-
Posts
277 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
13
Other groups
SimRail
Early Access
mluczak.kutno last won the day on May 16
mluczak.kutno had the most liked content!
Reputation
538 ExcellentRecent Profile Visitors
4079 profile views
-
Ja mam od samego początku suwaki na maksa. To nic nie zmienia, bo żaden suwak nie naprawi błędów z oknami i drzwiami w (zde)generowanych automatem bryłach budynków. Nawet przesiadka na magicznego Unreala, raytracing, teksturki 8k i rozdzielczość 4k nie sprawi, że zupełnie skopany na samym starcie model stanie się przyjemny dla oka i będzie nosił znamiona realności. To ten legendarny simrailowy "fotorealizm" 🙂 Jak pytałem o to samo, to mnie zakrzyczano hasłem "więcej torów!" 🙂 No to tory są, teraz tabor, tabor, jeszcze trochę taboru i na koniec jeszcze tabor. TeDe2 jakimś cudem klepie nowe lokomotywy i wagony niczym parówki. Ledwo chwilę temu był Gagarin, wkrótce będzie SU45. Maszyna też dokłada, co może, vide nowy kibel z kozacką kabiną albo nowy model EP09. Ostatnie DLC z TSW, które widziałem, to były paczki mapa plus charakterystyczny tabor. W SR nie ma co patrzeć na mijające nas pociągi, bo po dwóch latach grania nic w zestawieniu nie zaskoczy... Szkoda.
-
Był tak obiecany, że aż stosowny kafelek wyleciał z menu głównego gry? 🙂 Przypominam, że na jego miejscu jest teraz edytor scenariuszy. I mogę się założyć, że to max co dostanie społeczność. Złosliwym bedąc można rzec, że edytor taki już każdy ma, wszak wystarczy systemowy notatnik... Z całym szacunkiem... Zrobiłeś w kilka dni kilka budynków do scenerii trójmiejskiej, tzn jaki to procent (promil) wszystkich budynków potrzebnych do jako- takiego ogarnięcia tej trasy? Dostosowałeś te budynki do gry, zrobiłeś im różne wersje LOD, wersje nocne, wersje na różne pory roku? Ja w kilka dni też kiedyś naklepałem kilka realnych modeli do Maszyny, wtedy boleśnie zrozumiałem że sama siatka z Blendera i teksturki PBR z Substanca to nie wszystko. "Ależ Maszyna to drewno, nie ma się co chwalić"- cóż, dla innych gierek też robiłem modele. Żadne hop-siup. Ależ społeczność innych symków, o których tu wspominałem, też wychodziła z takiego założenia. Czasem taka drużyna pierścienia się zbiera, robi i dowozi, czasem (zdecydowanie częściej) jednak nic z tego nie wychodzi. Wiem, że jest wiara w sukces, ale czemu akurat w tej grze miałoby być inaczej? Ludzie z Trainza mają chyba największą bibliotekę gotowych assetów, najprostszy edytor i- bez urazy- przywiązują najmniejszą wagę do jakości układu torowego oraz sieci trakcyjnej, a scenerie u nich jakoś nie powstają jak grzyby po deszczu... Być może jest coś, o czym nie wiemy. Być może jakieś względy prawne/ licencyjne/ jakiekolwiek inne wzbraniają Simkolowi dać ludziom wprost te same narzędzia, z których korzystają. Być może takie narzędzia edycyjne musiałyby dopiero powstać, angażując budżet i czas programistów, którzy przecież nie załatali jeszcze podstawowej wersji gry. Albo po prostu boją się zalewu dodatków marnej jakości, co wpływać może na "dobre imię" ich projektu? Przecież nawet taka Maszyna z tego samego powodu wzbrania się przez dodatkami spoza oficjalnej sceny. Przecież gra jeszcze nie skończona. To oni sami powinni dokończyć swoją grę, a nie społeczność. Społeczność uzbrojona w edytory to nie jest panaceum na problemy Simraila. Społeczność tymi edytorami nie naprawi chociażby lipnych serwerów multi. A taki programista, zwolniony z obowiązku pisania edytorów, już taki problem rozgryźć może.
-
Właśnie. Nowe DLC a nie łatanie podstawki 🙂 Na dodatkach od społeczności producent nie zarobi, dlatego też nie widzę powodu, dla którego na takie dodatki miałby się otwierać. Gdyby producentowi na tym zależało, to już by to zrobił dawno temu- mało to przecież głosów było, że w grze brakuje wszystkiego (oprócz torów)? Z drugiej strony. Czy społeczność SR dałaby radę pociągnąć projekt stworzenia np jakieś scenerii od A do Z, z realnym układem torowym, realnym terenem i chociaż niewielką ilością dedykowanych budynków? Pytanie jest jak najbardziej zasadne, bo już niejedna sceneria do Maszyny, TD2, OpenRails czy Trainza umarła na jakimś bardzo wczesnym etapie prac. Po prostu w pewnym momencie kończy się początkowy zapał, zaczyna się postrzegać stopień skomplikowania i cóż- już się nie chce, szczególnie że robi się tak naprawdę "za darmo". To samo możemy powiedzieć o nowych lokomotywach i wagonach. Przez kilkanaście lat podglądania symulatorowych społeczności już się naoglądałem masy screenów cudownych modeli czy tras, które rzekomo były bliskie wydania a ostatecznie autor nagle znikał z forum i zostawiał społeczności tylko rozczarowanie. Już nie wspomnę o innych inicjatywach, typu edytor tras do jednego symka, którego temat co jakiś czas jest podejmowany od nowa przez kolejnych ludzi i nikt nie potrafi tego doprowadzić do końca. Ja tu widzę wielki entuzjazm, ale znam też realia. Jakiś czas temu podglądałem tworzenie jednej scenerii do Maszyny. Ułożenie jakichś 100km układu torowego, dołożenie terenu, postawienie sygnalizatorów i częściowo wskaźników zajęło bodajże... kilkaset roboczogodzin. Dokładnej wartości nie pamiętam, ale sam rząd wielkości robi wrażenie. A co z otoczeniem? Siecią trakcyjną? Co z resztą 'pierdół" typu zależności na nastawniach? Goście od TSW kiedyś pochwalili się swoim tempem tworzenia scenerii, dedykowany zespół kilkunastu osób robił "na gotowo" średnio jakieś 2km scenerii tygodniowo. Nie wiem niestety, ile robi się taką lokomotywę. Simkol obiecał, że zrobi ET22, że zrobi Kraków, że zrobi Łódź. Obiecał i-o dziwo- zrobił, mniej lub bardziej spóźnione ale zrobione. Pewnie, kiedyś autorzy mogą przestać klepać te DLC i Simrail zacznie powoli umierać. W takiej sytuacji i tak społeczność nie da rady tej gry dalej napędzać, bo nie podtrzymają przy życiu multi- chyba że zdarzy się cud i dostaniemy możliwość stawiania własnych serwerów.
-
Doskonale rozumiem, że tworzenie jakościowych dodatków zajmuje czas. Jednakże sam osobiście wolałbym dostać mniej dodatków/ krótsze trasy, ale jednak lepsze jakościowo. Tak samo jestem skłonny zapłacić za taki dodatek więcej. Łódzkie DLC kupiłem bo było tanie, nie dlatego że było wykonane na super poziomie. Są symulatory kolei, które nie mają takiej "fajnej" grafiki jak Simrail, ale pomimo tego graficznego prymitywizmu wręcz, potrafią wyczarować super świat gry, po którym chce się jeździć i jeździć.
-
Nie dziwię się. Ja też chce, aby scenerie w SR zaczęły jakoś sensownie wyglądać. Te "fikuśne domki" nie muszą mieć miliarda wierzchołków i tekstur 4k, wystarczy żeby chociażby miały normalnie zamontowane okna i drzwi 🙂 Jeżeli to za dużo, to niech chociaż na polach nie rośnie wszędzie jeden i ten sam krzak.
-
Bez przesady, domki nie są renderowane po stronie serwera. To jest ważne, o wiele ważniejsze niż cukierkowa grafika, shadery, PBR-y i inne bajery. Samą cudowną grafiką nie zrobi się wciągającej gry, o czym niestety przemysł growy zdaje się obecnie zapominać...
-
Gra to Running Train Sim. O ile dobrze pamiętam, ma trafić na Steam. Kiedy? Nie wiadomo, jest jakaś szansa że będzie to w tym roku. Póki co dostęp do grywalnego demka można mieć przez zostanie patronem projektu. Szczegóły to nie do mnie 🙂 Tak, racja. Sam tu niedawno stwierdziłem, że taka chociażby Maszyna, pomimo zacofania samego silnika i prostoty modeli, robi tutaj o wiele lepszą robotę. Nowe scenerie (albo starsze dekorowane w ciągu kilku ostatnich lat) naprawdę robią robotę i tworzą całkiem przyjemny efekt wizualny. Bez tekstur odbić, zaawansowanego oświetlenia, roślinek 3d i tekstur 4k 🙂 Przyznam szczerze, że zdarza mi się wyłączyć Simraila z powodu hmm rozczarowania mijanym otoczeniem. Ps. Rok temu gadaliśmy sobie tutaj o takiej grze jak Train Planet. Demko jest nadal na Steam, chociaż sama gra chyba sobie umarła w najlepsze. Pamiętam, jak wielkie wrażenie zrobiły tam na mnie... śmieci rozrzucone to tu to tam po torowisku, tak samo jak rosnąca sobie na nim trawa. W Simrail mamy niestety w tym temacie sterylność.
-
W Maszynie i TD2 stawia się nacisk na jakość budynków z otoczenia. Tam z kolei nie brakuje głosów, że dbałość o wysoką jakość czegoś, co tylko stoi przy torach (raz bliżej, raz dalej), to jednak trochę przesada... No cóż, każdemu nie dogodzisz 🙂 Zgoda, budynki z automatu nie są piękne. Z drugiej strony, takie bryły robi się łatwo i można ich nastawiać naprawdę wiele w krótkim czasie. Większym problemem wg mnie jest roślinność a raczej jej mała różnorodność. Trawa to wszędzie jednolity dywan, każde pole uprawne wygląda tak samo, lasy wyglądają generalnie monotonnie. Tu widzę jakieś pole do poprawy. W tych dwóch wymienionych na początku symulatorach, roślinność to proste modele. Jednak odpowiednio ustawiona, miejscami "zagęszczona" i wymieszana, potrafi robić lepsze wrażenie niż roślinki 3d z Simraila. A na koniec taka refleksja. Możesz mieć w swoim symulatorze najlepsze otoczenie a i tak nie będziesz lepszy niż ten jeden deweloper z Japonii. Z tego co czytałem, facet robi trasę 1:1, w tempie żółwim co prawda ale i tak szczęka opada.
-
Problem mizernego oświetlenia nie dotyczy tylko "siódemkowatych", tu wszystko świeci marnie. Traxx, Elf, one "starożytnych" wiader przecież nie mają. Dragon i Pendo mają nawet LED-y, które wg mnie nie świecą wcale dalej, ale za to w grze dają kosmicznie silny strumień swiatła, "przepalający" nieraz otoczenie i jeszcze bardziej utrudniający odczytywanie wskaźników. To nie jest symulator dla tych, którzy lubią jeździć nocą bez HUD.
-
Taki sobie offtop zrobię. Kojarzycie taką grę jak ZD Simulator? Taki hardkorowy (bardziej niż Simrail czy Maszyna) symulator kolejowy robiony na Ukrainie, który niedawno zadebiutował na Steam (chociaż poza nim dostępny był od bardzo dawna). Grafika oględnie mówiąc wrażenia nie robi (staruszka Maszyna wygląda trochę lepiej) ale reflektory ma akurat zrobione super. Poniżej krótki urywek jazdy w nocy: https://youtu.be/Bje5meyz5ik?t=2587 W tym simie podoba mi się jeszcze kilka rzeczy. Prowadzony pojazd bardzo fajnie się buja- czuć, że ma jakieś zawieszenie i że to bujanie to nie jest oskryptowane kiwanie się z prawej do lewej. Możemy gmerać dosłownie we wszystkim, co jest dostępne w maszynowni- coś jak w simrailowym ET22 ale... tak 2x bardziej. Sama gra jest dość tania, plus jest do niej mnóstwo DLC w nieraz śmiesznych cenach. Zastanawiam się, czy "nie wejść" w ten temat, boję się tylko ściany pod postacią języka- poradników i instrukcji po angielsku nie ma wiele.
-
Spodziewałem się stówki, może trochę mniej. Za te pieniądze brać i nie marudzić. Sam wziąłem, chociaż za bardzo nie interesuje się dodatkami z mapami, wolę tabor. Ps. Jeszcze Impulsa albo Flirta ŁKA poproszę, najlepiej w tych samych pieniądzach.
-
Ależ przecież Simkol mógł sam dokonać takiego odkrycia i ze swoimi narzędziami zrobić dokładnie to, co zrobił anonimowy dev! A tego nie zrobili... Sam Simkol jeszcze w styczniu 2024 roku chciał robić save na ... checkpointach właśnie. Bo i nie było czym. Z jednego scenariusza zrobił kilka krótszych. Wczytałeś jeden fragment, jechałeś pół godziny i koniec scenariusza. Wczytujesz kolejny fragment... A tu nieważne, od którego momentu zaczniesz, to możesz spokojnie do końca pełnego scenariusza dojechać.
-
A tu pojawia się jakiś społeczniościowy dew dosłownie "z nikąd" i chyba o tych dużych problemach nie wie. Punkty kontrolne wprowadzone przez niego elegancko rozwiązują problem, moim zdaniem o wiele lepiej niż zapis w dowolnym momencie. "Zapis gry" już więc jest, można go odkreślić na roadmapie 🙂 Ciężko nie odnieść wrażenia, że tak NADAL jest. A pamiętam, jak niektórzy tutaj się cieszyli, że po pewnych perturbacjach w Simkolu komunikacja z graczami znacząco się poprawiła 🙂
-
To nie zapis sensu stricte. Punkty kontrolne a w zasadzie nawet bardziej możliwość rozpoczęcia scenariusza w kilku, z góry zdefiniowanych momentach. Niby jeden scenariusz a wraz ze zdarzeniami losowymi i dowolnością w zakresie pogody, czasu oraz prowadzonej lokomotywy, daje mnóstwo możliwości. A chodzi mi o scenariusze z tego tematu: https://forum.simrail.eu/topic/10505-patwrobel-misja-2-łazy-cargo/ O ile dobrze pamiętam, w jednej paczce z tego tematu pobierasz od razu scenariusz Cargo oraz Regio.
-
Styczeń 2024. Rocznicowa roadmapa twierdzi, że "Łodź- Warszawa DLC" jest tuż tuż w zasięgu ręki, bo najpóźniej za trzy miesiące. Oczywiście nie zabrakło przy tym zapisie gwiazdki, tej magicznej gwiazdki która równie dobrze może oznaczać, że dodatek wyjdzie za kilka lat. Mamy kwiecień roku 2025, "1-3 miesiące" wreszcie zbliżają się do końca. Portfele już gotowe? Kolega szuka zapisu gry? Już go ma, co prawda w dwóch scenariuszach od społeczności, ale ma. Jeden potężny deweloper przysiadł, rozkminił i znalazł rozwiązanie. Rozwiązanie, które IMHO powinno stać się standardem przy tworzeniu scenariuszy w SR. Jak nie próbowałeś tych scenariuszy to spróbuj. Warto.