nie naprawi błędów z oknami i drzwiami w (zde)generowanych automatem bryłach budynków. Nawet przesiadka na magicznego Unreala, raytracing, teksturki 8k i rozdzielczość 4k nie sprawi, że zupełnie skopany na samym starcie model stanie się przyjemny dla oka i będzie nosił znamiona realności. To ten legendarny simrailowy "fotorealizm" 🙂 Jak pytałem o to samo, to mnie zakrzyczano hasłem "więcej torów!" 🙂 No to tory są, teraz tabor, tabor, jeszcze trochę taboru i na koniec jeszcze tabor. TeDe2 jakimś cudem klepie nowe lokomotywy i wagony niczym parówki. Ledwo chwilę temu był Gagarin, wkrótce będzie SU45. Maszyna też dokłada, co może, vide nowy kibel z kozacką kabiną albo nowy model EP09. Ostatnie DLC z TSW, które widziałem, to były paczki mapa plus charakterystyczny tabor. W SR nie ma co patrzeć na mijające nas pociągi, bo po dwóch latach grania nic w zestawieniu nie zaskoczy... Szkoda.
-
Doskonale rozumiem, że tworzenie jakościowych dodatków zajmuje czas. Jednakże sam osobiście wolałbym dostać mniej dodatków/ krótsze trasy, ale jednak lepsze jakościowo. Tak samo jestem skłonny zapłacić za taki dodatek więcej. Łódzkie DLC kupiłem bo było tanie, nie dlatego że było wykonane na super poziomie. Są symulatory kolei, które nie mają takiej "fajnej" grafiki jak Simrail, ale pomimo tego graficznego prymitywizmu wręcz, potrafią wyczarować super świat gry, po którym chce się jeździć i jeździć.
-
Nie dziwię się. Ja też chce, aby scenerie w SR zaczęły jakoś sensownie wyglądać. Te "fikuśne domki" nie muszą mieć miliarda wierzchołków i tekstur 4k, wystarczy żeby chociażby miały normalnie zamontowane okna i drzwi 🙂 Jeżeli to za dużo, to niech chociaż na polach nie rośnie wszędzie jeden i ten sam krzak.
-
Bez przesady, domki nie są renderowane po stronie serwera. To jest ważne, o wiele ważniejsze niż cukierkowa grafika, shadery, PBR-y i inne bajery. Samą cudowną grafiką nie zrobi się wciągającej gry, o czym niestety przemysł growy zdaje się obecnie zapominać...
-
Gra to Running Train Sim. O ile dobrze pamiętam, ma trafić na Steam. Kiedy? Nie wiadomo, jest jakaś szansa że będzie to w tym roku. Póki co dostęp do grywalnego demka można mieć przez zostanie patronem projektu. Szczegóły to nie do mnie 🙂 Tak, racja. Sam tu niedawno stwierdziłem, że taka chociażby Maszyna, pomimo zacofania samego silnika i prostoty modeli, robi tutaj o wiele lepszą robotę. Nowe scenerie (albo starsze dekorowane w ciągu kilku ostatnich lat) naprawdę robią robotę i tworzą całkiem przyjemny efekt wizualny. Bez tekstur odbić, zaawansowanego oświetlenia, roślinek 3d i tekstur 4k 🙂 Przyznam szczerze, że zdarza mi się wyłączyć Simraila z powodu hmm rozczarowania mijanym otoczeniem. Ps. Rok temu gadaliśmy sobie tutaj o takiej grze jak Train Planet. Demko jest nadal na Steam, chociaż sama gra chyba sobie umarła w najlepsze. Pamiętam, jak wielkie wrażenie zrobiły tam na mnie... śmieci rozrzucone to tu to tam po torowisku, tak samo jak rosnąca sobie na nim trawa. W Simrail mamy niestety w tym temacie sterylność.
-
W Maszynie i TD2 stawia się nacisk na jakość budynków z otoczenia. Tam z kolei nie brakuje głosów, że dbałość o wysoką jakość czegoś, co tylko stoi przy torach (raz bliżej, raz dalej), to jednak trochę przesada... No cóż, każdemu nie dogodzisz 🙂 Zgoda, budynki z automatu nie są piękne. Z drugiej strony, takie bryły robi się łatwo i można ich nastawiać naprawdę wiele w krótkim czasie. Większym problemem wg mnie jest roślinność a raczej jej mała różnorodność. Trawa to wszędzie jednolity dywan, każde pole uprawne wygląda tak samo, lasy wyglądają generalnie monotonnie. Tu widzę jakieś pole do poprawy. W tych dwóch wymienionych na początku symulatorach, roślinność to proste modele. Jednak odpowiednio ustawiona, miejscami "zagęszczona" i wymieszana, potrafi robić lepsze wrażenie niż roślinki 3d z Simraila. A na koniec taka refleksja. Możesz mieć w swoim symulatorze najlepsze otoczenie a i tak nie będziesz lepszy niż ten jeden deweloper z Japonii. Z tego co czytałem, facet robi trasę 1:1, w tempie żółwim co prawda ale i tak szczęka opada.